oke, nu word het irritant!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Lisann__

oke, nu word het irritant!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-07 20:03

ik kwam gisteren naar de manege
en ik loop naar het paard toe waar ik op zou gaan rijden.
maar ik deed de stal open om zijn hoofdstel om te doen en hij draait zijn kont naar mij toe!
ik vond het een beetje aanstellerij en liep om zijn kont naar zijn hoof toe maar hij draaide weer en ik werd boos dus gaf ik 'm een tik op z'n kont.
maar daar trok hij zich niets van aan.
daarna hem te proberen te verlijden met snoepjes maar dat vond hij ook niet interesant genoeg.
dus ik nog maals proberen bij zijn hoofd te komen en hij probeerde mij gewoon serieus te trappen!
dat pikte ik ech niet en heb mijn zweep gepakt en 'm een tik op zijn kont gegeven.
en nog steeds draaide hij niet!

daarna heb ik de instructeur erbij gehaald en hij kwam aanlopen en toen ging hij ineens recht staan ! Boos!
mijn instructeur keek me aan van ''wat doe jij moeilijk''
ik voelde me een beetje voor banketstaaf gezet.

maar wat zouden jullie doen als een paard dat deed?
Laatst bijgewerkt door Jacimatho op 26-12-07 15:22, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: spelfout in titel verwijderd

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-07 20:07

A
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 22-06-23 21:14, in het totaal 1 keer bewerkt

Lisann__

Re: oke, nu word het erietand!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-07 20:10

nou klinkt het alsof ik het paard helemaal heb afgeslagen, het was een tik geen mep.

Daantje1981

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-07 20:11

Voordat jij je zweep gepakt hebt heeft het paard al geen flauw idee meer waarom jij hem slaat

Als jij dat paard niet te pakken krijgt moet je gelijk hulp erbij gaan halen en niet een paard gaan slaan wat niet begrijpt wat jij wil!!!!!

Flew

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-07 20:11

Wat voor een soort tand? Ok sorry, heel flauw, maar ik kon het niet laten. Nagelbijten / Gniffelen

Ik had mijn paard in ieder geval geen tik gegeven. Eerst gewoon proberen en anders gewoon om hulp vragen.

brendaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-07 20:12

tjaa manege paarden he Tong uitsteken
Ze zijn hardstikke slim en verzinnen steeds nieuwe dingen om niet te hoeven Vork

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-07 20:14

Flew schreef:
Wat voor een soort tand? Ok sorry, heel flauw, maar ik kon het niet laten. Nagelbijten / Gniffelen

Echt te grappig!
Maar idd, dat paard heeft nu echt geen benul waarom hij op zijn donder krijgt. Gewoon eerder hulp vragen volgende keer.

feliciaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-07 20:14

Ik zou inderdaad zowieso niet zomaar er een zweep bij pakken, verder zou ik ook zowieso niet zomaar langs zijn kont naar zijn hoofd lopen, levensgevaarlijk!!
Ik zou even afwachten gewoon de stal deur open laten en er voor blijven staan, misschien draait ie na een paar minuutjes wel om.. Als dat niet lukt er iemand bij roepen..

femskie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-07 20:15

Oei oei...hoe zou jij het vinden als er weer een ''vreemde'' in je slaapkamertje zou komen om je mee te nemen? En je hebt eigenlijk geen zin om naar school/werk te gaan?
En diegene schopt jou omdat je niet snel genoeg op staat?

Niet zo leuk he?

Denk dat je het gedrag van het paard een beetje daarmee kan vergelijken: hij ziet elke keer een ander die alleen maar wil opzadelen en daar heeft hij geen zin in. Misschien keerde hij zich juist wel om voor de instructeur omdat hij die kent?

Als die vreemde persoon in jouw slaapkamer eerst eens tegen je ging praten dan krijg je misschien al een meewerkender houding. Misschien helpt het voor dit paard ook: eerst eens laten weten dat je er bent, beetje afstand houden, aaien. Wil haast wedden dat dat helpt want zo deed ik het op de manege ook altijd..Succes! En niet meer meteen slaan hoor..wordt dit gedrag alleen maar erger van.

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-07 20:18

Bij manegepaarden ligt het vaak toch een beetje anders, maar dit is dus een typisch geval van geen respect hebben van je paard. Dit paard stelt zich dominant naar je op, het paard heeft wel respect voor de instructeur.
Respect dwing je niet af, niet met slaan (of een tik) en niet door snoepjes. De juiste manier om respect te krijgen van een paard is dmv grondwerk. Dat is wat moeilijk met een manergepaard, maar verdiep je eens in het gedrag van paarden in een kudden en de relatie met grondwerk (parelli, monty roberts, hempfling, je kent het wel). Krijg je een paard niet te pakken, roep dan iemand die wel respect geniet van het paard, zoals je instructeur. Ga niet slaan of omkopen met snoepjes; dit maakt het probleem enkel erger en je kunt gewond raken (dominante paarden trappen namelijk van zich af).

Shattered

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-07 20:18

Jij gaat een manegepaard een mep met de zweep geven, van mij had je niet meer terug hoeven komen . Het paard is niet van jou, en jij mag hem lenen voor de manegeles. Ga dat vertrouwen dan niet beschamen! Als jij dat paard niet aan kan haal er dan eerder een instructeur bij !
Als de instructeur er wel bij kon en jij niet ligt de fout bij jezelf, ga die zoeken. Misschien zie je er onzeker uit of was je shaggerijnig, een paard voelt veel !

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-07 20:26

Ten eerste, er zit een spellingcheck op, wellicht de volgende keer even gebruiken? Ik vind het knap ERIETAND zo te moeten lezen.

Een paard beschouwd zijn stal als zijn territorium en ik vind het beter als je dat ook respecteert bij een manegepaard, jan en alleman komen in zijn stal. Gewoon buiten de stal opzadelen. Een paard in zijn stal slaan vind ik not done! Dan kan het de volgende keer uit de hand lopen en trapt hij terug en dan heb je een probleem. Anyway slaan in de stal met een zweep is not done, vergeet niet dat dit paard geen vaste verzorger en vaste ruiter heeft.

AnnemiekvM

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-07 20:28

Pennyalarm?

Lisann__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-07 20:30

sorry maar toen ik voor dat ik daar lesvolgde kreeg ik een introductie.
daarbij liet een vrouw mij de manege zien en maakt een paard klaar om te gaan rijden voor een meisje daar.
dat paard deed dat toen ook bij haar en zij gaf dat paard toen ook een tik op d't kont en hij ging toen recht staan dus ik wist niet beter.

en mijn spelling is vreselijk slecht dat weet ik. maar iemand zei net iets over een spellingcontrole ? Verward

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-07 20:31

Lekker hoor, een paard met de zweep slaan omdat JIJ zijn gedrag niet begrijpt
Zo dwing je respect af en dat is heel wat anders dan respect krijgen.

Misschien eens een wat boeken lezen over nh en/of je instructeur een vragen. Lachen

Flew

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-07 20:36

Lies_Tijger schreef:
sorry maar toen ik voor dat ik daar lesvolgde kreeg ik een introductie.
daarbij liet een vrouw mij de manege zien en maakt een paard klaar om te gaan rijden voor een meisje daar.
dat paard deed dat toen ook bij haar en zij gaf dat paard toen ook een tik op d't kont en hij ging toen recht staan dus ik wist niet beter.

en mijn spelling is vreselijk slecht dat weet ik. maar iemand zei net iets over een spellingcontrole ? Verward

Eerst even je verhaaltje in word typen, dan komen die rode kringeltjes onder de verkeerd geschreven woorden. Dan kun je die verbeteren voor je het verhaal op bokt zet. Lachen

Lisann__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-07 20:37

o ja! slim! bedankt!

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-07 20:38

irritant ja...

Volgende keer een plastic boterhamzakje in je zak hebben en een paar snoepjes.

Abiola

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-07 20:45

Snoep is ook maar een lapmiddel, het gaat om je houding. Laat je eens voorlichten door kundig stalpersoneel. Ik heb zelf jaren op een manege gewerkt, en als ik iemand zou betrappen op het slaan van het paard, mocht je die de toegang ontzeggen. Het geeft niet dat je dingen (nog) niet weet, maar je moet niet klakkeloos anderen gaan nabootsen. Veel succes.

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-07 20:46

Hmm, je zegt dat je niet beter weet omdat de instructrice het paard een tik gaf...Een tik met de hand is nog iets anders dan een tik met de zweep hoor...

Hoe dan ook, een manegepaard is gwn slim in het ontwijken van werk Lachen Ze leren dat als ze hun kont draaien, de meeste mensen achteruitstappen,... en ze dus niet lastiggevallen worden met bit in hun mond, ploef zadel op hun rug, hup aan het werk,... Wrs zou het paard niet eens gaan trappen, maar wil het je gwn wat afschrikken omdat hij liever in zn stalletje blijft staan. Waarom draait hij zich dan trug naar voor bij de instructeur? Hij kent die persoon en weet dat zn spelletjes/trucjes bij hem niet werken, dus werkt hij maar gwn mee. Dus, zelfzeker zijn (zonder hem daarvoor te slaan...), tonen dat je niet gediend bent van zijn spelletjes, bv eerst een halster aandoen (met koekje lokken) en hem dan met een halster vastzetten en zo opzadelen. Of mss eerst lekker poetsen? Dat is zowiezo een must voor het rijden, en dan zijn ze meestal lekker ontspannen en voelen ze zich wel ok bij jou, dus zullen ze minder geniegd zijn trucjes toe te passen om onder het werk uit te komen.

Ik zou vooral ook eens paarden gaan poetsen,knuffelen,...zonder dat je daarna ermee gaat rijden, zo associëren ze je niet enkel met dat vervelende werk..

Lisann__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-07 20:51

Solleke_Noah schreef:
Hmm, je zegt dat je niet beter weet omdat de instructrice het paard een tik gaf...Een tik met de hand is nog iets anders dan een tik met de zweep hoor...

zij deed het met het hoofdstel en veeeel harder als ik met dat zweepje.

Illusion

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-07 20:58

dan nog, het is fout Knipoog als je instructrice hem een tik geeft hoef jij dat ook niet meteen te doen

maar evenon-topic
Meschien kan je het paard rustiger benaderen en niet zomaar zijn stal inlopen maar zorgen met bijv. snoepjes o.i.d dat hij jou richting in komt.
Even geduld hebben maar als hij uiteindelijk komt beloon je hem met een snoepje en misschien dat hij de volgende keer wel meteen naar je toe komt Knipoog ik zou iig niet meer de stal meteen ingaan als hij zijn kont naar je toe draait, een hoef komt hard aan en kan voor veel problemen zorgen.

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-07 20:59

Alicia2u schreef:
Bij manegepaarden ligt het vaak toch een beetje anders, maar dit is dus een typisch geval van geen respect hebben van je paard. Dit paard stelt zich dominant naar je op, het paard heeft wel respect voor de instructeur.
Respect dwing je niet af, niet met slaan (of een tik) en niet door snoepjes. De juiste manier om respect te krijgen van een paard is dmv grondwerk. Dat is wat moeilijk met een manergepaard, maar verdiep je eens in het gedrag van paarden in een kudden en de relatie met grondwerk (parelli, monty roberts, hempfling, je kent het wel). Krijg je een paard niet te pakken, roep dan iemand die wel respect geniet van het paard, zoals je instructeur. Ga niet slaan of omkopen met snoepjes; dit maakt het probleem enkel erger en je kunt gewond raken (dominante paarden trappen namelijk van zich af).

Grondwerk zou idd de oplossing zijn, helaas heb je op veel maneges niet de mogenlijkheid/ toestemming dit te doen. En niet iedereen weet wat grondwerk inhoud.
Een goede suggestie die in dit geval echter waarschijnlijk niet van toepassing kan zijn.

@TS: zoals je het in je beginpost hebt beschreven ben je de box ingelopen en hebt zijn hoofd benaderd. Direct, jou hele actie was compleet direct. Paarden houden niet van directe acties.

Ik weet heel, heeel zeker dat als je eerst even voor de boxdeur was blijven staan, met het paard had gepraat, zijn aandacht had getrokken en toen pas had proberen aan te raken de situatie aangenamer was geweest. Niet noodzakelijk beter maar wel aangenamer voor het paard omdat je zijn gebied op een rustige vriendelijke en niet op een plotselinge directe manier hebt betreden.

En om dan te gaan slaan? Nee dat getuigd van geen respect voor het paard, als manegepony wist ik het wel als ze voor de 2e of 3e keer per dag je uit de box komen halen. Weeeer dat hoofdstel om, weeer een zadel op en weeer een uur werken. En dan zeg je zo duidelijk tegen dat mens dat binnenkomt dat je niet wil werken en zeker niet als ze zo brutaal je stal binnenkomt. En dan gaat ze je nog slaan ook!

Mischien dom uitgelegd maar dat is wel de essensie van het hele verhaal. Een paard (en zeker een manegepony) is nog altijd een dier met een eigen wil, dat ga je niet slaan omdat je je zin niet krijgt. (ongehoorzaamheid tijdens het rijden ok)

Dus kortom, als je in het vervolg weer naar de manege gaat probeer dan alle paarden en pony's met respect te behandelen, als volwaardige personen en als er een probleem is roep dan iemand om hulp (en nee geen vriendinnen om het paard even met zn allen van zijn 'geluk' te overtuigen!)
Roep een instructeur of verzorger of een ervaren(!) volwassene maar ga het probleem niet zelf proberen op te lossen, daar komen alleen dit soort problemen van!

Lisann__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-07 21:01

oke, daar heb je gelijk in.

voel me nu alleen een beetje ongemakkelijk omdat ik dus iets fout heb gedaan en dat is dus nooit mijn bedoeling. maar het is fijn dat ik hierop ben gewezen maar geeft toch een slecht gevoel.

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-07 21:01

Hoe dan ook sla (of tik) je een paard niet met een zweep, zeker niet in een stal waar hij geen kant uit kan vluchten.. maargoed, dat weet je nu ondertussen nu al wel Lachen