Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
Citaat:Kunnen paarden kleuren zien? (er wordt gezegd van niet, maar waarom geeft een rode/gele paraplu dan meer reactie dan een witte of zwarte?)
http://users.telenet.be/peter.ryckeboer/artikels/welzijn/zien.html
Ik meen dat er bij dolfijnen wel eens onderzoek is geweest naar zelfbewustzijn en dat bleek dat zij dat wel degelijk hebben. Misschien ook interessant materiaal?
Mexxuna schreef:Mijn pony ziet zichzelf áltijd in ruiten en bushokjes, en hinnekt dan ook vrolijk naar zichzelf!
1x stormde ik vol het bushokje in, omdat mevrouw "dat knappe paard" eens van dichtbij wilde zien!!

oomens schreef:Is dat zo? Ziet (herkent) jouw paard zichzelf of ziet het "gewoon" een ander paard. Waarom zou je paard hinniken naar zichzelf?
Ronja schreef:Ik denk niet dat een paard zichzelf in de spiegel herkent. Voor zover ik weet is dat alleen bij dolfijnen bewezen (die herkennen zichzelf zelfs op video!)
Sim0ne schreef:Een paard zie ik toch bepaald niet als een van de intelligentere diersoorten, dan lijkt me dat nog eerder een hond (of dolfijn of olifant) een zelfbewustzijn heeft (en dat hebben honden volgens mij niet).
Inderdaad lijkt me dat hengsten er nog het meest in de buurt komen.
oomens schreef:HC: Zou het niet mogelijk zijn voor jou om dit zélf te testen? Bijvoorbeeld door Capricho met en zonder "arte ecuestre" voor een spiegel te zetten?
Sim0ne schreef:Volgens mij is interesse in je juist omgeving een belangrijk onderdeel van intelligentie.
Huertecilla schreef:oomens schreef:HC: Zou het niet mogelijk zijn voor jou om dit zélf te testen? Bijvoorbeeld door Capricho met en zonder "arte ecuestre" voor een spiegel te zetten?
Dat is een bekende test ja en controversieel.
Edit: controversieel omdat dit uitgaan van ónze perceptie van de waarde van visuele waarneming.
Hoe groot deze valkuil is, blijkt uit de verwarring die er bij ruiters nog steeds is over of paarden kleuren kunnen zien omdat kleuren voor paarden gewoon niet de waarde hebben die ze voor óns hebben.
Als Capricho op vlekken reageert is dat een positieve indicatie dat hij ze in het spiegelbeeld waarneemt en verder niets. Als hij er niet op reageert zegt het niets.
Ik heb daar hier in de groep wel waarnemingen over gedaan doordat ik regelmatig een paard beschilder.
Daarbij bleek ook duidelijk de mega-zwaarwegende waarde van geurherkenning; het maakt niet uit hoe je een paard toetakelt, zodra de geur waargenomen kan worden valt het muntje.
hc
Mas schreef:Intressant onderwerp, ik ben vooral geintresseerd in de mate waarin kleur een rol speelt,
Dennis schreef:In binnenmanege's is hij vaak meer bezig met die stoere hengst in de spiegel dan met alle andere paarden die daar lopen. Hoe dominanter het paard over komt, hoe manser hij word.