Ja,...ik. 
Ik weet niet waarvoor je haar bestraft en hoe je dat doet maar...
je kan beter uitgaan van het principe negeren en belonen.
Ze is een puber, maar daarbij kan haar gedrag komen uit onbegrip. Een paard kan een normaal mens gewoon niet verstaan en begrijpen. Deze dame is nog hartstikke jong en moet alles nog een beetje leren.
Daarbij zal ze ook uitproberen of ze niet beter haar eigen gang kan gaan.
Paarden voelen veilloos aan je dat je geïrriteerd raakt, het probleem is dat ze daar niks van begrijpen en het hun onzeker kan maken. Als je dan ook nog straft, begrijpt ze er nik van en gaat blijkbaar in de verdediging (omdat ze niet weg kan?) Misschien is het ook een dominant/pittig-type, waardoor ze wat heftiger kan reageren dan het gemiddelde paard. Maar dat neem niet weg dat je het best je eigen houding, benadering en omgang moet aanpassen om met haar beter om te gaan en te communiceren.
Ik denk dat je er bewuster van moet zijn dat ze jong (puber) is en nog veel moet leren.
Wees geduldig en consequent en werk aan je eigenlichaamstaal (lees een natural horsemanship boek oid).
Doe iedere keer het zelfde: uit de wei halen, poetsen, hoefjes krabben, 5 min wandelen, weer terug in de wei oid. Let daarbij op je eigen lichaamstaal en beloon haar veel (niet met snoepjes, maar met stilstaan/rust, een kriebel door haar manen in combinatie met woorden - goed zo!/ braaf!)