Wat is de juiste aanpak voor mini appaloosa??

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

saskiakefie

Wat is de juiste aanpak voor mini appaloosa??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-07 14:09

Ik verzorg (samen met lisaamor@bokt) een mini appaloosa (merrie) van 2 en een half jaar, genaamd Shendie.
Alleen ze heeft een heel raar gedrag. Als ze iets vervelends doet, en je bestraft dan wordt ze alleen nog verveleder. (dan gaat ze trekken aan het halstertouw, bokken, en soms steigeren) Dus, dan mar lief zou je denken. Nou ja, het werkt wel iets beter, maar als je dan een oefening gaat doen wat haar niet bevalt gaat ze bijten en knarsetanden. Los naast je lopen dat gaat goed, alleen als je dan een stukje wil draven, draait ze haar kont toe, en gaat ze bokken. Wat moet ik nou doen? Ik wil niet stoppen met haar, want het kan ook een lieve pony zijn..

hier een foto:

Afbeelding

P_A_R_Love

Re: Wat is de juiste aanpak voor mini appaloosa??

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-07 14:35

het is inderdaad heel irrie

Chantal1971

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-07 14:36

Volgens mij is dat pubergedrag. Je schrijft dat de pony 2,5 jaar oud is. Dan is ze best nog wel jong om mee te werken. Een pony die zo jong is heeft nog niet zoveel concentratievermogen. Na 10 minuten is de aandacht wel verslapt bij zo'n jonkie.
Misschien moet je wat minder lang met haar werken. Een paar minuten per oefening en niet meer dan 3 oefeningetjes per keer. Niet teveel in te korte tijd willen doen. Vergeet niet dat ze echt nog heel jong is, hou daar rekening mee.
Succes.

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-07 14:41

oke, bedankt Lachen

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-07 09:54

verder nog iemand?

Lise81

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-07 10:37

Ja,...ik. Knipoog

Ik weet niet waarvoor je haar bestraft en hoe je dat doet maar...
je kan beter uitgaan van het principe negeren en belonen.

Ze is een puber, maar daarbij kan haar gedrag komen uit onbegrip. Een paard kan een normaal mens gewoon niet verstaan en begrijpen. Deze dame is nog hartstikke jong en moet alles nog een beetje leren.
Daarbij zal ze ook uitproberen of ze niet beter haar eigen gang kan gaan.
Paarden voelen veilloos aan je dat je geïrriteerd raakt, het probleem is dat ze daar niks van begrijpen en het hun onzeker kan maken. Als je dan ook nog straft, begrijpt ze er nik van en gaat blijkbaar in de verdediging (omdat ze niet weg kan?) Misschien is het ook een dominant/pittig-type, waardoor ze wat heftiger kan reageren dan het gemiddelde paard. Maar dat neem niet weg dat je het best je eigen houding, benadering en omgang moet aanpassen om met haar beter om te gaan en te communiceren.

Ik denk dat je er bewuster van moet zijn dat ze jong (puber) is en nog veel moet leren.
Wees geduldig en consequent en werk aan je eigenlichaamstaal (lees een natural horsemanship boek oid).
Doe iedere keer het zelfde: uit de wei halen, poetsen, hoefjes krabben, 5 min wandelen, weer terug in de wei oid. Let daarbij op je eigen lichaamstaal en beloon haar veel (niet met snoepjes, maar met stilstaan/rust, een kriebel door haar manen in combinatie met woorden - goed zo!/ braaf!)

Sappos

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-07 10:45

Zoals hier boven staat goed gedrag belonen slecht gedrag negeren. Probeer haar rustig over aan te laten wennen en geef haar de tijd misschien snapt ze wel helemaal niet wat je van haar wil. Als ze bijt op bokt kan je dat proberen gewoon met stemverheffing op te lossen. Ik heb ook een mini die alleen maar vervelender wordt als je iets afstraft of als je hem op zn kop geeft. Als het terrecht is dan doet ie niks maar hij raakt gauw in paniek als ie het niet snapt en daarbij is hij ook best dominant.
Probeer iets van grondwerk te doen zodat ze gewoon normaal kan lopen.

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-07 17:48

oke, bedankt Lachen

Esther

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-07 20:09

Zo'n jonge pony moet alles nog leren, het kan zijn dat ze niet snapt wat jij bedoelt. Ze reageert dan op een manier die jij vervelend gedrag noemt. Wees duidelijk met wat je bedoelt en beloon haar als ze iets goed doet, zo zal ze gaan snappen wat jij bedoelt.

En verder niet teveel doen, zo'n jong ding kan nog niet zo lang achter elkaar wat doen. Het lijkt mij dat daar het bijten en tandenknarsen vandaan komt naast het jullie niet begrijpen. Hiermee geeft ze aan dat ze het niet leuk vindt, werk met haar dan ook spelenderwijs. Bij mijn pony van 2,5 werkt dat iig wel.