verveling voorkomen wat voor speeltjes voor stal

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

anoukbijl

verveling voorkomen wat voor speeltjes voor stal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-07 16:42

mijn paard is net geopereerd en moet nu op stal staan. weten jullie nog leuke speeltjes voor in de stal zodat ze zich wel een beetje kan vermaken. we hebben wel al zo'n appel

Renee__

Re: verveling voorkomen wat voor speeltjes voor stal

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-07 17:36

Ik had wel een tip, je kan denk ik beter 1 speeltje per keer in de stal doen/hangen. En dan afwisselen, misschien dat het dan helpt.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-07 18:31

Doe je paard er wat mee?
Ik kan eigenlijk best veel paarden die al die "rommel" maar niks vinden.
Pest 'm er dus niet mee, als blijkt dat ie er niks aan vindt.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-07 20:49

eten is de beste bezigheid, aangezien een paard van nature zo'n 16 uur per dag eet. zorg voor arm (oud, maar niet bedorven) hooi, zodat hij de hele dag wat te knabbelen heeft zonder te ontploffen van energie. hooi uit een net voeren zorgt ook dat ze er langer mee bezig zijn.

rhapsody_do

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-07 21:02

ik heb voor in de winter zo'n tongue twister. dat is zo'n bal waar 2 likstenen ingaan en die bal zit in een houder, als het paard gaat likken gaat de bal draaien. erg goede en langdurige bezichheid, vooral als je er maar 1 liksteen in doet, dan zakt hij iedere keer naar beneden en moeten ze nog meer moeite doen!!!
succes

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-07 21:26

kellyhvj schreef:
ik heb voor in de winter zo'n tongue twister. dat is zo'n bal waar 2 likstenen ingaan en die bal zit in een houder, als het paard gaat likken gaat de bal draaien. erg goede en langdurige bezichheid, vooral als je er maar 1 liksteen in doet, dan zakt hij iedere keer naar beneden en moeten ze nog meer moeite doen!!!
succes

hou er wel rekening mee dat Lick Its heel veel suiker bevatten. dit is niet alleen erg ongezond en slecht voor de tanden, maar suiker is ook nog eens instant energie. de kans op spierbevangenheid door een overschot aan suikers bij een paard op (gedeeltelijke) stalrust of een paard dat explosief wordt door het overschot aan energie is dan ook erg groot. persoonlijk vind ik Lick Its zowiezo niet geschikt als paardenvoer, hoewel het schijnt dat ze tegenwoordig ook met een lager suikergehalte gemaakt worden.

rhapsody_do

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-07 10:34

merrieveulen schreef:
kellyhvj schreef:
succes

hou er wel rekening mee dat Lick Its heel veel suiker bevatten. dit is niet alleen erg ongezond en slecht voor de tanden, maar suiker is ook nog eens instant energie. de kans op spierbevangenheid door een overschot aan suikers bij een paard op (gedeeltelijke) stalrust of een paard dat explosief wordt door het overschot aan energie is dan ook erg groot. persoonlijk vind ik Lick Its zowiezo niet geschikt als paardenvoer, hoewel het schijnt dat ze tegenwoordig ook met een lager suikergehalte gemaakt worden.

ja maar dat is ook de rede dat ik er maar 1 in doe. dan doet ze met zo'n halve steen een week... dat kan volgens mij niet zoveel kwaat Bloos Knipoog
maar bedankt voor de waarschuwing Knipoog

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-07 11:06

Onbeperkt ruwvoer geven (het liefst oud hooi, bevat de minste energie)
Verder is misschien zo'n brokjes bal een idee, daar spelen de meeste paarden wel mee

itsinmygenes

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-07 11:39

Ik heb voor mijn pony een bal met een gat en dan 2 verdiepingen erin, waar biks in zit. Als ze met de bal gaat rollen dan komt er steeds een klein beetje uit en sommige paarden kunnen daar heel lang mee bezig zijn Lachen

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-07 11:46

Ik heb ook zoiets. Maar dan zelfgemaakt. Gewoon zo'n klein tonnetje met een gaatje erin.
Anouar kan er uren druk mee zijn. Hij rolt dat ding de hele wei door

Kitty84

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-07 19:23

inderdaad lenneke, je kan zo'n ding heel goedkoop maken van een tonnetje waar de deksel goed op vast zit. Dan neem je idd brokjes (het liefst brokjes met heeeeeeel weinig energie enz erin) en dan laatje je paard daarmee bezig gaan.
je kan ook een soort van ruif / hooinet achtig iets gebruiken zodat je paard een beetje moeite moet doen om zijn hooi ergens uit te plukken. Kortom...het eten vertragen.
Veel succes en beterschap met hem!

rockwitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-07 19:56

Ik heb ook zo'n biksbal, ik doe er in de winter altijd energiearme muesli in zonder haver en dergelijke, kan mijn paard ook heeel lang mee bezig zijn. Zouden paarden ook met zo'n Kong kunnen spelen, die eigenlijk voor honden bestemd zijn, daar zou je iets in kunnen doen waar ze heel veel moeite voor moeten doen om het eruit te halen. En zoals de meeste al zeggen, veel hooi

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-07 19:58

Wilgentakken het is gezond en ze vinden het lekker.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-07 21:33

Onbeperkt oud hooi voeren, daar worden ze niet dik van (alleen een dikke buik, die is weg na een dag geen hooi te hebben gehad).

Misschien een ander paard in de stal ernaast, met een lage wand, zodat ze met de hoofden bij elkaar kunnen en zich kunnen kriebelen..

Schema van de site paardnatuurlijk:
De bezigheden van (wilde) paarden:
* 60% eten -- Lopend, dagelijks >30 Km
* 20% staan
* 10% liggen
* 10% andere activiteiten, zoals spelen, sociale interactie, sex

Dus een paard voelt zich het beste als het de helft van de dag kan eten, en verder kan luieren en een beetje spelen/kriebelen met andere paarden.

GummyBear

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-07 16:39

Iemand van mijn oude stal verstopte allemaal wortels in de stal van haar paard. Hij was dan wel even bezig voordat hij ze allemaal gevonden had. Echt grappig om dat paard te zien zoeken naar wortels, hij begon meteen met zoeken wanneer ze hem op stal zette. Clown