Hoe kan paard toch naar buiten? (zand eten)

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Monica_86

Hoe kan paard toch naar buiten? (zand eten)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-07 00:05

Nou om een heel lang verhaal kort te maken:

- Ik heb een grote rijbak, waar hij dus zou kunnen rondlopen de hele dag tijdens de wintermaanden
- Mijn haflinger eet zand! Enorm veel! Hij neemt gewoon hele happen! en constant
- Hierdoor heeft hij 4 jaar geleden erge koliek gehad, voor de dood weggehaald (operatie in kliniek) en een jaar later kreeg hij weer koliek (puur door zandeten)
- Hij heeft geen tekorten, dit heb ik nagevraagd bij de kliniek in Emmeloord
- Hij had een muilkorf, maar hij weet nu precies hoe hij met die muilkorf gewoon zand kan eten (jaja het is een paard met gebruiksaanwijzing Clown )
- Ook het weiland is geen optie, wanneer het erg nat is want dan trapt hij alles kapot of zou hij gras met wortel/zand etc eruit trekken en dan alsnog zand binnenkrijgen

Ik zit dus echt met een probleem! Ik weet niet meer hoe ik mijn haflinger nog buiten kan zetten (los). Ik vind het toch erg belangrijk dat hij ook in de wintermaanden gewoon ff lekker los buiten kan lopen en ff zn energie (naast rijden/longeren) kwijt kan. Maar ik weet gewoon echt niet meer hoe Verward

Heeft iemand van jullie ideeen wat misschien een oplossing zou kunnen zijn, want ik weet het echt niet meer!

Groetjes Monica

khirshanta

Re: Hoe kan paard toch naar buiten? (zand eten)

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-07 00:15

Een voerkorf omdoen? Zonder voer natuurlijk.

Gewoon zorgen dat hij dan echt niet aan het zand kan komen.

Monica_86

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-07 00:18

Wat voor voerkorf bedoel je?
Hoe zien die eruit?

Deze had hij, maar die werkt niet meer nu
http://img329.imageshack.us/img329/9172/1000585gv0.jpg

Jah totdat ik een andere oplossing heb gevonden, ga ik elke dag ff longeren zodat ie ff lekker kan rennen/bokken etc. Kweet het anders ook niet, ik ga geen risico's nemen zodat ie weer zandkoliek zou kunnen krijgen.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-07 00:21

Leek jouw muilkorf op een emmer?

zo nee, emmer verbouwen, 2 luchtgaten erin..
niet in bodem, want dan schept ie ook zand...
met goed passend! halster, zodanig vastmaken dat
het niet verschuift!!! en emmer niet zijn neus platdrukt,
maar er ruimte zit tussen zijn lippen/neus en bodem van emmer...
(staat wel emmer, maar bedoel bij hoofd passend emmertje.....)
Geen waterbak in paddock zetten dan he.. anders gaat'ie snorkelen.....

Monica_86

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-07 00:24

haha dat snorkelen, dat vind ie prachtig, laat ie hele bak vollopen en dan doet ie zn hoofd weer omhoog Clown

Maar dat had ik dus, wat jij noemt, zo'n soort emmer, maar dan speciaal voor paarden. maar werkt nu niet meer, hij weet hoe het werkt nu. Hij draaft door de bak en schuift met die kap over de grond en schuift alles zo naar binnen en even later staat ie heerlijk te smikkelen en hoor je het zand gewoon tussen zn tanden.

Ook wanneer hij gaat rollen schuift ie al het zand aan de bovenkant er zo bij in.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-07 00:31

Is wel een echte slimmerik, jammer voor hem..
want daar heeft ie nu zichzelf mee..

Tja dan blijft er over, onder toezicht longeren?
of opjagen...

Want tja.. zandkoliek is echt heel vervelend, vooral
als er al een keer wat kilo's uit je colon zijn geschept...

Zou zeker het risico niet nemen door hem onbeheerd los
in de paddock te zetten...

(zonder paddock is balen.. maar gaat ie niet dood aan,
met een beetje pech aan zandkoliek wel.....

Mijn paard geen zand eter, maar mag vanwege "tijdsdruk"
van volle stal.. slechts 1/2 uur per dag in paddock..
en ook die baalt, maar kan er mee leven... Sleep hem
dan maar achter me aan door de stad heen, als alternatief
voor los...... kost tijd, maar ach...heeft ze ook wat )

Monica_86

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-07 00:40

Dankje Sjolvir Lachen
Voelde me al helemaal schuldig omdat ie dan in de wintermaanden niet "los" buiten zou kunnen lopen, maja aan de andere kant ik heb geen andere keus. En met longeren laat k em ook altijd ff rennen en daarin kan ie ook zn energie kwijt Lachen

Loowis

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-07 00:50

Monica_86 schreef:
Nou om een heel lang verhaal kort te maken:

- Ik heb een grote rijbak, waar hij dus zou kunnen rondlopen de hele dag tijdens de wintermaanden
- Mijn haflinger eet zand! Enorm veel! Hij neemt gewoon hele happen! en constant
- Hierdoor heeft hij 4 jaar geleden erge koliek gehad, voor de dood weggehaald (operatie in kliniek) en een jaar later kreeg hij weer koliek (puur door zandeten)
- Hij heeft geen tekorten, dit heb ik nagevraagd bij de kliniek in Emmeloord
- Hij had een muilkorf, maar hij weet nu precies hoe hij met die muilkorf gewoon zand kan eten (jaja het is een paard met gebruiksaanwijzing Clown )
- Ook het weiland is geen optie, wanneer het erg nat is want dan trapt hij alles kapot of zou hij gras met wortel/zand etc eruit trekken en dan alsnog zand binnenkrijgen

Ik zit dus echt met een probleem! Ik weet niet meer hoe ik mijn haflinger nog buiten kan zetten (los). Ik vind het toch erg belangrijk dat hij ook in de wintermaanden gewoon ff lekker los buiten kan lopen en ff zn energie (naast rijden/longeren) kwijt kan. Maar ik weet gewoon echt niet meer hoe Verward

Heeft iemand van jullie ideeen wat misschien een oplossing zou kunnen zijn, want ik weet het echt niet meer!

Groetjes Monica

Paarden beginnen vaak met zand eten omdat ze zich vervelend.
Misschien een speeltje kopen of een leuk maatje erbij doen. Dit helpt erg vaak.
Natuurlijk wel blijven opletten. Hem opstal laten lijkt me ook geen goed idee... hij gaat
alleen maar meer trucjes bedenken om buiten te komen en word misschien wel onhandelbaar..

Bonita_Bon

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-07 02:23

Als zandeten eenmaal een gewoonte is, is the damage done. Voorkomen is het beste maar aangezien dat hier te laat is (geen aanval op jou overigens Monica), zou ik hem dan maar binnen houden en zorgen dat je een team verzameld van mensen die je willen helepen hem er iig 2 keer per dag goed uit te halen. eenzame opsluiting is ook zo wat... Nors opkijken

En zandkoliek... dat wil je niet Misselijk

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-07 07:28

eet hij ook zand als je een paar pakken heel oud hooi oopt zodat hij de hele dag door kan eten?

en heb je al geprobeerd om een probiotica te geven?
ken nl een aantal gevallen waar paarden dus geen zand aten vanwege tekorten,maar vanwege gevoelige maag.
het zand zou dan de maag tot rust brengen...

valt te proberen dacht ik?

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-07 07:38

Een graaskorf omdoen of is dat hetzelfde als een voerkorf?

Icecrystal

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-07 07:57

ik weet niet of je de mogelijkheid hebt, maar je zou houtsnippers in de paddock kunnen doen zodat je paard toch naar buiten kan zonder op zand te staan.

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-07 10:02

mootjah schreef:
ik weet niet of je de mogelijkheid hebt, maar je zou houtsnippers in de paddock kunnen doen zodat je paard toch naar buiten kan zonder op zand te staan.

Als het dier zo''n slimmert is denk ik niet dat dat helpt, want dan graaft ie met zn voorvoet gewoon even (bij mij graafden ze eerder wel een 1/2 meter diep!) en is ie alsnog bij het zand.
Die van mij heeft ook zandkoliek gehad en daarna ook met dezelfde voerkorf/muilkorf (hoe je het ook noemen wilt) buiten gestaan en ook bij hem zag ik dan ásnog wat zand in de voerkorf. Hij scheen geen tekorten te hebben, maar sinds ik was begonnen met het voeren van winterpenen (2 grote/dag) heb ik geen zand er meer in gevonden, maar gelukkig staan ze nu op de wei.
Het idee van de emmer met alleen luchtgaten en dan geen gaten voor het drinken van water (en geen waterbak in de paddock) lijken me nog slechter voor je paard dan op stal staan, want ALTIJD schoon en goed drinkwater is de basis van goede voeding.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-07 10:59

Het is jammer dat hij in de rijbak moet, anders zou je een stukje af kunnen zetten en rubbertegels op de grond doen. Kan hij niet graven en geen zand eten, en is een graasmasker ook niet nodig, maar is wel vrij kostbaar.

Bijv: (en daar dan een hele paddock van voorzien)

Afbeelding

Afbeelding

http://www.terrabeau.com/40506/40524.html

Babsie_Flash

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-07 12:20

Hoi Moon, ik heb precies hetzelfde met mijn haflinger Misty. Van de winter krijgt zij naast het longeren/opjagen/rijden een paddock op steen... ik weet het anders ook niet meer. Kuil of hooi in de bak maakt het alleen maar erger, aangezien daar ook zand aan blijft plakken. Succes!

gina2003

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-07 13:16

Ok, ik dacht dat ik alles al wel zo'n beetje had gehad met mijn merrie, maar godzijdank dit nog niet, mijn hafje is nl ook 4 jaar, maar het enigste wat zij doet is uitbreken uit de paddock of wei..

Helpt het niet als je hem er een half uurtje of zo inzet, met wat hooi, en een vriendje of zo, dat hij zich niet verveeld en toch wat te eten heeft, ipv zand, of een voetbal of zo, waar hij mee kan spelen?

Monica_86

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-07 14:19

Loowis schreef:
Paarden beginnen vaak met zand eten omdat ze zich vervelend.
Misschien een speeltje kopen of een leuk maatje erbij doen. Dit helpt erg vaak.
Natuurlijk wel blijven opletten. Hem opstal laten lijkt me ook geen goed idee... hij gaat
alleen maar meer trucjes bedenken om buiten te komen en word misschien wel onhandelbaar..

Hij verveeld zich niet, hij doet dit heel bewust, als hij de hele dag buiten in het land staat (met veel gras) en ik zet hem binnen en loop door de bak hapt hij er heel bewust na. Ook tijdens longeren in stap of draf probeerd hij het ook constant

Bonita_Bon schreef:
Als zandeten eenmaal een gewoonte is, is the damage done. Voorkomen is het beste maar aangezien dat hier te laat is (geen aanval op jou overigens Monica), zou ik hem dan maar binnen houden en zorgen dat je een team verzameld van mensen die je willen helepen hem er iig 2 keer per dag goed uit te halen. eenzame opsluiting is ook zo wat... Nors opkijken

En zandkoliek... dat wil je niet Misselijk

Inderdaad dat zandkoliek willen we nooit meer meemaken
Het is nu lekker weer, dus nu staat hij lekker in het gras Lachen

ellepel schreef:
eet hij ook zand als je een paar pakken heel oud hooi oopt zodat hij de hele dag door kan eten?
en heb je al geprobeerd om een probiotica te geven?
ken nl een aantal gevallen waar paarden dus geen zand aten vanwege tekorten,maar vanwege gevoelige maag.
het zand zou dan de maag tot rust brengen...
valt te proberen dacht ik?

Hij komt juist buiten omdat ik wil dat hij ff zn energie kwijt kan en ff lekker kan rennen. Als ik dan hooi neerleg eet ie alleen maar, dan kan hij dat netzo goed op stal doen. Het gaat mij puur om beweging. En aan het hooi blijft ook zand plakken, wanneer het nat is, en dan krijgt hij alsnog zand binnen. We hebben 2 jaar geleden geprobeerd om het hooi in een grote emmer te doen zodat ook het hooi niet in contact kwam met zand, maar dat gooit hij eruit dus werkt ook niet.
Dankje voor je tip van de probiotica, dat zal ik zeker gaan proberen Lachen

marleen_usar schreef:
Een graaskorf omdoen of is dat hetzelfde als een voerkorf?

Ik weet niet wat bedoeld wordt met voerkorf, maar hij heeft een graaskorf en die werkt nog slechter dan de muilkorf die hij al had.

mootjah schreef:

Dan gaat hij staan graven, want hij is bewust op zoek naar zand, toch bedankt Lachen

Judje schreef:
Als het dier zo''n slimmert is denk ik niet dat dat helpt, want dan graaft ie met zn voorvoet gewoon even (bij mij graafden ze eerder wel een 1/2 meter diep!) en is ie alsnog bij het zand.
Die van mij heeft ook zandkoliek gehad en daarna ook met dezelfde voerkorf/muilkorf (hoe je het ook noemen wilt) buiten gestaan en ook bij hem zag ik dan ásnog wat zand in de voerkorf. Hij scheen geen tekorten te hebben, maar sinds ik was begonnen met het voeren van winterpenen (2 grote/dag) heb ik geen zand er meer in gevonden, maar gelukkig staan ze nu op de wei.
Het idee van de emmer met alleen luchtgaten en dan geen gaten voor het drinken van water (en geen waterbak in de paddock) lijken me nog slechter voor je paard dan op stal staan, want ALTIJD schoon en goed drinkwater is de basis van goede voeding.

Zo slim is ie dus, ook in het land graaft hij kuilen van inderdaad wel een half meter diep.
Dankje voor reactie! Inderdaad een korf zonder gaten is voor mij geen optie.

Cassidy schreef:
Het is jammer dat hij in de rijbak moet, anders zou je een stukje af kunnen zetten en rubbertegels op de grond doen. Kan hij niet graven en geen zand eten, en is een graasmasker ook niet nodig, maar is wel vrij kostbaar.
Bijv: (en daar dan een hele paddock van voorzien)
http://www.terrabeau.com/mediac/450_0/m ... .JPGaa.jpg
http://www.terrabeau.com/mediac/450_0/m ... _small.jpg
http://www.terrabeau.com/40506/40524.html

dankje, maar zoveel geld heb ik niet Knipoog

Babsie_Flash schreef:
Hoi Moon, ik heb precies hetzelfde met mijn haflinger Misty. Van de winter krijgt zij naast het longeren/opjagen/rijden een paddock op steen... ik weet het anders ook niet meer. Kuil of hooi in de bak maakt het alleen maar erger, aangezien daar ook zand aan blijft plakken. Succes!

Dankje babs Lachen Ik ben inderdaad ook helemaal Verward weet het ook niet...

gina2003 schreef:
Ok, ik dacht dat ik alles al wel zo'n beetje had gehad met mijn merrie, maar godzijdank dit nog niet, mijn hafje is nl ook 4 jaar, maar het enigste wat zij doet is uitbreken uit de paddock of wei..
Helpt het niet als je hem er een half uurtje of zo inzet, met wat hooi, en een vriendje of zo, dat hij zich niet verveeld en toch wat te eten heeft, ipv zand, of een voetbal of zo, waar hij mee kan spelen?

Het gaat niet om verveling, het gaat hem puur om het zand. Tijdens wedstrijden ergens anders op stal, probeerde hij het ook, ookal was daar genoeg te zien voor hem Haha!

gina2003

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-07 14:26

Ok, dan weet ik ook niks.
Heb je wel eens een mail gestuurd naar Pavo of de Paardendrogist, misschien dat hun iets voor je weten.
Je zei dat het niet kwam door tekorten, maar misschien weten hun iets, waardoor de drang word verminderd of zo, proberen kan altijd natuurlijk..

Monica_86

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-07 14:28

gina2003 schreef:
Ok, dan weet ik ook niks.
Heb je wel eens een mail gestuurd naar Pavo of de Paardendrogist, misschien dat hun iets voor je weten.
Je zei dat het niet kwam door tekorten, maar misschien weten hun iets, waardoor de drang word verminderd of zo, proberen kan altijd natuurlijk..

naar pavo heb ik inderdaad gestuurd jaar geleden, van hun kreeg ik het advies pavo aura koeken (vitamine) te gaan voeren, dit krijgt hij nu bijna een jaar en het zand eten is niet minder geworden helaas. Toch bedankt dat je meedenkt Knipoog

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-07 14:32

Tjeetje, Monica, wat heb jij een Rot-Haflinger zeg...
Nee hoor, gein, maar wel erg vervelend zo. Maar is er niet in de buurt een weiland die je kan lenen/huren/kopen? Dan zou je hem misschien daar in kunnen zetten, ookal is het maar een paar uur per dag.

gina2003

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-07 14:43

Heb je wel eens aan Zeewier gedacht?
Mijn merrie deed iets anders, ze nam af en toe een hap mest, toen ben ik dat gaan geven en was het over, ik weet niet of het ook tegen zand helpt, maar een zakje kost geloof ik € 5,- bijd e paardendrogist.

aisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-07 14:58

Ik heb een friese ruin met precies hetzelfde gedrag.
Die schept ook zijn hele muilkorf vol met zand door de gaten e.d. een ontzettend vervelend probleem!

Wij hebben een iets ander model muilkorf aangeschaf (divoza), die is wat smaller van boven en daardoor komt er minder snel zand in.
De gaten aan de onderkant plak ik dicht met plakband. De nogal grote neusgaten doe ik meestal een klein stukje met plakband, dan valt het zand er wat minder makkelijk in.
Met rollen schept hij hem nog wel vol maar dan doe ik hem na het rollen even af en gooi hem leeg en dan weer om.
Zo kan hij als het heel slecht weer is toch naar buiten. Ideaal is het nog steeds niet want er zit altijd wel wat zand in zn muilkorf, maar zo krijgt hij niet van die hele grote happen binnen.
Ik voer hem ook geregeld gekookte lijnzaad in de winter en tot nu toe heeft hij geen problemen.

Verder zijn er weinig andere oplossingen vrees ik. Wij hebben ook van alles al geprobeerd maar niks helpt, schijnbaar vind hij het erg lekker en het is nu ook een gewoonte geworden die je niet zomaar afleerd.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-07 15:15

Wat je zou kunnen doen is een dubbele bescherming maken. Dus een graasmasker zo'n hoekig ding in combinatie met een echte metalen muilkorf. Dat metaal zorgt ervoor dat ie niet met zijn mond het zand kan raken en de graasmasker voorkomt dat hij happen kan nemen.

Werkt dat ook niet dan idd een stenen paddock maken.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-07 16:03

Ik krijg sterk de indruk dat deze haflinger alleen staat, een speelmaat zou al een stuk kunnen schelen.
Verder zou ik een stuk bestraten, je kunt op marktplaats zoeken naar gratis af te halen tegels, het is misschien niet heel mooi, maar het werkt wel.

aisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-07 18:17

[quote="karuna"]Wat je zou kunnen doen is een dubbele bescherming maken. Dus een graasmasker zo'n hoekig ding in combinatie met een echte metalen muilkorf. Dat metaal zorgt ervoor dat ie niet met zijn mond het zand kan raken en de graasmasker voorkomt dat hij happen kan nemen.

Dit vind ik wel een hele goede tip. Ga ik zeker proberen.
Bedankt!