Samen met Jamie oefenen met trailerladen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

hyppolyte

Samen met Jamie oefenen met trailerladen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-07 11:15

Hey hallo! (ik weet niet of het hier goed staat, maar dat merk ik vanzelf wel)

Gisteren ben ik met Jamie wezen oefenen met trailerladen. Toen ze vorig jaar bij me kwam raakte ze totaal in paniek zodra ze in de buurt kwam van een trailer en zijn we 45-60 minuten bezig geweest om haar de trailer in te krijgen (met 4 man + longeerlijn). Ze wilde nooit de klep op en als ze zover kwam dat ze in de trailer stond, ging ze totaal in paniek weer naar achteren, waardoor ze ook een paar keer naar terecht kwam Ach gut . Het was echt vreselijk naar om te zien en ik had ook echt zoiets van, in principe hoeft ze bij mij voorlopig toch niet de trailer op, dus was het niet zo’n punt. Ze heeft altijd problemen gehad met laden en het was eigenlijk niet echt te doen.

Ook was ze redelijk panisch voor water (ze dronk niet uit een emmer, omdat daar water in zat, vreselijk levensbedreigend dus Ja), afspuiten en door plassen lopen was een crime, maar daar zijn we mee gaan oefenen en ondertussen drinkt ze zonder problemen uit een emmer en kan ik haar ook zonder gedoe van top tot teen afspuiten. OK dan!

Omdat dat eigenlijk best heel goed ging dacht ik dat het misschien toch wel een idee zou zijn om een beetje te gaan oefenen met trailerladen, want ja, stel dat ze nou een keer naar de kliniek zou moeten, of als ik misschien een keer met haar op vakantie wil ofzo (dit laatste heeft uiteraard geen enkele prioriteit), dan is het toch wel heel erg fijn als ze goed te laden is. Ik ben ook wel een beetje met grondwerk bezig geweest met haar en we zijn sowieso best wel heel close met elkaar Lovers (dan staan we lekker samen te staan, zij met haar neus in m’n nek en dan leun ik lekker tegen haar aan). Omdat ze ook veel ziek is geweest, weet ze in ieder geval dat ik voor haar zal zorgen en dat ik haar bescherm.

Dus gisteren zijn we voor het eerst gaan oefenen, samen met SGWukkie (aangezien die vrij veel ervaring heeft met paarden die moeilijk te laden zijn). Nou ja, ik vond het dus best spannend en was heel benieuwd hoe het zou gaan. Ik had 2 scenario’s in m’n hoofd zitten; of het gaat net zoals vorig jaar; of ze loopt zo met me mee. Nagelbijten / Gniffelen

Nou ja toen we eindelijk de trailer klaar hadden (was een hele zoektocht naar de sleutel), toen is ukkie eerst even voorop gegaan, zodat zij even op de juiste manier aan de voorkant bezig kon gaan en dan had ik de longeerlijn vast en kon ik haar wat meer sturen in de beweging naar voren (eerst ging het andersom en dan is het lastig uit te leggen hoe je haar het makkelijkste naar voren kon krijgen), dus als ze twijfelde dan gaf ik haar even een kneepje van; ik sta er nog, ben bij je, loop maar door. Nou toen liep ze dus eigenlijk al zonder al teveel gedoe de trailer in, wel wat twijfels, maar het ging al vrij soepel, ze wilde er alleen wel weer heel graag af. Toen ben ik vervolgens zelf met haar de trailer op gelopen, en we hadden de longeerlijn al klaar, maar die hebben we niet eens meer nodig gehad.
Go jij! Go jij! Ze liep gewoon zo met me mee!!!! Go jij! Go jij! Helemaal geweldig was ze, heel rustig en relaxed. Dus toen weer even laten staan (met longeerlijn achter haar kont gespannen zodat ze niet achteruit zou gaan) en weer rustig de klep af gelopen.

Daarna wilde ik het even echt helemaal alleen proberen en heeft ukkie een filmpje ervan gemaakt (zie link!), dit was dus de 2 keer dat we samen de trailer in gingen!!!

Go jij! Go jij! http://nl.youtube.com/watch?v=Q6fGxEuzevg Go jij! Go jij!

Daarna hebben we de stang erachter gehangen, dat vond ze wel even gek, maar ze bleef toch braaf. Toen de klep dichtgedaan, ging ook goed, het was allemaal wel even spannend, maar ze bleef kalm en begon ook gewoon lekker hooi te eten, deurtje ook even dichtgedaan en daar reageerde ze ook goed op. We hebben nog een paar keer in en uitgeladen en toen zijn we zelfs ook een stukje gaan rijden. De ponyclub is vlakbij stal, dus als ze daar niet meer op de trailer zou durven dan konden we ook lopend terug, mocht het nodig zijn. Ik ben bij haar gebleven toen we gingen rijden, het is natuurlijk niet niks en ik wilde haar pertinent niet alleen laten (ik realiseer me ook goed wat de risico’s zijn, maar ik vond het veel belangrijker dat ze steun bij mij zou kunnen zoeken als ze angstig zou worden). Ze vond het rijden wel even heel spannend en werd ook wel wat nerveus Ach gut , maar uiteindelijk wist ik haar weer wat te kalmeren en begon ze zelfs weer aan het hooi te knabbelen (al rijdend dus Haha!).

Bij de club aangekomen hebben we eerst het deurtje en de klep weer even open gezet, zodat ze even kon acclimatiseren en tot rust kon komen. Toen ze weer ontspande hebben we haar weer uitgeladen, een rondje over het terrein gewandeld, lekker gras staan eten etc. Een paar stalgenootjes waren met een paar paarden aan het wandelen, dus die liepen daar ook even rond, maar ondanks het feit dat haar weidemaatjes weer wegliepen, ging ze toch weer heel braaf de trailer in (uiteraard zijn we er toen weer even in en uit gelopen) Hyper! . De terugweg heeft ze alleen gestaan en toen we weer op stal waren, was ze wel een beetje zenuwachtig, maar zodra het deurtje weer openging en we er weer bij kwamen was het ok. Toen weer heel netjes uitgeladen en er nog even een paar keer op en af gelopen (maar het werd donker en toen wilde ze niet meer blijven staan en hebben we het daarbij gelaten).

Het ging dus echt helemaal super en ik ben zo ontzettend trots op mijn meisje_/-\o_ , ze doet het toch wel allemaal maar en ze heeft echt haar vertrouwen aan me gegeven en dat gevoel is echt zo ontzettend geweldig! Go jij! Go jij!

Sorry voor het megalange verhaal, maar ik ben gewoon zo blij, was echt helemaal gelukkig gisteren en ik wilde het toch even met jullie delen *LOL* .

Preddy

Re: Samen met Jamie oefenen met trailerladen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-07 11:36

Jij hebt een cool PAARD Haha!

hyppolyte

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-07 11:41

JAHAAAA!!! Wel he!!! Het ging ook echt zo relaxed Hyper!

SGWukkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-07 11:42

Super braaf paard! Knipoog

Go jij! Go jij! Go jij! Go jij! Go jij! Go jij! Go jij! Go jij! Go jij! Go jij! Go jij! Go jij! Go jij! Go jij! Go jij! Go jij!
OK dan!

sammy07

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-07 14:42

Met geduld, liefde en respect komt het vaak goed.
Jammer dat het daar vaak aan ontbreekt bij mensen.

Fijn voor je dat je paard toch de trailer in gaat!

miesjje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-07 16:04

je hebt het goed aangepakt en niet te snel gehandeld toen ze er voor de 1ste keer in ging.
met geduld berijk je heel wat.
hopelijk blijft je paard er zo makkelijk in gaan, en hopen dat ie tijdens het rijden ook wat ontspanner word.

hyppolyte

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-07 18:10

Met rijden heeft ze totaal geen last van spanning hoor, ze is dan heel relaxed en vrij koel in d'r kop Ja. Die watervrees en trailerangst zijn eigenlijk de enige dingen waar ze daadwerkelijk last van heeft, verder niets. Maar het ziet ernaar uit dat het daarmee wel goed gaat komen gelukkig.
Wat dat geduld betreft, daar ben ik het helemaal mee eens, daar bereik je indd veel meer mee dan met meppen/sjorren,/hijsen/duwen/trekken of iets dergelijks. Als je in eerste instantie heel rustig aan begint, dan kom je daarna over het algemeen al heel snel een stuk verder.
Uiteindelijk zijn we gisteren maar een klein uurtje bezig geweest, en in die hele korte tijd hebben we echt onwijs veel kunnen doen, bij de eerste keer proberen stond ze er eigenlijk binnen een paar minuten al in. Echt super dus Ja.

lino_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-07 13:48

goed van je paard Knipoog

fraznic

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-07 13:52

ze loopt er haast in alsof ze het al jaren doet

druppeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-07 13:59

Heel knap dat je het met zoveel geduld en liefde op hebt kunnen lossen.

Echt super goed ook van het paardje!

hyppolyte

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-07 17:10

Ja goed he! Ze maakte er ook niks van eigenlijk, geen paniek, wel een beetje gespannen, maar echt totaal niet te vergelijken met hoe het was! Uiteindelijk was ik zenuwachtiger voor het hele gedoe dan Jamie Haha!
Had m'n ouders nog gebeld (m'n pa zei nog dat ie er helemaal slecht van geslapen had, aangezien ze er vorig jaar bij waren met laden), en m'n pa was ook wel een beetje opgelucht toen hij hoorde dat het zo makkelijk ging.

A_man

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-07 14:01

hee daar heb je millie Lachen ze ziet er goed uit !!
hee mooi dat ze zo de trailer oploopt.
We zijn wel is met de paarden naar een keuring geweest daar hebben we ook een hele tijd lopen klooie om haar op de trailer te krijgen, maar gelukkig gaat het goed met haar Lachen geef der maar een dikke pakkert van mij en van der oude maatje Floorie (L) !! Lachen

we gaan wel is binnenkort met de 3e rijden en de paarden
( laura & uppie, Jij & millie , en ik & floor )
Goed?? komen we wel jou kant op jij heb mooiere natuur om te rijden Tong uitsteken

gr amanda!!