jaarling wil de stal niet in

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Essie73, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

sinneke

jaarling wil de stal niet in

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-07 12:09

Hallo,
Ik verzorg een Anglo-Arabier, maar we zitten met een probleem...
Als we haar van de wei halen en op stal willen zetten blokkeert ze en blijft stokstijf staan voor de staldeur. Als ze geen zin heeft dan wil ze er gewoon niet in! Boos!
Deze vakantie hebben we haar al enkele keren op stal gezet, de ene keer zonder problemen, de andere keer binnenlokken met snoepjes, maar soms duurt het wel een half uur voor ze binnen is ... Koe

De oorzaak is waarschijnlijk omdat ze nooit op een stal heeft gestaan ... haar moeder (ex-renbaanpaard, jammer genoeg gestorven ondertussen) kon je niet opsluiten op stal, die werd compleet gek ... Frusty
De jaarling heeft nu ongeveer 7x op stal gestaan, de eerste keer stond ze nat in het zweet van zich op te jagen, maar de keren erna was ze best wel rustig op stal.
Haar weidegenoot komt ook altijd mee (zodat ze niet echt alleen is), maar als ik dan bij dat andere paard in de stal ga, begint ze vollop te stampen tegen de deur ... Ze wil alle aandacht!

Hebben jullie een idee hoe we het paardje vlotter in de stal kunnen krijgen? (er staan daar 13paarden, en als die allemaal moeten eten krijgen, sommige worden binnengezet, sommige bereden worden, ... dan zou het wel handig zijn moest alles wat vlotter gaan Ja )
Wat kan ik doen wanneer ze stopt voor de stal en zelfs met snoepjes niet mee wil?

Groetjes
Sindie

feliciaa

Re: jaarling wil de stal niet in

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-07 14:21

Misschien moet je het eens met 2 mensen proberen 1 er achter en 1 ervoor. Je moet dan alleen niet gaan jagen want dan gaat ie straks misschien denken dat het eng is die stal. Als het je lukt hem in de stal te krijgen moet je hem heel goed belonen.
Voor de rest is het een kwestie van geduld hebben er is geen manier om het paard metteen zomaar op stal te krijgen. Hij moet het vertrouwen krijgen en zijn stal als zijn plekje gaan zien waar hij zich veilig voelt en lekker kan eten. Ook is gezelschap heel erg belangrijk vooral in het begin.

Je kunt misschien ook proberen om hem gewoon 1 á 2 dagen op stal te houden en niet buiten te zetten. Maar dan wel met 1 van zijn vriendjes in de stal er naast.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-07 14:28

Je jaarling wil gewoon niet opgesloten worden en dat kan ik me voorstellen. Een jong paard hoort lekker buiten bij kuddegenootjes. En dat ze tegen de deur en de wanden staat de trappen is dat geen 'aandacht trekken'. Ze wil er gewoon uit, probeert zichzelf te bevrijden. Ik heb zelf een halve Anglo Arabier, die je ook niet op moet sluiten op stal. Houdt 'ie niet van. En ik doe dat dus ook niet bij hem, die staat lekker het hele jaar door buiten en ik zie heel duidelijk aan hem hoe gelukkig hem dat maakt.

Een jaarling 1 of 2 dagen op te sluiten, is helemaal de oplossing niet . Kijk naar het paard en verander iets aan zijn leefomstandigheden, als je haar gelukkig wilt houden. Lachen

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-07 14:31

ik heb een shetjaarling en die staat 24/7 op de wei, daar waar hij hoort. Als hij op het erf rond wandelt loopt hij zonder moeite de stal van mn fjord binnen en buiten. Hij vind het machtig interessant. Laat je paard liever buiten staan,maar als het niet anders kan, probeer het spelenderwijs, niet dwingen. Dan maak je het alleen maar erger.

sinneke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-07 15:34

Nadya schreef:
Je jaarling wil gewoon niet opgesloten worden en dat kan ik me voorstellen. Een jong paard hoort lekker buiten bij kuddegenootjes. En dat ze tegen de deur en de wanden staat de trappen is dat geen 'aandacht trekken'. Ze wil er gewoon uit, probeert zichzelf te bevrijden. Ik heb zelf een halve Anglo Arabier, die je ook niet op moet sluiten op stal. Houdt 'ie niet van. En ik doe dat dus ook niet bij hem, die staat lekker het hele jaar door buiten en ik zie heel duidelijk aan hem hoe gelukkig hem dat maakt.

Een jaarling 1 of 2 dagen op te sluiten, is helemaal de oplossing niet . Kijk naar het paard en verander iets aan zijn leefomstandigheden, als je haar gelukkig wilt houden. Lachen

Ze loopt ook zoveel mogelijk buiten, in een jar tijd dus bijna niet binnengeweest... maar ik denk dat het nu wel belangrijk is, nu ze jong is, om haar te leren dat ze wel eens opgesloten is (in een best ruime en heldere stal!). We hadden een Lusitano hengst, die liep 24/7 buiten, had open stal, 3x ofzo in de stal gestaan. Hij vond het geweldig, maar hij heeft nu een beenblessure en moet 2maand op stal ... aangezien hij nooit binnenmoest is dit wel echte hel voor hem!

Daarom wil ik onze jaarling toch wel leren, dat ze af en toe binnen moet.
Ik vind het wel raar dat ze de ene keer wel in de stal gaat en de andere keer niet ... soms is ze rustig op stal en dan weer niet ... geduld zal ik inderdaad kunnen gebruiken Tong uitsteken maar ik neem nu wel wat extra tijd als ik weet dat dat paard op stal moet, zodat ik me geen zorgen moet maken voor de rest van mijn werk. En gaat ze er plots in des te beter Haha!

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-07 15:37

Nadya schreef:

Allemaal leuk en aardig, maar wat nou als er iets opdoet waardoor dit beestje naar binnen moet? (en dat kan een blessure zijn, verwonding, iets niet in orde met het land, kan gewoon) Dan zal ze toch normaal in een stal moeten kunnen staan.

theire

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-07 16:11

Ze zal gewoon moeten wennen.
Geef haar voer elke dag in de stal zodat ze leert dat het leuk is om de stal in te gaan.
Denk er ook aan dat je haar alleen aandacht geeft als ze rustig is en niet als ze gek doet.
Anders beloon je haar slechte gedrag.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-07 16:36

Het op stal zetten vaker meenemen, en idd met twee personen gaan werken. Een staat in stal, de ander er achter. Leer het paard wijken voor druk op het hoofd, hou druk tot ze een stap vooruit zet en laat die druk dan meteen vallen. Als je het dagelijks mee gaat nemen en goed oefent, gaat het geleidelijk aan steeds sneller en kun je het uiteindelijk ook in je eentje doen.

Sim0ne

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-07 16:38

je kan hem bijvoorbeeld altijd iets lekkers geven in de stal, dan gaat hij de stal vanzelf met leuke dingen associeren. Dus ook iets lekkers geven als hij direct braaf meeloopt.