Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
rhaps schreef:en ik vraag gewoon om tips, niet om gezeik, ga dat maar ergens anders doen....
rhaps schreef:Ik weet niet zo goed hoe ik het uit moet leggen, maar ik heb sinds een paar weken een nieuw paard, het is een 4 jarige ruin die nog helemaal groen is (zo hebben wij hem gekocht) Nu hebben we hem 3 keer gelongeerd, maar elke keer als hij de kans krijgt draait hij zich bij en rent de bak uit, hoe harder je hem probeert tegen te houden, hoe sneller hij weg loopt. Nu hebben we de longeerbak afgesloten en gaat het een stuk beter alleen zodra je iets druk op het bid legt of iets aan de longeerlijn trekt begint hij steeds harder te lopen......Iemand tips.....Ik probeer al zoveel mogelijk te doen met mijn stem en juits mee te geven maar vroeg me af of jullie nog andere tips hebben...
1) Paarden gaan van nature in tegen druk; dus die reactie is normaal als je hem het wijken voor druknog niet geleerd hebt en aan de longeerlijn trekt. Als je even op www.paardnatuurlijk.be kijkt vind je daar een mooi artikel over
2) als het bit het paard hindert en last bezorgd: laat het bit er uit. lees eens de topics over bitloos rijden. Het gaat perfect zo zonder bit, dus waarom je paard niet meteen scholen zonder bit, zodat die nooit een bit in hoeft?
3) Longeren heeft te maken met lichaamstaal. Als je te dicht naar de voorhand drijft met je lichaam, zal het paard doen wat je vraagt: zijn voorhand wegdraaien en dus naar binnen keren of versnellen als je te veel aan de achterhand drijft (je hebt dan functie van drijvende hengst die "vooruit" vraagt)
Daarnaast is hij heel schrikkerig, zodra mijn vriend (1.98 m) eraan komt is hij erg bang, mijn vriend mag hem niet uit de wei pakken, in de stal gaat hij in een hoek staan maar laat zich wel pakken.
Hij kan dan ook niet anders
Naar mij komt hij in de wei wel toe maar elke hoge of onvewachte beweging is eng. Nu heb ik het vermoeden dat hij in het verleden misschien iets heeft meegemaakt...hebben jullie met betrekking hiermee nog tips??