Hoe lang lopen met 4 maand oud shettekind?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Essie73, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Pluttersput

Hoe lang lopen met 4 maand oud shettekind?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-07 17:53

Heej luitjes!
Over n week of 3 krijgen wij een shettekind. Komt bij mijn verzorgpony's vandaan, en is 4 maanden oud als hij komt. Bij mijn pony's heb ik ook al n kwartier/half uur met hem gelopen, wel alleen relaxed gewandeld, gerend als hij t wilde, en tussendoor pauzes. Dat vond hij een groot succes, en toen hij weer terug kwam, was hij niet eens aan het blazen of bezweet, gewoon fit en kiplekker.
Dus mijn vraag is: hoelang kan je lopen met een kind van 4 maandjes oud? Hij is gewoon gezond, alle meningen zijn welkom, t gaat gewoon om een leuk gemiddelde Lachen Het is ook echt niet zo dat ik al uuuuuuren wil gaan lopen, maar ik denk dat n half uurtje of ietsjes langer wel moet kunnen, toch?
Groetjes, mij

Cassidy

Re: Hoe lang lopen met 4 maand oud shettekind?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-07 17:59

Gewoon niet met zo'n dreumes gaan lopen. De wei op met soort- en leeftijdsgenootjes en gewoon baby laten zijn. Veulens kunnen zich maar kort concentreren (5 minuten of zo), ga eerste werken aan de basis zoals voetjes geven, halster om, meelopen aan halster met minimaal contact, halthouden, wijken voor druk, stapje voor-achterwaarts rechts en naar links.

dolor

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-07 18:43

ik ga helemaal met cassidy mee. gewoon lekker met leeftijdgenootjes en als het kan ook wat oudere paarden op het land en lekker kind laten zijn.

GeneralFlynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-07 18:45

Idd. lekker de wei op,en met rust laten.
Shettekind is nog maar een baby...

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-07 22:33

Ik weet dat het nog maar een baby is, dat besef ik ook. Hij heeft soortgenoten waarmee hij loopt hoor, maak je daar maar niet druk om Lachen
@ Cassidy: voetjes geven, meelopen zonder nodige druk, maar gewoon puur op stem, halster om en af, wijken voor druk, voor en achteruit, dat kan hij allemaal al Lachen Is al hard aan gewerkt. Nou ja, gewerkt, hij vond het leuk, dus dan vind ik het goed. Spelenderwijs krijg je alles er goed bij wah Lachen

Kimonoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-07 22:36

Je leert een 4 maanden ouden shet wijken voor druk en voor en achteruit lopen? Vork

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-07 22:38

Mijn shet kan achteruit lopen, en als ik druk op het touw zet, dan volgt hij. Ik ga nu even heel penny klinken: Nee, ik ben geen penny, en ja, ik weet best wel een beetje waar ik mee bezig ben...

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-07 22:39

Overigens ging het niet om het wel of niet kunnen van dingen, soortgenoten ja of nee, dat soort dingen, maar gewoon, hoe lang je met zon beestje kan wandelen, of iemand daar een idee van heeft. Heb geen zin om een topic zo te wisselen van onderwerp, en het is gewoon een simpele vraag, ieder zijn mening, respecteer ik ook Lachen

Kimonoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-07 22:44

gewoon niet mee wandelen. zet hem lekker op de wei en wacht een jaar of langer

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-07 22:45

Waarom zou je een jong dier niets kunnen leren? Jong geleerd is oud gedaan!
Mijn 3 jarige is ook als veulen van 2 dagen al op de trailer gegaan, halster om, stilstaan enz. Dat was uit pure noodzaak maar heb er nu alleem maar profijt van, nog nooit een paard gezien wat zo makkelijk de trailer op gaat, voetjes geeft en zo simpel het zadel en singel accepteerd.

Zolang je niet teveel vraagt kun je rustig met hem bezig. Het is wel zo dat zo'n baby heel snel zijn concentratie verliest dus oefeningen kun je niet langer dan 5-10 minuten achtereen doen en veel afwisselen.
Wandelen kan in principe zo lang je wilt, als het bij wandelen blijft. Rennen tussendoor is ook prima zolang hij het leuk vind. Maar wel aan de hand, rechte stukken en tussendoor veel stappen.

Reden waarom het niet zou kunnen is idd dat hij contact met leeftijdsgenoten nodig heeft om sociaal te worden met andere paarden. Dus een uurtje per dag in de wei is niet genoeg. Als hij 24-7 in de wei staat met andere pony's kun je rustig iedere dag een half uur met hem wandelen. Beter nog zou zijn 2x per dag een kwartier en doe de oefeningen er spelenderwijs tussendoor, dan verveelt hij zich ook niet.

Jolandaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-07 22:48

ik zou beginnen een keer de staat op en neer te lopen? 200 m?
en niet dwingen. laat em zelf vanalles doen. ontdekken.
dat heb ik ook gedaan met de 2 shettekinders. ( al waren deze 1.5 jaar) maar op 4 jarige leeftijd waren ze super mak. nergens bang van. zelfs niet van vuurwerk. je kan gerust gaan wandelen met de pony, maar snap ook wanneer je te ver gaat. laat hem kijken naar de sprietjes. de koetjes e.d. als het niet gaat, probeer het over een week of 2 pas weer. dan word het niet een verplichte uitvoering. want daar kan ie dan negatief op reageren en de volgende keer niet meer willen komen. beloon ook uitbundig wanneer hij/zij iets goed doet. wanneer er een foutje gebeurd is dat niet erg. maar hij moet z'n plek ook weten. dus wel straffen bij een bijt/trap grage pony Knipoog
succes dermee!

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-07 22:49

met mijn jaarling maakte ik soms wandelingen van 1,5 tot 2 uur. als ik een stukje wou lopen moest ik al een heel eind. rest van de tijd stond hij in de opfok.maar hij vond het heerlijk overal kijken beetje rondwandelen. het waren ook alleen maarrechte stukken. en dan afwisselnd berm asvalt. hij heeft er niet onder geleden is nu een 4 jarige en heeft nergens last van. dus ik zou zeggen een half uurtje kan makkelijk. als hij nu al mee kan wandelen is het alleen maar makkelijker en hij kan de rest van de dag toch nogmet zn vriendjes spelen.mijn paard heeft vanaf toen hij een jaarling was alles geleerd maar ik heb nog nooit een makkelijker paard gehad. je kan ook clickertraining met hem gaan doen. vinden ze meestal super kan je ze ook allerlei dingen mee aanleren en is niet belastend voor de gewrichten.

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-07 12:08

Dankjulliewel voor de reacties Lachen Dit is wat ik bedoelde Lachen
Ik wil hem idd alles spelenderwijs leren, en iedereen anders ook. Hij staat niet alleen, dus daar zal het niet aan liggen. Zowiezo houd ik wat ik ook doe in de gaten of hij het leuk vind, en of hij het volhoud. Maar ik zal met al jullie tips rekening houden, altijd leuk om te horen Lachen

Douce

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-07 21:31

15 minuten is wat ik een beetje aanhoud Ja
Eigenlijk een beetje vanaf 5 minuten opbouwen Ja
Bonny kan nu een uurtje lopen ( met tussenpauzes hoor Knipoog Picknick & Eetplaatsen ( 15 minuten pauze waar ze in een tuin mag Tong uitsteken ) Maar dit is zeer opgebouwd Knipoog Daar staat ook tegenover dat Bon een zéer hyperactief veulentje is Ja Met genoeg energie

shemar

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-07 13:18

Ik kan vd week ook mn nieuwe mini-veulentje ophalen, maar die gaat gewoon lekker de wei in bij de anderen (eerst even wennen) en meestal laat ik de kleintjes gewoon staan in de wei als er gewandeld gaat worden. Wel doe ik zo nu en dan een halstertje om en probeer ze wat door de wei te laten lopen met een grote er naast, in het voorbijlopen even de hoefjes optillen dat soort dingen... En voor de rest lekker spelen....

Esther

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-07 14:42

Wat ik doe met mijn ondertussen tweejarige pony is dat ik kijk naar wat mijn pony aankan.
De ene dag gaat kan hij zich beter concentreren dan een andere keer.
Verder wandel ik niet vaker dan 1-2 keer in de maand of leer hem op speelse wijze vanalles in de wei.
De rest van de tijd loopt hij samen met twee anderen in de wei.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-07 15:19

enige wat wij doen met de jonge dieren is van de wei naar de stal lopen en andersom .
en af en toe een rondje om de boerderij om ze wat te laten wennen aan vreemde dingen.

zou zeker niet langer dan 10 minuten gaan lopen, het zijn toch baby's die alles leuker vinden dan jou Knipoog

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-07 16:26

ellepel schreef:
enige wat wij doen met de jonge dieren is van de wei naar de stal lopen en andersom .
en af en toe een rondje om de boerderij om ze wat te laten wennen aan vreemde dingen.

zou zeker niet langer dan 10 minuten gaan lopen, het zijn toch baby's die alles leuker vinden dan jou ;)

Hoe bedoel je dit precies?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-07 20:09

nou...dat ze snel afgeleid zijn....
en dan niet meer op jou letten ,maar op alle boompjes,blaadjes en alle andere dingen om jou heen.
en dan kan dat best vermoeiden zijn vind ik.

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-07 20:38

Als je het rustig opbouwt en stopt als je pony het echt niet meer leuk vind dan vind ik het zeker kunnnen. Jong geleerd is inderdaad oud gedaan. Als je een halfuur per dag met hem/haar bezig bent en de rest van dag & nacht by zijn/haar vriendjes kan lopen is er toch helemaal geen probleem... Bloos

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-07 20:46

Een veulen van 4 maanden zou eigenlijk nog bij de moeder in de wei moeten lopen!
Niets mee doen dus,en proberen geduld te hebben tot hij minimaal 1 1/2 is! Maar ja, dat is denk ik toch tegen dovemansoren gezegd.

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-07 21:48

[quote="aerdenhout1"]Een veulen van 4 maanden zou eigenlijk nog bij de moeder in de wei moeten lopen!
Niets mee doen dus,en proberen geduld te hebben tot hij minimaal 1 1/2 is! Maar ja, dat is denk ik toch tegen dovemansoren gezegd.[/quote]

Mag je me even uitleggen waar dit op slaat? Ik vroeg gewoon om ieder zijn mening. Dus ook die van jouw is mooi meegenomen. Vind ik dan. Geduld hebben tot hij 1 1/2 is. Dan staat hij op wei, en kent hij niks als ik hem eruit haal. Dat heeft imo ook niet veel zin. Dan ben ik liever nu al met hem bezig, zodat hij veel kent. Verder is hij ook niet echt van mij, maar van mijn moeder en een vriendin van haar, dus ik ben zoveel mogelijk hulp aan het inzamelen. Iedereen bij mijn in de familie weet wat van paarden af, maar je kan nooit genoeg weten lijkt me zo.
Verder, met 4 maand kan hij al weg. Nette leeftijd, hij is al vanaf 1.5 maand afstandelijk van zijn moeder, en het boeide hem niet dat ze wegging als ik met dr aan de wandel ging voor kleine stukjes, om der wat te laten grazen. Geen commentaar hierop, was maar 10 minuten, en voor de eigen wei. Heel zelfstandig veulen. Maar opmerkingen als: dit is tegen dovemansoren gezegd, daar heb ik geen behoefte aan. Alles wordt in rekening genomen, dus ook jouw mening. EN als je denkt dat ik er niks mee doe, dan heeft het ook geen zin om het hier neer te zetten en dan vooral op zon manier. Verder houd ik hierover op, heb wel andere dingen te doen.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-07 21:57

Precies zoals ik al dacht dus....tegen dovemansoren!
Waarom vragen als je het allemaal zelf al zo goed weet en op deze manier reageren als je een antwoord krijgt dat je niet zint???? 4 maanden is veels te jong om wat dan ook mee doen, klaar, uit! En elke ECHTE paardenkenner zal hetzelfde zeggen!

En dan heb ik het niet over een keer voetje geven, vaststaan, borstelen enz!

__KELLY

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-07 22:00

Cassidy schreef:
Gewoon niet met zo'n dreumes gaan lopen. De wei op met soort- en leeftijdsgenootjes en gewoon baby laten zijn. Veulens kunnen zich maar kort concentreren (5 minuten of zo), ga eerste werken aan de basis zoals voetjes geven, halster om, meelopen aan halster met minimaal contact, halthouden, wijken voor druk, stapje voor-achterwaarts rechts en naar links.

zo begonnen wij ook met onze 2 shet veulens Ja
niks op toevoegen ..
wij gingen pas echt wel eens een wandelingetje maken van 10 minuten ofzo dat ze 1 waren
als ze 4 maanden zijn horen ze ook nog lekker bij hun moeder te zijn vind ik ...

Ode

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-07 08:19

4 maanden is wel erg jong om te gaan wandelen idd.
Het ligt er maar net aan wat je wil bereiken door te gaan wandelen.
Waarom zou je dat doen??
En als je dan toch beslist dat het voor het veulen goed is om te gaan wandelen dan denk ik niet dat iemand van ons kan zeggen hoelang of hoe kort.
Kijk gewoon naar het veulen, de weersomstandigheden, de omgeving waar je heen wil wandelen en hoe jij zelf in je vel zit.
Als dat allemaal positief is kun je gaan wandelen voor zolang als dat jij vind dat het goed gaat.
Waar stel je zelf wel steeds de vraag: 'waarom'.
Ik persoonlijk zou vanaf een maand of 6 af en toe hele kleine stukjes gaan lopen (niet eens het terrein af) en dit uitbouwen.
Je moet er voor zorgen dat er niet te veel op je veulen af komt want zoals eerder gezegt kunnen ze zich niet lang concentreren en dus nemen ze niks meer op.
Wat is dan nog het nut van de wandeling??