veiligheidsregels

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Essie73, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

beantsje

veiligheidsregels

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-07 00:02

Beste modjes,
Wat vinden jullie ervan om (naar aanleiding van http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=12&t=814303&hilit=) in een sticky een verzameling van alle veiligheidsregeltjes en -tips neer te zetten?

Ik doe een voorzet;

Halster
Een paard in paniek is buitengewoon sterk en houdt geen rekening met jou. Wikkel daarom nooit het halstertouw om je hand. Als 600 kilo paard wegspringt, zijn afgerukte vingers het gevolg.
Uit gemakzucht de sluiting van het halster openlaten tijdens het leiden is ook onverstandig. Bij een onverwachte beweging kan deze hard tegen het paardenhoofd of je eigen hoofd slaan.
Steek nooit maar dan ook nooit een vinger door de ring van het halster. Een paniekbeweging en je hebt een vinger minder.

Op stal
Zet je paard daarom altijd vast aan een touw met een panieksluiting en maak een veiligheidsknoop. Sommige paarden zijn slim en trekken de knoop zelf los. Haal nooit het uiteinde van het touw nog eens door de lus om dit te voorkomen, dan krijg je in noodgevallen het touw niet meer los.
maak een strotouwtje aan de vastzetring en zet daar je paard aan vast. Als het paard gaat hangen, breekt het strotouwtje.
Ben je met de benen bezig, bijv. bandageren, zit dan op je hurken en nooit op je knieen. Dan kan je nog wegspringen.
Zet je paard niet vast aan de schuifdeur van de box. Er zijn paarden die de complete boxdeur uit de ophanging trekken.

Onder het zadel
Steek altijd je beugels op als je je paard aan de hand leidt. Loshangende beugels blijven gemakkelijk hangen.
Doe de teugels over de hals en houdt die in beide handen: rechterhand even onder het bit, linkerhand houdt het uiteinde vast.
Draag veilige kleding: cap, laarzen of jodphurs zonder uitsteeksels of grof profiel en met een hakje.
Ga nooit te paard door de deur, ook niet door een hoge.
Controleer regelmatig je harnachement, vooral de veiligheidshaken van je zadel; zet die bij voorkeur standaard open.
Laat nooit je paard zelf de weg naar stal vinden en leg nooit het laatste stuk naar stal in galop af.

Leiden/longeren
Draag altijd stevig schoeisel, geen teenslippers. Ga ook nooit blootsvoets met je paard zwemmen. Je bent zo een teen kwijt.
Draag bij voorkeur handschoenen bij het longeren. Longeer niet aan het halster en wikkel de longe niet om je hand maar leg hem in achten in je hand. Steek ook niet je hele hand door de lus, alleen je vingers (niet je duim). Bij een sprint kan je dan desnoods de longe loslaten.

Weide

ga nooit met snoepjes en zonder zweep een weide met meerdere paarden in. Voor je het weet, zit je tussen vechtende paarden.
Als je je paard in de wei zit, keer hem dan eerst om voor je hem loslaat.
Doe bij voorkeur het halster af. Kan dat niet, gebruik dan een veiligheidshalster of een leren halster. Die breekt als het paard ergens aan blijft hangen.

Tanja

Re: veiligheidsregels

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-07 10:44

Ik wil dit wel gaan overleggen hoor maar ik heb nu al een vraag aan je Knipoog
Citaat:
Longeer niet aan het halster

Ehm, waarom niet?
Nu longeer ik niet vaak en als ik dat doe dan is het los, zonder iets maar als ik echt met lijn longeer is het dus met een halster, een gewoon stalhalster of een touwhalster, waarom zou dat niet goed zijn i.v.m. veiligheidsregels? ik ben erg benieuwd Knipoog

Maar gezien je Wiki schrijver bent, staat hierover niet een artikel in de Wiki en zo niet, kan je daar misschien een artikel plaatsen?

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-07 12:30

omdat een paard aan een halster zich heel erg sterk kan maken.

Zelf heb ik een keer een bloedsterk paard gelongeerd aan een halster. (in een hele grote buitenbak, geen longeercirkel) Die is weggesprongen. Helaas had ik de longe gewoon in lussen vast, het trok om mijn hand en er is een vinger uit de kom getrokken.
(Gelukkig had ik de longe niet om mijn hand gewikkeld, dan had ik beslist een lesje zandskieen gekregen!)

Op zich vind ik Wiki ook wel een goed idee. Maar mijn inschatting was dat Wiki vooral om het uitleggen van termen enz gaat. Dit zijn pure adviezen die bovendien nog wel eens discutabel kunnen zijn; er zit soms toch een hele subjectieve kant aan!
Maar goed, ik hoor het wel, als jullie vinden dat het in Wiki thuishoort, dan bouw ik het wel om.

Hiraeth

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-07 20:35

Je kunt wel aan een halster longeren, alleen als het gaat schuiven. Daar moet je flink voor opassen!

Tanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-07 11:15

Hmmm, ik heb dus een totaal ander idee over longeren blijkbaar. Imo is er toch iets niet helemaal in de haak als een paard zich bloedsterk maakt met longeren, dan stop ik direkt om weer helemaal van voor af aan te beginnen. Uiteraard eerst zien of er niet iets lichamelijks aan de hand is maar als het longeren (of wat dan ook) een krachtmeting moet gaan worden zit het imo niet helemaal lekker, heeft dan ook weinig met veiligheid van een halster te maken vind ik.

Wat betreft een de Wiki: http://www.bokt.nl/wiki/Veiligheid Daar is dus al wat over geschreven maar dat kan uiteraard nog aangevuld/uitgebreid worden. Dat is dus aan de schrijvers en ieder die met de Wiki bezig is Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-07 11:19

Ook ik longeer aan een halster
1 met een los oog aan de onderkant, trek je nooit het halster scheef.
Bij een jong paard klik ik het aan de zijkant vast en wissel ik per hand.
Heb wel altijd handschoenen aan, vind dat wel met veiligheid van longeren te maken hebben, mar het halster zie ik ook niet als probleem Lachen

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-07 11:57

Tanja schreef:
Hmmm, ik heb dus een totaal ander idee over longeren blijkbaar. Imo is er toch iets niet helemaal in de haak als een paard zich bloedsterk maakt met longeren, dan stop ik direkt om weer helemaal van voor af aan te beginnen. Uiteraard eerst zien of er niet iets lichamelijks aan de hand is maar als het longeren (of wat dan ook) een krachtmeting moet gaan worden zit het imo niet helemaal lekker, heeft dan ook weinig met veiligheid van een halster te maken vind ik.

Op zich mee eens, maar elk paard kan schrikken. Het heeft mij dus 15 jaar geleden al eens bijna een vinger gekost toen ik een jong paard longeerde (lees: even beweging geven) toen ik een half jaartje groom was. Deze rakker was totaal respectloos en zelfs bij het in de wei zetten moest ik handschoenen aan omdat hij me de blaren in de handen trok.
Respectloos? Ongetwijfeld, maar elk paard kan zich zo een keer gedragen, hetzij uit balorigheid, hetzij omdat ie ergens van schrikt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-07 11:59

Maar eentje zonder respect en die wat lomp uit gevallen is trekt ook wel door een bit heen Lachen
Daarom vind ik hangschoenen aan hebben wel belangrijk.
Longeertouwen met lussen gebruik ik nooit, ook niet zo'n lus alleen maar aan het einde.
Lussen zijn altijd eng vind ik Lachen

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-07 11:59

ik longeer ook aan halster Lachen en geloof me ik heb een donder Lachen

nou longeer ik altijd wel in een afgesloten baan.

maar ook al doe je het paard een hoofdstel in en snoer je het aan alle kanten vast........ als het gaat, dan gaat het Lachen

Tanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-07 13:55

Elk paard kan schrikken, dat is een feit maar dan ben ik het met bovenstaande dames eens, dan heb je met bit ook niet veel meer te vertellen, een geschrokken paard laat ik als het kan gewoon even uitrazen.
Zie ik nog steeds niet in waarom een halster als onveilig in "de regels" zou moeten komen (met oog op longeren dus) Knipoog