Wat doen jullie zoal met een 2,5 jarige?!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Essie73, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Niicole__

Wat doen jullie zoal met een 2,5 jarige?!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-07 15:54

Ik weet niet of het hier goed staat Clown

Nou aan de titel kun je het al zien. Mijn vraag is, wat jullie zoal allemaal doen, of deden met jullie 2,5 jarige.

Wij hebben sinds juli 2007 een eigen paard. Een bijna 2,5 jarige bonte merrie (Zie onderschrift).
Ik ben opzich wel benieuwd of jullie nog meer dingen doen met een 2,5 jarige merrie.

Ik doe momenteel nog niet heel veel met haar. Natuurlijk geef ik haar wel genoeg aandacht.
Ik laat haar meestal los in de bak. Voordat ze los mag loop ik eerst even een paar rondjes door de bak. Want je kent paarden die meteen weg willen crossen zodra ze merken dat ze los mogen.

Als ik haar los klik dan blijf ik nog even bij haar staan en loop dan weg. Ook om te zorgen dat ze niet meteen weg galoppeerd etc.

Als ik haar uit de bak haal loop ik ook nog even een rondje met haar want ze doet altijd erg druk wanneer ze weer naar stal mag.

Verder geef ik haar grote poetsbeurten. Daar blijft ze al netjes staan buiten haar box.
Ze geeft verder ook netjes voetjes met hoeven uitkrabben.

Verder doe ik haar al wel peesbescherming om als ze in de bak loopt, omdat ze soms nogal gek doet en dan met der hoeven langs der benen gaat.

Nou iemand tips of ''verhaaltjes'' wat jullie zoal doen of deden?

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Re: Wat doen jullie zoal met een 2,5 jarige?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-07 16:00

De mijne doet voornamelijk dit Haha!
viewtopic.php?f=53&t=811716&hilit=
Bij slecht weer loopt ie alleen overdag in de wei. Verder poets ik hem ongeveer 1x per maand en gaat ie weleens naar de smid. Vast staan, voeten geven etc. heeft ie allemaal als veulen wel geleerd. 1x per half jaar springt ie los in de bak (en uit de bak Nagelbijten / Gniffelen )

Kortom ik aai hem dagelijks even over zijn bol en verder doe ik er heel weinig mee. Over een jaar gooi ik er wel een keer een zadel op en tot die tijd mag ie gewoon lekker niks anders doen dan jonge paardendingen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-07 16:05

marieke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-07 20:38

2,5 jarige lopen hier veel buiten en veel meer dan wat grondwerk gebeurt er niet mee...ja poetsen en voetjes geven...omgangsvormen zeg maar.

DDDDDDD

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-07 22:09

ik neem aan dat je er dadelijk wel op wilt gaan rijden. als een paard bij mij nog in de groei en zwakjes is staat ie veel in de wei en wordt er nog niet veel mee gedaan. als het paard sterker is begin ik met longeren, als hij dat goed doet dan ga ik hem al vrij snel inrijden. sommige paarden kunnen al met de 2,5 jaar gereden worden en andere pas met de 4 jaar. Knipoog nu heb ik een 4 jarige rousseau. het is een laatbloeier. ik rijd er wel op maar hij is erg vrolijk. af en toe wil hij spelen in de wei, dan ga ik soms lekker meedoen Knipoog om verkeer enzo geeft ie niets. mijn vorige paard vond dat dus eng. daar heb ik wat mee langs de weg gelopen om hem een beetje mak te maken. ik kijk altijd naar het paardje... Knipoog veel succes ermee!!! Knipoog

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-07 22:45

--> OMG

Samantha_CPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-07 09:09

2 Jarigen staan bij ons veel op het land.
Om de dag moeten ze 20 a 30 minuten in de longeerbak lopen om de commandoos te leren van longeerwerk..
En om een beetje bespiering te kweken, Want als ze 3 zijn moeten de meeste naar de keuring.
Voetjes optillen enzo beginnen we al mee op 1 jarige leeftijd.

Drea24

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-07 11:09

Hoi hoi,
Misschien zou je parelli met haar kunnen doen. Dit is een soort natuurlijke omgang met je paard zoals ze dat in de kudde onderling ook doen. Het eerste level is gericht op het krijgen van een goede band met je paard. Het kost wel even wat, maar daar heb je dan ook wat aan en je kunt dit altijd blijven doen en naderhand ook op die manier gaan rijden. Vaak vinden paarden het heel leuk om op deze manier spelletjes met hun baas te spelen en je paard gaat je er meer door respcecteren.
www.parelli.com
www.instructeur.parelli.nl
Groetjes!

Tellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-07 12:18

Met m'n 2,5 jarige verzorgpaard was ik aan het freestylen. Gewoon een paar rondjes door de bak en voorzichtig aan wat langer laten lopen, af en toe een galopje erbij. Verder nog lekker paard laten zijn en met 3 pas echt beginnen met het echte werk.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-07 12:46

Ze staan in de kudde en worden met rust gelaten. Voetjes geven, meelopen, stappen, draven en stilstaan leren ze als veulen, zodra ze van de moeder afkomen komen ze nog maar zelden in handen tot ze goed 3,5 zijn. Dan komen ze terug, gan hier t land in en pakken we ze rustig op met longeren ed...

xMarjolijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-07 14:38

Je bent al op de goede weg!
Mijn complimenten.!
Probeer haar eens te longeren.
En het kan ook niet kwaad om nu al een bitje in te doen.
Gewoon dat ze er al een beetje aan went.
Maar er natuurlijk nog niet op rijden !
Veel succes ermee .. Tong uitsteken!
Je bent op de goede weg.

Ohh ,, je kunt haar ook alvast leren stil staan.. Altijd handig Tong uitsteken!

Trennie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-07 18:00

-Longeren,
-veel in handen laten zijn (lopen, poetsen, trailer op -en af laten lopen, etc),
-stukjes wandelen in verkeer,
-vrij springen in de bak,
-alvast bitwijs maken en een keer een zadel opleggen als je gaat longeren,
-laten lopen aan de lange lijnen (dus zoals bij aangespannen, maar dan loop je er achter) (is goed om het stuur er op te zetten)
Succes!
Ach: genoeg te bedenken...

Niicole__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-07 19:32

Iedereen alvast er bedankt voor de reactie's Haha! vandaag heb ik haar even gelongeerd en even een bitje in gehad.. met bitje heb ik gewoon even rond gelopen maar nog niet meer gelongeerd. toen had ik der bitje uitgedaan en ben ik haar aan halster gaan longeren. dt ging heel erg goed. verder heb ik haar zoals elke dag ook weer lekker gepoetst. Ook laat ik haar al wennen aan peesbescherming.. zoviezo heb ik die om want als ze los in de bak loopt doet ze nogal gek en dan vind ik bescherming toch even wat veiliger..

Renske_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-07 10:54

Onze 2,5 jarige loopt op dit moment lekker op de wei met 9 andere soortgenoten.
Ze staat sinds mei op de wei en mag lekker groeien en spelen.
Toen ze nog op stal stond speelde ik met haar in de bak of op de wei, met warm weer spoot ik haar af met water en verder gewoon veel aandacht, maar niet te veel gefriemel enz.

_spirit_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-07 10:58

ik heb ook een merrie van byna 2.5. Maar k loop vaak buiten naast auto's en vrachtwagens zodat ze verkeersmak word.!
Ook doe ik afentoe een zadel op der rug leggen en een singel+ dekje. ze staat ook dag en nacht op de wei met 2 andere.!

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-07 11:01

2,5 en dan longeren is erg vroeg. Met longeren lopen ze op een korte cirkel, waarbij de pezen een aardige belasting krijgen. De pezen zijn nog niet volgroeid en op sterkte, dus ik vraag me af of dit verstandig is.

Je kan wel veel grondwerk doen. Lekker wandelen (buiten of in de bak), poetsen.
Verder lekker in het land bij soortgenoten laten staan. Daar leren ze momenteel nog ontzettend veel van.
Plus dat ze zo lekker uit kunnen groeien.

_spirit_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-07 16:21

met longeren heeft AManda wel gelijk. Je moet dat pas doen als ze 3 en ouder zyn.!

blupie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-07 12:36

ik heb een ook 2 jarige en ik poets der een paar keer in de week en aan de hand lopen overdag loopt ze lekker in het weiland.

Karlijntjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-07 16:38

IK was nu de mijne.
Ik doe aan krachttrainingen (longeerwerk)

Verder zet ik enge dingen aan de kant (zorg wel dat ze die niet kan omlopen) zodat ze daar aan went.

Ik maak onverwachtse geluiden, want daar moet ze ook aan wennen. Het gaat steeds beter, ik merk nu ook dat ze veel minder schrikt!

Trennie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-07 17:10

Amanda schreef:
2,5 en dan longeren is erg vroeg. Met longeren lopen ze op een korte cirkel, waarbij de pezen een aardige belasting krijgen. De pezen zijn nog niet volgroeid en op sterkte, dus ik vraag me af of dit verstandig is.

Verder lekker in het land bij soortgenoten laten staan. Daar leren ze momenteel nog ontzettend veel van.

Uiteraard bedoel ik niet uren longeren, want dat is, zoals Amanda terecht zegt, niet goed om de redenen die zij noemt. Maar een 10 min tot een kwartiertje per keer kan helemaal geen kwaad. Het gaat er om dat een paard de stemcommando's leert zoals stappen, stil staan en naar je toe komen en kleine stukjes draven. Hierdoor leert een paard te gehoorzamen aan een mens, bouw je zelfvertrouwen bij hem op en versterkt het de band tussen paard en ruiter. En bij het inrijden heb je veel profijt van de stemcommando's.
Het longeren vanaf een jaar of 2,5 is zeer gebruikelijk bij de africhting van een paard. Misschien is het boek van Lammert Haanstra iets? Daar staat veel in over de africhting aan de longe bij een jong paard.

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-07 17:17

Vjestagirl schreef:
Ze staan in de kudde en worden met rust gelaten. Voetjes geven, meelopen, stappen, draven en stilstaan leren ze als veulen, zodra ze van de moeder afkomen komen ze nog maar zelden in handen tot ze goed 3,5 zijn. Dan komen ze terug, gan hier t land in en pakken we ze rustig op met longeren ed...

Dit is precies wat ik met een 2,5 jarige zou doen; niets dus. Waarom die haast, 2,5 jarige zijn zowel fysiek als mentaal nog kleuters, ze kunnen nog lang genoeg aan het werk toch? Lachen

Ik haal het niet uit je bericht (mss lees ik er overheen?) maar ik neem wel aan dat je paard in de wei staat?

lasimir

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-07 17:20

Ik zou langzaam aan beginnen met een klein beetje longeren, zodat ze leert te luisteren naar die commando's en dan inderdaad niet zoals hier boven genoemd gelijk een uur. Ik ben begonnen met 10 min. en zodra hij z'n aandacht verloor ( had mijn pony veel last van) stopte ik altijd. Ook ben ik veel met hem langs de weg gaan wandelen om hem te laten wennen aan verkeer. Nu hij nu voor de kar loopt kijkt hij nergens meer naar ( behalve dan een scheve grasspriet haha Haha! ) dus ik heb daar nu veel aan gehad. Mijn pony is dan een shetje maar denk dat het weinig verschil maakt met een paard. En verder gewoon veel grondwerk.

Veel succes!

Niicole__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-07 17:54

Ir111 schreef:
Vjestagirl schreef:
Ik haal het niet uit je bericht (mss lees ik er overheen?) maar ik neem wel aan dat je paard in de wei staat?

Ja verder staat ze wel in het land, waar ze nu tijdelijk staat ff niet. Maar normaal gesproken staat ze verder overdag de hele dagen in het land, en met mooi weer 's nachts ook..
------------------------------------

Met longeren doe ik nog niet veel.. Meer inderdaad alleen de commando's leren. En nog niet de galop.. Alleen stap en een klein stukje in draf beide kanten op.. Dat waren 2 rondjes ongeveer.. Dus het longeer werk wat ik doe is nog niet zwaar. Verder loop ik ook stukjes met haar en verder gewoon de omgang als poetsen etc.

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-07 19:12

Trennie schreef:
Amanda schreef:

Uiteraard bedoel ik niet uren longeren, want dat is, zoals Amanda terecht zegt, niet goed om de redenen die zij noemt. Maar een 10 min tot een kwartiertje per keer kan helemaal geen kwaad. Het gaat er om dat een paard de stemcommando's leert zoals stappen, stil staan en naar je toe komen en kleine stukjes draven. Hierdoor leert een paard te gehoorzamen aan een mens, bouw je zelfvertrouwen bij hem op en versterkt het de band tussen paard en ruiter. En bij het inrijden heb je veel profijt van de stemcommando's.
Het longeren vanaf een jaar of 2,5 is zeer gebruikelijk bij de africhting van een paard. Misschien is het boek van Lammert Haanstra iets? Daar staat veel in over de africhting aan de longe bij een jong paard.

Amanda heeft hier zeker gelijk. Lopen op een kleine cirkel is een zware belasting van de pezen, gewrichten en de rug (lengtebuiging), ongeacht welke leeftijd. Longeren mag ook nooit langer dan 30 min incl in- en uitstappen.
Een paard van 2,5 jaar oud is nog volop in de groei en dan is longeren (ook al is het maar 10 min) veel te belastend. Dat het tegenwoordig gebruikelijk is, wil niet zeggen dat het ook goed is. DAarbij worden paarden steeds sneller ingereden. Toen ik nog tiener was, werden paarden niet voor hun 4e ingereden, nu al op 3 jarige leeftijd en sommige zelfs nog eerder. Beter langer wachten, en langer plezier hebben van de gezondheid van je paard dan snel willen rijden en je fouten later tegenkomen...

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-07 19:30

Mijn shetter is ook bijna 2,5, maar hij hoeft alleen maar in de wei te lopen met de andere pony's. Hij mag heel af en toe los rennen in de bak met mijn andere pony en verder loop ik heel af en toe een stukje zodat hij auto's en vrachtwagens kent en hij leert zo ook alvast stemcommando's. Als het warm is spuit ik hem af dus dat vind hij ook al niet meer zo eng en verder de doorsnee dingen die bij de verzorging horen.