Probleem qua weidegang, merrie en dekkende ruinen.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

MarchaL

Probleem qua weidegang, merrie en dekkende ruinen.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-07 11:03

Ik zit met een probleem qua weidegang, ik ben benieuwd wat jullie van de situatie denken en wat jullie een behoorlijke oplossing vinden zodat iedereen tevreden is.
Mijn merrie is op-en-top merrie, zelf op het pismerrie af te noemen. Opzich heb ik hier vrij weinig last van, in de omgang blijft zij namelijk wel gewoon handelbaar en onder het zadel houd ik er gewoon rekening mee. Tot dusver geen probleem was het niet dat mijn merrie zich een beetje als een sloerie gedraagt op de weide... Andere merries worden spontaan hengstig van mijn (extreem) hengstige merrie en ruinen worden plotseling dekkende ruinen zodra ze bij mijn merrie staan Koe Voorheen stond mijn merrie altijd tussen de andere merrie en eens met een klein pony ruintje. Dit ging prima, de dames stonden lekker rustig en het kleine ruintje waagde zich niet aan mijn merrie en hield zich gedeisd.

Een aantal maanden geleden ging het echter eens goed mis. Er werd een jonge ruin bij mijn merrie gezet en binnen no-time zat meneer er dus op. Helaas was hij nogal onhandig en heeft hierbij de rug van mijn merrie ernstig beschadigd. De spieren en banden hebben een flinke klap gehad en mijn merrie moest de afgelopen maanden dus meerdere keren behandeld worden voor de blessure.

Inmiddels ben ik verhuisd van stal en ging het prima tussen de merriegroep. Er werd echter een ruin bij gezet omdat hij niet kon aarden in de andere groep. Opnieuw drong mijn merrie zich aan hem op waarna ook deze ruin er dus bovenop sprong. Gevolg, herstellende blessure is weer opnieuw op gaan spelen en mijn merrie is gisteren opnieuw behandeld. De ruin is na dit incident direct uit de groep gehaald.

Klinkt als een goede oplossing was het niet dat er nu opnieuw een ruin bij staat... Ik durf het risico gewoon niet meer te nemen dat er opnieuw een ruin op springt, straks beschadigd er iets blijvend! Mijn va waarschuwde me gisteren ook al, zij noemt het probleem ''water naar de zee dragen'' op dit moment.... Mijn stalgenootjes zien het probleem niet zo als ik, de ruin dekt namelijk vooralsnog niet. Mijn merrie is echter ook nog niet hengstig geweest en ik heb al eerder div. ruinen zien veranderen... Het liefste heb ik natuurlijk dat de ruin uit de groep gaat maar ik begrijp dat niet iedereen het daar mee eens zal zijn.... Mijn merrie afzonderen en voortaan alleen zetten vind ik ook wel erg sneu... Afzonderen wanneer zij hengstig is deed ik al. Mijn merrie laat zich echter altijd dekken, hengstig of niet.
Wat zouden jullie doen in een dergelijke situatie?

dolor

Re: Probleem qua weidegang, merrie en dekkende ruinen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-07 12:12

ik zou toch een keer met iedereen gaan praten en gaan overleggen om ervoor te zorgen dat ze het beter begrijpen. misschien kan je de wei in tweeen splitsen. dus dat jou merrie met een aantal merries aan de ene kant staat en de ruin met een aantal merries aan de andere kant. je zet dan gewoon de beste vriendinnen ofzo bij elkaar. dan moet dat wel goed gaan. en anders er toch voor zorgen dat die ruin weg gaat. zeg tegen de andere wat de va tegen jou heeft gezegd en dat als het nog een keer gebeurd de blessure weer opnieuw kan opspelen en dat ze er blijvende schade aan kan overhouden.

Roihi

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-07 12:19

als de groep waar ze nu in staat groot genoeg is kan je deze misschien opsplitsen zodat ze met enkel merries komt te staan?
ik zou dit met de stalgenoten overleggen

MarchaL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-07 12:30

Dat zou voor mij natuurlijk een goede optie zijn maar ik ben bang dat niet iedereen daar zo over denkt. Alleen ik heb namelijk ''problemen'' met de huidige indeling, wisselen zou voor de rest dus alleen maar onnodige onrust zijn. De meesten hebben denk ik eerder iets van ''wacht nu maar even af, het gaat momenteel toch nog goed?'' Ik wil echter niet afwachten, het risico is mij veel te groot! Omdat ik nu dus uit voorzorg wil gaan handelen wordt het denk ik al snel als onredelijk ervaren. Ik wil het probleem ook aan 2 kanten bekijken, daarom wil ik graag weten wat jullie er van vinden. (onredelijk of niet?)

Vanavond ga ik sowieso even overleggen, hopelijk kunnen we tot een goede oplossing komen waar alle partijen zich in kunnen vinden. Evt. goede oplossingen/tips zijn dus welkom, wie weet kan ik daar nog iets van voorleggen.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-07 13:29

Ik zou serieus met de staleigenaar overleggen dat je geen gemengde kudde wilt, dus geen ruin tussen de merries. En als daar niet naar geluisterd wordt, zou ik de merrie uit de kudde halen, en eventueel toch maar andere stalling gaan zoeken.

Jij bent eigenaar, jij beslist wat er met je paard gebeurt, en ik kan me helemaal voorstellen dat jij geen blessures of infecties hebben wilt omdat een ruin "all the way" gaat. En onredelijk kan ik dat toch niet noemen.

Donja

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-07 14:44

Als je het echt niet wilt avontureren, dan zou ik je merrie apart zetten, ookal vind je het zelf sneu.
Een van de redenen dat hengsten worden gecastreerd, is dat ze daarna, als ruin, gewoon in de groep kunnen. Vaak zie je echter dat een groep met alleen ruinen problemen geeft, dus zijn gemengde kuddes de oplossing.
Je geeft zelf aan dat het probleem ligt bij jou merrie, dus lijkt me de meest logische oplossing om die weg te halen. Misschien dat een van je stalgenoten wel hun merrie bij die van jou wil zetten (haar 'beste' vriendinnetje om het zo te zeggen)

MarchaL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-07 09:30

Donja schreef:
Je geeft zelf aan dat het probleem ligt bij jou merrie, dus lijkt me de meest logische oplossing om die weg te halen. Misschien dat een van je stalgenoten wel hun merrie bij die van jou wil zetten (haar 'beste' vriendinnetje om het zo te zeggen)

Het probleem ligt dan wel bij mijn merrie maar dit is wel iets wat ik bij aankomst al aangegeven heb. Om haar nu altijd alleen te houden vind ik eigenlijk geen optie, mijn paard is erg sociaal en dus ook erg op haar maatjes gesteld. Haar samen zetten met een vriendinnetje zou voor mij een gode oplossing zijn maar ik ben bang dat hier niet veel mensen in mee willen... Zoals ik al zei ben ik de enigste met ''bezwaren'', waarom zouden anderen zich dan aanpassen?

Donja schreef:
Als je het echt niet wilt avontureren, dan zou ik je merrie apart zetten, ookal vind je het zelf sneu.
Een van de redenen dat hengsten worden gecastreerd, is dat ze daarna, als ruin, gewoon in de groep kunnen.

Voor mijn gevoel heb ik al genoeg geprobeerd, het is natuurlijk ook al 2x mis gegaan... Aangezien een 3e x te veel kan zijn durf ik het gewoon niet meer aan... Straks zit ik met een paard met blijvende rugproblemen. Ik ben het overigens wel met je eens wat betreft de ruin, het is gewoon een lastige situatie....

Donja

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-07 11:14

Het is inderdaad een vervelende situatie en ik hoop dat je een oplossing hebt voor er weer wat misgaat.
Een gezelschapspony (shet oid) erbij om nemen, zodat ze niet alleen staat is zeker geen optie?

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-07 11:32

Het is idd een lastige situatie. Ik zal als ik jou was op zoek gaan naar een stalling waar merries en ruinen al gescheiden gehouden worden. Je kunt niet eisen dat de hele pensionstal zich aan jou paard gaat aanpassen, maar je paard steeds laten dekken met alle rugblessures van dien is ook geen optie...

Roihi

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-07 11:40

ik zou het toch gewoon vragen aan stalgenootjes
een nee heb je en een ja kan je krijgen.
onredelijk is het niet nee, maar je moet het wel aanbrengen. Als je zelf nu al zegt dat je denkt dat je stalgenootjes niet akkoord gaan gaan... je kan wel eens verrast worden en merken dat er wel stalgenootjes zijn die zich willen aanpassen.
je legt hun het probleem gewoon uit

als het een dikke vette "nee" wordt dan kan je nog verder zoeken naar een oplossing

zo zou ik het alleszinds doen

succes met overleggen, ik hoop dat er een goede oplossing komt

Aline4

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-07 12:00

Bij ons op stal hebben we om die reden inderdaad twe gescheiden koppels: een merrie en een ruinen koppel. In de ruinen koppel zitten er zowiezo al twee die zeker weten dekken. Ik wil het ook absoluut niet hebben want ik vind het risico op blessures en andere aandoeningen veel te groot. Ik heb zelf tenminste 1 dekkende ruin en 1 merrie die zich laat dekken, dus ik zit aan beide zijden van de discussie.

Als ze wel weer ruins tussen de merries willen zetten en als jouw merrie dan niet apart mag met 1 of 2 maatjes, dan ben ik bang dat er niet wat anders op zit dan opnieuw een andere stal zoeken.

Succes!!

mammaslamma

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-07 11:37

Je kunt je merrie ook regumate geven, is een soort pil, in vloeibare vorm, je schijnt hem ook voor varkens te hebben en kun je ook geven, vraag het je V.A.
Onze merrie kreeg het vorig jaar toen ik net een ruin erbij had gekocht, die er ook op sprong, ze word dan niet meer hengstig, stop je ermee, is het zo weer terug.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-07 12:16

Op zich kan zo'n pil wel, maar bij lang gebruik kan het zorgen voor onvruchtbaarheid... dat moet je wel goed meenemen in de beslissing. Maar de DA kan je daar goed verder over informeren!

Aline4

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-07 13:15

Regumate is inderdaad progesteron, kijk daar maar mee uit. Die handschoenen aan als je het doseert!!!

Ik vind het geven van een flinke kwak hormonen trouwens een beetje waardeloos bij een dergelijk probleem. Het probleem kan ook opgelost worden zonder allerlei rotzooi aan je paard te geven.

Wij hebben het een aantal keer gebruikt omdat onze merrie anders tussen de 2 en de 3 maanden aborteerde maar ik zou het om een dergelijk probleem op te lossen echt nooit gaan geven.

Het is trouwens ook nog niet bepaald goedkoop...

mammaslamma

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-07 16:39

Om het langere tijd te gebruiken is geen optie i.d.d, wij hebben het 1 keer 3 maanden gedaan, het voorjaar zeg maar, toen was daarna de nieuwigheid bij de merrie en de ruin eraf, nu bestijgd hij haar niet meer, kent haar waarschijnlijk nu te goed...........