Mijn merrie is op-en-top merrie, zelf op het pismerrie af te noemen. Opzich heb ik hier vrij weinig last van, in de omgang blijft zij namelijk wel gewoon handelbaar en onder het zadel houd ik er gewoon rekening mee. Tot dusver geen probleem was het niet dat mijn merrie zich een beetje als een sloerie gedraagt op de weide... Andere merries worden spontaan hengstig van mijn (extreem) hengstige merrie en ruinen worden plotseling dekkende ruinen zodra ze bij mijn merrie staan
Voorheen stond mijn merrie altijd tussen de andere merrie en eens met een klein pony ruintje. Dit ging prima, de dames stonden lekker rustig en het kleine ruintje waagde zich niet aan mijn merrie en hield zich gedeisd. Een aantal maanden geleden ging het echter eens goed mis. Er werd een jonge ruin bij mijn merrie gezet en binnen no-time zat meneer er dus op. Helaas was hij nogal onhandig en heeft hierbij de rug van mijn merrie ernstig beschadigd. De spieren en banden hebben een flinke klap gehad en mijn merrie moest de afgelopen maanden dus meerdere keren behandeld worden voor de blessure.
Inmiddels ben ik verhuisd van stal en ging het prima tussen de merriegroep. Er werd echter een ruin bij gezet omdat hij niet kon aarden in de andere groep. Opnieuw drong mijn merrie zich aan hem op waarna ook deze ruin er dus bovenop sprong. Gevolg, herstellende blessure is weer opnieuw op gaan spelen en mijn merrie is gisteren opnieuw behandeld. De ruin is na dit incident direct uit de groep gehaald.
Klinkt als een goede oplossing was het niet dat er nu opnieuw een ruin bij staat... Ik durf het risico gewoon niet meer te nemen dat er opnieuw een ruin op springt, straks beschadigd er iets blijvend! Mijn va waarschuwde me gisteren ook al, zij noemt het probleem ''water naar de zee dragen'' op dit moment.... Mijn stalgenootjes zien het probleem niet zo als ik, de ruin dekt namelijk vooralsnog niet. Mijn merrie is echter ook nog niet hengstig geweest en ik heb al eerder div. ruinen zien veranderen... Het liefste heb ik natuurlijk dat de ruin uit de groep gaat maar ik begrijp dat niet iedereen het daar mee eens zal zijn.... Mijn merrie afzonderen en voortaan alleen zetten vind ik ook wel erg sneu... Afzonderen wanneer zij hengstig is deed ik al. Mijn merrie laat zich echter altijd dekken, hengstig of niet.
Wat zouden jullie doen in een dergelijke situatie?