Paard opvoeden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

joyce_90

Paard opvoeden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-07 22:04

Heey,
Op de stal van mijn verzorgpaard staat onder andere ook een jonge klaphengst van net 2. Hij staat samen met een 5-jarige ruin in de wei (ver van de vrouwtjes Tong uitsteken). Beide paarden zijn... hoe zal ik het zeggen... niet echt sociaal gemaakt. De ruin gaat op het moment best aardig, poetsen en alles geniet hij van en hij is ook erg eerlijk en hij begint me te vertouwen, waardoor hij steeds meer voor me doet. Maar die kleine (nouja kleine... 1.57m) Amor is echt erg... hij snapt nog niet helemaal dattie niet overal zn tanden in moet zetten. Ik ben er nu mee bezig om te zorgen dattie halthouden en stappen op commando onder de knie krijgt door op weg naar de wei steeds halt te houden (en ja heel veel belonen) en verder te gaan. Het uit je handen trekken zodra hij het hek door is gaat nu al netjes, ik kan nu gewoon in de wei het touw losmaken alstie stil staat. Verder is het een lompe pummel Clown poetsen is een ramp. We hebben een hele mooie stalen balk van +/- 4 meter lang ofzo staan waar je ze aan vast kan zetten. Ware het niet dat hij totaal niet snapt wat de bedoeling van borstelen en stilstaan is... hij draait steeds om de paal heen en loopt dwars door je heen als je em tegen wil houden. Het grootste probleem is dattie zo lomp en zo sterk is. Hij is als veulen gewoon niet opgevoed met het aanleren van voetjes geven enzo, en nu bestaat het risico dus dattie je verrot schopt als je voetje vraagt, omdattie zo groot is...
Heeft iemand goede tips hoe ik hem kan leren om stil te staan aan de paal en niet overal zn tanden in te zetten? Ik heb inmiddels wel genoeg beurse plekken vind ik zo Clown
Alvast bedankt!
Joyce

Vjestagirl

Re: Paard opvoeden

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-07 22:26

Ik zou beginnen met hem vast te zetten aan iets waar hij niet in z'n geheel omheen kan draaien, een muur ofzo.

Voor de rest denk ik dat dit het soort paard is waar clicker training handig voor kan zijn. Bij de slegte verkopen ze een boek voor 5 euro, waarin ze ook heel precies uitleggen hoe je dingen als voetjesgeven, stilstaan enz kan leren.

dolor

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-07 12:54

veel grondwerk doen, zodat hij jou als leider gaat zien. daardoor wordt zijn gedrag waarschijnlijk een stuk minder en zal hij niet zomaar door je heen lopen. doet hij dit wel, dan moet je direct laten merken dat dit de bedoeling niet is. voor de rest ben ik het met Vjestagirl eens dat je hem beter aan een muur kan zetten of aan twee touwen vast. zodat hij alleen maar heen en weer kan en een beetje naar voren en naar achter, maar voor de rest niet, dan heb je ook al veel meer te zeggen.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-07 17:52

Een KLOPhengst (en niet klaphengst) is hormonaal nog steeds hengst en in gedrag soms veel lastiger dan een gewone hengst of een ruin. Om te beginnen zou ik toch proberen te bereiken dat de klophengst geruind wordt, ook al is dat eventueel een wat kostbaardere operatie, dan wordt zijn gedrag ook liever.

Met een dergelijk puberene (klop) hengst moet je een zero tolerance beleid opstellen, en dat betekend dat je soms heel hard moet optreden. Zo zacht als het kan, en zo hard als het moet. Als je bij correcties te zacht blijft kun je bereiken dat hij happen en bijten als spelletje gaat zien, en reken maar dat hij op een gegeven moment sneller is dan jij reageren kunt.

Grondwerk is een goed idee, alleen moet je in dit geval even niet uit het oog verliezen dat het om een hengst gaat, en deze je op ieder moment van de dag aan kan vallen en je leiderschap kan gaan proberen aan te vechten. Als jij niet de enige bent die met dit dier omgaat, en verder geen ervaring met hengsten hebt, zou ik zo zeggen dat je het beste ver uit de buurt moet blijven voordat er echt ongelukken gebeuren. Als het je eigen paard niet is zou ik daar zelf mijn gezondheid niet op het spel voor willen zetten.

joyce_90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-07 22:02

We zijn weer een tijdje verder. Amor heeft weer een nieuwe truuk uitgevonden. Hij staat met de ruin in een landje. Om daar te komen moet je een hek door en door een ander landje. Aangezien we steeds wisselen is dat andere land lekker groen en lang. Erg aantrekkelijk dus Vork En nu is het zo dat als ik de ruin uit het land wil pakken, Amor er dwars doorheen vliegt en het gras gaat staan vreten. Erg irritant, heb nu ook spierpijn in mn rug vanwege een uitwijkmanoevre... Ach gut
Even om mensen een stukje advies te besparen: ik stop er nog niet mee, ik heb nog een portie geduld over, of het moet echt goed fout gaan, maar tot die tijd probeer ik em zoveel mogelijk te leren.
De mensen die hiervoor op mijn topic hebben gereageerd, raadden me aan om grondwerk te gaan doen. Ik gaf zelf aan al te oefenen met halthouden- voorwaarts gaan aan het halstertouw. Dat gaat wel aardig. Maar wat voor grondwerk kan ik nog meer doen? Want ik zie hem geen buiging doen oid Sigaar Wie heeft er nog meer tips voor mij?
Oh en overigens heb ik nu aan de balk een touwtjessysteem gemaakt. Van allebei de zijkanten naar het midden waardoor er in het midden een ringetje is om aan vast te zetten, en de touwen trekken op zo'n manier strak dattie niet kan verplaatsen. Vandaag gedaan dus moet em nog uittesten met poetsen Knipoog
Zijn er nog mensen met meer advies? Wat voor grondwerk kan ik doen? hoe is de juiste manier om hem te straffen alstie weer eens hapt? Als je altijd tikt zal hij daar op gegeven moment ook ongevoelig voor zijn...

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-07 22:09

voor het it de wei rennen neem een zweepje mee. wees streng en consequent.voor het bijten je kan hem tlekens een tik geven maar opd en duur wordt hij dan kopschuw. mijn paard heb ik het bijten afgeleerd door anti-bijt te halen en in een klein spuit flesje te doen. die deed ik in mn hand elke keer dat hij zn mond opendeed om te bijten spoot ik dat spul in zn mond. dat hielp aardig goed moet alleen zorgen dat je telkens het bijhebt. voor het oefenen ga wandelen in de wei bijv. en steeds stappen bochten draaien en net zo lang dat hij aan een touw met een boogje meeloopt. nee desnoods een zweepje mee en als hij niet wil stilstaan klein tikje op de borst. zodra hij tijdens het poetsen stilstaat enorm belonen. wil hij je platdrukken zweepje erbij om vragen doet hij het niet een tik. michien heb je er iets aan.

joyce_90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-07 22:12

Hee een zweepje is inderdaad misschien wel een slim idee, had ik zelf nog niet aan gedacht. En die antibijt, wat is dat dan voor middel? is dat wat je ook op dekens ofzo kan spuiten, gewoon in ruitersportzaken te halen? Dankjewel voor je reactie!

joyce_90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-07 15:16

Niemand nog andere tips die ik kan gaan proberen? Sigaar

dolor

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-07 16:47

grondwerk is geen vrijheidsdressuur dus geen buigings enzo. het gaat om de verhouding tussen jouw en je paard. er zijn hier al een aantal topics over dus daar kan je genoeg info vinden over grondwerk. voor de rest altijd consequent zijn, want als je ze een vinger geeft, nemen ze je hele hand. nee is dus echt nee. en ook altijd nee. niet de ene keer nee en de andere keer ja. want hij raakt anders in de war en snapt het niet meer en dan gaat hij juist vervelend doen.