Hoe goed spelen?

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Hoe goed spelen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-07 20:06

Ik vraag me af: op wat voor manier speel je verantwoord met je paard?
Op welke manier pakken jullie dat aan?

Het is om het volgende:
Vandaag was ik bij mijn verzorgpaarden, was daar alleen. Ik wilde eens wat actiefoto's trekken maar omdat ze 24/7 zomer en winter buiten staan is dat niet simpel. Ze hebben namelijk niet dat dat "joepie, blij" als ze eens losgelaten worden want ze lopen altijd los Clown

Dus dacht ik om ermee te gaan spelen.
Eerst liep ik weg van hen maar dat had maar beperkt effect.. Ik deed 3x zoveel inspanning als hen en tegen dat ik een foto kon trekken waren ze alweer gestopt Tong uitsteken

Toen besloot ik het om te draaien, dus naar hen toe te lopen.
Ik heb er wel voor gezorgd dat ze mij zagen (en hoorde) en liep dan op hen af en maakte wat sprongetjes enzo...

Dit had wel effect, maar ik had het gevoel dat ze schrik van me hadden na een tijdje.
Of misschien toch niet? Ze deden wel "hysterisch" maar ik kon ze daarna wel weer gewoon gaan aaien enzo.

Het waren trouwens ook alleen de 2 "arabiertjes" die erop reageerden, de New Forest vond het maar niks om zich moe te maken en bleef gewoon de hele tijd in mijn buurt, ookal sprong ik bijna op hem bij wijze van spreken Tong uitsteken

Maar nu vraag ik me dus af: is dit een goede manier en zien paarden dit ook echt als spelen?
Of riskeer ik dat de paarden uiteindelijk altijd voor me gaan weglopen? Wat is dan een betere methode?

(ik zoek iets wat ik af en toe eens kan doen als ik alleen bij hen ben)

Voor foto's van het spelen: http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=53&t=776219
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 21-05-07 20:45, in het totaal 1 keer bewerkt

KiWiKo

Re: Hoe goed spelen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-07 20:09

mijn bescheiden mening, met paarden speel je niet Lachen Lachen een paard ziet dit ook echt niet als spelen....... als een paard speelt, dan bokt en steigert en hapt zo een dier..........

en wij mensen zijn daar net even TE kwetsbaar voor

je hebt wel paarden die "kunnen" spelen, dan krijg je een soort kat en muis spel....... dat is wel leuk.

Ludora

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-07 20:11

Als je een beetje op die manier wil 'spelen' zou ik me eens verdiepen in grondwerk als ik jou was. Dan leer je d.m.v. lichaamstaal dat het paard moet lopen, en naar je toe mag komen als jij het goed vindt.

Dit is een leuke manier van 'spelen' en je brengt er jezelf niet mee in gevaar, schrikt het dier niet af, en doet nog wat aan 'relatie-therapie' !!

Stado

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-07 20:16

Ik snap de reacties hierboven wel, alleen speel ik wel met mijn paard, op z'n paards. Ik moet daar wel bij zeggen dat ik hem al vanaf zijn geboorte heb en dat hij maar 86 cm hoog is. Een hengstenspelletje is bijvoorbeeld in elkaars voorbenen bijten. Ik doe dat soms met mijn hand na. Als ik daarna ga rennen, rent Doerak mij achterna en andersom Clown. Dan zijn we echt aan het spelen. Ik raad het je alleen niet aan. Doerak en ik zijn compleet op elkaar ingespeeld en wij kennen elkaar al zo lang en ook door en door. Met mijn andere 2 paarden speel ik niet. Bovendien kan zoiets met een groter paard (al is die maar 1,20) inderdaad gevaarlijker zijn.
Grondwerk is wel heel leuk, dat doe ik weer veel met die andere twee van mij en dat is wel een dikke aanrader Haha!.

fuego3

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-07 20:17

ik denk dat je eens aan vrijheidsdressuur moet gaan doen en boeken lezen en dat weer gaan oefenen bij jou paardjes groeten fuego

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-07 20:20

Citaat:
Ik snap de reacties hierboven wel, alleen speel ik wel met mijn paard, op z'n paards. Ik moet daar wel bij zeggen dat ik hem al vanaf zijn geboorte heb en dat hij maar 86 cm hoog is. Een hengstenspelletje is bijvoorbeeld in elkaars voorbenen bijten. Ik doe dat soms met mijn hand na. Als ik daarna ga rennen, rent Doerak mij achterna en andersom . Dan zijn we echt aan het spelen. Ik raad het je alleen niet aan. Doerak en ik zijn compleet op elkaar ingespeeld en wij kennen elkaar al zo lang en ook door en door. Met mijn andere 2 paarden speel ik niet. Bovendien kan zoiets met een groter paard (al is die maar 1,20) inderdaad gevaarlijker zijn.
Grondwerk is wel heel leuk, dat doe ik weer veel met die andere twee van mij en dat is wel een dikke aanrader .
Ik snap de reacties hierboven wel, alleen speel ik wel met mijn paard, op z'n paards. Ik moet daar wel bij zeggen dat ik hem al vanaf zijn geboorte heb en dat hij maar 86 cm hoog is. Een hengstenspelletje is bijvoorbeeld in elkaars voorbenen bijten. Ik doe dat soms met mijn hand na. Als ik daarna ga rennen, rent Doerak mij achterna en andersom Clown. Dan zijn we echt aan het spelen. Ik raad het je alleen niet aan. Doerak en ik zijn compleet op elkaar ingespeeld en wij kennen elkaar al zo lang en ook door en door. Met mijn andere 2 paarden speel ik niet. Bovendien kan zoiets met een groter paard (al is die maar 1,20) inderdaad gevaarlijker zijn.
Grondwerk is wel heel leuk, dat doe ik weer veel met die andere twee van mij en dat is wel een dikke aanrader Haha!.

ik zie mij dat met mijn 176 peerd nog niet echt doen nee Lachen Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-07 20:21

KiWiKo schreef:
mijn bescheiden mening, met paarden speel je niet Lachen Lachen een paard ziet dit ook echt niet als spelen....... als een paard speelt, dan bokt en steigert en hapt zo een dier..........

en wij mensen zijn daar net even TE kwetsbaar voor

je hebt wel paarden die "kunnen" spelen, dan krijg je een soort kat en muis spel....... dat is wel leuk.

Ok, niet spelen dan Clown
Maar wat kan je dan doen om eens wat anders met je paarden te doen?
Want er alleen maar mee bezig zijn tijdens de training en af en toe wat aaien in de weide is ook niet veel...

Ik lees hier van grondwerk en vrijheidsdressuur.
Misschien een optie, maar het zijn niet mijn paarden. Verder ben ik er dus ook niet elke dag mee bezig (en al helemaal niet alleen) dus weet ik niet of het dan wel zin heeft dat soort 'trainingen' te beginnen...?

Ludora

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-07 20:23

Nee ik heb ook niet graag mijn 600 kilo wegend schatje in mijn nek hangen.

Met grondwerk en vrijheidsdressuur train je geen spieren, je leert ze slechts iets aan. Dat hoeft dus niet iedere dag (kijk even in het profiel van Amable hier op bokt, ze geeft veel goede tips)

Ook maakt het niet uit dat je er niet alleen mee bezig bent, ze weten echt wel wie je bent !!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-07 20:24

Ik moet wel zeggen dat ze bij het rennen achter mij aan dus heel ver weg bleven en stopten nog voor ze bij mij waren.

Als ik achter hen aan rende (die paar passen) dan liepen ze naar de andere kant en gingen ook tegen mekaar wat bokken enzo.

Het is dus niet dat ze in mijn buurt kwamen enzo, dus of het echt gevaarlijk is? Dit kan het natuurlijk eventueel wel worden als ze wat overenthousiast worden ofzo...

Ik ken er allemaal niet veel van..

Stado

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-07 20:44

[***] schreef:
Ik lees hier van grondwerk en vrijheidsdressuur.
Misschien een optie, maar het zijn niet mijn paarden. Verder ben ik er dus ook niet elke dag mee bezig (en al helemaal niet alleen) dus weet ik niet of het dan wel zin heeft dat soort 'trainingen' te beginnen...?

Juist goed om niet elke dag met vrijheidsdressuur bezig te zijn. Mijn haflinger zou daar flauw van worden Clown. Misschien kun je anders les nemen in grondwerk/freestyle?? Dan doe je inderdaad eens wat anders met je paard en je leert er nog super veel van ook!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-07 20:47

Misschien een optie, maar dan zou al iemand naar daar moeten komen (verplaatsing is wat moeilijk) en dat lijkt me ook allemaal niet goedkoop. Verder zit de planning qua paarden ook altijd wel vol (ze hebben hun training nodig want er wordt endurance mee gedaan en daar kruipt dus tijd in Knipoog ), juist op dagen zoals nu dat de eigenaar toevallig niet thuis is zou ik zoiets wel kunnen doen, maar dan met lessen is dan niet zo eenvoudig...

Ik heb trouwens foto's op bokt gezet (http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=53&t=776219), misschien dat jullie daar ook nog wat aan kunnen afleiden wat en hoe (er is bv. ook een bal, misschien dat ik daar wat mee kan enzo?)

Ludora

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-07 10:28

Spelen met een bal is ook ontzetten leuk, maar een kleine voetbal is te klein. Als ze erop gaan staan klapt die.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-07 11:40

De bal die daar ligt is een dikke basketbal.
En dan nog zo'n speciaal skippy-bal-achtig-ding vanuit de paardenwinkel Lachen

Probleem is alleen dat de grote er schrik van heeft, de bruine het snel beu is en de kleine er helemaal geen interesse in heeft (want je moest er eens moe van worden Clown) dus weet iemand hoe je dat dan kan aanpakken? Om ze er wat interesse in te laten krijgen enzo?