Paard onhandelbaar door anderen

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Alicia2u

Paard onhandelbaar door anderen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-07 21:23

Ik zit met een probleem waar ik maar moeilijk een oplossing voor vind. Ik he mijn paard nu bijna 3 maanden en we hebben een fijne band samen. We hebben eigenlijk geen problemen in de omgang.
Nu van de week belde de stalhouder me op dat hij mijn paard niet naar de wei kreeg. Hij draaie zich van hem af en keerde de kont toe. Ik ernaartoe gefietst en zonder problemen het paard 200 meter naar de wei gebracht met alleen een touwtje om de nek.
Natuurlijk even navraag gedaan. Mijn paard is vrijwel nooit met mannen in aanrakting geweest, maar ik heb niet het idee dat hij bang voor mannen is. Andere pensionklaten hebben ook moeite met mijn paard. Hij luistert niet, loopt over ze heen, draait van hen af enz. Ik heb geen enkel probleem met hem en weet dus ook niet hoe ik dit op kan lossen.
Vandaag is mijn vriend meegeweest en ik heb hem zoveel mogelijk laten doen, maar het paard blijft omkijken naar mij en vragen wat hij ermee moet. Hij loopt mij achterna (dat wil hij tenminste) terwijl iemand anders hem vastheeft. Hij wordt paniekerig als ik hem alleen laat met iemand anders.
Nu probeer ik al een paar weken mijn paard met zoveel mogelijk mensen in contact te laten komen, maar echt helpen doet het niet. Ik kan mijn paard ook niet afstraffen voor gedrag dat hij alleen bij anderen vertoond. De stalhouder vind het ee kwestie van 'opvoeden', maar ik weet gewoon niet hoe ik mijn paard moet leren om ook naar anderen te luisteren. Wie kan mij helpen?

dolor

Re: Paard onhandelbaar door anderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-07 21:57

een ervaren iemand erbij halen? die dan bijvoorbeeld alles met je paard doet en hem zo leert dat andere mensen ook wel leuk zijn. bijvoorbeeld iemand die paarden heropvoed en veel met probleem paarden werkt. zo iemand weet vast wel een oplossing. voor de rest toch zoveel mogelijk met andere mensen om laten gaan. of dat je met zijn tweeen het paard doet, zodat hij doordat jij erbij bent en zegt dat het goed is enzo, hij ook de ander gaat vertrouwen. dus eerst alleen met zijn tweeen het paard doen. als hij ook de ander vertrouwt een derde persoon toevoegen en zo uitbreiden totdat hij merkt dat hij vreemde ook kan vertrouwen. dus niet steeds verschillende mensen, maar beginnen met 1 persoon, bijvoorbeeld de staleigenaar, omdat die ook met jouw paard omgaat en dat steeds verder uitbreiden.

succes en hopelijk is het snel over.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-07 22:06

Het zal wat tijd kosten, maar het gaat vast wel lukken zoals je het nu doet: je paard met zoveel mogelijk mensen in contact laten komen, aanhalen, aan de hand meenemen e.d..
Het is dan belangrijk dat jij hem de bevestiging geeft dat het goed (veilig) is. Door hem aan te moedigen en te belonen, d.m.v. je gedachten, je uitstraling en je stem.

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-07 22:20

Mijn paard uitbesteden aan iemand die met probleempaarden handelt lijkt me niet de manier. Ik denk dat als het vertrouwen in die persoon er is, het probleem nog niet opgelost is en het met een ander iemand weer van voren af aan begint.
De stalhouder staat niet echt open voor de manier waarop ik met mijn paard omga. Hij wil alles zo snel mogelijk af hebben en zal daarom niet bereid zijn om tijd te investeren in dit probleem.
Vandaag ben ik dus met mijn vriend geweest en ik heb hun twee ook even alleen gelaten, dat ging op zich wel redelijk, al wilde het paard wel achter mij aanlopen toen ik wegging.
Ik heb verschillende bijrijders geprobeerd, maar zodra ik ze alleen met mijn paard laat na een aantal keren samen te zijn gegaan, gaat het mis; hij schrikt veel, bijt trapt (ik geloof dit eigenlijk niet. Ik denk dat hij pijn gehad heeft ofzo), rent over ze heen enz. Het is ontzettend moeilijk om een bekwaam iemand te vinden die Bietje echt op z'n plek durft te zetten. Het duurde ook ruim anderhalve maand voordat ik zijn vertrouwen had en ik heb de eerste 3 weken elke dag grondwerk gedaan en zie hem eigenlijk elke dag. Voor een bijrijder die maar 1 of 2 keer in de week komt, is dat natuurlijk nog veel langer. Bovendien voelen veel mensen zich ongemakkelijk als ik zeg wat ze moeten doen als het paard om bevestiging van mij vraagt.
Ik ga door met zoveel mogelijk mensente introduceren en voor degenen die durven, en tijd hebben, ze met mn beesie bezig te houden.
EDIT: aan de andere kant ben ik natuurlijk wel trots dat we in zo'n korte tijd zo'n goede band hebben opgebouwd Lachen

santos

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-07 00:35

Je schrijft in je profiel dat het paard aardig wat volbloed in zich heeft. Mijn ervaring daarmee is, dat je echt wel doortastend moet optreden bij deze paarden, anders nemen ze je in de maling. Heb je hun vertrouwen, heb je een vriend voor het leven. Een bijrijdster is mij nooit gelukt, al heb ik er maar twee geprobeerd. Zij konden niets met hem, hij zou dingen doen bij hen, die ik nog niet geloof.

succes maar.

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-07 10:06

santos schreef:
Je schrijft in je profiel dat het paard aardig wat volbloed in zich heeft. Mijn ervaring daarmee is, dat je echt wel doortastend moet optreden bij deze paarden, anders nemen ze je in de maling. Heb je hun vertrouwen, heb je een vriend voor het leven. Een bijrijdster is mij nooit gelukt, al heb ik er maar twee geprobeerd. Zij konden niets met hem, hij zou dingen doen bij hen, die ik nog niet geloof.

Ja, ik herken me hierin volledig. Ik heb al vijf bijrijders gepprobeerd, maar geen van hen kom hen dusdanig op z'n plaats zetten. Voor mij gaat hij door het vuur en we begrijpen elkaar volkomen.

KimWelsh

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-07 18:53

Het zou kunnen dat hij in het verleden een nare ervaring met mensen heeft gehad. JE merkt door zijn gedrag dat hij heel erg op jou gesteld is, en eigenlijk jou ook alleen vertrouwd. Dat heeft niet zo zeer meer met opvoeden, maar meer met vertrouwen te maken. De kont toe keren zal hij waarschijnlijk doen uit angst. Als hij steeds naar jou wil, en jou steeds in de gaten houdt ,vertrouwd hij dus op jou, en wil hij bij jou zijn... het zal wel tijd kosten, maar door toch meer mensen met hem bezig te laten zijn zal hij eraan wennen. Succes!

lasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-07 20:09

een meisje bij mij op stal heeft ook een paard die zo reageerde. zelfs degene die haar iedere dag voerde kon haar niet pakken. het heeft bijna 2 jaar geduurd voordat anderen haar konden pakken. ik denk dat je gewoon moet blijven oefenen zoals je nu doet. het is gewoon een kwestie die heel veel tijd en geduld nodig heeft.
succes

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-07 23:31

mijn paard had het ook een tijd. bij sommigen is het nog steeds (hij heeft een meisje een bloedneus geslagen), maar slechts sporadisch. wel probeert hij anderen uit, maar niet 'gemeen', om het zo maar even te noemen. het is bij hem min of meer vanzelf over gegaan, ik heb ook anderen gewoon met hem laten tuttelen en hier en daar wat rijden, en het gaat nu stukken beter. ik denk dat je goed bezig bent, en dat het gewoon wat tijd nodig heeft. sommige paarden hebben nou eenmaal wat meer tijd nodig dan gemiddeld.

Iersas

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-07 23:56

Ik denk dat je paard gewoon heel erg eenkennig is. Mijn pony heeft het ook heel erg, als ik kom en ik roep haar komt ze in galop, maar zodra er andere komen draaid ze zich ervoor weg.. Als iemand haar vast houdt voor me gaat ze draaien en heel erg ongeduldig worden. Gewoon veel oefenen en zodra iemand met je paard wat doet belonen.. Zo ben ik ook een stukje veder gekomen! Suc6 Knipoog

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-07 09:22

Tsja, als ik erbij bij ben en ik laat iemand anders rijden/vasthouden enz. dan is er ook geen probleem, zolang ik maar in het zicht ben :p Ik denk dat ik het maat moet accepteren en lekker veel mensen mee moet nemen (de pensionhouder vind hem onhandelbaar en zegt dat ik hem maar moet verkopen, levensgevaarlijk voor anderen enz. *rolls eyes*. Doe ik lekker niet, ik heb er een fijn paard aan :p)

SouterQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-07 10:59

je moet gewoon proberen om je paard meer in contact te brengen met anderen dan komt het vanzelf

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-07 20:31

Hmm lastig, mijn pony wil ook nog wel eens uithalen naar 'vreemden' en wat vaak helpt is als die ander doortastend is en volhoud (en jij moet er niet bij zijn). Wat voor mijn pony werkte was dat mijn bijrijdster hem een keer flink hard op zijn donder gaf zodat hij wist dat zij serieus was. sindsdien is hij ook lief tegen anderen Nagelbijten / Gniffelen al geef ik mijn stalgenote wel de tip mee: draait hij zijn kont toe en wil hij trappen? pak een zweep en straf hem indien nodig. Maar goed: mijn pony is geen gevoelig beestje dus hij kan wel wat hebben. (en zal ook niet schuw worden) Ik weet niet hoe jouw paard is... want elk paard heeft een andere aanpak nodig Lachen Als je een gevoelig paardje hebt zal ik hem rustig aan mensen laten wennen. Eerst met jou erbij en later zonder jou.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-07 23:37

geef mensen ook tips mee, over hoe te werken met je paard. ik kan merken, dat mensen die heel anders werken dan ik, minder in de smaak vallen. zelfs aan mijn jaarling kan ik dat zien. als er 'vreemden' bij zijn is hij onrustiger, onzekerder. ik geef dan altijd even aan dat mensen in zijn bijzijn het hoofd wat laag houden, en gewoon rustig bewegen. dat scheelt al een hoop bij hem.

Mijn ruin gaat rechtstreeks in gevecht als mensen iets van hem willen dat hij niet kent. zeker als hij dat aangeeft en ze toch doordrijven. hou er rekening mee, dat jij een individu bent, en je paard ook. iemand anders kan wel op jou lijken, maar je paard spot die minieme bewegingen, oogopslag e.d. sneller dan jij, en daar handelt hij naar.

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-07 15:35

merrieveulen schreef:
geef mensen ook tips mee, over hoe te werken met je paard. ik kan merken, dat mensen die heel anders werken dan ik, minder in de smaak vallen. zelfs aan mijn jaarling kan ik dat zien. als er 'vreemden' bij zijn is hij onrustiger, onzekerder. ik geef dan altijd even aan dat mensen in zijn bijzijn het hoofd wat laag houden, en gewoon rustig bewegen. dat scheelt al een hoop bij hem.

Mijn ruin gaat rechtstreeks in gevecht als mensen iets van hem willen dat hij niet kent. zeker als hij dat aangeeft en ze toch doordrijven. hou er rekening mee, dat jij een individu bent, en je paard ook. iemand anders kan wel op jou lijken, maar je paard spot die minieme bewegingen, oogopslag e.d. sneller dan jij, en daar handelt hij naar.

Ja, dat probeer ik. Maar je moet begrijpen dat het intimiderend is voor mensen die voor het eerst met mijn paard in contact komen, dat ik ze de ene naar de andere aanwijzing geef. Daar worden de mensen onzeker van, wat een averechts effect heeft en lijkt het of ze helemaal niets goed doen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-07 15:45

merrieveulen schreef:

Dit herken ik. Wanneer iemand anders mijn paard benadert op een manier die ze niet prettig c.q. intimiderend vindt, en van mij niet kent, dan zie ik de blik in haar ogen veranderen. Ze kan dan verstijven en gespannen raken en ook best heftig reageren.
Gelukkig komt dit niet meer voor; ze hoeft nl. nooit meer in handen van anderen te zijn, tenzij ik erbij ben, zoals de bekapper, DA, osteo e.d..

bromfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-07 17:46

Laat je paard door iemand met ervaring verzorgen, als je er niet bij bent. Je moet wel hele goede afspraken met die persoon maken, want het is denk ik belangrijk dat die persoon ook een band krijgt met je paard. Dat bereik je niet door heel doortastend op te treden, maar juist door vriendelijk te zijn en zijn vertrouwen te winnen.
Succes er mee!!!

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-07 17:51

bromfiets schreef:
Laat je paard door iemand met ervaring verzorgen, als je er niet bij bent. Je moet wel hele goede afspraken met die persoon maken, want het is denk ik belangrijk dat die persoon ook een band krijgt met je paard. Dat bereik je niet door heel doortastend op te treden, maar juist door vriendelijk te zijn en zijn vertrouwen te winnen.
Succes er mee!!!

Doe jij het? Heb je enig idee hoe moeilijk het is om een geschikt iemand te vinden?
Bovendien kun je ook vertrouwen winnen door doortastend op te treden, zeker als het paard onzeker is van zichzelf, is een goede leider met een duidelijk beeld voor zich noodzakelijk.
Bovendien; dan heeft het paard een ban met die ander, dan hebben alle overige mensen die spoarisch met mijn paard te maken krijgen nog steeds een probleem.

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-07 20:30

Sorry voor de dubbelpost.

Nu weet ik het echt niet meer. De vrouw van de stalhouder die de paarden meestal in en uit de wei haalt is door mijn paard omver gelopen. Ze had zelfs een zweep bij, maar hij liep gewoon door. Ze kreeg hem ook niet meer te pakken waardoor hij in een verkeerde groep stond en nu dus vol gaten zit.
Ik heb hem gecheckt, terug naar de plaats des onheils en daar grondwerk gedaan; alle knoppen zaten er nog op. Ik kon hem zelfs zonder halster en touw door het hek yo-yoën! Ook vangen (had hem even los en alleen gelaten) ging zonder problemen. Hij kwam zelfs naar me toe.
De meeste andere pensionklanten hebben toegegeven bang te zijn voor mijn paard en ze durven hem niet binnen of buiten te zetten. Ik heb nog nooit problemen gehad met binnen of buitenzetten en ik doe dat toch regelmatig. Ik kan mijn paard toch niet straffen voor iets wat hij bij mij niet doet?
Er is me aangeraden een andere pensionstal te zoeken. Ik ben echt radeloos. HELP!

MissNancy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-07 20:48

Dag Alicia,
Ik heb het hele topic gelezen en ik vind dit een moeilijk probleem.
In jouw geval zou ik er voor kiezen om je paard door meerdere mensen te laten verzorgen, zodat hij aan meerdere mensen went. En jij zelf dan wat minder dagen in de week. Het klinkt nu alsof hij zich op jou geeft gericht en dat kan voor de toekomst ook moeilijkheden veroorzaken! (denk aan ziekte, verkoop etc..)

Ik wens je in elk geval veel geluk toe Knipoog Gr, nancy

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-07 20:55

MissNancy schreef:
Dag Alicia,
Ik heb het hele topic gelezen en ik vind dit een moeilijk probleem.
In jouw geval zou ik er voor kiezen om je paard door meerdere mensen te laten verzorgen, zodat hij aan meerdere mensen went. En jij zelf dan wat minder dagen in de week. Het klinkt nu alsof hij zich op jou geeft gericht en dat kan voor de toekomst ook moeilijkheden veroorzaken! (denk aan ziekte, verkoop etc..)

Ik wens je in elk geval veel geluk toe Knipoog Gr, nancy

Ja, dat is ook precies wat ik nu aan het doen ben, maar het helpt nog niet echt. De meeste mensen zijn de 'bang'/onzeker om hun persoonlijke ruimte te verdedigen en het zit hem net in die kleine dingetjes, zoals je lichaam en gewicht mee naar voren duwen als je hem weg wilt hebben vs. met je handen wapperen en je lichaam terughouden. Ik weet dat het geen 'dove knol' is, zoals de meeste mensen op die stal hebben staan en dat hij best wel issues heeft, dat ontken ik ook niet. Ik kan gewoon niemand vinden die hem, als ik er niet ben, de baas kan. Ik wil ook niet dat er ongelukken gebeuren.
Toch raar dat dit zo snel gebeurd is, want ik heb het paard nog geen 3 maanden :s

EDIT: Ik zat net te denken aan een algemene omgangscursus voor mijn paard, voor de pensionklanten en e stalhouder. Maar ik ben bang dat dat te arrogant overkomt :s

MissNancy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-07 21:59

Dag Alicia,

Ik denk dat een omgangscursus voor de mensen om je paard misschien te arrogant overkomt! Misschien is er hulp die je kan inroepen om zelf met je paard op cursus te gaan? Volgens mij bestaan er gedragstherapeuten (noem je die zo) die hier veel meer verstand van hebben. Wanneer je zoiets onderneemt, kan je de stalhouder en de mensen er omheen stimuleren om hetzelfde als jou te handelen.

Ik vraag me trouwens af hoe dit bij de vorige eigenaren is gegaan?

Vind het vervelend voor je dat je na 3 maanden tegen zo'n probleem oploopt! Als ik dichterbij had gewoont had ik je zeker proberen te helpen Knipoog

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-07 22:38

MissNancy schreef:
Dag Alicia,

Ik denk dat een omgangscursus voor de mensen om je paard misschien te arrogant overkomt! Misschien is er hulp die je kan inroepen om zelf met je paard op cursus te gaan?

Maar als ik geen problemen heb met mijn paard, waar heb ik dan een cursus voor nodig? Mijn paard respecteert mij, dan kan zo'n gedragstherapeut wel een zegje doen, maar daar heb ík niks aan, omdat ík geen probleem heb, het zijn de mensen die sporadisch met mijn paard omgaan die een probleem hebben.
Bij zijn vorige (en enige) eigenaresse ging hij enkel alleen om met haar en haar dochter. Het heeft ongeveer anderhalve maand geduurd voor ik zijn vertrouwen had. We hebben de eerste drie weken dat ik hem had enkel grondwerk van parelli gedaan. Vanmiddag had ik een workshop van Chris Irwin en een workshop teambuilding met je paard, ik heb het probleem voorgelegd en beide cursusleiders zeggen dat ik een probleem wat voor mij niet bestaat niet op kan lossen.
Misschien dat het paard een psychisch probleem heeft, hij is ook erg op andere paarden gericht, maar dit lijkt me gewoon antisociaal gedrag dat voortkomt uit het feit dat hij als veulen enkel met een ander veulen heeft gestaan en nooit een voorbeeldfiguur heeft gehad. Dit verklaard ook waarom hij zo onzeker is als hij op zichzelf staat, al is dit wel al veel verbeterd.
Ik doe een hbo studie over paarden en wil mijn master halen in gedrag, dus niet een of ander hobbyistje dat een paar 'penny' boekjes heeft gelezen (sorry als dit een beetje hard overkomt, zo bedoel ik het niet :p ), en weet best wel waar ik het over heb. Dit is gewoon een probleem waar ik wat ervaringsdeskundigen bij nodig heb en die vindt je hier.
Ik heb met deskundigen als Machteld van Dierendonck ook over het sociaal-probleem gepraat en zij raadde me aan hem in een grote groep te zetten, zoals nu het geval is. Ik ben van plan 't Ballingehof een belletje te geven over dit probleem, misschien dat zij wel een oplossing weten.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-07 23:36

hmmm jammer dat het zo aan het escaleren is, wel super dat je er zo druk mee bent. ik herken het van mijn paard, alleen die is toch minder extreem, en het is niet bij iedereen het geval met hem. behalve mijn eerder genoemde advies (wat dus lastig blijkt te zijn) vind ik het ook moeilijk. ik denk dat jij gewoon qua omgangsvormen afwijkt van de gemiddelde persoon die daar rondloopt, je paard merkt dat onmiddelijk. onzekerheid op dat gebied komt zowiezo veel voor, ik merk het in mindere mate ook aan mijn andere twee paarden. zo hoeft een vreemde geen onverwachte bewegingen te maken etc.

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-07 08:18

Ik neem vanmiddag mijn (onervaren) vriend mee. Hij wilde wel even met hem werken. Ik zal advies geven vanaf de kant. Zo leert mijn paard met wat minder ervaren mensen om te gaan, maar kan ik het toch controleren.
Deze zomer ga ik samen met paard naar huis, dus ik hoef nog maar een maandje op deze stal te staan. Ik denk dat ik in het nieuwe schooljaar op zoek ga naar iets anders.
Het kan zijn dat ik anders met paarden omga. Mijn paard is, zoals ik al zei, een heel ander type dan de andere paarden daar, maar ik werk al mijn hele leven met volbloeds en ben het wel gewend. Misschien dat dat het is.