jong paard inrijden/ doorrijden?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

el_1986

jong paard inrijden/ doorrijden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-07 17:16

hallo,
ik zit met een aantal vraagjes, ik ben sinds een paar maanden een paard dat net 3 jaar is aan het rijden. Hij was al 'enigsinds' ingereden toen ik voor de eerste keer op hem klom.
Hij liep toen al vrij makkelijk 'aan de teugel'. Maar ik vraag me nu af of dit wel al echt nodig is? kun je niet beter eerst zorgen dat je paard reageert op je hulpen en dat hij voorwaarts is?
En als hij dit doet pas ervoor gaan zorgen dat hij echt 'mooi' gaat lopen?
En wa raden jullie aan mbt rijden jullie op een paard van 3 jaar wat net onder het zadel is?! ( bedoel dan dus hoelang )
Als er iemand nog verder tips heeft of opmerkingen dan hoor ik het graag?!
-X- elke

Nerwen

Re: jong paard inrijden/ doorrijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-07 17:23

Als je paard goed reageert op je hulpen en voorwaarts is, lopen ze als het goed is vanzelf aan de teugel. Het paard laat zijn rug los en komt dan dus vanzelf naar beneden.
Niks mis mee dus Lachen.
Hoe lang rijden... ik zou maximaal een half uur rijden, als het kan zelfs nog korter. Is ook afhankelijk van je paard. Je moet er wel goed om denken dat je paard het geestelijk allemaal aan kan (alle nieuwe dingen die ie leert enz.).

el_1986

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-07 20:13

ja maar er staat nog een paard van 3 jaar en ze lopen ook al samen voor de koets. dus hij is wel al wat gewend. maar ik rij hem zelf idd meestal 15 a 20 min en dan gewoon rustig aan. maar soms rijd er ook nog iemand anders op en die rijd dan FLINK door en ook echt hard aan de teugel enz Boos!

Nerwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-07 17:39

Dat is 'geen-gel*l-trek-'m-in-de-krul'. Da's wat anders dan normaal aan de teugel rijden Lachen.

ineke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-07 18:45

Mijn 3jarige is voorwaarts en word steeds beter aan de hulpen en die zakt vanzelf in de hand. Ik hoef eigenlijk mijn hand alleen maar stil te houden en richting de hand te rijden. Dus 'aan de teugel' oftewel nagevelijk ontstaat door voorwaarts en aan de hulpen te zijn om het simpel te zeggen.

el_1986

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-07 12:09

ja als ik op dit paard rijd, dan is hij in het begin vrij pittig. maar na een tijdje is hij vrij sloom, heb daarom wel een zweepje bij, om hem toch actief te houden! maar hij gaat vanzelf aan de teugel lopen, dus vindt het erg jammer dat er iemand anders ook af en toe op tijd, die hem dan dus iid in de 'krul trekt'.
maarja als iemand nog verder tips of opmerkingen heeft dan hoor ik het graag. Lachen

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-07 12:52

Sommige paarden zoeken de hand zelf op, hebben ook de neiging om achter de teugel te kruipen. Daar helpt alleen mee dat je hem voorwaart houdt, ook al rijden er meerdere op.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-07 12:57

Als rem, stuur, etc. er netjes opzitten lekker op de wei gooien en laten groeien. 3 jarigen zijn nog volop in de groei. Nu doorrijden geeft een te hoge belasting van de rug, aangezien de groeischijven nog niet dicht zijn.

el_1986

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-07 13:06

jah de rem zit er iig wel op haha Lachen het stuur ook alleen wil hij soms nog wel eens hard gaan in de galop, maar ach jah ook dat hoort erby!
jah het paard is niet van mezelf, ik zag hem ook liever nog een half jaartje/ jaartje in de wei, maarja de mensen voor wie ik rij willen hem nu graag 1x in de week bereden hebben. en als ik nee zeg vragen ze wel iemand anders Bloos maar ik doe heel rustig aan met hem!
maar ik vind het wel heel fijn dat ik van jullie reacties en opmerkingen krijg waar ik echt iets mee kan!
zal binnenkort wel eens fotos maken als ik aan het rijden ben dan hebben jullie een beter beeld van hoe het plaatje er precies uitziet.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-07 13:15

Hard in galop komt door gebrek aan balans. Tijd lost dat vanzelf op. Als het te erg is gewoon een tijdje niet galopperen en eerst de rest bevestigen.
Rij hem verder zoveel mogelijk rechtuit, dus als het even kan een kort (max. 15-20 min.) ritje buiten. Maak een paar overgangen, stap, draf, halthouden en achterwaarts in alle variaties. Maak je niet druk over het hoofd en werk op zo licht mogelijke hulpen. Om op de lichte hulpen te kunnen reageren moet hij nl uit zichzelf gaan verzamelen. Kost wel meer tijd, maar je hebt er alleen profijt van.

el_1986

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-07 13:26

ik krijg hem wel meteen weer goed terug in de galop. maar bij het aanspringen gaat hij nog wel eens snel. maar ik wil ook graag rustig aan doen met dit paard. Hij doet het gewoon erg goed en wil hem niet overbelasten. Maar doordat hij ook soms voor de koets ( nu al ) staat is hij wel al wat gewend.
en nee ik ben het hier zeker niet mee eens, ik zag hem ook liever nog eventjes in de wei staan.... maar nomaals hij is 'helaas' niet van mij. Lachen

Melia

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-07 16:39

Ik zou idd eerst bezig gaan om het paard op eigen benen te laten lopen dus wel contact houden maar nog niet aan de teugel rijden. Veel overgangen, stap-halt-draf voltes, achtjes (figuren dus). En in het begin nog niet langer dan een half uur - 3 kwartier rijden.

KimWelsh

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-07 21:21

Het aan de teugel rijden is inderdaad iets dat vanuit de ontspanning moet komen, en niet omdat hij even naar beneden getrokken/gezaagd wordt. Als de pony vanzelf aan de teugel loopt, of met heeel weinig moeite, dan moet je ook zeker niet proberen om hem om hoog te houden. Hou gewoon in je achterhoofd dat aan de teugel lopen alleen op het moment niet het belangrijkste is. Dus als hij het een keertje niet doet, niet meteen TOCH naar beneden willen hebben. Voorwaarts rijden, goede reactie op hulpen, veel wendingen rijden is nu toch wel het belangrijkste....maar als hij lekker loopt, lekker laten lopen dus!

Ytjuuuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-07 16:46

Ja, zoals iedereen al zegt: gewoon eerst voorwaarts rijden en goed voor je been en dan gaan ze meestal vanzelf wel aan de teugel. Zelf heb ik ook een jong paard en die is eigenlijk veel te voorwaarts, je kunt haar eerst wel longeren en daarna gaan rijden. Maar moe wordt ze nooit een keer. Dat is ook best wel onhandig als ze telkens te voorwaarts gaan, dan heb je het gevoel dat je niet veel controle hebt. Terwijl ze best al goed aan de teugel loopt en ook wel reageerd als je naar de stap terug wilt.. Ik denk dan maar, ze is gewoon nog jong en die problemen zullen over een tijdje wel weer over gaan. Als iemand trouwens daar nog tips voor heeft, zijn die ook welkom! Knipoog (Ik zit verder wel stil en ben heel rustig.)

el_1986

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-07 19:24

haha neej hoor ook jij mag je vragen stellen in dit topic.
maar bij mij is het vooral dat ik wel ervaring heb met jonge paarden zoals dan bijvoorbeeld 5 jaar enz. maar nog nooit met zo jong! en ik vindt het gewoon nogal vreemd dat dit paard al zo aan de teugel loopt, ik kan hem by wijze van spreken op 2 vingers rijden! maar als ik dan dat andere meisje zie dat er heel af en toe ook eens op rijd, dan zie ik gewoon dat ze hem echt aan de teugel trekt/ zaagt.

Ytjuuuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-07 19:34

Ik ben ook wel veel met jonge paarden bezig en ook wel zulke jonge paarden. Er zijn jonge paarden bij die lopen van zichzelf al heel makkelijk naar beneden, maar er zijn ook bij die gaan moeilijker. Ik hoop voor jou dat dat ene meisje het paard zo niet 'hard' in de mond gaat maken, dat zou wel heel erg jammer zijn...

el_1986

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-07 20:11

jah dat zou idd erg jammer zijn.
maar gelukkig rij ik nu het eerste half jaar op hem, daarna gaat zei waarschynlyk springwedstrijden rijden met hem. ik kan dan met hem dressuren.
maarja het is natuurlijk jammer dat zo'n fijn paardje op zo'n jonge leeftijd al 'verpest' wordt Boos! maar nogmaals hij is niet van mij, anders stond hij nu nog wel in de wei en werd er wel anders met hem omgegaan.

lindake

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-07 21:08

Is dat ene meisje de eigenarese?
Wel jammer dat zo'n goed paard zo verpest wordt Boos!

el_1986

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-07 21:57

neej dat meisje is niet de eigenaar. maar net als ik rijd zei een paard voor de eigenaar. het is de bedoeling dat dit meisje dalijk springwedstrijden met dit paardje gaat rijden Verward dus ik zie het toch wel enigsinds somber in Bloos

lindake

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-07 23:15

Echt spijtig wel. En kan je het niet tegen de eigenaar zeggen? En hem laten zien hoe jij er mee rijd en dat ene meisje.
Zou jij eventueel niet voorstellen om met het paardje te springen of is springen u ding niet? En anders kan je voorstellen om het dier enkel uit te brengen in dressuur.
Of staat de eigenaar helemaal achter dat ene meisje?

Char_elle

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-07 18:16

Ik heb vandaag ook op een 3 jarige gereden, die ging automatisch 'aan de teugel' lopen, ik kon de teugens helemaal los laten en hij liep nog naar beneden. Dus je kan een 3 jarige best aan de teugel rijden, maar niet met geweld natuurlijk.

Veloz

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-07 06:54

Bij een 3-jarige is het belangrijk om veel voorwaarts neerwaarts te rijden en hem de hulpen te leren, aan de teugel lopen is dan nog helemaal niet belangrijk, als hij toch je hand opzoekt is dit alleen maar mooi meegenomen. Vaak zakken ze zelf wel langzaam, omdat dit voor een paard ook heel ontspannen is. Hij moet eerst leren om op eigen benen te lopen en de basis, de rest komt vanzelf. Haha!

KimWelsh

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-07 14:34

Dat hele snelle voorwaartse blijf je vaak wel houden met die jonge beessies. Meestal is dat gewoon enthousiasme..... steeds longeren om het sneller eruit te halen heeft geen zin, je zult steeds langer moeten gaan longeren om je pony moe te krijgen en hierdoor verhoog je zijn uithoudingsvermogen en conditie alleen maar.....zodat het vervolgens NOG langer duurt. Probeer goed bezig te zijn met je pony, zodat hij niet alleen maar aan dat harde lopen aan het denken is. Veel wendingen rijden en bijvoorbeeld zeer rustig en verzameld laten draven, om hem vervolgens weer wat harder laten lopen. Kortom, bezig zijn zodat hij zijn aandacht op jou gevestigd houdt Knipoog

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-07 14:46

el_1986 schreef:
jah dat zou idd erg jammer zijn.
maar gelukkig rij ik nu het eerste half jaar op hem, daarna gaat zei waarschynlyk springwedstrijden rijden met hem. ik kan dan met hem dressuren.
maarja het is natuurlijk jammer dat zo'n fijn paardje op zo'n jonge leeftijd al 'verpest' wordt Boos! maar nogmaals hij is niet van mij, anders stond hij nu nog wel in de wei en werd er wel anders met hem omgegaan.

Da's idd jammer. Ik heb mijn paard met 3 jaar zadelmak gemaakt (voorwaarts is idd een eerste vereiste, de rest komt vanzelf) en hem een half jaartje gereden. Twee a drie keer in de week een half uurtje. Daarna is ie bijna 1,5 jaar de wei op gegaan en ik heb hem nu sinds 6 weken weer onder het zadel. Je kunt aan alles merken dat hij het in de bovenkamer nu veel makkelijker kan verwerken en ik moet gewoon oppassen dat ik niet te enthousiast word, zo gemakkelijk pikt hij alles op Haha! Bijkomend voordeel is dat hij op de wei de laatste 1,5 jaar nog 6cm!!! gegroeid is.
Misschien kun je proberen dit aan haar verstand te pulken?

Pascha

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-07 17:39

Een 3-jarige kan best wat werk aan hoor, als je het maar met beleid doet. En niet te lang en niet te vaak in de week. Dan komt dat best goed.