Nou, ik was wat aan het kijken op Youtube, kom ik me toch wat tegen. Had zelf gelukkig nog nooit zoiets gezien. Ik weet dat vooral wilde paarden en hengsten nogal bruut uit de hoek kunnen komen maar bij iets als dit sta je toch niet zo snel stil. Ik vond het zelf best schokkend om te zien dus het is niet voor tere zieltjes.
Tja, als mens zoek je automatisch toch naar een verklaring hiervoor. Er was een en ander mis met de achterbenen met het veulen (voor zover ik kon zien dan) waardoor het niet kon staan, maar de reactie van de andere paarden is niet bepaald instemmend met het gedrag wat deze hengst laat zien. Deze hengst was van een andere kudde, wat zijn gedrag misschien verklaart. De commentator zegt het volgende over het gedrag van de hengst:
"het veulen zou niet kunnen overleven en Looking Glass heeft dat wellicht aangevoeld en hem om die reden gedood. Een andere verklaring is dat het veulen niet opstond en uit de weg ging toen de oudere paarden kwamen, wat een belangrijke regel is bij paarden in kuddeverband. Dit zieke veulen kon niet opstaan en kreeg hiervoor de zwaarst denkbare straf. Het kan ook zijn dat Looking Glass gewoonweg een agressief dier is. Hij kreeg de kans te doden en nam die gelegenheid. Het is niet de eerste keer dat Looking Glass agressief gedrag vertoond heeft." Parafrasering en vertaling van: http://www.pbs.org/wnet/nature/cloud/interview4.html
Een langzame dood voor zo'n veulen is natuurlijk ook vreselijk maar dit gedrag verbijsterde me toch enigszins, omdat ik zo'n agressie niet verwachtte. Overigens zijn hengsten die niet de leider zijn van de kudde niet altijd even gesteld op veulens die niet van hun zijn, maar toch.
Wat ben ik blij dat de hengsten die ik heb meegemaakt niet verder gingen dan wat intimidatie en je het duidelijk meteen aan het gedrag kon zien. Ik zag dit pas echt te laat aankomen, wat jullie?
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 15-05-07 19:10, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Link verwijderd.