Hengst doodt pasgeboren veulen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

JoSav

Hengst doodt pasgeboren veulen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-07 16:58

Nou, ik was wat aan het kijken op Youtube, kom ik me toch wat tegen. Had zelf gelukkig nog nooit zoiets gezien. Ik weet dat vooral wilde paarden en hengsten nogal bruut uit de hoek kunnen komen maar bij iets als dit sta je toch niet zo snel stil. Ik vond het zelf best schokkend om te zien dus het is niet voor tere zieltjes.

Tja, als mens zoek je automatisch toch naar een verklaring hiervoor. Er was een en ander mis met de achterbenen met het veulen (voor zover ik kon zien dan) waardoor het niet kon staan, maar de reactie van de andere paarden is niet bepaald instemmend met het gedrag wat deze hengst laat zien. Deze hengst was van een andere kudde, wat zijn gedrag misschien verklaart. De commentator zegt het volgende over het gedrag van de hengst:

"het veulen zou niet kunnen overleven en Looking Glass heeft dat wellicht aangevoeld en hem om die reden gedood. Een andere verklaring is dat het veulen niet opstond en uit de weg ging toen de oudere paarden kwamen, wat een belangrijke regel is bij paarden in kuddeverband. Dit zieke veulen kon niet opstaan en kreeg hiervoor de zwaarst denkbare straf. Het kan ook zijn dat Looking Glass gewoonweg een agressief dier is. Hij kreeg de kans te doden en nam die gelegenheid. Het is niet de eerste keer dat Looking Glass agressief gedrag vertoond heeft." Parafrasering en vertaling van: http://www.pbs.org/wnet/nature/cloud/interview4.html

Een langzame dood voor zo'n veulen is natuurlijk ook vreselijk maar dit gedrag verbijsterde me toch enigszins, omdat ik zo'n agressie niet verwachtte. Overigens zijn hengsten die niet de leider zijn van de kudde niet altijd even gesteld op veulens die niet van hun zijn, maar toch.
Wat ben ik blij dat de hengsten die ik heb meegemaakt niet verder gingen dan wat intimidatie en je het duidelijk meteen aan het gedrag kon zien. Ik zag dit pas echt te laat aankomen, wat jullie?
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 15-05-07 19:10, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Link verwijderd.

Kimonoo

Re: Hengst doodt pasgeboren veulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-07 17:03

oo echt heel zielig om te zien !!

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-07 17:04

jezus..dat is inderdaad wel erg raar gedrag..het was dat ik het wist, maar ik had het ook niet zien aankomen. Het is echt gewoon met bedachte rade, zover dat bij paarden kan..Misschien inderdaad instinct, en ja het veulen is misschien beter af. Maar ik vind hem wel ergg extreem reageren Scheve mond En wat ook opvallend is dat de andere paarden hem probeerde te stoppen...

Zappa

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-07 17:06

ik weet het niet , schokkend om te zien is het wel
maar wat wel in me opkomt is , dat is de natuur
dat er wat mis was met het veulen is duidelijk
maar idd de manier waarop het gaat was schokkend
maar gaat het bij paarden in het wild er sowieso niet wat anders aan toe
ik denk dat hij het veulen (onbedoeld )gered heeft van een langzame dood
wat ik zag was dat de moeder volgens mij ook al wegliep van het veulen

ik denk dat het in de natuur zo gaat
het veulen was waarschijnlijk een bedreiging voor de hele groep
maar de manier en heftig heid waarop ja dat was ook schokkend voor mij

Junip

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-07 17:06

Toen bij ons het veulen geboren moest worden zijn ook alle pony's bij de zwangere pony weggehaald. Als een kleinn veulen ligt is dit voor de andere pony's een gevaar, het wil niet opstaan er is iets mis. Reactie daarop is tegen het veulen aan trappen. Snap het zelf ook niet helemaal want ik heb de uitleg van iemand anders gehad.

JoSav

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-07 17:10

Ja, ik denk dat het sowieso een agressieve hengst is en ik denk niet dat een merrie zoiets zou doen en het dus echt een hengsteninstinct is. Het veulen hoorde niet tot zijn kudde, maar dan had hij ook gewoon weg kunnen lopen. Paarden kiezen natuurlijk niet, die doen wat hun instinct hun opdraagt maar dat dat instinct zou betekenen zoiets te doen is niet iets wat ik zo bij paarden zou verwachten, eerder bij een roofdier. Ik moet echt diep in mijn geheugen graven of ik zoiets bij een hert misschien ook gezien heb, bij beren wel en natuurlijk bij roofdieren...

Ja, de merrie was niet in de buurt van het veulen. Volgens mij was de kudde al weggelopen omdat er een andere kudde aankwam en dan geeft een hengst zijn kudde natuurlijk opdracht weg te gaan.

melaniepk

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-07 17:11

je zag op het filmpje dat alle paarden al even gekeken hadden bij het veulen en de moeder ind al weg gelopen was... dit veulen zou het niet gered hebben... waarschijnlijk daarom dit gedrag van de hengst...

row_bow

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-07 17:12

Best wel schokkend ja! Maar je zag inderdaad ook dat die andere paarden die hengst probeerden weg te halen bij het veulen.
Hij zal het vast met een bedoeling gedaan hebben, maaar de manier waarop, daar schrok ik ook wel van!
Hij gooide het veulen helemaal door de lucht, en beet het gewoon dood!
Hmm, best raar eigenlijk..

Zappa

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-07 17:13

het is idd niet iets wat je bij paarden zou verwachten
was het de alfa hengst ?

Kaitlyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-07 17:14

dit veulen zou het idd niet redden, maar als nog is het schokkend.. Had niet verwacht dat ie ermee zou gaan gooien.. Hoe hard het ook klinkt: misschien is het beter voor dit veulen, ipv een langzame dood te lijden..

Flew

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-07 17:15

Ik had indd ook niet verwacht dat de hengst het veulen echt op zou pakken en ermee zou gaan gooien, schokkend filmpje. Maar ik denk dat het wel beter is, dit veulen mankeerde duidelijk wat aan zijn achterbenen.

JoSav

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-07 17:16

@ zydeco: het was de alfa hengst van een andere kudde. De kudde waar dit veulen bij hoorde was uit de weg gegaan voor de andere kudde en het veulen kon niet volgen.

Cath

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-07 17:17

Jeetje daar word je wel een beetje naar van Scheve mond

arabian68

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-07 17:18

echt vreselijk om te zien, maar wel het beste voor het veulen volgens mij. De achterbeentjes zagen er niet goed uit, en de moeder loopt ok niet zo maar weg bij haar veulen, zij had ook al door dat er iets niet goed was met haar kind
De natuur is niet altijd even mooi, dat blijkt maar weer.
Maar als de kudde het veulen verlaten had, was het een veel ergere dood gestorven....

zoetiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-07 17:18

Je verwacht het helemaal niet. Maar denk inderdaad ook dat het misschien wel beter voor het veulen is.

Wel schokkend, dat wel. Verdrietig

Zappa

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-07 17:20

dat verklaart het voor mij al
die hengst wil de bedreiging uit de weg hebben en laten zien dat hij de alfa hengst is van de andere kudde (het is nu zijn gebied)
ik wee niet in hoeverre paarden denken
maar door het veulen te doden is het duidelijk voor de andere hengsten ik ben hier de baas en niemand komt in de buurt van mijn merries of veulens
dat veulen was toevallig een makkelijk doelwit
er word ook niet verder gefilmd of dat laten ze niet zien maar naar wat ik weet doden hengsten wel vaker veulens zodat de merrie weer veulenvrij is en de hengst dus de kans heeft om de merrie te dekken
en /of af te pakken van de andere kudde
Laatst bijgewerkt door Zappa op 11-05-07 17:22, in het totaal 1 keer bewerkt

Dors04

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-07 17:20

sorry maar kan die hengst wel vermoorde als ik zo kijk
gatver wat eng en zielig

nouwe het veulen mag best op een andere reden sterven
maar vindt het ook erg raar dat die hengst bij die merrie's loopt

paars mist een paar hersencellen Ach gut

Dors04

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-07 17:21

zydeco zo kan je het idd ook bekijken
maar als het persee zijn merrie's en veulens waren
is het tog 1 veulen minder

daffene

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-07 17:22

Wow ik vind het best wel shocking, heb dit ook nog nooit gezien.

Zappa

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-07 17:22

ik heb er even een edit bij gedaan

daffene

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-07 17:23

Zo gaat het inderdaad wel vaak in de natuur zydeco, had het alleen nog nooit gezien bij paarden en ook echt agressief.

doom

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-07 17:23

Ten eerste denk ik niet dat dit hier mag staan omdat het best schokkend is .. Ach gut
dus temt*

ik denk zelf als je ook het gedrag ziet van de hengst dat eerst ruikt .. dat hij het gewoon niet omdat het veulen duidelijk niet goed was erkent als geen veulen en dus een gevaarlijk iets .. wat de kudde wel kan beschadigen .. dus zit er naar uit maar de hengst heb denk ik wel goed en duidelijk gehandelt ! Ach gut

el_1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-07 17:25

soooow Boos! dat gaat er inderdaad erg hard aan toe. had nooit gedacht dat het een paard zo kon reageren.
maar ik denk ook dat de hengst ( en de rest van de kudde ) al wisten dat dit beestje het niet ging redden Boos! maar het is en blijft een verschrikkelijk beeld om te zien!

JoSav

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-07 17:26

@zydeco: dat doen hengsten inderdaad ja, hoewel ik niet kon opmaken dat de hengst toegang had tot de merries van de andere kudde en er dus een mogelijkheid voor hem lag, wat dat aangaat. Natuurlijk was het gedrag van de hengst 'natuurlijk', maar van dergelijke agressie had ik alleen gehoord in sterke verhalen en sprookjes.

Zappa

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-07 17:28

ik had wel van dergelijke agressie gehoord maar nooit echt aangenomen
ik wist dat het er hard aan toe kan gaan in het wild
maar om het te zien is toch wel confronterend en shocking idd