Veulen bij dominant paard in de wei laten; hoe aanpakken?

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Mocca

Veulen bij dominant paard in de wei laten; hoe aanpakken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-07 14:35

Sinds afgelopen zondag is er een nieuwe aanwinst bij mijn verzorgpaarden.
Het gaat om een jaarling apaloosa, een merrietje.
De fokker en vorige eigenaar kwamen haar brengen en adviseerden ons om haar meteen maar bij de rest op de wei te gooien (paard en pony). Dit hebben we gedaan, het ging de eerste uren goed maar daarna is het flink mis gegaan.

Het paard heeft de jacht ingezet op het veulen en heeft haar flink te grazen genomen. Hij bleef haar opjagen en heeft grote happen uit haar gebeten. Een beetje rennen voor de rangorde, oké, maar dit ging ons te ver, dus staat het veulen nu weer alleen.
Probleem met het paard is dat hij heel erg jaloers is. Het is zíjn pony, en dan komt zo'n vreemd veulen daar ineens tussen. Pony en veulen kunnen het heel goed met elkaar vinden en daar kan meneer niet tegen. Het veulen staat in een aangrenzend stukje, maar pony mag niet bij haar in de buurt komen want dan wordt ze door het paard weggebeten.

Nu zitten we met een dilemma. Het veulen zal toch bij de rest op de wei moeten, andere mogelijkheid is er niet. Nu denken we over twee opties;
1. We gooien ze gewoon met zijn drieën op de wei, en dan kijken hoe het gaat. Ze moeten er even doorheen, de rangorde bepalen en dan is het goed.
2. We halen de pony weg en laten het het paard en het veulen samen uitzoeken. Vooral omdat het paard het niet kan verkroppen als veulen en pony samen op pad gaan leek dit ons misschien een optie, omdat hij dan niet óók nog 'zijn' pony bij het veulen weg hoeft te houden.

Ik vind het iig zeer moeilijk. Wel ervaring met veulens, maar niet op deze manier. Vind het vooral zielig voor het kleine ding, nieuwe omgeving, en dan komt zo'n groot beest je achterna. Ach gut En ik sta heel erg te kijken van het paard, het is een grote goedzak, kan met alle paarden overweg, maar dit is blijkbaar een enorme bedreiging!

We laten het veulen nu tot vrijdag apart, dan kan ze aan ons wennen en kunnen de paarden langzaam aan elkaar wennen over het hek, maar vrijdag moet ze er toch echt bij!

Wat zouden jullie doen?

Donja

Re: Veulen bij dominant paard in de wei laten; hoe aanpakken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-07 14:43

ik zou het veulen met de pony samen zetten. Voor haar een neiuwe omgeving en dan heeft ze een vriendje waar ze aandacht van krijgt. Vooral bij die jonge dieren vind ik het sociale aspect met andere paarden erg belangrijk.
het paard in een stuk land ernaast, zodat hij aan het nieuwe veulen kan wennen. Na een paar dagen bij elkaar, gaat dit niet goed, het paard er weer tussenuit en opnieuw naast elkaar.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-07 18:07

Het nadeel is dat je nu wel met een oneven getal te maken hebt. Dus ook al zet je pony met jaarling apart, en zet je ze later weer bij elkaar, zal het dominante paard altijd weer tussenbeide komen.
Ik zou willen adviseren om er nog een nieuw paard bij te zetten, samen met de jaarling. Zodat de twee nieuwelingen steun aan elkaar hebben. Zorg dat het weiland groot genoeg is, en mocht het paard weer achter je jaarling aangaan, uit elkaar halen en een draadje ertussen.

Mocca

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-07 18:23

Donja, we hebben het paard al apart gezet, en dan jaarling en pony samen, maar hij raakt hier helemaal van in paniek. Hij heeft nogal last van verlatingsangst en raakte door het dolle toen hij alleen stond. Als ik er bij ben is er niks aan de hand, maar om nou 24/7 in de wei te bivakkeren is ook niet optimaal. Knipoog Verder vind ik het niet erg eerlijk ten opzichte van hem om hem alleen te zetten. Hij was er tenslotte al, het is zijn wei, en dan moet hij alleen op stal omdat de jaarling nieuw is...dus we willen het liever anders oplossen.

Cassidy, ik vrees dat een vierde paard geen optie is. De paarden staan bij de eigenaren aan huis en drie is echt de max. De wei is groot genoeg voor drie paarden, maar een vierde wordt krap, zeker ook met het oog op de winter. Drie is niet ideaal, maar we wilden juist een derde erbij omdat de paarden er problemen mee hadden om alleen thuis te blijven (als ik de één meeneem op buitenrit, is de ander niet te hanteren), en met een derde erbij zou dit opgelost (moeten) zijn.
Draadje ertussen gaat niet werken, we hebben al eerder geprobeerd ze binnen schrikdraad te houden maar daar denderen ze doorheen, de wei is ook afgezet met hoge houten hekken, iets anders houdt ze niet binnen.

Ik vind het maar moeilijk. Het is een schat van een jaarling, een droppie, maar ze zorgt wel voor veel onrust.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-07 18:26

Is het een optie om de jaarling in te scharen tot hij wat groter is?

Mocca

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-07 18:28

suusje26

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-07 18:33

Ik ken het probleem, alleen waren het alle drie "volwassen" paarden, er was dus geen veulen bij.

Ze waren een paar dagen wat onrustig, hadden alle drie last van wat wondjes, maar daarnaar ging het wonderbaarlijk goed.
Maar hier kwam het 3e paard wel voor zichzelf op. Ik denk ook dat dat het probleem is, je veulen laat zich verjagen, maar ik denk dat als ze laat merken dat zij niet de baas wil zijn, maar ook niet steeds als pispaaltje gebruikt wil worden dathet dan wel goed gaat.
Mijn advies, laat het veulen even wennen, en als je ze dan in de wei doet eerst de pony en veulen en dan het paard erbij..

Kan je er dan geen shetlander bijdoen, is niet zo heel duur in onderhoud, en een goede grasmaaier Knipoog en vaak ook supe rlief tegen andere paarden (uitzonderingen daargelaten )

Iig succes. Lachen

suusje26

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-07 18:35

Mocca schreef:

In te scharen,.. hahaha,. betekent laten opgroeien tussen andere veulens, in de opfok, misschien zegt je dat wat Knipoog

Ik vind de foto wel meevallen, dat gebeurt hier in de wei vaak zat Knipoog
Alleen als mijn paardje het dan zat is, trapt hij een keer naar achteren en is het weer over..

Mocca

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-07 18:39

Aha. Voel me even blond. Sigaar
Ik denk niet dat de eigenaren wat voelen voor opfok. Ze willen haar graag aan huis hebben, met als doel haar te zien opgroeien. Ze hebben er ook de ruimte en mogelijkheden voor, dus waarom niet? Lachen
De jaarling was al wel heel onderdanig naar het paard toe vandaag (likken, mond openen). Ik hoop maar dat het gewoon goed gaat op de wei. Ze kwam niet voor zichzelf op, maar dat kan ze ook niet, ze is een klein en ielig ding vergeleken met het paard.
Deze foto valt nog mee, hier vond ik het nog wel een spelletje, alleen toen het veulen met grote open plekken de wei af kwam was het toch ietsje minder. Ik vind het prima dat ze de rangorde uitvechten, dat is de natuur, maar het paard hielt niet meer op en het veulen moet er niet gewond door raken, dan is het niet leuk meer.

Ik ga morgen even overleggen met de eigenaren, ik denk dat we het toch maar met zijn drieën moeten proberen. Dan ga ik van te voren een flinke tijd rijden met het paard, zodat hij moe is en iig minder lang en hard achter de jaarling aan kan jagen.

Riëtte

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-07 18:40

Is op de foto wel heel duidelijk tge zien wat je bedoeld!
Is het een tip om het veulen eerst een poosje alleen in het land te doen (paar uur) zodat hij de boel een beetje kan verkennen en evt een 'veilig' plekje kan vinden voordat het grote paard erbij komt?
Zo hebben wij het iig bij mijn paard gedaan.

Mocca

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-07 18:43

Het veulen heeft al wel op het land gelopen, dit mag ze elke dag eventjes als het kan, zodat ze aan de omgeving kan wennen inderdaad. Lachen
Vrees alleen dat een veilig plekje zoeken moeilijk wordt. De wei is redelijk groot maar er zitten hoeken in waar het paard haar de vorige keer ook klem zette. Bomen staan er niet in de wei zelf dus verschuilen gaat ook niet.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-07 22:42

Mocca schreef:
Het veulen heeft al wel op het land gelopen, dit mag ze elke dag eventjes als het kan, zodat ze aan de omgeving kan wennen inderdaad. Lachen
Vrees alleen dat een veilig plekje zoeken moeilijk wordt. De wei is redelijk groot maar er zitten hoeken in waar het paard haar de vorige keer ook klem zette. Bomen staan er niet in de wei zelf dus verschuilen gaat ook niet.

een stukje afzetten? ik heb het probleem ook gehad, en heb mijn veulen om die reden gecastreerd, zodat hij bij mijn merrie kon blijven zonder dekkingen. mijn ruin zou hem doodgeslagen hebben, daar ga ik niet op zitten wachten. ik heb vaak genoeg gezien hoe ze de rangorde rechtzetten, maar dit was niet normaal. mijn paard is sociaal licht gestoord, door alleen opgroeien, dus het is niet zijn schuld, maar voorlopig hou ik mijn veulen lekker met mijn merrie, en mijn ruin in zijn eigen kudde van merries.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-07 08:43

Ik zou persoonlijk het risico niet lopen om een jaarling bij een dergelijk agressief volwassen paard te zetten. Een trap op de verkeerde plek en de eigenaren hebben geen jaarling meer die ze op kunnen zien groeien (aan huis of in de opfok).

Mocca

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-07 17:19

Vandaag ging het al beter met die twee.
Over het hek aan elkaar snuffelen had nu geen aanvallende reactie van het paard tot gevolg, zijn oren bleven naar voren en hij was absoluut minder agressief. Ook mocht de pony bij het veulen komen zonder dat paard agressief naar ze toe kwam stormen.
Dus ik heb goede hoop dat het goed komt!
Zitten we alleen nog wel met het dillema of we ze de eerste keer met zijn drieën of samen op de wei gooien...

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-07 17:20

Zo, dat ging snel? Blijf evengoed voorzichtig, eerst samen op de wei, dan pas de ander erbij.

marije86

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-07 17:24

Cassidy schreef:
Ik zou persoonlijk het risico niet lopen om een jaarling bij een dergelijk agressief volwassen paard te zetten. Een trap op de verkeerde plek en de eigenaren hebben geen jaarling meer die ze op kunnen zien groeien (aan huis of in de opfok).

hier ben ik het mee eens
Als het geen rangorde bepalen is dan is het gewoon weg pesten en dan kan je jaarling aardig wat raake klappen oplopen ook misschien wel blijven letsel.
Waarom niet gewoon in de opfok tot die drie en dan na huis..hijs dan een stuk volwassener en groter en ook beter opgewassen tegen het dominante paard.
mij zou het risico toch wel iets te groot zijn denk ik.
suc6

Mocca

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-07 17:26

Cassidy het is nog niet voorbij, maar het eerste begin is er. Het is niet zo dat het paard ineens dol op de jaarling is, maar jaarling mag in de buurt komen en wordt niet weggebeten.

Marije naar de opfok is echt geen optie. De eigenaren hebben het paard niet met doel om er mee te gaan rijden, ze willen juist een derde paardje om er lekker thuis mee aan de slag te kunnen, het te kunnen zien opgroeien.

Cassidy jij zou ze dus eerst samen op de wei gooien?

marije86

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-07 17:30

Mocca schreef:
Cassidy het is nog niet voorbij, maar het eerste begin is er. Het is niet zo dat het paard ineens dol op de jaarling is, maar jaarling mag in de buurt komen en wordt niet weggebeten.

Marije naar de opfok is echt geen optie. De eigenaren hebben het paard niet met doel om er mee te gaan rijden, ze willen juist een derde paardje om er lekker thuis mee aan de slag te kunnen, het te kunnen zien opgroeien.

Cassidy jij zou ze dus eerst samen op de wei gooien?

maar je gooit toch niet alleen paarden in de opfok waar je op gaat rijden?
de opfok is zowiezo beter dan in mensen handen opgroeien..het paard leert rangorde kennen en voor zichzelf opkomen en ontwikkeld zich sociaal.
Dat ze hem willen zien opgroeien ala maar moet dat dan ten koste van het paardje?
is geen aanval naar jou toe ben gewoon benieuwd

Mocca

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-07 18:44

Het moet niet ten koste gaan van het paardje, maar ze willen hem graag aan huis hebben. Lachen
Ze hebben er voldoende land voor, het veulen staat altijd met andere paarden samen op de wei en de eerste jaren zullen wij niks met hem doen, alleen maar jong zijn. Het paard is (normaal gesproken Clown ) rustig van karakter en kan hem de manieren bijbrengen, terwijl de pony nog lekker jong en speels is.
Dus naar de opfok gaat het niet worden, ze wilden graag een derde paardje aan huis, ook voor de andere paarden, en hem dan gelijk weer voor 2 jaar wegdoen krijg ik er niet doorheen. Knipoog
En ik vind het in principe ook niet nodig. Als hij 23 uur per dag in een box stond, oké, maar hij staat hier het hele jaar door, 24/7 buiten op het land, met vriendjes, dus dat moet te doen zijn vind ik. Knipoog

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-07 18:48

@ marije, daar ben ik het niet mee eens. een paard moet mensen als een tweede natuur leren kennen, immers, hij moet zijn hele leven nog met mensen werken, en de belangrijkste inprentfasen zijn op driejarige leeftijd al geweest. mijn veulen groeit bij ons op, eerst met een ander veulen, die is nu helaas weg, dus nu staat hij met mijn driejarige merrie, die voedt hem op, en leert hem sociale vaardigheden (hij komt overigens ook regelmatig met een grotere groep, maar door omstandigheden kan dat niet altijd), terwijl ik hem leer wat mensen zijn, en hoe hij daarmee het makkelijkst kan omgaan.

een paard dat tot drie jaar amper mensen kent, krijgt ineens van alles over zich heen. ik ben daar geen voorstander van. mensen worden later in zijn leven net zo belangrijk (bij sportpaarden vaak zelfs belangrijker) als andere paarden, daar kan hij dan beter mee opgroeien dan dat zijn leven ineens wordt omgegooid.

mijn inmiddels jaarling is zéér sociaal vaardig, en weet zich in elk gezelschap snel te plaatsen (alleen met mijn ruin niet maar dat komt door mijn ruin). hij is echt paard, maar kan ook goed met mensen, probeert dingen duidelijk te maken, is superhandzaam, geeft braaf voetjes, trekt NOOIT (letterlijk) aan het touw... daar hebben we later allebei profijt van. ik heb een makkelijk veulen, en hij kan (net als mijn andere twee) beleerd worden alsof het de normaalste zaak van de wereld is, ipv alles helemaal nieuw te moeten leren kennen.

lana_te

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-07 02:42

jap pony met veulen! die hengst moet maar is op droog zaat en zijn pony en veulen moeten ontspanen stop de hengst mss afwiselend met de andere 2 binnen tot het veulen echt voor zichzelf kan zorgen. en zich kan verdedigen suc6

Mocca

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-07 08:29

Het is geen hengst hoor, het is een ruin en een schat van een beest. Eigenlijk het rustigste en liefste paard wat ik ken, iedereen kan er zo mee wegrijden, het is een lieverd, alleen een beetje bezitterig.
We gaan hem absoluut niet 'straffen' door hem alleen te zetten, dit is zíjn huis, hij moet niet het gevoel krijgen dat hij vervangen wordt. Dus het enige wat ik me nu nog afvraag; met zijn drieën op de wei, of de pony de eerste paar uren er niet bij laten?

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-07 08:32

Pony er de eerste uren niet bijlaten, omdat die toch de aanleiding is voor dit gedrag. Laat ze het samen even uitvechten.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-07 08:32

lana_te schreef:
jap pony met veulen! die hengst moet maar is op droog zaat en zijn pony en veulen moeten ontspanen stop de hengst mss afwiselend met de andere 2 binnen tot het veulen echt voor zichzelf kan zorgen. en zich kan verdedigen suc6

dus het paard moet 3 jaar op stal? een veulen is pas echt ('voor de natuur' zeg maar) volwassen en in staat het op te nemen tegen een ander volwassen paard als die zo'n vier jaar is, op zijn vroegst. eerder is het een kwestie van acceptatie, en het komt nou eenmaal voor (ik heb er zelf zo ééntje) dat een paard een veulen of ander paard gewoon niet wil accepteren. en dat is dan ook niet te forceren.

ik zou het veulen eerst eens met het grote paardn laten, dan is het niet nodig om het veulen bij de pony vandaan te houden (wat veelal gebeurt met nieuwelingen) en is er ook een stuk minder spanning. blijf er wel bij, mijn paard wilde mijn veulen echt niet accepteren en ik móést ingrijpen op een gegeven moment. jij kent je paard het beste, en kan dus ook het beste beoordelen of het verantwoord is om dit te proberen. het is lastig beoordelen van achter de computer.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-07 08:39

Lastig. Kan je de hoeken niet afzetten zodat ze niet klem gezet kan worden? Ik heb het zelfde meegemaakt, maar wel iets minder heftig en mijn pony's zijn kleiner. Amber is ook vrij dominant en heeft Hans een week lang op zijn plek gezet. Ik had hem in een wei ernaast lopen, maar dan rende die door de draden heen naar de andere toe. Ik denk dat het wel losloopt, eerste dag was echt een ramp, maar als ik dan kwam kijken hoe het ging terwijl ze mij niet zagen waren ze alledrie vrij rustig. Als ze mij zagen en er viel wat te halen dan begon het gedonder weer. Heeft ongeveer een week geduurt en toen kende ze alledrie de rangorde weer. Nu gaat het echt heel goed tussen Amber en Hans.

Ik zou het dus even aan kijken maar als het veulen echt gebeten en getrapt word zou ik het in een wei ernaast proberen te zetten.