KoeienFobie! Help...

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

NewGirl_BQ

KoeienFobie! Help...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-07 12:28

Hoi!

Jullie zeggen waarschijnlijk: wtf Koeienfobie? Tong uitsteken
Wel , ik heb m'n paard nu bijna een jaartje , ze is nu 4jaar en is bijna 1jaar onder het zadel.
Ik neem lessen met haar in de manege. Ze staat normaal gezien in een wei dus ik moet te voet naar de manege als ik les heb. Ze is héél braaf langs de baan enzo , en de afstand van de wei naar de manege valt wel mee dus dat is nu niet het probleem...Het probleem is dat ze echt héél bang is van koeien.En de weg naar de manege is tussen de veldjes en de weides ( met koeien uiteraart)
Als ik dus wil passeren voorbij een weide met koeien ( ookal zitten de koeien heel ver weg ) dan stopt ze , kijkt ze echt mega bang , verzet ze geen voet meer ( of het is achteruit Tong uitsteken ) en begint ze te blazen ... Ik mag benen geven , met m'n zweep een tik geven, praten tegen dr .. ze verzet geen voet ! Als ze dan een beetje vooruit ga beloon ik haar heel enthiousiast dat ze weet dat ze dan flink is... Volgens mij heeft ze als veulen vroeger iets meegemaakt waardoor ze nu heel erg bang is van koeien.

Vorige zomer heeft ze nog voor 2-3 maandjes in de manege gestaan en in de manege hebben ze ook koeien. Daar stond ze in een wei met nog andere paarden en dr stonden 2 koeien bij zodat ze er aan kon wennen... In het begin was ze ook mega bang van die koeien maar na een paar weekjes waren die 2 koeien niet eng meer .. Als ze andere koeien zag , dan was het weer het zelfde liedje. Mega bang. Dus koeien die ze 'kent' is geen probleem, onbekende koeien is dus wel een probleem.
Omdat ik in de zomer veel op wandel ging met vriendinnen die ook een paard hebben staan in de manege vielen de wandelingen wel mee want dooordat de andere paarden niet bang waren van de koeien volgde Desprit ( m'n paard dus) wel maar met een paar stops in. Ik probeerde ook als we samen op wandel gingen altijd voorop te gaan zodat ze leerde om niet te volgen.

Nu in de winter , stond ze terug in onze weide. De plaats waar onze weide is, zijn eigenlijk allemaal weidetjes met wegeltjes en veldjes tussen. En voor onze wei is er nog een wei waar er 4 koeien in stonden...In het begin waren die een probleem maar omdat ze eigenlijk constant tegenover die koeien stond was ze er na een tijdje niet bang meer voor. Omdat onze weide na een paar maanden heel erg nat was van de regen kon ze daar niet meer blijven en moest ze terug naar de manege. Wéér die koeien ! Ik ging in de winter niet veel meer langs de baan , maar nu het terug wat warmer wordt ben ik al een paar keer terug op wandel gegaan ( ze staat nu dus nog altijd in de manege). En ik heb nu dus weer het zelfde probleem.. Vanaf ze koeien ziet langs de baan stopt ze , kijkt ze , verzet ze geen stap , als ze dan voorbij gaat, is het in een vlucht omdat ze naar het ander paard wilt die mee is op wandeling. In het begin als ze zo keek naar die koeien was het wel grappig, maar nu is het echt erg irritant geworden! Ik kan gewoon niet normaal op wandel gaan , altijd maar hetzelfde liedje! Een andere weg naar de manegen om koeien te ontwijken is er niet dus dat is geen optie,en ik zou het ook geen goeie oplossing vinden want dan veranderd er niets aan haar koeienfobie!

Als ik dus alleen op wandel ben, verzet ze geen voet .
Als er een ander paard bij is dan is ze al wat rustiger en gaat ze dr met veel moeite voorbij.

Maar als ze in de zomer terug in onze wei gaat staan dan moet ik wel alleen langs de baan naar de manege ( we kunnen wel een trailer gebruiken, maar zo gaat ze het nooit leren dat koeien niets eng zijn.)

In het begin negeerde ik het als ze zo keek en stopte.Ik probeerde haar gewoon vooruit te houden en niet te laten kijken , maar dat werkte dus niet. Toen liet ik haar gewoon eens kijken naar de koeien en praatte ik tegen dr en zegde ik dat er nix engs aan is , maar dat hielp ook niet... Als ik haar dan vooruit kreeg op de baan was ik een gevaar op de baan want soms sprong ze opzij, deed ze nog eens dom enz . M'n vader gaat altijd mee met de fiets voor moest er iets gebeuren dus toen zei ik tegen m'n vader dat hij haar eens aan de teugels moest meenemen terwijl ik erop zat, maar ze verzette dan geen stap! Alles wat ik probeerde hielp niet.Dus toen ben ik van dr gegaan en haar aan de hand meegenomen.Eerst wou ze ook niet mee met me.. maar toen ik naast haar stond en haar eerst eens aaide en een beetje praatte tegen dr volgde ze .

Ze zeggen dat als je paard ergens niet wilt passeren dat je er niet mag van gaan omdat je dan toegeeft .. en dat deed ik eerst ook niet.Als ik haar dan vooruit kreeg was het al stijgerend en al dravend ( euhm vlugge draf ) en ik vond dat té gevaarlijk om zo verder te gaan dus volgens mij is het niet dat ze er niet WILT passeren maar dat ze gewoon niet DURFT .Als ik naast dr sta en dan wil passeren is het ook met stops en kijken. Maar ze gaat er dan wel voorbij in stukjes. Maar ik kan toch niet altijd van dr gaan als ze koeien ziet zodat ze zou doorgaan ...

Ik weet echt niet wat ik nog kan/moet doen. Ze is er gewoon heel erg bang van!
En volgens mij moet ik haar gewoon veel tijd geven als ik ergens langs wil waar er koeien staan. Ik heb dan ook al eens zeker 30min over mss 7 meter gedaan... dus ik kan er nog lang staan als ik wil.

Nu, hebben bepaalde bokkers daar toevallig ook last van , van dit probleem..?
En wat doen jullie om ergens voorbij te gaan , of wat zouden jullie doen ..?

Ik vind het gewoon heel erg irritant als ik eens een ontspannende wandeling wil maken dat dat gewoon niet gaat als er koeien in de buurt zijn. En nu ze nog jong is, is het nu het moment om het haar af te leren...

Dus weet iemand nog raad/tips voor me want ik ben het echt beu!

Bedankt voor de mensen die de tijd hebben genomen om m'n verhaal te lezen! Lachen

Groeten Alison

NewGirl_BQ

Re: KoeienFobie! Help...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-07 13:22

Niemand die raad weet Clown ?

magli

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-07 15:21

Volgens mij moet je gewoon geduldig zijn en desprit laten wennen aan de koeien, zodat hij/zij zelf ondervindt dat er niets mis is met koeien.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-07 16:34

Mijn paard is ook bang van koeien, die pak ik gewoon van de zomer elke week aan de hand mee, net zo lang tot hij er niet meer naar kijkt. Volgende stap is er op en iemand die hem aan de longe er mee langs pakt.

NewGirl_BQ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-07 21:48

Dankje om m'n verhaal even te lezen en de tijd te nemen om te reageren Lachen

Ze moet idd wennen aan de koeien, maar ze heeft al bij koeien gestaa in de wei dus dan zou ze toch moeten weten dat die beesten niets doen... Maar als ik dus andere koeien tegenkom begint het net terug opnieuw.

Volgende maand komt ze terug op onze weide te staan en daar staan er ook veel koeien op die weiden ernaast enzo dus denk dat ik dan idd net zoals Urielle doet ,veel aan de hand langs die koeien ga passeren en dan er eens op.. we zien wel ,maar ik hoop echt dat ze dan door heeft dat er nix mis mee is want het is echt niet tof om zo'n wandelingen te maken met telkens dat zelfde probleem...

Bedankt voor de reacties !

Nog tips/raad Lachen Graag

xx

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-07 21:13

Klinkt heel erg bekend. Ik zelf een bonte pony gereden die ook bang was voor koeien, terwijl ze zelf de koe van de club was Knipoog.
Nooit helemaal overgegaan, maar op gegeven moment konden we wel rustig langstappen. Gewoon steeds blijven proberen, laten kijken en belonen.

Veel pony's waren trouwens ook bang voor mijn pony. Denk dat toch iets te maken heeft met de vlekken.

pluche_pluus

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-07 11:50

je kan er misschien beter in snelle middendraf erlangs, dan stappend...
als je paard in draf is, des te sneller is hij/zij erlangs....
en stappend kan hij/zij sneller omdraaien en op de rem...

semir had ook last van paardverslindendekoeien... dus die tractor was niet eng meer, maar die koeien... jeetje mineetje... Koe
gewoon voorwaarts gereden, en niet elke keer erlangs gewoon 1x op de heenweg en 1x op de terug weg....

(kan je niet gewoon een keertje in een koeienweiland gaan rijden? Tong uitsteken )

Boneless

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-07 12:06

Ik kon ook iemand met een pony die bang is voor koeien Haha! Toen ze een keer naar een wedstrijd waren, stond er een bonte pony bij de bak. Haar vader moest toen vragen of ze weg wilde gaan met die bonte pony, omdat hun pony dacht dat het een koe was *LOL* Leuk voor die eigenaar om te horen Knipoog Maar hij wilde echt de bak niet in...

NewGirl_BQ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-07 13:21

Bedankt allemaal voor jullie reacties!

Wél maar ik denk niet dat het aan de vlekken ligt bij mijn paard.
Want in de manege staan er ook een aantal bonte pony's en daar is ze dan echt niet bang van...
Er staan ook 2 witte paarden in de wei (naast de piste) en die hebben van die schapenogen ( of hoe je dat ook noemt Clown ) en daar deed m'n paard net ook heel freaky toen ze die zag! net of het koeien waren.. echt raar.
En idd, traktors,auto's,moto's,aanhangwagens... daarvan is ze echt niet bang . Maar oohjee als ze een koe ziet!

KimWelsh

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-07 20:50

Probeer tijdens het gaan naar de manege je paard zijn aandacht op jou te laten richten. Begin hier al mee voordat je in de buurt van de koeien bent. Draaf stukjes, vraag hem weer terug, praat tegen hem, beloon hem en blijf bezig zodat hij zijn aandacht op jou gevestigd houdt. Bij sommige paarden werkt het omdat ze dan geen erg meer in de koeien hebben.. helaas niet bij allemaal, maar het is zeker het proberen waard. Ook zou ik stoppen met belonen, het klinkt erg tegenstrijdig, maar door het belonen bevestig je juist zijn angst.... een leidende merrie in de kudde loopt ook gewoon door, wat betekend dat het niet eng is. Als jij op een liefelijke toon praat zeg je in feite : goed zo, ik weet dat het eng is.... probeer dus dan niet te veel aandacht in het belonen te stoppen, maar meer in het bezig zijn met door bijvoorbeeld tempowisselingen te lopen..... negeren kan soms verassend snel werken!

lieselotte19

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-07 10:22

Laat je paard gewoon wennen aan de koeien. Ga wandelen ermee. Na een tijdje zal je paard niet meer zo angstig ervoor zijn.

lancie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-07 16:51

heb een kigali gereden voor iemand die ook bang was voor koeien!
Als ik daar langs moest stelde ik em altijd heel erg voor mn been, beetje wijken naar links en rechts en schouder voor naar links en rechts, en als ik dan dichtbij de koeien was dan deed ik em altijd in de stelling van de koeien af, zodat ie te laat was met reageren als ie ze zag....
Later ging het steeds beter en werd ie alleen nog een beetje druk als ie er langs moest!!!!

NewGirl_BQ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-07 18:19

Ja , wat jullie allemaal zeggen probeer ik dus.
Maar soms ziet zij de koeien , eerder dan mij.
Daarnet ook
Die koeien stonden massas ver ,je zag bijna niet dat het koeien waren maar zei had ze al weer gezien . Mijn lesgever heeft vorige week ook gezegt , dat als ze van iets bang is en ze loopt wat zenuwachtig dat ik meer impuls krijg en dat ik niet mag zeggen van : onee weeral die koeien , khoop dat ze niets doet.. dat ik moet zeggen: jeeh extra impuls , werken!
Dus ik moet met die extra impuls gaan werken en als ze zo zenuwachtig/actief word dat ik gewoon moet verder doen met wat ik bezig was.

Is wel niet altijd even makkelijk!

igor_moppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-07 18:22

Ik denk dat je dat inderdaad rustig moet opbouwen. Ieder paard heeft iets waar hij bang voor is. Zo is de mijne bang voor witte streepjes en eenden. (ja hoe verzin je het?) Misschien helpt het om met nog een ander paard langs de koeien te gaan. zodat ze zien, dat het niet eng is? Mijn paard loopt wel over de witte strepen, als een ander voor gaat. Maar als ik alleen ben, is het wat moeilijker en kijkt hij nog een keer goed.

NewGirl_BQ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-07 22:37

Ja , dat heb ik ook al geprobeert
als er een ander paard mee is volgt ze wel , maar heel moeilijk.
Toen ze een maand of2 in de manege heeft gestaan ging ik iedere keer na mijn les of na het rijden samen met mn vriendin een toertje doen en toen moesten we voorbij koeien passeren. Mijn vriendin ging voor.. en desprit bleef achter .Na een tijdje volgde ze , maar het ging moeilijk. We deden dat bijna iedere dag en het verbeterde niet echt.. Nu staat ze niet meer op de manege en kan ik dus ook dat toertje niet meer doen ...

PrinsesJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-07 18:31

toen ik laatst een boek aan het lezen was kwam ik erachter dat wanner paarden opgroeien zonder omgang met koeien/schapen of honden ze daar echt doodsbang voor zijn!!!!,,mijn paard heeft hier ook last van gelukkig alleen met koeien,, en dan te bedenken dat ze er zelf uitziet als een koe,,, hahaha,, zal wat worden als die zich eigen ziet in een spiegel of zoiets:P ,,

Arrows

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-07 19:09

Haha mijn paard moest er eerst ook niets van hebben. Maar toen heb ik haar voor een koeie weide laten grazen. En ze kon het daarna goed vinden met een gevlekte stier haha

NewGirl_BQ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-07 19:31

Ja dat hebben we ook al gedaan , maar dan is ze gewoon niet meer 'bang' va die koeien want ze kent ze Tong uitsteken maar als ik dan voorbij andere koeien ga dan is ze weeral bang.

J0ysssss

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-07 10:53

die van mij vind koeien ook heel erg boeiend haha, gewoon een paar keer langs lopen en aan laten snuffelen!!

NewGirl_BQ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-07 11:46

Ik weet niet of ze ze boeiend vind Clown want zis dr echt bang van Boos! als ik te dicht kom begint ze te blazen en te knorren en staat ze megadom/bang te kijken..
Vorige zaterdag ook al.. in de les.Ze liep supergoed.Ineens passeren de koeien en het was allemaal verpest.Al haar aandacht ging naar die koeien terwijl ze wel wegvluchte in draf als ik er voorbij ging ... Tis iets raars

rosa_4

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-07 12:38

ik zou er zoizo nóóit snel langs gaan, want dan heeft je paard nooit de kans om te ondekken dat hij nergens bang voor hoeft te zijn, en zal hij/zij er altijt bang vaar blijven

zorg ook dat je zelf niet gespannen bent omdat je weet dat je paard gaat schrikken, want dat voelt hij en schrikt hij sneller

Roihi

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-07 12:56

mijn paard heeft het ook niet met koeien (alleen loopt zij in zwaar verheven draf door, blazen doet ze ook heel erg) vooral als ik alleen op stap ga. ik ga dus ook om die reden zelden alleen wandelen.

zolang de koeien stilstaan is het ok, maar als die in beweging komen dan heeft ze er ook bang van.
wat je het beste kan doen is er zelf niet mee bezig zijn, probeer ( ja dit is moeilijk) de koeien uit jou gedachten te zetten en zet haar aan het werk zodat ze meer op jou gericht gaat zijn. Blijf ook zo ontspannen mogelijk zitten, als jij gaat spannen dan heeft ze dat direct door en gaat het uiteraard associeren met de koeien.

ik raad wel heel erg af om in draf of een snellere gang dan stap te gebruiken om te passeren, daar komen echt alleen maar ongelukken van.
het is ook af te raden om ze aan de longe mee te nemen. dat heb ik bij die van mij ook getest en het was een very very very bad idea. als die persoon had getrokken dan had ik met paard en al keihard tegen de grond gesmakt, die persoon kon niet anders dan de longe loslaten toen mijn paard en snoeihard vandoor ging. de longe hing erachteraan en het is een groot geluk geweest dat ze er niet is op gaan staan in haar vlucht, de gevolgen hadden niet zo prettig misschien fataal kunnen zijn.

samenvatting:
cap op je kop
koeien uit je eigen hoofd zetten
ontspannen
paard aan het werk zetten (tegenstelling zag ik staan, dat is ook een goede tip)

Ngen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-07 16:31

Normaal gezien zie jij de koeien eerst ,dan kan je wat met je bit beginnen spelen (sponstechniek ) en tegen je paard praten als afleiding
na enige oefening zou het moeten beteren
Maar vooral zelf onspannen blijven in zo'n situatie want wanneer jij jezelf "opspant" dan denk het paard "oei wat is er nu aan de hand " en versterk je het vluchtinstinct

NewGirl_BQ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-07 23:29

Dankje voor jullie tips Knipoog
Ik denk dat ik het toch nog eens ga moeten proberen.. want Pff , ik weet dat het toch terug een probleem gaat worden dus stel ik die wandelingen maar uit wat geen oplossing is...

Ik weet dat ik er best niet in draf voorbij ga want das inderdaad gevaarlijk! Maar tprobleem is ..Ze ziet de koeien, Staat ineens stil, Wil géén voet meer verzetten , benen geven helpt niet, tikje van m'n zweep helpt ook niet , terwijl praat ik tegen haar.. éénmaal ze wat 'gekalmeerd' is geef ik benen en schiet ze in een vluchtdraf weg..terwijl babbel ik er nogaltijd tegen ..ineens neemt ze een stop , staat ze weer stil en weer hetzelfde liedje.. soms als ik benen geef gaat ze ook een aantal (7)meters achteruit...Stopt ze weer, tikje , benen = geen beweging .Plots schiet ze weer vooruit stopt ze terug, ik geef benen, gaat achteruit,...enz enz

Als ik naast haar loop, twijfelt ze minder aan het voorbij gaan. Als ik naast haar sta en er tegen babbel en haar meeneem volgt ze , maar met twijfels...Maar ze gaat er toch voorbij en ik beloon haar dan ook wel.

Nuja, ik denk dat ik maar eens een vriendin ga vragen om mee te gaan met de fiets. Zodat we alle tijd hebben , denk dat dat de beste oplossing gaat zijn.

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-07 09:39

Klinkt mij meer alsof ze ze ruikt, dan dat ze ze ziet, als ze al regaeert als ze nog zo ver weg zijn. Misschien moet je daar dus iets mee doen, maar wat dan? Behalve 1000x erlangs gaan, aan de hand, erop, maakt niet uit. Je hebt het ergste natuurlijk gehad als ze iig de weg van de stal naar de les zonder problemen aflegt.
En wat mijn instructeur altijd zegt: 'paard voelt ook aan of jij ergens op reageert. Ben jij bang, dan zal zij ook reageren. Ook als je bang bent dat ze zal reageren.' (He, Henrieke? Knipoog)