Jullie zeggen waarschijnlijk: wtf Koeienfobie?

Wel , ik heb m'n paard nu bijna een jaartje , ze is nu 4jaar en is bijna 1jaar onder het zadel.
Ik neem lessen met haar in de manege. Ze staat normaal gezien in een wei dus ik moet te voet naar de manege als ik les heb. Ze is héél braaf langs de baan enzo , en de afstand van de wei naar de manege valt wel mee dus dat is nu niet het probleem...Het probleem is dat ze echt héél bang is van koeien.En de weg naar de manege is tussen de veldjes en de weides ( met koeien uiteraart)
Als ik dus wil passeren voorbij een weide met koeien ( ookal zitten de koeien heel ver weg ) dan stopt ze , kijkt ze echt mega bang , verzet ze geen voet meer ( of het is achteruit

Vorige zomer heeft ze nog voor 2-3 maandjes in de manege gestaan en in de manege hebben ze ook koeien. Daar stond ze in een wei met nog andere paarden en dr stonden 2 koeien bij zodat ze er aan kon wennen... In het begin was ze ook mega bang van die koeien maar na een paar weekjes waren die 2 koeien niet eng meer .. Als ze andere koeien zag , dan was het weer het zelfde liedje. Mega bang. Dus koeien die ze 'kent' is geen probleem, onbekende koeien is dus wel een probleem.
Omdat ik in de zomer veel op wandel ging met vriendinnen die ook een paard hebben staan in de manege vielen de wandelingen wel mee want dooordat de andere paarden niet bang waren van de koeien volgde Desprit ( m'n paard dus) wel maar met een paar stops in. Ik probeerde ook als we samen op wandel gingen altijd voorop te gaan zodat ze leerde om niet te volgen.
Nu in de winter , stond ze terug in onze weide. De plaats waar onze weide is, zijn eigenlijk allemaal weidetjes met wegeltjes en veldjes tussen. En voor onze wei is er nog een wei waar er 4 koeien in stonden...In het begin waren die een probleem maar omdat ze eigenlijk constant tegenover die koeien stond was ze er na een tijdje niet bang meer voor. Omdat onze weide na een paar maanden heel erg nat was van de regen kon ze daar niet meer blijven en moest ze terug naar de manege. Wéér die koeien ! Ik ging in de winter niet veel meer langs de baan , maar nu het terug wat warmer wordt ben ik al een paar keer terug op wandel gegaan ( ze staat nu dus nog altijd in de manege). En ik heb nu dus weer het zelfde probleem.. Vanaf ze koeien ziet langs de baan stopt ze , kijkt ze , verzet ze geen stap , als ze dan voorbij gaat, is het in een vlucht omdat ze naar het ander paard wilt die mee is op wandeling. In het begin als ze zo keek naar die koeien was het wel grappig, maar nu is het echt erg irritant geworden! Ik kan gewoon niet normaal op wandel gaan , altijd maar hetzelfde liedje! Een andere weg naar de manegen om koeien te ontwijken is er niet dus dat is geen optie,en ik zou het ook geen goeie oplossing vinden want dan veranderd er niets aan haar koeienfobie!
Als ik dus alleen op wandel ben, verzet ze geen voet .
Als er een ander paard bij is dan is ze al wat rustiger en gaat ze dr met veel moeite voorbij.
Maar als ze in de zomer terug in onze wei gaat staan dan moet ik wel alleen langs de baan naar de manege ( we kunnen wel een trailer gebruiken, maar zo gaat ze het nooit leren dat koeien niets eng zijn.)
In het begin negeerde ik het als ze zo keek en stopte.Ik probeerde haar gewoon vooruit te houden en niet te laten kijken , maar dat werkte dus niet. Toen liet ik haar gewoon eens kijken naar de koeien en praatte ik tegen dr en zegde ik dat er nix engs aan is , maar dat hielp ook niet... Als ik haar dan vooruit kreeg op de baan was ik een gevaar op de baan want soms sprong ze opzij, deed ze nog eens dom enz . M'n vader gaat altijd mee met de fiets voor moest er iets gebeuren dus toen zei ik tegen m'n vader dat hij haar eens aan de teugels moest meenemen terwijl ik erop zat, maar ze verzette dan geen stap! Alles wat ik probeerde hielp niet.Dus toen ben ik van dr gegaan en haar aan de hand meegenomen.Eerst wou ze ook niet mee met me.. maar toen ik naast haar stond en haar eerst eens aaide en een beetje praatte tegen dr volgde ze .
Ze zeggen dat als je paard ergens niet wilt passeren dat je er niet mag van gaan omdat je dan toegeeft .. en dat deed ik eerst ook niet.Als ik haar dan vooruit kreeg was het al stijgerend en al dravend ( euhm vlugge draf ) en ik vond dat té gevaarlijk om zo verder te gaan dus volgens mij is het niet dat ze er niet WILT passeren maar dat ze gewoon niet DURFT .Als ik naast dr sta en dan wil passeren is het ook met stops en kijken. Maar ze gaat er dan wel voorbij in stukjes. Maar ik kan toch niet altijd van dr gaan als ze koeien ziet zodat ze zou doorgaan ...
Ik weet echt niet wat ik nog kan/moet doen. Ze is er gewoon heel erg bang van!
En volgens mij moet ik haar gewoon veel tijd geven als ik ergens langs wil waar er koeien staan. Ik heb dan ook al eens zeker 30min over mss 7 meter gedaan... dus ik kan er nog lang staan als ik wil.
Nu, hebben bepaalde bokkers daar toevallig ook last van , van dit probleem..?
En wat doen jullie om ergens voorbij te gaan , of wat zouden jullie doen ..?
Ik vind het gewoon heel erg irritant als ik eens een ontspannende wandeling wil maken dat dat gewoon niet gaat als er koeien in de buurt zijn. En nu ze nog jong is, is het nu het moment om het haar af te leren...
Dus weet iemand nog raad/tips voor me want ik ben het echt beu!
Bedankt voor de mensen die de tijd hebben genomen om m'n verhaal te lezen!

Groeten Alison