"Blij" steigeren

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

_Martine_

"Blij" steigeren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-07 21:57

Hallo!

Ik heb een probleem waar ik geen ervaring mee heb, daarom vraag ik ook om hulp. Clown
Mijn merrie wordt dit jaar 3.
Ze is goed opgevoed bij de fokker, heel braaf aan de lijn, erg beleefd en kan van alles op commando.
Onder andere stapje terug, opzij, om etc. Gewoon dingen die handig zijn in het dagelijks leven en die heeft ze ook allemaal geleerd zonder dwang, dus ze is eigenlijk gewoon erg braaf.

Ik wandel vrijwel dagelijks met haar en sinds 2 keer steigert ze.
Ik pik dit niet, maar omdat ik geen ervaring heb met steigerende paarden weet ik echt totaal niet wat ik hiermee aanmoet. Omdat ze dus voor de rest heel braaf is.

Als ik met haar wandel vraag ik ondertussen dingen aan haar als; stap, ho, stapje terug.
Maar dus laatst ging ze geen stap terug en duwde ik haar naar achter. Gewoon een klein duwtje van 'terug'. Toen ging ze ook. Tweede keer luisterde ze weer niet naar het commando en kwam ze omhoog. Niet afschrikwekkend hoog, maar ik schrok er wel goed van. Ze sloeg ook niet uit en haar oren stonden gewoon naar voren.
Ik heb uit reflex een flinke ruk aan het touw gegeven, maar toen ging ze weer en eigenlijk nog hoger.
Geen oplossing dus. Toen ze weer neerkwam heb ik haar neus gepakt om te voorkomen dat ze wéér ging en bleef ook weer rustig staan, de rust zelve... En weer verder gewandelt.

Vandaag gebeurde het dus weer, weer haar neus naar beneden gehouden en over. Maar niet óver over, snap je? Gewoon over voor dat moment.

Ik snap dat ze me wil uitproberen om te kijken hoe ver ze kan gaan, maar toch snap ik er niks van. Clown
Wat moet ík doen, om te zorgen dat ze niet meer weer steigeren. Want het is niet kwaadaardig ze slaat niet uit, doet altijd een stap je om zegmaar, zodat het opzij is...

Dus help! Snap tur niks van!

Dont_hope

Re: "Blij" steigeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-07 22:08

Ik denk er gewoon niks van aantrekken, dan vind ze het ook niet meer leuk

Demone

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-07 22:15

Als paarden steigeren loop ik gewoon door zeg maar, niet aan het touw trekken want dan krijg je een gevecht en gaat jou paard hoger, jij harder trekken, paard nog hoger etc.

Geen aandacht aan schenken helpt meestal wel (bij mij dan), dan is het na een aantal keer niet meer leuk.

Succes!

_Martine_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-07 22:16

Oke! Hartstikke bedankt! Dat vind ik inderdaad ook veel fijner dan afstraffen ofzo. Want het is gewoon heel lastig Clown

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-07 10:12

de reactie om verder omhoog te gaan kwam waarschijnlijk voort uit de ruk aan het touw. ik heb er zelf eentje die gauw omhoog komt als hij bang is. negeren werkt het beste, afstraffen zou ik niet doen, zeker niet als het niet op jou gericht is. het is twee keer gebeurd, wellicht incidenteel, maar hou er rekening mee dat je paard op dit moment in meerdere opzichten volwassen aan het worden is, en je wellicht zal uitproberen. is dit het geval, dan is een correctie wel op zijn plaats.

xnitax

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-07 12:30

Bij mij gebeurde het ook wel eens, maar dat was vooral om me te testen idd, kijken of hij de baas kon zijn. Duivel
Vooral bij mannen is het dominant gedrag, maar dat kan bij merries denk ik ook wel zijn...
Ik stond altijd te wachten tot ie klaar was met uitsloven Knipoog en dan ging ik weer verder alsof er niets aan de hand was... dan deed ie t verder ook niet meer!!
Succes

Meryl

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-07 12:39

Mijn jong paard (4jarige) deed dit ook een periode als ik aan de hand wandelde. De eerste keer schrok ik enorm en heb ik touw aangetrokken en HE geroepen. Dit resulteerde in nog hoger stijgeren wat zich ook herhaalde. Toen was ik er zat van om aandacht aan te schenken (want ze deed het niet naar mij) en toen vond zij er ook geen lol meer aan. Gewoon negeren dus. Tenzij ze het naar jou doet! Maar dat is niet geval begrijp ik Lachen

snoeppapier

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-07 12:39

Als ik jouw verhaal zo hoor, komt dit niet voort uit kwaadwillendheid, maar puur uit een andere interpretatie van jouw lichaamstaal.
Ook omdat je zelf al aangeeft dat ze goed opgevoed is en erg beleefd naar jou toe Lachen

Jij bedoelt 'naar achteren', maar op het moment dat ze dat niet doet, geef je meer druk door haar te 'duwen'. Waarschijnlijk vat zij dat op als het commando steigeren, en deed ze gewoon braaf wat volgens haar moest, aangezien ze niet uitsloeg en heel beheerst en rustig weer terugkwam Ja

Ik weet niet of je dat al doet, maar misschien kun je het achteruitgaan koppelen aan een commando, 'terug' oid.
Als je dat al doet, probeer dan iedere keer dát ze achteruit gaat overdreven te belonen. Negeer het steigeren, herhaal de oefening desgewenst een paar keer en op een gegeven moment zal ze die 'klik' toch wel krijgen, achteruit = goed, want beloning, steigeren = niet goed, levert niets op Haha!

_Martine_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-07 21:01

Oke! Supergoede tip!
De rest ook bedankt! Want inderdaad, afstraffen.. ik zou niet weten waarom Clown

Maethoriel: Ik zeg inderdaad al 'stapje terug'. Vandaag weer gewandelt. Niet gesteigert. Dus áls het weer gebeurt, negeren en duidelijk belonen als ze het zéker weten wel goed doet.

Harstikke bedankt voor de adviezen!!!

Flabbergast

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-07 11:11

Toch zou ik er wel mee uitkijken, paarden die echt hebben leren steigeren komen daar bijna niet meer vanaf..
Dus echt wel goed opletten of het wel 'lief' bedoeld is (eigenlijk zou ik het zelfs dan absoluut niet willen hebben Clown)

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-07 11:19

inderdaad, spontaan steigeren is niet de bedoeling. je hoort het vaak genoeg hier op Bokt, ' ik heb miojn shetje leren steigeren en nu doet hij het constant, ook naar mij. wat moet ik doen?'. dat zou jammer zijn.
mijn paard gaat ook gemakkelijk omhoog, maar alleen als hij kwaad is, of bang. mijn twee kleintjes steigeren tegen elkaar op als ze spelen. ik speel ook met ze, maar steigeren of rondslingerende benen... daar ben ik niet stevig genoeg voor, en dat weten ze. zo kan ik wel leuk meespelen, maar zonder het risico op een klap of wat dan ook.

maar ik begrijp dat je dat zelf ook wel snapt... Knipoog

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-07 16:53

Ignoreren is het meest verkeerde wat je kunt doen. Dat was geen blij steigeren, dat is pure dominantie. Ik zou aan grondwerk met haar doen, touwhalster, leadrope en stick, en met behulp van die stick haar toch heel resoluut raken waar ik haar maar raken kon als ze dit soort dingen flikt.

Het is een driejarige die haar grenzen aan het verkennen is. Dit moet je in de kiem smoren!

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-07 01:54

luister naar Cassidy, dit is geen situatie waar je risico´s mee neemt, en ignoreren in de hoop dat het vanzelf verdwijnt is precies dat. Je zegt dat het een lief en gehoorzaam paard is, reden te meer om haar dit gedrag zo snel mogelijk en consequent af te keren.