Ik heb een probleem waar ik geen ervaring mee heb, daarom vraag ik ook om hulp.

Mijn merrie wordt dit jaar 3.
Ze is goed opgevoed bij de fokker, heel braaf aan de lijn, erg beleefd en kan van alles op commando.
Onder andere stapje terug, opzij, om etc. Gewoon dingen die handig zijn in het dagelijks leven en die heeft ze ook allemaal geleerd zonder dwang, dus ze is eigenlijk gewoon erg braaf.
Ik wandel vrijwel dagelijks met haar en sinds 2 keer steigert ze.
Ik pik dit niet, maar omdat ik geen ervaring heb met steigerende paarden weet ik echt totaal niet wat ik hiermee aanmoet. Omdat ze dus voor de rest heel braaf is.
Als ik met haar wandel vraag ik ondertussen dingen aan haar als; stap, ho, stapje terug.
Maar dus laatst ging ze geen stap terug en duwde ik haar naar achter. Gewoon een klein duwtje van 'terug'. Toen ging ze ook. Tweede keer luisterde ze weer niet naar het commando en kwam ze omhoog. Niet afschrikwekkend hoog, maar ik schrok er wel goed van. Ze sloeg ook niet uit en haar oren stonden gewoon naar voren.
Ik heb uit reflex een flinke ruk aan het touw gegeven, maar toen ging ze weer en eigenlijk nog hoger.
Geen oplossing dus. Toen ze weer neerkwam heb ik haar neus gepakt om te voorkomen dat ze wéér ging en bleef ook weer rustig staan, de rust zelve... En weer verder gewandelt.
Vandaag gebeurde het dus weer, weer haar neus naar beneden gehouden en over. Maar niet óver over, snap je? Gewoon over voor dat moment.
Ik snap dat ze me wil uitproberen om te kijken hoe ver ze kan gaan, maar toch snap ik er niks van.

Wat moet ík doen, om te zorgen dat ze niet meer weer steigeren. Want het is niet kwaadaardig ze slaat niet uit, doet altijd een stap je om zegmaar, zodat het opzij is...
Dus help! Snap tur niks van!