hulp nodig voor het vangen van je paard in de weide

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Bibitjen

hulp nodig voor het vangen van je paard in de weide

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-07 12:44

ik heb een geweldig paard, maar het enige nadeel aan haar is dat ze zich niet laat vangen als ze in de wei is.
Is er iemand die daar raad mee weet? want ik heb al vanalles geprobeerd en niets lukt. Huilen
dus vraag ik raad aan jullie...

alle suggesties zijn meer dan welkom... ik zal ze zeker uitproberen. Bloos
[/code]

XXXX2015

Re: hulp nodig voor het vangen van je paard in de weide

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-07 14:34

dit probleem heb ik ook met een shetje.. alles al geprobeerd. op stal met uitloop gezet en zo meer in handen genomen. uren bij der in de wei gezeten met een boekje. gelokt met koekjes.. uren achterna gelopen... niets werkt. ik krijg haar gewoon niet te pakken. ik ben dus ook heel benieuwd naar aanvullende tips.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-07 14:42

Veel tijd uittrekken en achter het paard aan blijven lopen in de wei. Trek er een dag voor uit, stop niet voordat je het paard te pakken hebt, beloon uitvoerig en laat meteen weer los, daarna weer gaan vangen. De tweede keer gaat makkelijker dan de eerste keer. Iedere keer dat je stopt met proberen te pakken zonder dat je het paard ook echt te pakken krijgt is een winstpunt voor het paard.
Tipje: maak de wei kleiner als je dit aan het oefenen bent, scheelt heel veel lopen. Loop op de momenten dat je paard wegloopt parallel met hem mee, als hij blijft staan, loop richting schoft en kriebel hem daar.

Stop niet omdat je honger hebt, of een afspraak hebt, of geen tijd hebt, of omdat het gaat regenen. Paard niet met rust laten totdat je hem hebt.

hyawatta

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-07 14:53

ik had toen een verzorgpony en die heeft toen hetzelfde gedaan. ik ging dan vaak gewoon in de wei zitten tot die kwam of de shet die ik wel te pakken kreeg heel uitbundig aandacht geven en rammelen met brokken en iedere keer als die kwam een snoepje geven en dat een week gedaan en daarna weer afgebouwd en had nergens meer last van.
het paard wat ik nou verzorg had vaak ook het idee om te blijven staan. een paar keer wat lekker gegeven en nou komen ze iedere keer gewoon naar het hek als ik ze roep, en vaak zat dat ze nu niks krijgen als ze bij het hek komen. enkele keer om het bij te houden, en dat is het misschien heb ik wel iets lekkers bij me maar misschien ook niet maar ze komen beide nou wel iedere keer. of ze nou een uur buiten staan of de hele dag ze komen wel gewoon en zelfs als ik gewoon de kruiwagen ga legen komen ze al aan gedraaft.
succes.
groetjes linda

Knoffer

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-07 18:55

Wat ik een keer gedaan heb toen ik een pony niet te pakken kreeg: toen ze van me weg liep, sloot ik haar buiten door mijn ogen af te wenden en haar van me weg te 'jagen', als ze weer toenadering zoekt, beloonde ik haar door aandacht te schenken, door naar haar kijken, haar proberen te lokken en naar haar toe te lopen. Als ze dan weer van me weg draaide, sloot ik haar weer buiten.

Paarden zijn kudde dieren, paarden willen dus graag geaccepteerd worden en bij de groep horen, als jij hen juist afwijst, zullen ze dat niet prettig vinden.

Ik heb verder geen idee waar deze methode vandaan komt, ik had het ooit gehoord en toen toegepast toen ik een pony niet te pakken kreeg (wat trouwens een uitzondering was bij die pony) en het werkte goed.

Maar dit was in een relatief klein weiland, ik heb ook wel pony's uit grotere weilanden moeten halen, waar het geen doen is als ze naar de andere kant rennen. In dat geval dreef ik ze het erf op. (Ze, is de pony die ik niet te pakken kreeg, wat er meestal maar 1 was en soms 2.)

Denise

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-07 19:00

Handig topic. Ik heb altijd wat lekkers bij me als ik de wei in loop, dus komen ze vanzelf wel, inmiddels weten ze dta heel goed!

Squit

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-07 19:03

ik zou niet gaan lokken met eten..
maar heb je niet de mogelijkheid om een klein stukje land te gebruiken?? bij ons op stal heb je namelijk ook kleine stukjes land.. misschien als je paard alleen staat dat ze dan wel komt en dan gelijk belonen natuurlijk..
en dna kun je het opbouwen met bv een paard erbij te zetten die wel komt..
weet niet of dit kan maar bij sommige paarden helpt het wel.

Friesjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-07 19:09

ga (als de wei niet groot is) gewoon een appel zitten eten, en geen aandacht aan m besteden,, hij word vanzelf we nieuwschierig..lijkt me

of appel aan een touwtje:P whaha nee maar ik denk dat als je dat doet het wel moet werken

Pistasche

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-07 19:11

Niet alleen maar de wei in gaan om de pony te pakken.
Ga ook eens gewoon met wat lekkers de wei in en geef alle paarden wat ook je eigen paard.
Ga daarna weer weg.
Een dag later pak je haar.
Want dan weet ze neit of je in de wei komt om wat te geven of haar te pakken.

Dat is mijn aanpak geweest en die werkte bij mij in ieder geval wel.

Succes..!!

Friesjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-07 19:13

Pistasche schreef:
Niet alleen maar de wei in gaan om de pony te pakken.
Ga ook eens gewoon met wat lekkers de wei in en geef alle paarden wat ook je eigen paard.
Ga daarna weer weg.
Een dag later pak je haar.
Want dan weet ze neit of je in de wei komt om wat te geven of haar te pakken.

Dat is mijn aanpak geweest en die werkte bij mij in ieder geval wel.

Succes..!!

idd, anders als je komt , denkt het paard: Ja daaáaagg! ik moet werken
die zocht ik:P

Pistasche

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-07 19:18

Hahahah Knipoog

Draak

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-07 19:19

Geduld geduld!! ik heb hier ook last van gehad, die van mij viel me zelfs aan...

Op een gegeven moment ben ik in de wei gaan zitten, begon met een half uur wachten.. Maar ze komen echt wel een keer Haha!
En nu, als ze me ziet komt ze al naar me toe Haha!

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-07 19:33

Paarden vinden het helemaal niet leuk als ze constant genegeerd worden. Ga met je rug naar het paard toezitten. Pak een boek, appel gras plastic zakje, wat je maar wilt, maar kijk geen moment naar het paard. Echt compleet negeren totdat hij het verkiest om naar je toe te komen. Zo boots je kuddegedrag na.

Knoffer

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-07 19:41

Dat was wat ik ook ongeveer zei idd.

Julia_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-07 20:13

Erachter aan blijven gaan denk ik of proberen in een hoek te drijven ?

Draak

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-07 20:15

ergens heen drijven heeft geen zin, dan vluchten ze juist denk ik

XXXX2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-07 21:49

heb nog niets nieuws gehoord om uit te proberen... Scheve mond

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-07 23:23

Je wilt toch niet zeggen dat je mijn advies al hebt uitgeprobeerd? Want die werkt ALTIJD...als je maar doorzet.

Happinez

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-07 23:33

als mijn merrie dat doet draai ik de rollen gewoon om Haha!
Maak de wei kleiner ( gewoon hekjes dicht in mijn geval )
Die van mij gaat als een idioot rondjes rennen... op een gegeven moment stopt ze wel ( na zo'n 20 min rondjes lopen ) En zodra zij stopt moet ze van mij lopen.
En dan zie je d'r kijken : hé maar dat was mijn bedoeling niet Tong uitsteken
Na een paar rondes op mijn "commando " te hebben gelopen.
Loop ik naar ze toe en blijft ze netjes staan , en krijgt ze wat.
Dit werkt bij mijn paardje erg goed.

Beli

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-07 23:38

halster om laten, richting je paard lopen en hem NIET aankijken.
Draai je buik van hem weg(dit is een soort drukpunt)loop nooit meteen naar hooft van je paard, maar richting zijn kont of flank. reageerd hij niet op je dan raak je hem met 2 vingers aan op zijn kont of ribben. dit doet een paard hoger in rang ook als hij niet beleefd word gegroet. dan zou je m in theorie moeten kunnen pakken.... suc 6

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-07 10:34

Mijn pony had er vroeger ook een handje van, maar ik haalde haar alleen uit de wei om te gaan rijden en daar had ze dus geen zin in (zag ze aan het halster). Ben toen gewoon een paar keer met halster de wei ingelopen en dan liep ik 20/30 minuten achter haar aan. Halster om, belonen en weer loslaten. Nu komen ze altijd meteen, omdat ze weten dat ze niet altijd hoeven te werken als ik met halsters kom.

AndalusierX

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-07 12:24

heej

Nou je kan een bakje met biks mee nemen en er mee schudden , waarschijnlijk komt ze er wel op af,
Of rustig op har aflopen, maar als ze steeds weg rent, kunje haar lokken naar een hoek samen met andere mensen en dat iemand dan een schrikdraad doet van de ene kant naar de andere kant van de hoek en dan wel een beetje aan het schrikdraad beweegt, anders springt je paard er zo over heen, en dan kan iemand anders in de driehoek en hety paard pakken,

anders weet ik het ook niet, je paard speelt gewoon een spelletje met je,

veel succes, groetjess J& f

Emori

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-07 12:28

fjordnina schreef:
Paarden vinden het helemaal niet leuk als ze constant genegeerd worden. Ga met je rug naar het paard toezitten. Pak een boek, appel gras plastic zakje, wat je maar wilt, maar kijk geen moment naar het paard. Echt compleet negeren totdat hij het verkiest om naar je toe te komen. Zo boots je kuddegedrag na.

die tip wou ik net geven ! Haha!
haha

Bibitjen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-07 17:46

bedankt allemaal... ik ga al de tips zeker eens uit proberen. hopelijk lukt het.... Lachen belijkbaar zijn er nog veel paarden met dat probleem.

MRIIIS

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-07 19:18

Het lijkt mij juist niet zo slim om achter je paard aan te blijven lopen.. Op de manege hebben we ook twee pony's die erg aan elkaar gehecht zijn en zeker niet zonder elkaar de wei uit willen. Als ik ze moet vangen doe ik altijd alsof ik iets in m'n hand heb, of alsof ik iets op de grond zie liggen ofzo .. Succes!