Hoe stel ik hem weer gerust?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Silence

Hoe stel ik hem weer gerust?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-07 08:42

Hallo bokkers,

Toen ik Silence net had, gaven buitenritten weinig tot geen problemen.
Hij was nog wat onrustig, maar dat kwam omdat hij het niet gewend was.
Maar hij raakte niet in paniek of iets dergelijks. Hij dribbelde enkel wat, maar hij was zeer goed onder controle te houden.
Dat was ook enkel aan de doorgaande weg. In het bos (tegenover de manege dus enkel de straat over) was hij met lange teugel in alle gangen te rijden.

We zijn toen verhuisd naar een nieuwe stal en ook daar was niks aan de hand, maar daar moeten we een kwartier rijden voor we in het bos zijn.
In die tijd had ik een bijrijdster en zij belde mij, of ze met Silence naar buiten mocht.

Dus ik zeg: Ja dat is goed, maar blijf op de grote wei achter stal en dan kom ik eraan en kunnen we samen kijken wat er buiten gebeurd, want ik weet niet wat hij doet met vreemde buiten.
Helaas kwam er iets tussen en kon ik niet gaan dus ik belde haar en ze beloofde mij op de grote wei te blijven en later samen naar buiten te gaan.

Helaas heeft ze haar woord niet gehouden en is met Silence naar de drukste weg in de buurt van stal gegaan.
En daar is het dus fout gegaan.
Haar moeder kwam helemaal over de zeik naar ons toe dat haar dochter bijna een dodelijk ongeluk had gehad en wat wij ook zeiden over de afspraak van het rijden op de wei, ze bleef volhouden dat wij haar dochter met een gek paard de straat op hebben laten gaan.
Het meisje zelf, blijft helaas volhouden dat er niks gebeurd is.

Maar het is wel duidelijk dat er iets gebeurd moet zijn. En dan verwacht ik met auto`s.
Als ik nu met Silence naar buiten ga, gaat het goed en is hij vrij rustig, totdat er een auto aankomt.
Dan begint hij helemaal te trillen, wordt gespannen, gaat verschrikkelijk schuimen in zijn mond en raakt gewoon compleet in paniek.
Vertel mij dus niet dat er niks gebeurd is. Later is in een fotoreading ook gebleken dat Silence ergens heel erg van geschrokken is.

Ik heb nog meerdere malen bij het meisje geprobeerd te achterhalen wat er nou precies gebeurd is, aangezien ik dan weet waar ik aan kan gaan werken. Helaas hangt ze tegen iedereen een ander verhaal op, behalve dus de waarheid.

Ik wil Silence dus erg graag terug verkeersmak hebben, maar ik weet dus niet waar hij zo bang van is.
Hebben jullie misschien tips, om het toch zo veilig mogelijk te laten gebeuren om hem weer verkeersmak te krijgen?
Met een rustig en vertrouwd paard op stap gaan heb ik al geprobeerd, maar dat werkt niet. Daar word Silence niet rustiger door.

Dus alle tips zijn welkom. Ik zou aankomende zomer zo graag lekker naar buiten gaan.

Sorry voor het lange verhaal en alvast bedankt.
Laatst bijgewerkt door Silence op 25-02-07 08:44, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Re: Hoe stel ik hem weer gerust?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-07 08:44

Nou ten eerste zou ik die bijrijder weg sturen..
En verder heb ik niet echt tips maar misschien kun je buiten gaan wandelen aan halster ofzo, en zo weer aan auto's laten wennen,
verder zou ik het niet weten. Maar in ieder geval, veel succes ermee, en ik hoop dat je deze zomer weer lekker buiten kunt rijden

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-07 08:45

Die bijrijdster heb ik toen ook meteen weggestuurd.

Wandelen probeer ik al vaak, maar er komt gewoon geen verbetering in helaas.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-07 08:46

Hmm jammer. Maar is het alleen bij auto's? of ook bij andere dingen?

Tivara

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-07 08:47

Misschien kan je op het terrein zelf gewoon, in zijn vertrouwde omgeving met hem aan de hand met auto's oefenen?

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-07 08:47

Bij onze stal in de straat komen voornamelijk auto`s, maar soms ook ander verkeer.
Van de auto`s raakt hij duidelijk het meest in paniek, al blijft bij niet één soort verkeer meer rustig.

Op eigen terrein gaat het al wel goed, maar zodra we het terrein af gaan slaat de paniek toe.

Tivara

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-07 08:50

En met een ander paard samen op pad, werkt dat beter of ook niet?

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-07 08:53

Zie mijn openingspost:

Citaat:
Met een rustig en vertrouwd paard op stap gaan heb ik al geprobeerd, maar dat werkt niet. Daar word Silence niet rustiger door

sylvie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-07 12:32

mischien op jou stal zijn vertrouwde plek met auto's gaan oefenen als dit mogelijk is.
laat hem er steeds langs loopen en de auto steeds iets harder te laaten rijden.
En dit heel langzaam en rustig op bouwen tot i die ene auto niet eng meer vind.
En dan kan je weer eens probeeren om het verkeer in te gaan.
Ik heb zelf een jonge merrie van 3 jaar en die vond auto's vreeselijk eng.
Ik ben in het begin gewoon steeds langs de weg gaan staan met haar en haar alleen maar laaten kijken op een gegeeven moment vond ze het saai worden en ging ze lang de weg gras eeten en begon zich langsaamer hand te ontspannen toen een keertje over steeken en als beloonig trug naar huis.
Steeds hele kleine stapjes.

Hoppaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-07 13:23

Je hebt tegenwoordig ook van die paardentherapeuten. De pony van mijn vriendin had een auto-ongeluk gehad, nog voordat zij die pony kreeg. Haar pony had het nog erger dan jou paard, haar pony werd zo wild dat hij mensen begon te bijten en ze meesleurde aan het touw, zo ver mogelijk weg van de auto's. Maar toen heeft zij op google een soort paardenfluisteraar gevonden. Die heeft er eerst voor gezorgd dat haar paard haar vertrouwde en toen heeft die therapeut het paard volledig verkeersmak gemaakt. De auto's kunnen nu zelfs gewoon toeteren, zonder dat het paard schrikt. Zo'n therapeut kost geloof ik wel duur, maar dan is je paard ook volledig verkeersmak! Misschien een keertje op google zoeken, of wie weer bied iemand zich hier wel aan. In ieder geval heel veel sterkte!

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-07 14:28

@sylvie: Bedankt voor je reactie.
Zo probeer ik het de laatste maanden ook aan te pakken, maar het werkt nog niet echt.

@Hoppaatje: Zoiets zou erg mooi zijn. Het mag dan wel wat duurder zijn, maar als het werkt vind ik het het geld wel waard.
Ik zal eens gaan rondzoeken.
BEdankt.

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-07 19:31

Verder niemand meer met tips?

Butterfly01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-07 14:29

De enige tip ik op dit moment kan geven is geduld en veel oefenen! Ik ben nu met een jong paardje bezig dat mee naar de endurance wedstrijden moet en zij had ook enorm veel schrik van het verkeer. ik rijd haar nu sinds vorig jaar juli en nu de laatst weken begint ze zich in het verkeer ook te ontspannen, dus daar is ook heel wat tijd over gegaan. Je moet ervoor proberen te zorgen dat je paard eerst en vooral jou voor 100% vertrouwd, veel grondwerk doen enzo en dan ga je zien dat ze buiten stap voor stap ook vertouwen bij jou gaat zoeken als ze ergens bang voor is. Het is voor ons natuurlijk allemaal gemakkelijk te vertellen, maar als ik het paard zelf niet gezien heb kan ik er eigenlijk verder weinig raad bij geven omdat het gewoon zoeken is bij elk paard afzonderlijk wat de beste methode is om ze van de angst vanaf te helpen en wat ze meegemaakt hebben speeld hierbij een grote rol, dus het is zeker jammer dat ze niet wil vertellen wat er precies gebeurd is, zou het al een stuk gemakkelijker maken.
Maar toch heel veel succes!!

XXHiskeXX

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-07 16:05

Misschein kun je proberen een auto op het terein zetten(natuurlijk gewoon stil laten staan, de moter niet aan) en dan er langs lopen. En als hij dit 20 keer gedaan heeft (bij wijze van spreken Clown ) dan de moter aan zetten, maar niet rijden, en zo steeds een stapje verder proberen te gaan... ik hooop dat het lukt Knipoog

fiandor

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-07 16:11

XXHiskeXX schreef:
Misschein kun je proberen een auto op het terein zetten(natuurlijk gewoon stil laten staan, de moter niet aan) en dan er langs lopen. En als hij dit 20 keer gedaan heeft (bij wijze van spreken Clown ) dan de moter aan zetten, maar niet rijden, en zo steeds een stapje verder proberen te gaan... ik hooop dat het lukt Knipoog

ja ben ik met je eens. En als je weer op straat gaat rijden zou ik een ander paard meenemen zodat jou paard kan zien dat het niet eng is!

XzountjuhX

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-07 18:35

ik ga voor het praten tegen je paard?
het is een dier en als je er tegen praat worden ze meestal rustiger

AstraGirlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-07 10:24

Ik zou ook eerst een auto op het terrein zetten en daar veel voorbij lopen, eerst motor fa , dan aan, dan aan de hand mee naar buiten, en dan pas terug onder het zadel. Probeer ook hem af te leiden met wortels of dergelijke als hij een auto tegenkomt, dan leert hij dat iets positiefs vinden en het kauwen ontspant hem.

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-07 13:47

Zoals ik eerder al zei, gaat het op eigen terrein prima.

Hij raakt echt in paniek zodra we de oprit aflopen.

AstraGirlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-07 19:28

Dan moet je echt per meter gaan werken vanaf het punt dat het goed gaat. Elke dag een meter verder en dat gaan belonen. Komt er een auto, doe niet overdreven sussend, ga desnoods gewoon even stil staan, geef hem een beloning, laat hem de tijd om te zien dat er helemaal niets ergs aan is.

Maysie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-07 19:48

Misschien een auto op het terrein zetten en daarvan uit verder werken. Eerst erlangs stappen op afstand en daarna steedts dichterbij. Dan langzaam laten snuffelen misschien aan de auto. Als dat allemaal goed gaat. dan de auto starten en er weer op afstand langsstappen enzovoorts totdat jij gewoon stapt over het terrein en je een auto langs haar laat rijden. Tenminste dat zou ik denk ik doen. En alleen belonen voor de goede dingen want dat kunnen ze toch dan verbazing wekkend snel oppikken.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-07 14:41

ik heb het ook een tijdje gehad. ik was met paard en al aangereden, niks aan de hand, paard zat met zijn reet op de motorkap van de auto, en had niets behalve flinke schrikt. daarna is het eventjes was moeilijker geweest, maar het ging ook weer over. naarmate ze meer auto's weer gezien hebben en merken dat die niks doen gaat het weer over. maar ja, als hij eerst in paniek raakt bevestigt hijzelf de angst, dus kan het weleens een stuk moeilijker worden. grondwerken lijkt me wel verstandig, dan gaat hij in ieder geval zijn vertrouwen afhankelijker maken van jou, en zal hij naar jou kijken voor hij ergens op reageert. als zijn vertrouwen goed is bevestigd zal hij rustig blijven als jij dat ook bent.

verder zou ik de ex-bijrijdster een beste schop onder haar hol geven. ik heb er zelf ook zo eentje gehad en die keer is ze eraf gedonderd. gelukkig is mijn paard opgevoed, en bij haar gebleven. het was overigens ook niet zijn schuld dat ze viel. ze ging een pad op waarvan ik gezegd had er niet op te gaan, en hij weigerde door een flinke plas te lopen. daarop schoot zij vooruit, hij draaide en ze viel ernaast...

wat ook een goede optie is, is een vriend(in) met een auto met je mee laten rijden op een buitenritje. gewoon stapvoets. halthouden naast de auto (als het even kan een snoepje door het raampje, kauwbewegingen maken werkt ontspannend), enz... als dat goed gaat kan je het verder uitbouwen.

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-07 15:09

@merrieveulen: Bedankt voor je verhaal.

Vooral je laatste tip zal ik eens uit gaan proberen.
Ik zal ons mam mee laten rijden met de auto. Dan is het zowieso al een persoon die hij goed kent.
Dank je Haha!

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-07 15:16

graag gedan hoor, ik hoop dat je er iets aan hebt! niks zo fijn als een buitenritje in het zonnetje!

Christeltjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-07 15:17

mijn paard was ook bang voor verkeer behalve op eigen terein omdat dat vertrouwd is. je kunt ook kijken of er bij jullie in de buurt een wei vrij is waar je zou mogen oefenen. je zet dan gewoon dat stuk wei af met een hekje en probeert het dan met een auto erbij. zo heb ik dat ook gedaan (bij ons achter in de wei) het duurt eel lang maar het werkt (meestal) wel. en veel praten tegen je paard is ook heel belangrijk (vind ik)
ik hoop dat je zo voldoende geholpen bent

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-07 15:18

Ja Dat is ook het liefste wat ik doe.
Het ging ook allemaal goed, totdat die meid zich niet aan de afspraak hield.
Als ze dat nou gewoon gedaan had, had ik nu niet met dit probleem gezeten.

@Christeltjuh: Dank je wel voor de tip.