Bijten/Happen loopt uit de hand.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Kinee_

Bijten/Happen loopt uit de hand.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-07 12:49

Hallo,
Ik heb al eerder een topic geplaatst over het 'bijtgedrag' van mijn Paard.
Ik heb daar ontzettend veel nuttige tips gekregen, maar helaas werken ze niet.
Het bijtgedrag van mijn Paard begint aardig uit de hand te lopen. Zaterdag viel hij de knie van zijn bijrijdster aan die rustig op de bakrand naar hem zat te kijken (terwijl ik er op zat). We schrokken allebei ontzettend. Hij is alleen maar meer en meer gaan bijten terwijl ik, naar mijn idee, consequent genoeg ben in het afstraffen van het bijten. Elke keer als hij probeert of als hij bijt dan krijgt hij óf een lel voor zn neus o.i.d of ik verhef mijn stem. Hij schrikt daar op den duur wel van maar het bijten wordt er niet minder op. Ik ben samen met een vriendin (Spekkiejnfu) op zoek naar iemand die onze paarden kan heropvoeden omstreeks Utrecht. Maar als dat niet werkt zou ik héel graag (professionele) tips van jullie willen hebben hoe ik dit uit de hand gelopen 'bijtgedrag' kan stoppen.
Het is trouwens niet alleen bijten, tijdens het poetsen wil hij niet stil staan en schopt hij met zijn voor/achter benen naar voren/achter. Het is voor mij erg vervelend en voor omstanders natuurlijk ook. Sommige zijn bang voor hem omdat hij zo bijt, en dat is wel het laatste wat ik wil!
Ik hoop heel erg dat jullie tips voor mij hebben, want zo kan het niet langer!
Alvast bedankt!!
Laatst bijgewerkt door Kinee_ op 24-01-07 13:08, in het totaal 1 keer bewerkt

Ludora

Re: Bijten/Happen loopt uit de hand.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-07 12:54

Ja ik ga lekker afgezaagd antwoorden.... Maar weet je heeeel zeker dat dit dier medisch helemaal niets mankeerd ???

corina21

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-07 12:57

hallo,
ja daar zit wat in,en ja als een paard bijt na je, mischien een staal borstel voor je houden ,als je ziet dat die wil bijten die na zijn mond duwen werkt ook wel eens,veel succes ermee.

Kinee_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-07 12:58

Ik heb inderdaad ook na zitten denken over medische problemen, en er komt vrijdag iemand naar hem kijken (Een soort van 'Paardenfluisteraar' maar ik weet niet of dat het goede woord daarvoor is) om te kijken of hij daadwerkelijk iets medisch mankeert.
Misschien werkt de stalen borstel inderdaad.
In ieder geval bedankt voor de tips!

Tempus_Fugit

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-07 13:05

Als die heropvoedcursus al niet werkt (ik neem aan dat dat door professionals gedaan word), dan zie ik weinig goede hoop in je paard.
Aanzien die profs toch dagelijks met zulk soort paarden om gaan. Maar goed wacht dus eerst die heropvoedingscursus af, want je betaalt ervoor een goed paard weer terug te krijgen, dus neem ik ook aan dat ze daar alles voor zullen doen.

succes!

Kinee_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-07 13:08

Nee we zijn op zóek naar iemand die hem kan heropvoeden, maar tot die tijd zijn tips welkom! Lachen

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-07 13:11

ga es een boekje bijhouden van de momenten waarop hij bijt en waar,misschien zit er een patroon in?
moet een reden zijn waarom hij dat doet,ziet hij misschien niet helemaal goed en bijt hij omdat hij denkt dat er wat is?
ik heb geen flauw idee hoor,maar je moet natuurlijk wel medische zaken ook uit gaan sluiten.
is hij goed gecastreerd? kan het een soort sexuele spanning zijn, is het een ruin die zowiezo hengstengedrag vertoont?

ben benieuwd hoe t allemaal verder gaat

sammie_44

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-07 13:13

Óf je bent gewoon nog niet streng genoeg óf je paard heeft iets medisch, zoals Ludora ook zegt..
Ik zou hem eens laten nakijken door een goede dierenarts, daar gaat vaak minder geld en tijd inzitten dan dat alternatieve gedoe. Het is vaak dan direct duidelijk wat het is.

Wanneer je zeker weet dat het niet is dat hij iets heeft, gewoon 1 keer zó op zijn donder geven dat ie de volgende keer wel eerst 3 keer nadenkt voordat hij dat doet..
Een Engelsman noemt dat met zo'n mooi woord een 'reminder'..

chas

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-07 13:16

sammy1 schreef:
hallo,
ja daar zit wat in,en ja als een paard bijt na je, mischien een staal borstel voor je houden ,als je ziet dat die wil bijten die na zijn mond duwen werkt ook wel eens,veel succes ermee.

Pardon ,,,een staalborstel voor je houden ??? lekkere manier ...

Kinee_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-07 13:17

Ja, dat zeggen ze allemaal tegen me. Dat ik hem flink op zijn donder moet geven. En het probleem is dat ik dat elke keer ook dóe! Hij krijgt een ontzettende lel o.i.d als hij hard bijt. Maarja, het lijkt voor omstanders als of ik hem ontzettend vaak sla enzo. En dan krijg je ook weer zo'n naam.
Ruinengedrag vertoont hij niet, want hij is al ongeveer 5 jaar gecastreerd en bij zijn vorige eigenaar had hij geen last van dat gedrag, wel had hij mij verteld dat ik héel consequent moest zijn omdat het een ontzettende klier was. En dat blijkt dus..
Maar bedankt voor de tips! Lachen

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-07 13:18

geen lieve manier idd,maar t werkt wel.
zo had ik ooit es een paard wat ook steeds beet,ik had toen en rosborstel in mijn handen,hij wilde bijten en kreeg die borstel in zijn mond hahaah dat v0nd ie niet lekker.
volgende keer keek ie eerst of ik geen borstel bij me had Tong uitsteken

Kinee_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-07 13:19

Haha ja dat kan werken ja. Knipoog

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-07 13:20

vergeet ik helemaal:

heb je em al es teruggebeten?.

en dan,,,in zijn oor Knipoog
heel very stupid ik weet het,maar mijn allereerste verzorgpaard beet ook,van die boer moest ik toen terugbijten in haar oor.
dus paard beet,ik grijp haar oor en beet er echt loeihard in.
ze heeft nooit weer gebeten..was ook een week lang kopschuw maar da's een ander verhaal Haha!

Alocasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-07 13:23

En natuurlijk ook goed belonen als ie 't niet doet Lachen

Vala

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-07 13:23

Als dit paard niks mankeert in zijn lijf of niet geestelijk gehandicapt is of een kronkel in z'n hoofd heeft( en dat kan, ik heb zelfs een geestelijk gehandicapte kat gehad) dan ben je gewoonweg niet hard genoeg en wordt het een kwaadaardig spelletje.
Dit dier moet dan toch wel zo godsgruwelijk hard afgsetraft gaan worden. Maar of dat nog lukt door jou? Ik ben bang dat als het niks medisch is dat dit paard dan al vals is geworden.
Mijn merrie beet en sloeg ook, die gaf ik geen tik op d eneus maar trapte ik gruwelijk hard onder de buik, dat maakte veel indruk en na een week of 2 was het weg. Ze kijkt nu nog weleens lelijk maar heeft het lef niet meer om wat te doen. En ze wordt steeds liever en aanhankelijker.
Maar ik denk dat het bij jouw paard al veel te ver is gegaan. Hopelijk wil het nog goedkomen met goede hulp. Ik denk dat je hier echt een gedragsdeskundige bij nodig hebt.
Succes!

Kinee_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-07 13:24

Belonen doe ik áltijd als hij braaf stilstaat of luistert, maar vaak is dat onmogelijk aangezien hij onder het belonen vaak de kans grijpt om nog 'even snel te bijten'. Ik weet het, het is een vréselijke klier, maar ik hóu wel van hem! Haha. Maar ik beloon hem áltijd met mijn stem als hij braaf is, en als hij echt een lange tijd niet bijt met een klopje of een aaitje.
Dat terugbijten heb ik inderdaad ook gehoord, helaas is het oor van mijn Paard nogal ver verwijderd van mij als ik gewoon op de grond sta. Hahaha! Maar toch bedankt!
Zou bijten in de neus werken?

Kinee_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-07 13:26

Terugtrappen doe ik ook vaak, tegen zijn been of in zijn buik.
Maar dat doe ik echt als hij écht te ver is gegaan (gemeen uithalen, kéihard bijten en trappen. Dat soort werk).
Ik denk inderdaad ook niet dat het nog veel zin heeft, mijn strafkamp. Maarja.. Het valt altijd te proberen.

Ludora

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-07 13:30

Ik heb een hard les geleerd, wij dachten ook dat een paard lastig was. We konden helemaal niets zelf vinden dat er ook maar 1 medische reden zou zijn. Dus aanpakken was de oplossing.

Uiteindelijk bleek dat het dier depressief was. Is natuurlijk ook niet medisch aan te tonen, maar toen we em beter begrepen waren de problemen in no time de wereld uit.

Ik zou er daarom voor je grof geweld in gaat zetten, em eerst goed na laten kijken. Mss door verschillende mensen, DA homeopaat, mss zelf een reading ?

Vooral als ie dit eerst niet deed !!

Kinee_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-07 13:40

Ja, vrijdag komt er iemand kijken naar hem of hij inderdáad bijvoorbeeld depressief is. Bedankt voor de tip!
Mag ik vragen waarom jou Paard depressief was? Misschien is dat wel dezelfde reden van mijn Paard bijvoorbeeld! Lachen

Ludora

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-07 13:44

Waarom weet ik nog steeds niet (niet mijn paard overigens) Stond in een ruime stal, iedere dag een paar uur op de wei met maatjes, goed voer, regelmatige beweging. Wij wisten het echt niet. Het dier was gewoon zo sjaggie. Niet de hele tijd de oren in de nek of zo maar een beetje neerslachtig kijken. En haar enige manier om het te laten merken was katten tegen alles en iedereen. Maar zelfs als je haar met rust liet of op de wei zette was ze neerslachtig.

Een homeopaat heeft geholpen, niet vragen wat we gaven want dat weet ik niet meer, maar in 3 weken tijd was het dier weer de oude. Vrolijk niet meer 'lastig' fijn bewegen. Ik heb t wel over zeker 8 jaar geleden (vandaar dat ik het niet meer precies weet)

Ik hoop dat die persoon vrijdag iets voor je kan betekenen !!!

henkb

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-07 13:45

Ik kan maar een ding bedenken en dat is dat jouw paard geen onderscheid meer kan maken wanneer je nu serieus bent of wanneer je hem straft.

Paarden zijn niet bijzonder intelligent maar hebben een bijzonder goed geheugen om gebeurtenissen met elkaar te verbinden.

Mijn advies: zet je paard tijdelijk op de wei Lachen
Laatst bijgewerkt door henkb op 24-01-07 13:46, in het totaal 1 keer bewerkt

Isis_Ywen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-07 13:45

In een ander topic van je las ik dat je paardje erg weinig buiten komt, om paard te kunnen zijn.
Het zou heel goed kunnen dat de gedragingen die je hier beschrijft voor een groot gedeelte komen door de manier waarop je hem houd.
Ik hoop dat de proffesionial die vrijdag komt kijken je een gepaste oplossing aan kan bieden!

Kinee_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-07 13:50

Ja dat zou inderdaad een grote reden kunnen zijn. En inderdaad zou een tijdje op het weiland een goede oplossing zijn. Helaas kan mijn Paard pas vanaf april de wei in, dus dat is wel wat jammer. Ik ga eens overleggen of ik hem wat vaker buiten los zou mogen laten, misschien dat het werkt.
Want ik kan hem momenteel alleen maar in een klein binnenbakje loslaten, daar kan hij zijn ei niet kwijt.
Maar toch bedankt voor jullie reacties! Lachen

Wien

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-07 14:24

Ik heb dit probleem ook met mijn paard...
Ik heb hem pas sinds de zomervakantie en toen begon hij het te doen met naar de wei lopen. Toen gelijk al duidelijk gemaakt dat dat echt niet mocht en dit heel consequent blijven doen, maar hij blijft het doen en nu ook gewoon tijdens het poetsen etc. Een tik op zijn neus helpt totaal niet... maar als hij net heeft gebeten/gehapt deinsd hij gelijk terug... Dus hij weet dat hij fout zit! Ik weet bijna zeker dat hij kern gezond is, bij kopen laten keuren en zo ziet hij er ook uit en gedraagd zich ook geowon heel vrolijk! Ik denk zelf dat het ongeduld is...
Maar hier werdt ook gezegd dat als ie net een ruin is dat hij sommige het ook doen?! Hij is nu denk ongeveer een jaar gecastreerd...

Nouja dit was mijn verhaal... haha dat je weet dat er meer mensen last hebben van dit probleem Knipoog Ik lees gewoon verder mee met de tips..

Ezter

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-07 14:30

Wien schreef:
Een tik op zijn neus helpt totaal niet... maar als hij net heeft gebeten/gehapt deinsd hij gelijk terug... Dus hij weet dat hij fout zit!

Dit viel mij op. Wat doe je als je paard terugtrekt? Nog slaan of niet?

Waarom vraag ik dit: Als je paard zijn hoofd terugtrekt, en jij geeft hem dan geen tik, heb je een probleem. Je paard weet dan namelijk, dat hij op die manier zijn straf ontloopt, dat er dan niks gebeurd. Dus dat hij straffeloos kan happen. Wat het probleem absoluut niet ten goede komt...

Dus voor TS: Niets om geven wat mensen van je denken! Laat ze maar denken dat je wel erg snel je paard een tik geeft, liever dat dan dat je er helemaal niks mee kan beginnnen. En ALTIJD als die bijt of probeert te bijten direct een tik geven! Ookal trekt ie terug, ookal kijkt ie nog zo lief!