Help! mijn paard kan niet NORMAAL lopen aan de hand

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Thomas14

Help! mijn paard kan niet NORMAAL lopen aan de hand

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-07 13:22

Ik kan niet normaal met mijn paard aan de hand stappen
hij springt alle kanten op...
zelfs niet met zweep of hengsteketting.

Wie heeft tips??

Skippy01

Re: Help! mijn paard kan niet NORMAAL lopen aan de hand

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-07 13:32

rust! echt rust is het enige dat helpt in zo'n geval. nou weet ik niet precies wat je paardje doet, maar het helpt zeker niet om een zweep of hengstenketting te pakken...

als ik een echt vervelend paard heb, dan doe ik het halstertouw over de neus, dat creëert druk op de neus als het paard omhoog/naar voren springt.
en verder zelf echt rustig blijven, waarschijnlijk ben je nu zelf van te voren al bang dat hij gek gaat doen, dat voelt het paard en die gaat dan... inderdaad, gek doen!
dus weg met die zweep, weg met die hengstenketting. gewoon een goed passend halster en rust en waarschijnlijk gaat het dan vanzelf beter. niet van tevoren al denken dat het fout gaat, maar net doen of hij nog nooit een stap verkeerd heeft gezet. als hij een klein stukje braaf meeloopt uitvoerig belonen en dat proberen uit te breiden...

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-07 17:10

Probeer eerst een er achter te komen waarom hij zo springt.
Uit angst? Of vrolijkheid? Let hij gewoon niet goed op jou?
Kan hij wel stilstaan in het midden van de bak?

Jamezy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-07 18:16

Grondwerk! De verhoudingen liggen duidelijk een beetje scheef. Vooral het boek van Inge Teblick vind ik een echte aanrader Ja

Wellicht heeft je paardje gewoon (te) veel energie? Winter verandert sommige paarden regelrecht in buskruit. Gaat het altijd zo?

Misty12

Woonplaats: omgeving enschede, op de fiets, bij de paarden en soms gewoon in huis.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-07 23:42

Op stal staan ook van die paardjes die altijd dansend richting wei gaan. Zo lang ik er gewoon naast kan blijven lopen en ze mij niet mee trekken, vind ik het best. Gaan ze lopen zeiken/zeuren om iets, dan laat ik ze even weten dat dat niet kan. Ik trek een keer (of vaker) aan het touw, schreeuw een keer of in het uiterste geval een tik met het touw. Ik loop ernaast en ze hebben op mij te letten en naar mij te luisteren. Bij de hele lastige doe ik het touw over hun neus, of door de mond (als een bit dus).

Like_peres

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-07 12:52

met springen zelf rustig blijven lopen.
maar misschien moet je hem is los gooien, in een paddock Knipoog

Arjette

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-07 15:12

Ik ga helemaal mee met de tip van Jamezy. Grondwerk kan idd de oplossing zijn. Hierbij leer je je paard wat de verhoudingen zijn en hoe hij zich ten opzichte van jou hoort te gedragen. Dit kan al heel wat problemen oplossen! Ja

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-07 15:15

Ook ik sluit me aan bij de tip over grondwerk. Daarover topics genoeg hier op bokt Knipoog En probeer achter de oorzaak te komen, dan kun je misschien wat gerichter met hem gaan oefenen.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-07 23:25

Idd grondwerk... mijn paard liep ook altijd alle kanten op te stuiteren als we buiten gingen lopen. Na 2 weken parellien was dit over. Hij loopt nu als een mak lammetje achter me aan, hoofd mooi laag op mijn schouderhoogte, en hij loopt me nooit meer voorbij.. Af en toe is hij nog wel zwaar onder de indruk van iets, maar hij reageert dan wel netjes op mijn verzoek om door te lopen. En als hij al schrikt, blijft ie nog achter me. Wel al springent, maar achter me, rekening houdend met mij. Dat gespring duurt dan hooguit 10 seconden en dan loopt ie weer rustig mee.

(ik ben met parelli begonnen toen meneer door een van zijn acties mijn vinger heeft gebroken, dat was voor mij de druppel)

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-07 08:12

Mosh

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-07 08:14

Zorg er voor dat je paard respect voor je krijgt. Het is gewoon een stukje dominantie lijkt mij.

CK88

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-07 08:20

ik zou hem een keer flink aanpakken, wanneer hij gegint te springen een keer een goede ruk geven met ene touw oven zijn neus, hij mag jou zeker niet voorbij.

En wanneer hij keurig naast je loopt ook belonen

BigSmile

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-07 21:11

Howhowhow.. zeker niet beginnen met de zweep en hengstenketting!! Loop gewoon zo veel mogelijk, zo vaak mogelijk en gewoon overal waar je je paard maar mee naar toe kan nemen. Ik heb het ook gehad met mijn merrie, die me constant voorbij liep en totaal niet op mij lette, maar alleen maar op haar eigen wereldje. Ik heb het opgelost door echt gewoon elke dag met haar te gaan lopen (komt ze 2x per dag dr stal uit met dit weer) en heeeel consequent te zijn. Zodra ze me voorbij loopt moet ze stoppen, ik geef dat aan met: Ho! En ga dan stilstaan. Zij moet ook stilstaan wanneer ik dat zeg en wanneer ze ziet dat ik niet verder loop. Doet ze dat wel, de passen terug wat ze voorwaarts zetten. Zo gewoon flink oefenen! En probeer te beschrijven wat je paard precies doet, is voor ons wat makkelijker. Suc6!

_Marije_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-07 10:00

hmm, ik heb hetzelfde probleem ongeveer een tijdje geleden gehad;) Het is best lastig maar je moet gw0on heel rustig doen *een de tijd er voor hebben* En gewoon weer elke keer rustig opnieuw proberen denk niet meteen van ik geef het op Knipoog. En ook als ze rustig is beloon je haar ook zodat ze weet dat ze het goed doet en dat het op die manier ook veel leuker is. Alleen bij ons koste het veel tijd het duurde wel een paar weken. En het preciese probleem beschrijven is makkelijker voor ons om antwoord te geven. Nou succes ermee;)!

Michelle_Don

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-07 13:36

Komt het paardje voldoende buiten? Als je jonge paarden fulltime in hun hok opsluit vind ik dat je ook zijn negatieve gedrag moet begrijpen. Als je er zeker van bent dat het dier voldoende beweging heeft. Dan moet hij gewoon fatsoenlijk naast je kunnen lopen.

Ik zou zeggen belonen zodra hij 1 pas netjes loopt, vervolgens zal hij weer gek gaan doen....probeer dat te negeren. Er komt vast wel weer een moment waarop hij weer een pas netjes loopt en direct weer belonen!

Probeer desnoods clicker training!

Succes Michelle

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-07 13:03

Ik ben met clicker training begonnen en dat gaat erg goed,ik doe het niet om bv 1 ding aan te pakken maar om gewoon prettig gedrag te kweken.Als je loopt met je paard en hij doet iets verkeerd dan ga je terug waar hij dat ging doen.Gisteren had mijn paard ook erge trek, en kon niet normaal naar de stal lopen,bij iedere keer dat hij druk werd keerde ik om en begon weer op nieuw.Dat werkt echt goed,bij clicker training negeer je negatief gedrag en beloon je positief gedrag.Ik ga morgen met de target stick aan de slag, en het doel is dat jij dan op een gegeven moment zo de trailer in loopt.

Luce

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-07 13:09

Grondwerk.... is inderdaad de beste oplossing.... Zelf rustig blijven en ook op een rustige toon praten. Hou eerst jezelf rustig dan blijft het paard dat ook!!

Losgooien kan ook werken maar je zal toch eerst met je springende paard naar de paddock moeten lopen.......

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-07 13:10

heb je hier zomers ook last van of nu (pas) richting einde winter>?
onze shetter is zomers een braaf lammetje wat mij heeel goed in de gaten houd
nu is hji zo uber enthosiast dat die springt en doet , gelukkig blijft hj wel bj me maar hji heeft soms weer even een herrinnering nodig dat ik naast m loop! even halthouden is meestal genoeg Bloos
respect is er verder voldoende hoef maar te kjken en hij zet 2 passen achteruit (dat is als die even door mijn halthouding weer doorheeft dat ik er ook nog liep Bloos )
onze vorige anda liep ook altjid te stuiteren maar wel naast me met los lijntje ..
scherpe dingen zoals zweep en ketting werkt bij mijn (zoals bij veel) paarden averechts , probeer idd eventueel touw over neus
en zodra het touw dreigt strak te staan klein rukje en weer los
succes

Falderal

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-07 21:34

Als hij gewoon druk is kan je hem eerst even losgooien in de bak. Zorg er in ieder geval voor dat jij helemaal rustig bent, dat slaat over op je pony.

Julia_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-07 21:50

Eerst losgooien of longeren ik denk dat het wel helpt