Manieren om steigeren af te leren NIET NORMAAL!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Woest

Manieren om steigeren af te leren NIET NORMAAL!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-12-06 20:11

Ik heb het boek van Monty Roberts en daar staat op een bepaald hoofdstuk in hoe je je paard kunt afleren te steigeren, op een gegeven moment verwijst hij naar de "gruwelijke wijze" die de meeste trainers vroeger gebruikte! Ik vind ze ABSOLUUT niet normaal

stukje tekst:

Ik heb veel boeken over steigerende paarden gelezen en sommige behandelmethoden zijn schokkend voor de moderne paardenliefhebber. INDERDAAD! Boos!

*één boek stelde serieus voor om een kapotte gloeilamp te nemen, er aan de onderkant een gat in boren en hem met warm water te vullen. Als het paard steigert, sla je hem met de gloeilamp op zijn hoofd. De lamp gaat stuk en het paard denkt dan dat het zijn eigen bloed is dat over zijn hoofd loopt. volgens de auteru zal het paard dan te bang zijn om ooit nog te steigeren.

*zijn eigen vader adviseert: neem als u hem voor het eerst gaat berijden een goed sterke zweep of stuk slang mee van ongeveer 45 cm lang, met een lus voor uw pols. Pas op dat u het paard niet achterover trekt als het valt. steigert het paard , laat de teugels los, neem de westrenknop van u zadel vast en sla het paard zo hard als je kunt tussen zijn oren! (Marvin E Roberts, Horse and Horseman training privé uitgava 1957)

*Een ander boek staat: om een losse W van touw te maken! Als het paard steigert trekt u zijn voorbenen naar zijn borst toe. Als het paard wil neerkomen, klapt hij metz ijn knieën tegen zijn hoofd. Het is de bedoeling dat het paard hieruit zou leren dat steigeren veel pijn veroorzaakte aan het hoofd en zijn knieën.
Verdrietig

* Hij had ook een boek uit Groot-Britannië gelezen waarin aangeraden werd om een jonge atletische ruiter te nemen die het paard telkens achterover trok als het steigerde. Hij moest dan zo snel mogelijk uit het zadel springen om te verkomen dat hij gepletterd werd. Als het paard dit 8 tot 10 keer overleefde zou hij, zo stond er, waarschijnlijk een hekel krijgen aan het steigeren.

* een amerikaanse auteur voegde eraan toe dat een atletische ruiter van de paardenrug af kon springen als het paard achteroversloeg, terwijl hij de teugels heel kort hield en het paard op de grond hield. een helper zou dan vlug een groot stuk zeidoek over het paard leggen. In het donker zou het paard niet proberen op te staan. Zijn benen konden dan aan de knop van het westrenzadel worden vastgebonden. ' Laat het paard een groot deel van de dag zo liggen en als u er dan langs loopt, springt u op het dekkleed op en neer'. De auteur dacht dat het paard dan wel zo bang zou worden dat hij nooit meer steigerde! Stoom uit je oren

Al deze technieken doen me denken aan oude filmfragmenten waarin mensen proberen te vliegen. Nu we die kunst meester zijn, vinden we het idiote pogingen. De oude methodes om steigeraars hun gevaarlijke gewoonte af te leren zijn naar mijn mening barbaars en inefficiënt.

Nu denken jullie vast: Geen discussie mogelijk ! iedereen vind dit toch niet normaal! Oh maar jawel er zijn genoeg mensen die denken, " nou als het helpt waarom ook niet!"

heb jij zelf nog andere gruwelijke methodes gehoord? of wat vind je hier van?

Laat het weten! Haha!

Leone

Re: Manieren om steigeren af te leren NIET NORMAAL!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-06 00:58

het idee van een waterballon kende ik wel maar de versie met de gloeilamp.....

Arabian_Girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-06 01:02

Jeetje zeg wat een vage ideeen!!!
Echt zielig!!Niet normaal!
Oke een waterballon Maar de rest.Ziek gewoon.Arme paardjes!!
Heb bij iemand gelest en mijn pony deed dr hoofd omhoog met rijden. Die zeiden een cola fles met water vullen en tussen dr oren kapot slaan dan zou ze wel dr hoofd omlaag houden met rijden :S Naja dit was de laatste keer dat ik daar gereden had dus...Sommige mensen...pffff

Noetanchamon

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-06 01:03

Woest schreef:
*zijn eigen vader adviseert: neem als u hem voor het eerst gaat berijden een goed sterke zweep of stuk slang mee van ongeveer 45 cm lang, met een lus voor uw pols. Pas op dat u het paard niet achterover trekt als het valt. steigert het paard , laat de teugels los, neem de westrenknop van u zadel vast en sla het paard zo hard als je kunt tussen zijn oren! (Marvin E Roberts, Horse and Horseman training privé uitgava 1957)

Deze ken ik wel, was vroeger een veel gebruikte methode volgens mij.
Heb er zelf nooit aan mee gedaan Knipoog

KSB

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-06 01:09

je hebt gelijk.. het klinkt allemaal belachelijk, maar (bij de meeste methodes) komt het op hetzelfde neer, sla iets stuk tussen de oren van het paard. Ik ben absoluut tegen het gebruik van agressie, maar voor het gebruik van een corrigerende tik. Mij is geleerd dat op het moment dat een paard stijgerd (en je weet het te voorspellen) een rauw ei tussen de oren van het paard kapot te slaan, dit is niet pijnlijk, maar veroorzaakt een schrikreactie omdat het paard denkt dat hij bloed. Je hebt dus inderdaad gelijk!! het hoeft absoluut niet zo gruwelijk!! Ik heb ook boeken van Monty Roberts gelezen, maar Monty zelf is géén voorstander van deze methodes, dat dat wel duidelijk blijft!

groetjes!!
Laatst bijgewerkt door KSB op 26-12-06 01:25, in het totaal 1 keer bewerkt

BillyJean

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-06 01:13

Een rauw ei kapot slaan op zijn hoofd op het moment dat hij gaat steigeren komt niet zo heel hard aan maar heeft hetzelfde effect.

Turt

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-06 01:17

Jaa... Vreselijke dingen eigenlijk !!

MarvanTom

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-06 01:48

Dat meppen tussen de oren heb ik zelf ervaren. Ik als bakrandruiter op dat moment, maar wat ik zag bij de toegepaste 'methode' werkte wel... Bij het paard dan, op dat moment. De ruiter kon alleen maar janken om deze harde methode. We hebben het hier over een M2-ruiter, die na deze actie afstapte. Die twijfelde of het wel zin had. Stijgeren deed ie wel vaker, op de meest rare momenten. Gewoon vrijrijden of les of wedstrijd. Of kwam het toch door overvragen van het paard zijn kunnen op dat moment?
Geen idee, maar ik stond daar met een jankende ruiter om m'n nek en een welwillend paard aan een los teugeltje met z'n neus tegen ons beiden aan...
Dat getuigt niet van een K-paard, denk ik zo.
Zelf denk ik dat paarden prima aan kunnen geven wat ze kunnen/ willen. Wij als mens kunnen wel een wil opleggen, maar toch moet dat in harmonie gebeuren en op allebei's vermogen, toch? Het aanvoelen daarvan is ook een kunst.
Het 'breken' van een paard door pijn vind ik niet echt Het middel om zo'n soort verstandhouding tussen mens en paard tot stand te laten komen.
Begrijp me goed: een mep verkopen als het moet, is okay. Paarden zijn ook hard tegen elkaar, maar wij mensen met paarden zijn te vergelijken als appels met peren.
Ieder paard is uniek, net als ieder mens, met ieder een eigen handleiding. Maar om het paard neer te 'slaan' of te 'breken' ?
Nee.

evita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-06 01:58

Ik had een steigerpaard en heb veel goed bedoelde adviezen gekregen. oa een ei tussen zijn oren kapot slaan, een cola fles vullen met steentjes en die op zijn hoofd slaan.

Geen van de adviezen heb ik opgevolgd. Ik heb er een commando aan vast geplakt. Nu steigert ze enkel op commando.

Jakary

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-06 02:12

Ik heb vroeger ook een paard gereden dat steigerde.
Hij had het bij z'n eigenares eens uitgeprobeerd, en die stapte vol schrik af, sindsdien deed hij het steeds vaker en op de meestal op de meest onverwachte momenten en telkens stapte ze af of draaide ze terug.
Toen heb ik hem een tijdje gereden en als hij steigerde gaf ik hem met m'n hand een tik tss z'n oren (voor alle duidelijkheid: geen harde mep of klap, maar een tik) waar hij van verschoot.
Ik heb dit twee à drie keer moeten doen en daarna heeft hij nooit meer gesteigerd bij mij
Dat van die waterballon heb ik ook al vaak gehoord, maar dat lijkt me ook niet leuk voor het paard.
Een tik vind ik nu niet zo erg eigenlijk Bloos

Mossel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-06 02:25

vriendin van mij heeft een keer een flesje met water gevult en op het moment dat hij ging stijgeren het over zijn hoofd leeg gegoten en het heeft geholpen

Liedje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-06 11:34

Ik geef mijn paard ook een tik tussen de oren als ze er ook maar aan denkt om omhoog te komen hoor Nagelbijten / Gniffelen Ze hoeft maar met haar voorbenen omhoog te komen en ze heeft er één te pakken. Je moet je paard toch corrigeren?
Mijn paard krijgt ook een schop terug als ze mij (wilt gaan) gaan schoppen. Is niet zielig, denk je dat een paard vriendelijk vraagt of een ander paard ergens mee op wilt houden? Dat gaat veel en veel harder dan wij kunnen schoppen of slaan hoor.

* Bereid zich voor op heel bokt en bouwt een schuilplek Haha! *

WenK

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-06 11:40

Mijn paardje heeft ook bij mij 1 keer echt gesteigerd, bij mijn toenmalige bijrijdster ook. Ze kreeg een lel met de zweep op d'r koppie (sielugh he, ze had een afdruk op d'r neus staan omdat het een zwiepzweep was). Na die ene keer bij ons heeft ze nooit meer echt gesteigerd, wel wat omhoog komen, maar dan was een brul genoeg. Slaan zielig? Misschien, maar eerlijk gezegd vind ik het zieliger voor mij als er iets gebeurd, denk alleen al aan achterover klappen.

Zo dus ook met dreigen of slaan naar mij, dreigen is een brul, slaan is een schop terug, en niet te zuinig ook. Als ze dingen goed doen is het trouwens wel weer belonen, denk aan de brul bij steigeren, als de voetjes dan weer netjes aan de grond zijn ben ik ook weer lief...

WenK

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-06 11:41

PS, ik weet niet of dit bij wedstrijden moet, ik zal even TEMmen...

Chocopasta

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-06 11:41

Zo, daar staan me nogal wat gruwelijke manieren tussen..
Die van mij zal niet zo snel steigeren, zou eigenlijk niet weten wat ik zou doen Nagelbijten / Gniffelen

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-06 11:42

Tussen de oren slaan is oneerlijk. Heb het ook vaak zat zien gebeuren.

Heb Dhr Roberts ook op het GDF gezien dit jaar. Hij liet stukken film zien van hoe in Amerika nog vaak genoeg paarden zadelmak gemaakt worden.. Werkelijk: daar werd ik dus bijna misselijk van! Sommige mensen..

Maar, toen kwamen er een paar bekendheden aan het woord en die zeiden zulk soort praktijken nooit gezien te hebben. Je kan niet zeggen dat het niet waar zou kunnen zijn, zij weten het zelf het best. Ik kan het me alleen erg moeilijk voorstellen dat als je zo in de paarden zit, je nog NOOIT zoiets hebt meegemaakt..

Het gebeurt vaker en erger dan sommige mensen in de gaten hebben.

Casca

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-06 11:56

Helaas gebeurt dat maar al te vaak, ook in nederland worden bij handelaren op "onverkoopbare paarden" de meest gruwelijke dingen toegepast..

Mijn paardje steigert ook best veel, tenminste; meer dan een normaal paard. Maar ik ga hem echt niet tussen de oren slaan, ik ken hem goed genoeg, dan kan ik beter niet meer bij hem in de buurt komen. Ik denk dat hij dan heeeel boos word! (Nu wordt het steeds opgelost door rustig door gaan met vragen wat je wil, ik ben er nu niet meer bang voor, gewoon wachten tot hij weer naar beneden gaat en weer proberen voorwaarts te rijden. Misschien dat er mensen zijn die zeggen dat hij dan aangepakt moet worden, dan mogen ze hem zelf een keer een rondje komen aanpakken... (met zweep slaan)

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-06 12:00

WD-V ----> OMG

Jakary

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-06 14:41

ach ja, het paard dat ik toen reed, deed het niet uit angst of zo, gewoon omdat hij wist dat hij dan op stal mocht.
Liever een tik tss z'n oren, dan een paard over me krijgen.
En boos was hij daarna niet hoor, nee dan huppelde hij vrolijk verder met z'n oortjes naar voren, volgens mij vond hij het wel leuk om zo'n spelletje te spelen Nagelbijten / Gniffelen

Tien

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-06 15:54

Een gloeilamp?? Dan heb je kans dat het idd echt bloed is dat over t hoofd stroomt.

Tussen de oren slaan kan wel helpen, maar bedenk wel dat er ook een kans is dat t paard zo schrikt dat ie achterover slaat...

Citaat:
*Een ander boek staat: om een losse W van touw te maken! Als het paard steigert trekt u zijn voorbenen naar zijn borst toe. Als het paard wil neerkomen, klapt hij metz ijn knieën tegen zijn hoofd. Het is de bedoeling dat het paard hieruit zou leren dat steigeren veel pijn veroorzaakte aan het hoofd en zijn knieën.
Verdrietig

Auw...

Citaat:
* Hij had ook een boek uit Groot-Britannië gelezen waarin aangeraden werd om een jonge atletische ruiter te nemen die het paard telkens achterover trok als het steigerde. Hij moest dan zo snel mogelijk uit het zadel springen om te verkomen dat hij gepletterd werd. Als het paard dit 8 tot 10 keer overleefde zou hij, zo stond er, waarschijnlijk een hekel krijgen aan het steigeren.

Clown Scheve mond

Ik ben niet tegen een corrigerende (wat een luxe woord) tik. Maar het moet wel een passende zijn. Ik heb het de mijne afgeleerd door een tik met de zweep tegen haar hals te geven. Dat was 3 keer, toen was het over. Het zal zeker niet bij alle paarden zo makkelijk gaan, maar ik vind het wel wat veiliger dan een tik tussen de oren.

YentlStyle

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-06 16:02

damn zeg wat een opties...

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-06 18:28

de meeste vAn de genoemde opties zijn idd erg barbaars, en het helpt ook niet
het enige wat ik er uit voort heb zien komen zijn geschifte paarden

Fantasii

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-06 19:44

De manieren van sommige mensen...
Niet normaal.
ik vindt het ei op het hoofd nog de meest 'diervriendelijke manier'. maar, net zo als iemand hier boven al gezegd hebt, met colaflesjes, gloeilampen met water, dan is het niet alleen het water wat hij voelt. waarschijnlijk ook zijn eigen bloed. ik snap niet dat sommige mensen dit kunnen doen. ik denk, dat daar je paard nog erger van de wereld raakt... wel heb ik manieren gehoord, van gewoon terugschoppen. ik zie daar wel logica in, omdat een paard, wat in de kudde leeft, waarschijnlijk ook wel een schop terug zou krijgen.
Als het maar niet mishandelend hard word.

mijn manier: tikJE geven. doet hij het weer? nog een tikJE.
NIET TUSSEN DE OREN MAAR OP DE NEK.
werkt dat echt niet...
dan weet ik het ook niet. zo erg heb ik het nog niet meegemaakt.

Woest

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-06 21:51

ik vind dat persoonlijk dat je iets tussen de oren slaan nog okey, maar ik ben val al deze opties geen voorstander! ik heb paarden gezien die steigerde en gelijk hun hoofd gooide (om de tik te ontwijken) dus het heeft niet altijd zin.

Da van die 'W' en dat het paard op zijn hoofd valt... Sorry hoor, zal ik dat met hun ook eens doen??
Je zou voor minder ophouden, maar dat een paard steigert wil meestal al iets zeggen over ,lichamelijke pijn of wat meer waarschijnlijker is, Misverstanden.
Vele mensen luisteren niet eens naar hun paard, ze stappen op alsof ze Anky herself zijn, en dat m'n paardje zich dan ook maar gelijk als Salinero gedraagd, zo niet.... dan is het ambrass!
Veel mensen vergeten dat paardrijden een spel is van "geven en nemen".
Zij kennen alleen NEMEN en dat zit in een mens zijn aard: Egoïsme! (als ik het juist schrijf Bloos )

Dat van die gloeilamp .. inderdaad het zou nog hun eigen bloed kunnen zijn ook! stel je voor dat de scherven in hun oog vliegen ofzo?

en dan het ergste dat vastbinde van de benen aan het zadel... en dan gaan ze nog een beetje treiteren door heel hard op het plastic te springen,! als ik een paard was ik zou getraumatiseerd zijn voor de rest van m'n leven. Deze paarden die met geluk van een slachthuis ontnappen en bij hun nieuw eigenaren komen... als eigenaar stel je je toch vragen "waarom dit paard zo panikeert, kopschuw is of vals uit de hoek komt!"...Als paard : wie kun je nog vertrouwen??

Verder heb ik op 1 paard gezeten dat steigerde, als ze omhoog kwam tdan trok ik haar gewoon naar beneden (dus druk geven van voor op de teugels (als ze rechtstaan kun je er zeer goed aan) en zo verloor ze haar evenwicht en doordat ik natuurlijk het gewicht van voor leg, kwam ze netjes op haar voorbenen terug neer, dan liet ik haar een minuut stilstaan om vervolgens te vragen of ze toch zou nadenken om mijn gevraagde actie uit te voeren , en dat ging daarna prima!
Met mijn hafjes is er geen een die dit doet, (Fanny maar dat is dan een vd oefening) Tong uitsteken

En om zeker te zijn dat Monty R. deze methoden vreselijk vind had ik toch ook dit erbij staan.
Citaat:
Al deze technieken doen me denken aan oude filmfragmenten waarin mensen proberen te vliegen. Nu we die kunst meester zijn, vinden we het idiote pogingen. De oude methodes om steigeraars hun gevaarlijke gewoonte af te leren zijn naar mijn mening barbaars en inefficiënt.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-06 21:58

de mijne is ook zo`n zeikerd en stijgerd om elke scheet. Ik geef een gil en scheld een keer en dan houd ze op, en anders krijgt ze een hak in dr ribben en laat ik dr goed voorwaards gaan. Meestal heb ik geen zweep met rijdne, dus moet wel met stem en benen oplossen. Heb vaker gehoord met een ei kapotslaan, en met zweepje tussen oren snap ik ook nog, maar die andere dingen zijn niet normaal!!!