weven... wat doe je eraan???

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
inuitje94

Berichten: 3
Geregistreerd: 16-12-06
Woonplaats: Noord-Holland

weven... wat doe je eraan???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-06 22:28

haai!
Ik heb een lease paardje (angel bij Eef, echt een super lief paardje Bloos ) alleen is ze een beetje druk en weeft. Ik heb nu van heel veel mensen met paardenverstand gehoort dat er niks tegen weven kan worden gedaan alleen weet het nog niet zeker dus wou ik even vragen of jullie weten of je daar echt niks aan kunt doen.
Ik zou het echt niet erg vinden als er niks tegen begonnen kan worden, maar vroeg het me gewoon af.

(zou een speeldtje helpen zodat ze zich een beetje kan afleiden?)

Anoniem

Re: weven... wat doe je eraan???

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-06 22:30

Naar mij weten is weven een stalondeugd. Een stal ondeugd krijgen veel paarden zich vervelen. Wat zou dan helpen?
Ik zou het lekker op wei zetten met soortgenoten tegen de verveling. Dat helpt het beste Haha!

jacqueline_

Berichten: 517
Geregistreerd: 31-01-06
Woonplaats: bollywood

Re: weven... wat doe je eraan???

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-06 22:32

volgens mij kan je er niet zo veel aan doen.
op mijn vorige stal stond ook een paard die echt extreem weefde.
we hadden dat paard altijd veel buiten met andere paarden en hij werd elke dag gereden, volgens mij helpt veel afleiding wel maar ik denk dat het nooit over gaat.

inuitje94

Berichten: 3
Geregistreerd: 16-12-06
Woonplaats: Noord-Holland

Re: weven... wat doe je eraan???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-06 23:04

ja, ik zat al te denken om haar een speeldje ofzo te geven maar ze kan bij mijn stal niet de hele tijd buiten staan.
maar toch heel erg benankt voor jullie antwoord Knipoog

crazycactus

Berichten: 10930
Geregistreerd: 06-02-05
Woonplaats: Mussel

Re: weven... wat doe je eraan???

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-06 12:07

Soms helpt het om flessen op te hangen in de deuropening, maar je hebt ook paarden die erachter gaan staan weven. Mijn merrie weeft ook, maar wel alleen als ik de stal inkom en het langer duurt dan normaal voor ze naar buiten mag. En buiten doet ze het als ze hoort dat ik ga voeren en ik niet snel genoeg ben om het hek open te maken.

Scum

Berichten: 33101
Geregistreerd: 11-08-03

Re: weven... wat doe je eraan???

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-06 12:33

WN-FA ---> OMG

Lenneke_
Berichten: 18614
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: Garderen

Re: weven... wat doe je eraan???

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-06 17:31

Een brokjesbal of een tonnetje met een klein gaatje gevuld met brokjes vinden de meeste heel erg leuk. Daar kunnen ze uren zoet mee zijn.

Niet op stal is nog het allerbeste, maar het is niet jou paard, dus heb je daar waarschijnlijk geen invloed op.

paix

Berichten: 4213
Geregistreerd: 29-11-06

Re: weven... wat doe je eraan???

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-06 19:25

ik ben het eens niet op stal werkt het best! maar ik heb zelf een paard dat weeft en die kan gewoon niet naar buiten! dus tja wat doe je er dan aan?

Ireen_
Berichten: 8251
Geregistreerd: 13-08-01

Re: weven... wat doe je eraan???

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-06 20:45

Ik heb ook een wever en van alles geprobeerd..

het enige wat echt helpt is voor haar;
Een uitloopstal!
En niet in de buurt zetten van paarden die ze niet leuk vind (ze is wat ouder en staat vrij laag in rang, wanneer ze verplicht op een kleine ruimte staat met een dominant paard voelt ze zich niet prettig). Ze staat ook niet graag aan het begin van het gangpad, waar de hele dag paarden en mensen voorbij lopen, ze heeft liever wat rust.

Symptoombestrijden zoals flessen of een weefrek vind ik eigenlijk geen oplossing.. het weven is een uiting van het paard dat hij zich niet goed voelt, hetzij door verveling of stress of iets anders.

Probeer te vinden wat het probleem precies is!
Weven krijg je er nooit helemaal uit.. mijn pony weeft in principe niet meer, maar als er iets gebeurt wat stress veroorzaakt bij haar, begint ze toch weer even. Als ik haar uitloop dicht zou doen, waardoor ze weer gewoon in een stal staat, staat ze binnen een dag weer te weven.

Als afleiding vinden veel paarden overigens een voerbal (kun je ook zelf maken) en wilgentakken erg leuk/lekker.

Valentijn

Berichten: 4819
Geregistreerd: 22-10-04
Woonplaats: Oudenbosch [NB]

Re: weven... wat doe je eraan???

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-06 00:52

Vaak helpt een uitloopstal het beste.
Weven is een gewoonte dat je niet 1 2 3 afgeleerd krijgt.
Een snack a ball kan goed helpen of een ander leuk speeltje.
Ik snap dat ze 's nachts binnen moet staan.
Probeer het dan met een leuk speeltje en als dat niet werkt kun je er verder vrij weinig aan doen.
Krijgen ze 's avonds geen hooi? zodat ze wat te knabbelen heeft ? Lachen

Juni
Berichten: 14
Geregistreerd: 25-12-06
Woonplaats: Apeldoorn

Re: weven... wat doe je eraan???

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-06 15:11

Hey,

Ik vind stal ondeugend een verkeerde term. Er is toch niets ondeugdelijk aan!
Het is alleen een schreeuw naar verandering van de leefomstandigheden.
Vaak is de oplossing: meer beweging, meer afleiding, grotere box.

Kijk hoe het paard daar op reageerd. Als het niet lukt zoek gewoon verder naar een andere oplossing.

Groetjes!

tamary

Berichten: 29216
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: weven... wat doe je eraan???

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-06 15:17

Weven is volgens mij een gevolg van teveel energie en te weinig beweging. Geef dus meer beweging, liefst weidegang, etc., verminder het krachtvoer en vervang dat door hooi. Voerballen zijn leuk, maar energie heeft dit paard al meer dan genoeg.

Arabesk

Berichten: 28675
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Aan de dijk tussen Hoorn en Enkhuizen

Re: weven... wat doe je eraan???

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-06 01:49

Juni schreef:
Hey,

Ik vind stal ondeugend een verkeerde term. Er is toch niets ondeugdelijk aan!
Het is alleen een schreeuw naar verandering van de leefomstandigheden.
Vaak is de oplossing: meer beweging, meer afleiding, grotere box.

Kijk hoe het paard daar op reageerd. Als het niet lukt zoek gewoon verder naar een andere oplossing.

Groetjes!


Ja je hebt gelijk. Helaas heeft TS niet de mogelijkheid om het paard 24.7 buiten te zetten, maar dat zou wel dé oplossing zijn. Grote kans dat ie daar ook nog af en toe zal weven. Want eenmaal aangeleerd gestoord gedrag gaat er bijna niet meer uit en ze gaan het ook gebruiken als oversprong gedrag, maar het zal wel minder worden

linda_arnold
Berichten: 3326
Geregistreerd: 29-05-05
Woonplaats: Ootmarsum

Re: weven... wat doe je eraan???

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-06 01:52

Weefrek........................

Voldoende afleiding, aandacht, werkzaamheden en speeltjes en ga eens na vanaf waneer het paard is gaan weven. is het misschien een teken van stress?

Kelly0708

Berichten: 541
Geregistreerd: 30-05-05

Re: weven... wat doe je eraan???

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-06 13:39

mijn paard weeft ook.nu bijna niet meer.ze loopt altijd buiten,maar als er iets gebeurd waardoor ze gestresst is begint ze weer.denk niet dat ze gaan weven omdat ze te weinig beweging krijgen.is gewoon een vorm van verveling.en dat word een gewoonte.

Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Re: weven... wat doe je eraan???

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-06 18:30

het enige wat je kunt probveren is ervoor te zorgen dat de ooraak van het weven weggenomen word,
dus meer afleiding, meer bezigheden(meer ruimte, rwvoer en gezelschap)
maar dan nog bestaat de kans dat ze het blijft doen omdat het een gewoonte is gewrden

Sammyoo

Berichten: 4758
Geregistreerd: 31-12-05

Re: weven... wat doe je eraan???

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-07 22:37

Eén van onze paarden heeft ook de neiging om te weven als hij gestrest is. Dus als het voer onderweg is, of zijn buurpaard wordt lekker gepoetst terwijl hij in zijn box staat, gaat hij weven. Ik besteed er maar niet teveel aandacht aan. Hij komt dagelijks buiten met andere paarden, staat in de box naast zijn vriendje waar hij ook fysiek contact mee kan hebben, hij werkt bijna dagelijks, is gezond en heeft een ruime box enz. enz.

develwife

Berichten: 1039
Geregistreerd: 12-12-05

Re: weven... wat doe je eraan???

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-07 22:43

Het probleem met wevers is dat ze niet kunnen rusten en hun conditie dus achteruit gaat. Als je paard een zeer ernstige wever is kan het zelf gebeuren dat het kreupel wordt.
Het weven begint als gewoonte maar wordt al gauw een ondeugd en op den duur zelf een zenuwziekte. Een wevend paard is dus zeker niet gezond.

De oorzaak van het weven is meestal verveling of zenuwachtigheid (het paard kan een intermitterende wever zijn en alleen weven als er iemand in de stal is).

Om het weven op te lossen moet je beginnen met de oorzaak weg te nemen.
In geval van verveling kan je een dagelijkse training verdelen over twee sessies. Paarden weven zo goed als nooit als ze buiten kunnen maar kunnen wel voor de draad gaan ijsberen wanneer er geen andere paarden in de buurt zijn.
Verder moet kan je je paard voorzien van een propere, ruime en dik opgestrooide stal. Op die manier moedig je het paard aan om te gaan liggen.
Je kan aan iedere kant van de opening van de staldeur 2 stenen of banden ophangen. Hierdoor stoot het paard zich bij het weven wat soms ontmoedigend werkt. Je kan hiervoor ook speciale antiweefrekken gebruiken. Deze rekken bestaan uit horizontale metalen pijpen die in de halfopen deur geplaatst worden waardoor de ruimte die het paard heeft om zijn hoofd naar buiten te steken verkleint, waardoor ook het weven vermoeilijkt wordt).
Verder moet je voorkomen dat je paard lange doelloze momenten op stal staat. Je kan je paard dan beter buiten laten lopen in plaats van op stal laten staan.
Heb je meerdere paarden dan moet je het wevende paard apart houden omdat de anderen de gewoonte van het weven anders zouden kunnen overnemen.


Groetjes Tong uitsteken

Ireen_
Berichten: 8251
Geregistreerd: 13-08-01

Re: weven... wat doe je eraan???

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-07 23:06

Ik ben het helemaal met je eens develwife, behalve met de laatste zin Knipoog

Een wever apart houden van andere paarden, werkt het weven juist in de hand. Het overnemen van een stalondeugd als weven/luchtzuigen is volgensmij ook echt een fabeltje. (behalve bij moeder-veulen, dan kan ik me er wel iets bij voorstellen). Meestal komt het doordat paarden in dezelfde (slechte) stal omstandigheden staan.

Mijn wever heeft naast en tegenover een heleboel paarden gestaan, maar nooit heeft er 1 het overgenomen.. Ik heb het verder ook nog nooit gezien dat een paard een stalondeugd overnam van een ander paard.

crazycactus

Berichten: 10930
Geregistreerd: 06-02-05
Woonplaats: Mussel

Re: weven... wat doe je eraan???

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-07 23:16

Mijn paarden hebben het weven van Tina ook niet overgenomen. Dus dat is idd onzin.

Dressuurgek

Berichten: 2287
Geregistreerd: 18-10-03
Woonplaats: Zuid-Oost Nederland

Re: weven... wat doe je eraan???

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-07 10:55

Bij ons gaan de paarden elke dag ongeveer om h alf 10 naar buiten. Nou heeft mijn paard een ingebouwde klok dat als ze iets later naar buiten gaan door omstandigheden, dat ie dan onrustig wordt met draaien/lopen/weven. Zodra ie naar buiten is geweest is er ook niets meer aan de hand een speeltje zou op dat moment echt niet helpen.

m1992

Berichten: 4796
Geregistreerd: 17-09-06

Re: weven... wat doe je eraan???

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-07 21:09

nielsd schreef:
Naar mij weten is weven een stalondeugd. Een stal ondeugd krijgen veel paarden zich vervelen. Wat zou dan helpen?
Ik zou het lekker op wei zetten met soortgenoten tegen de verveling. Dat helpt het beste Haha!


Idd!
De enige oplossing, veel laten bewegen en natuurlijk de wei op!
Geen enkel paard vind het leuk om lang op stal te staan.. Vind je het raar, een hokje van 4x4, vaak nog kleiner. En dan dat ene uurtje eruit om in een bak te lopen.. Leuk hoor, nou nee! Dus dan gaan ze zich vervelen, wat me niet meer dan logisch lijkt.

Narya

Berichten: 5229
Geregistreerd: 23-12-06
Woonplaats: Den Haag

Re: weven... wat doe je eraan???

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-07 23:45

Wij hebben op stal ook een paard dat de hele tijd weeft, en het is echt waardeloos dat er bijna niets aan gedaan kan worden, want nu gaat mijn paard het overnemen. Ze staat nu ook al wel eens te weven Boos! Mja, ik kan moeilijk het paard van een ander de hele dag op de wei zetten :/

Concorde

Berichten: 6692
Geregistreerd: 14-08-01
Woonplaats: Klein dorpje in Twente

Re: weven... wat doe je eraan???

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-07 00:22

Een paard dat eenmaal het kunstje in de gaten heeft zal niet snel stoppen met weven. Bij het weven komt namelijk endorfine vrij, een stofje waar het paard zich lekker van gaat voelen, m.a.w. hij wordt beloond voor het weven. Ik sprak gister mijn dierenarts en die vertelde dat een paard dat flink weeft accuut stopt als je endorfine bij hem inspuit, en zodra dat weer opgelost is begint ie weer met weven. Eigenlijk is zo'n dier dan gewoon verslaafd zeg maar.
Veel afleiding is inderdaad belangrijk, lekker veel naar buiten, evt. een brokjesbal.

smurf1988
Berichten: 6051
Geregistreerd: 05-03-05

Re: weven... wat doe je eraan???

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-07 00:29

de wei op Knipoog