Welke aspecten duidn erop dat jij hoger staat in de rangorde

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

lolokanarie

Welke aspecten duidn erop dat jij hoger staat in de rangorde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-06 20:07

Hallo

Weten jullie nog enkele situaties die aanduiden dat het baasje de baas is, en niet het paard. Ik weet er ook wel tamelijk veel, maar zou ze graag nog eens op een rijtje zien staan.

Het omgekeerde mag ook: hoe zie je aan een paard dat het zich niet respectvol gedraag tov de mens, maw, hoe zie je dat het paard de baas speelt?

De oefeningen die je kun toepassen om dus het vertrouwen en het respect van u paard te verkrijgen en om hoger gerangschikt te staan, mogen jullie ook opnoemen.

mvg Charlotte

Silence

Re: Welke aspecten duidn erop dat jij hoger staat in de rang

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-06 12:42

Wat ik bij Silence een heel duidelijk voorbeeld vind, is dat wanneer hij los achter mij aanloopt en ik stil ga staan, dat hij dat ook doet zonder tegen mij aan te lopen of mij omver te lopen.

Ook vind ik het duidelijk dat je paard jou als hogere ziet, als hij netjes gehoorzaamd, dus netjes meeloopt aan het halster bijvoorbeeld.

_Dunja_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-06 13:32

Inderdaad het achter je aan lopen en op je letten als jij een andere kant op gaat of stil gaat staan, dat is een duidelijk punt.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-06 18:22

oa: als ie bijvoorbeeld aan je frunnikt en je gebruikt als krabpaal, niet stilstaat met opstijgen, niet los stil kan staan, hoofd wegdraait bij hoofdstel omdoen, zn hoofd omdraait en dan vervolgens tegen jouw hoofd butst...
dan ben jij niet de leider maar de lijder Clown

Esther91

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-06 19:52

cissy schreef:
oa: als ie bijvoorbeeld aan je frunnikt en je gebruikt als krabpaal, niet stilstaat met opstijgen, niet los stil kan staan, hoofd wegdraait bij hoofdstel omdoen, zn hoofd omdraait en dan vervolgens tegen jouw hoofd butst...

haha goed gezegd Haha!

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-06 00:10

Het hoeft niet altijd zo duidelijk te zijn. De manier van omgaan tussen mij en Anouar gaat altijd heel goed. Hij doet gewoon wat ik hem vraag en er zijn eigelijk nooit problemen.
Tot ik (met hulp van iemand) Parelli ging doen. Meneer dacht: dikke neus, je doet het zelf maar. Hij weigerde gewoon die oefeningen te doen. Uiteindelijk deed hij het wel na flink optreden van diegene die mij hielp, maar met veel gemor.
Bleek dus dat hij vrezelijk dominant was en hoger stond dan ik.
Maar toch hebben we er nooit problemen mee, hij loopt mij nooit ondersteboven, blijft ook in paniek situaties naar mij luisteren. Het enige wat hij wel eens doet is z'n hoofd opzij draaien als ik naar z'n schouder wil lopen zodat ik er niet langs kan.

Leedebee

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-06 00:33

Ik denk dat als je paard de dingen doet die jij wilt, zoals;
meelopen, halt houden, achteruit lopen, opzij gaan e.d. zonder dat je m aan hoeft te raken,
dus alleen met "lichaamstaal" (zoals paarden dat onder elkaar ook hebben) je dan al behoorlijk
wat respect krijgt van je paard!

Laatst heb ik mijn pony gelongeerd in de bak zonder longeertouw of afrastering! hij bleef gewoon zelf de "longeer rondjes" om me heen lopen! Dat vond ik wel respectvol! Haha! (Alleen na 5 min. was hij het zat en toen ging die toch maar z'n eigen weg, maar toch! Tong uitsteken)

Ramiro

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-06 00:42

Bij Ramiro merk ik dat vrij goed, bijvoorbeeld bij het poetsen van zijn hoofd, ik zeg dan bukken (hij is nl stukje groter dan ik Haha! ) en dan doet hij netjes bukken, hetzelfde als ik hem naar de wei breng, dan loopt hij netjes naast me met zijn hoofd op hoogte van mijn buik. Bij andere loopt hij helemaal boven ze uit, meestal half over ze heen. Op de wei hetzelfde, op andere mensen komt hij in volle galop afgerend en gaat niet op zij, bij mij gaat hij in een ruime bocht om heen.
Gewoon in de omgang luister hij ook gewoon heel goed, als ik wat zeg dan moet dan gewoon gebeuren, maar als andere mensen proberen Ramiro iets te laten doen, dan negeert hij ze gewoon, trekt zich los etc. Ramiro is wel vrij dominant, en leider van zijn kudde, dus dat brengt vaker van dat soort dingetjes met zich mee.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-06 12:29

Het belangrijkste vind ik dat ze niet in jouw ruimte komen, niet ongevraagd aanraken, en dús ook niet omver lopen, bijten, duwen enz.

Ilse17z

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-06 14:52

Ik heb een verzorgpaard maar er staan nog een paar paarden erbij, maar 1tje is erg dominant en dan loopt ie de hele tijd achter je aan (heel erg dichtbij) en een btj met zijn oren in zijn nek (net niet kwaad, net niet plat in de nek) dat is minder ... ik vind dat best eng, wat kan je hieraan doen?

troelala

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-06 18:08

hoi allemaal,ik zelf heb een 3 jarige ruin en is vreeeeeeeselijk dominant..bijten omver lopen zelf uithalen naar je,als die los staat gewoon op je afkomen en doorlopen....Nou ik zeg het je op een gegeven moment kreeg die ook een dominantie onder het zadel,dat is echt niet prettig zeg ik je...En ik ben nooit bang geweest en vond mijzelf behoorlijk streng,maar was toch niet streng genoeg,heb toen maar hulp ingeroepen van een vrouw....Ik zeg je mijn paard moest echt gebroken worden en was echt niet leuk om te zien,maar kan weer alles met hem doen hij heeft weer respect,maar mag hem ook geen centimeter geven want dan zijn we weer terug bij af..

Ramiro

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-06 19:50

Troelala, dat klinkt me bekend in de oren, mijn ruin meent ook gewoon dat hij een hengst is, achter de merries aan, superdominant ook met rijden. Daarom ben ik weer superstreng (wel eerlijk), maar hij mag nog geen pas verkeerd zetten, want als ik eenmaal één keer wat toe sta dan blijft hij bezig.

Misty12

Woonplaats: omgeving enschede, op de fiets, bij de paarden en soms gewoon in huis.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-06 20:45

Wij hebben een superbraaf paard met veel respect voor mensen. Als ze losloopt loopt ze achter mij aan, sta ik stil, staat zij stil. Doe ik twee stappen, dan doet zij er ook twee. Ga ik links, dan zij ook. Dit doet ze zelf wanneer mijn dochter er op zit. Bij het uitstappen doen we dit ook wel eens. Dochter anouk zit er op en lift mee zeg maar. Paard volgt mij precies. Ik heb gemerkt dat meer paarden dat doen. Ik heb wel eens gespeeld met een pony van stal. Die deed het ook. Terwijl de eigenaresse er bij stond. Maar bij haar volgde hij niet. En zo hebben we ook een stel lomperikken op stal die je de wei in sleuren en ook de wei weer uit. En als je pech hebt ook de stal in. Daarbij zijn die paarden ook nog eens 1.76 m, dus niet de kleinsten! Maar die hebben echt geen respect voor mensen. Vooral als er nieuwe stage-lopers zijn. Die worden direkt uitgeprobeerd. Eens in de zoveel tijd wordt die paarden weer even duidelijk gemaakt dat dat echt niet kan. En dan gaat het weer een tijdje goed. En ze gaan gewoon elke dag de wei in, dus dat is het probleem niet.
Wat er verder op duidt dat jij hoger in rangorde staat (is voor mij dan) is wachten tot jij het commando geeft dat ze de stal uit mogen lopen, even opzij stappen als jij dat vraagt, netjes naast je lopen en niet voor je uit, netjes de wei in lopen, omdraaien en pas weg lopen als ze los zijn. Eigenlijk gewoon simpele dingetjes. Netjes luisteren en doen wat jij vraagt. Maar dan verwacht het paard wel dat jij hem ook met respect behandeld en vooral consequent!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-06 20:58

Ehm, mijn pony volgt elke pas van mij, als ik dat vraag (met en zonder touwtje ertussen). Maar hij schuurt wel tegen mij als hij echte jeuk heeft en niets anders heeft om aan te krabben.
Zit er een 'vreemde' ruiter op die linksaf vraagt terwijl ik rechtsaf ga dan is er een probleemsituatie. Echt uitgeprobeerd hebben we het nog niet maar ik verwacht stiekem dat de ruiter dan bakzeil haalt.
Aan de andere kant draait meneer zijn kont naar mij als hem dat uitkomt en is hij nooit te beroerd om even te proberen of ik eetbaar ben.
Sta ik hoger in de rangorde? Ja, denk ik, maar het blijft bevestigen.
Hij is iig wel heel duidelijk in wie 'lager' staat.

Amaryllis

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-06 16:28

Mijn paard was eerst echt een dominante trut, maar dat is de laatste tijd echt een stuk verbeterd. Heb het trainingsboek van iemand gelezen van iemand actief is met vrijheidsdressuur/fluisteren. Weet even de naam niet meer. Ben met een aantal punten uit t boek aan de slag gegaan, en met succes!!

Paard is nu lief voor me, duwt me niet meer aan de kant e.d.

ELpatcho

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-06 18:28

een paard loopt niet tegen zijn baas op/omver
een paard mag zijn baas niet duwen/schuren
niet trekken aan het touw..
als jij met je handen in de lucht snel op hem af loopt moet hij achteruit lopen

*snap niet wrm je het nog op een rijtje wilt hebben als je ze al weet, zeg dan dat je ze niet weet..

Payal

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-06 11:56

hmm.. ik ga dit topic ff in de gaten houden, wel interessant
en ik ga die punten ook ff uitproberen, met je handen in de lucht op m aflopen en dan kijken of je paard dan ook achteruit gaat...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-06 17:49

Om mijn pony achteruit te laten gaan is een enkel "terug" genoeg, daarvoor hoef ik geen ruimte te claimen. Dat was alleen toen ik hem net had het geval, maar toen moesten alle grenzen èn onze positie tov elkaar nog geleerd worden.

khirshanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-06 19:07

Dan heb ik een leuk geval voor iedereen hier Haha! (en ik ben zelf ook benieuwd!)

Mijn shetlander, 2,5, luistert goed. Ze loopt niet over me heen, en alleen als ik voor de deuropening sta, en ze kan niet goed draaien, kan het zijn dat ze me aanraakt. Aan het halster is ze lief, soms wil ze wel wat meer vooruit dan ik, en ik oefen met haar aan de hand in galop te gaan, dan rent ze me wel voorbij. Ze lijkt het niet te snappen, en trekt ook niet, ze buigt meteen af als ze druk voelt. Als ik zonder halster met haar ren, door de wei, gaat ze me niet voorbij, (okee, of ik moet ineens op de rem staan) maar als ik ga, en ik loop, aan de buitenkant van het hek, naar de hoek, loopt ze eerst mee, en gaat dan vooruit. De geiten rennen trouwens ook vooruit.

Ze luistert verder prima, als ze het snapt. Terug gaat nog niet zo goed, omdat ze zich omdraait en dan een paar passen weg doet, maar komen en blijf gaan al heel goed. Als ze iets fout heeft gedaan, soms wil ze me terug poetsen als ik haar krab en komt er weleens een velletje tussen te zitten, hoewel ze 99,5% van de keren gewoon staat te genieten. Als ze merkt dat ze per ongeluk beet had, gaat ze al achteruit. Als ik haar ergens voor moet straffen, hoef ik maar wild op de grond te stampen, of een paar passen dreigend op haar toe te komen, voeg daar een beetje boos praten aan toe, en ze is weg, om een tijdje nerveus 'maar ik wil er ook bij' te staan draaien. Even later komt ze dan heel voorzichtig naar je toegelopen van achteren, en blijft heel mooi wachten tot je aandacht geeft.

Is mijn paard mij dan wel of niet de baas?
Als ze wel mijn baas is, hoe verbeter ik dit dan?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-06 23:23

Ik denk dat je het antwoord zelf wel weet. Je geeft het iig zelf al aan.
De pony moet nog veel leren maar ziet jou wel als leider en wil blijkbaar graag van jou leren.

gekke_koei

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-06 13:22

willem weet goed dat ik de leider ben, alhoewel hij geen uitdaging om het aan tevechten weigerd.
met longeren heb ik minder overwicht dan mijn vriend. mijn vriend is echt de baas.
willem volgt mij, staat stil wanneeer ik het wil, als ik een draf beweging maak draaft hij achter me aan. als ik mijn vinger ookmaar op steek of hee zeg dan stopt meneer waar hij mee bezigis Haha!
alhoewel.. hij is tegenwoordig wel ondeugend aan het worden Haha! maar dat is ook wel weer grappig. hij is goed opgevoed en heeft respect. hij mag ook heus wel eens paard wezen, tot aan een bepaald level. als meneer naar me gaat steigeren(deed hij toenik hem net had) dan krijgtie echt een dikke dreun,mar dan is hetook gelijk over, dan komtie al kauwend naar me toe met de kop naar beneden. dus hij weethet wel Haha!

Tempus_Fugit

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-06 13:32

cissy schreef:

Niet alles hoeft persee erop te wijzen dat je paard je de baas is. Mijn merrie houd er ook totaal niet van als ik dr hoofdstel in wil doen en wil dus niet altijd even makkelijk mee werken (gaat wel steeds beter, doordat ze er aan went), maar daarin tegen als ze op stal staat en ik wil de stal in, zeg ik 'teerruuug' (:P) en gaat ze netjes aan de kant voor me. Ook waagt ze het niet om over me heen te lopen.

(Deze merrie is vroeger streng en duidelijk aangepakt wanneer ze iets deed wat niet mocht, dus gedraagt ze zich heel netjes. alleen is ze aan sommige (nieuwe) dingen gewoon nog niet gewend, waardoor er soms wat miscommunicatie ontstaat)

PienZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-06 22:44

Mn hengst van 1.5 luisterd eigenlijk vreselijk goed. Zo kan ik hem zonder touwtje mee naar buiten nemen want hij loopt netjes naast me stop ik stopt hij ook loop ik verder loopt hij ook verder. Hij schuurt nooit tegen mij aan wel tegen ze staldeur bijv maar dat mag hij. Momenteel is hij wel wat speelser aan het worden uittesten tot hoever hij kan gaan maar hij weet snel genoeg wat wel en niet mag. Ik ben wel vind ik zelf erg streng voor hem en erg consequent maar hij heeft dat ook echt nodig merk ik want daardoor krijg ik wel het respect van hem respect wat ik ook voor hem heb.

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-06 14:16

Dat zit hem bij ons in alles eigenlijk, van rijden tot poetsen/verzorgen/ wandelen enzenz.

Van stilstaan met poetsen tot netjes naast je lopen aan de hand, niet op eigen initiatief van tempo veranderen dat soort dingetjes.

Praktijkvoorbeeldje:
Toen ik mijn haf net had was ze nogal onbeschoft en lomp, ze kreeg naar mijn idee in het verleden veel dr zin, verwend paardje dus, dat botst gelijk met mij. Whoosh!
Dat gebeurde dus ook een keer langs de weg toen ik met haar aan het wandelen was, ik stond stil even met de buurman te praten, mevrouw vond dat het lang genoeg had geduurd en wou verder......van mij moest ze nog wachten........poefff een knie tegen mn been, echt een gerichte trap naar voren, binnen een fractie van een sec had dr ik zeg er eerlijk gezegt hardhandig op dr plek gezet en moest ze nog langer wachten dan dat eigenlijk de bedoeling was.
Naar mijn idee een echt voorbeeld van een paard wat mij op dat moment niet als 'leider' zag, ik voelde me ook beledigd, het is bij die ene keer gebleven, maar goed ook voor haar! Schijnheilig
Nu zijn we ruim een jaar verder en het gaat erg goed, ze is de braafheid zelve die volghens mij dankbaar is voor de duidelijkheid die ik haar geef, ze is zoveel rustiger en meegaander geworden een echte scheet!!! Lovers

_Merato_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-06 20:45

Ik verlang van mijn paarden dat ze netjes stilstaan bij het poetsen, niet gaan hangen, trekken of duwen. Bij het verlaten van de stal moeten ze rustig stilstaan totdat IK zeg dat ze de stal mogen verlaten. Ze moeten stilstaan met opstijgen en afstijgen. Met wandelen moeten ze 2 passen achter mij blijven. Mij inhalen is uit den boze.
Kijk, en daar zit' m nou de moeilijkheid. Wilfried is zeer gehoorzaam, een sukkel zelfs. Nooit moeite mee gehad, maar Yetse is soms echt een draak. Hij huppelt dan als een macho naast je (als ik hem in het weiland zet) en probeert me soms omver te duwen, waar hij zichtbaar lol in heeft. Correcties helpen op dat moment wel, maar de volgende dag doet hij het gewoon weer. Hij maakt zich dan echt groot en stoer, met groots wapperende manen. Soms gebruik ik dan een hengstenketting, wat natuurlijk wel helpt, maar ik wil dat zelf niet altijd gebruiken. Waarschijnlijk komt het omdat hij laat is gecastreerd, waardoor hij deze 'maniertjes' nog heeft overgehouden. Met rijden geen problemen, soms met opstappen, maar dat is snel gecorrigeerd.
Apart he?