Problemen met Haflo, verkopen of niet???

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Shakir

Problemen met Haflo, verkopen of niet???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-06 13:46

Hoi,
Ik heb onlangs een Haflo Arabier (foto's, zie: http://speedtriple991.spaces.live.com/ klikken op foto's op de keuzebalk bovenaan, dan kun je ze groter bekijken) gekocht. Vond hem ontzettend mooi en hij leek me wel een coole jongen om mee te gaan wandelen. Toen ik hem kocht heb ik besloten om hem te laten opleren voor alle veiligheid en zodat het goed zou gedaan zijn.
Maar sedert dan kreeg ik problemen met hem. Hij lijkt zich gehecht te hebben aan die man. Ik krijg de hele tijd te horen van iedereen dat hij met die man veel kalmer is. Het lijkt of het paardje me niet meer moet hebben. Dat doet me veel pijn. Als we alle twee aan zijn box staan lijkt hij alleen aandacht te hebben voor die man.
Ik ben bang geworden van hem. Als ik ga rijden in de piste met andere paarden bokt hij als ik hem tegenhoudt (hij wil graag rondrennen, mee met de andere paarden en als ik hem naar de weide wil doen, even weg van de paarden die nog in de stal zitten steigert hij.
Ik denk dat ik hem jammer genoeg zal moeten verkopen. Of is er nog iemand die me moed kan inspreken. Op zich is het eigenlijk een heel eerlijk paardje. Hij heeft zich ook gedwee zadelmak laten maken. Misschien geef ik hem niet de steun die hij van me verwacht en ben ik niet de persoon om hem te leiden. Maar kan dat nog veranderen?

Cassidy

Re: Problemen met Haflo, verkopen of niet???

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-06 14:59

Het is niet meer dan normaal dat een paard een hechtere band krijgt met de persoon die met hem aan het werk is. Een paard is wat dat betreft niet zo trouw als een hond. Dat hij bij de man die hem beleerd heeft rustiger is, komt door de uitstraling van die man, en door de angst die jij inmiddels voor je paard hebt gekregen. Daar kun jij aan werken, tenminste als je dat wilt. Verkopen is de makkelijkste oplossing. Ik zou veel les gaan nemen, en het misschien in de Natural Horsemanship gaan zoeken. Dat versterkt de band tussen jullie, maakt het paard duidelijk dat jij de baas bent, en helpt je jezelf zekerder te voelen.

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-06 15:04

is dat dat zwarte paardje,dat is wel een heel knap dier hoor...

ik zou als ik jou was niet te snel opgeven,en aan de slag gaan met hem,dan krijg je net zo'n band met hem als die man...

niet te onzeker zijn,en voor je doel gaan.. Ja

succes...

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-06 15:06

Ik ga ook mee met Cassidy. Wil je dit paardje nog een beetje bij kunnen houden, zul je veel meer met hem moeten gaan doen. Verkopen is inderdaad een oplossing, maar ik zou het probleem wel eerst helemaal aanpakken, zodat je zeker weet dat je de goede keuze maakt. Als je zelf al zegt dat het verder een heel eerlijk paardje is, ligt het denk ik inderdaad aan jullie verstandhouding tussen elkaar...

Shakir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-06 16:42

Hoi,

(Ja, idd, dat zwarte paardje) Knipoog

Ben verrast door de positieve berichten. Ik zou heel graag nog proberen met hem. Het probleem is dat ik in het verleden veel gereden heb, wedstrijden gereden, jonge paardjes geleerd...maar het ging nooit van harte. Steeds was er die twijfel en onzekerheid. Ben heel wat tegen gekomen en nadat ik m'n schouder gebroken had ben ik ermee gestopt ( 8 jaar). Maar het paardevirus sluimert nog in me en ben opnieuw begonnen.
Ik ben zo vreselijk bang om eraf te vallen omdat mijn schouder nu superlax is en er terug uit zal vliegen. Dat zal weer enorm veel pijn doen. Misschien moet ik er gewoon voor gaan, les volgen zoals was voorgesteld, misschien wat sterks drinken vooraleer ik me in het zadel zwier Pling. Maar het is een ongelofelijk heethoofd en ik weet me soms geen raad als hij zo nerveus begint te worden.
Anyway, thx voor de oppepper, ik moet erdoor.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-06 17:00

Als jij onzeker bent met een jong paard, dan kun je hem alsnog wat langer en beter later doorrijden. Het kan best zijn dat het nooit echt je paard gaat worden, maar je kunt allicht gaan proberen of je toch tot elkaar kunt komen. Investeer de tijd, ga grondwerk met hem doen, eventueel Parelli....daar wordt jullie band beter van, leer je hem beter kennen en hij jouw.
Mocht je Parelli willen doen, hou er dan rekening mee dat je eerst vanaf de grond aan de basis moet werken, er dus de eerste tijd naast staat. Neem de tijd die nodig is, zodat het uiteindelijk minder tijd kost.

Shakir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-06 22:02

Daar zijn we nu mee bezig. Ik krijg allerlei grond oefeningen van de persoon die hem leert. Hij wil dat ik veel met Shakeer bezig ben zodat hij mij leert vertrouwen. Ik moet hem zover krijgen dat als hij verwijderd is van z'n weidegenootje (een merrie) dat hij dan toch de aandacht op mij toespitst ipv nerveus te staan trappelen en roepen. Bij een paard kun je niet faken, hoe zelfzeker ik me ook tracht voor te doen, hij heeft het rap in de snot welk vlees hij in de kuip heeft.
Laatst bijgewerkt door Shakir op 15-09-06 22:14, in het totaal 1 keer bewerkt

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-06 22:11

Ja ik zou hem ook nog een poosje flink door laten rijden.
Dat hij echt goed bevestigd is.
Ondertussen kan je inderdaad wel wat grondwerk met hem doen zodat jullie dichter naar elkaar toe groeien.

En het is normaal dat hij naar de persoon die hem doorgereden heeft beter luistert als naar jou.
Hij heeft immers die knoppen erop gezet.
Maar dat komt bij jou ook nog wel.

whoopie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-06 10:11

Hoi

Ik weet niet hoelang je nu je paard hebt, maar ik denk dat je eens rustig een jaartje de tijd kunt nemen. Grondwerk is voor mij de basis, ik heb sinds een half jaartje een eigen paardje en merk dat het grondwerk een goede basis legd. Het is wel belangrijk dat je les krijgt van iemand die daar verstand van heeft,maar dat heb je blijkbaar al.

Dat die man een betere band met hem lijkt te hebben zal vooral te maken hebben met zijn deskundigheid en vaardigheden reden des te meer om zelf veel te leren.
Mijn instructeur krijgt van mijn paardje ook veel meer gedaan, ik troost mijzelf altijd met de gedachten dat het zijn vak is dus logisch.
En doe vooral geen dingen waarbij jij je ongemakkelijk voelt, maar neem niet alles te persoonlijk op. Meer dan je best kun je niet doen.
Succes!!

Shakir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-06 00:49

Idd, ik heb de neiging het nogal persoonlijk te nemen. Da's al iets dat ik het besef, heb dat niet alleen bij hem. Ben er vandaag mee gaan wandelen en het ging super! Ik weet dat ik niet te voorbarig mag zijn, maar het geeft me zo'n goed gevoel dat ik denk dat we er wel komen met tijd, samen.
Ik leer er in ieder geval veel uit, ook over mezelf.

Maestroo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-06 13:05

heey...
als je iets echt heel graag wil lukt het uiteindelijk echt wel.. als je het paardje verkoopt is het definitief.. kzou als k jou was gewooon.. het beste eruit proberen te halen en doorzetten..en als het echt neit gaat tot de conclusie komen hem te verkopen...
in ieder geval veel succes!

sandra83

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-06 10:40

luister heel goed naar jezelf. Als je bang bent voor je paard stap er dan ook vooral niet op. Je kunt met grondwerk zoveel over je paard en over jezelf leren, dat je je gedurende die periode helemaal niet hoeft te vervelen of zo.
Ik heb zelf een paard van 3,5 waarmee ik nu een half jaar al alleen grondwerk doe en misschien doe ik dit nog wel een half jaar langer. Ik hou mezelf altijd maar voor: wat is nou een half jaar op de 25 jaar dat ik haar hoop te hebben? Als dit een betere basis geeft, een betere vertrouwensband tussen ons schept, dan is het die tijd dubbel en dwars waard hoor.

Mijn paard is heel erg gevoelig voor mijn onzekerheid. En dat is natuurlijk heel normaal. Maak je paard dus niet onzeker door te gaan rijden terwijl je het allemaal niet zo vertrouwd. Dit is niet eerlijk voor jezelf, en ook niet eerlijk voor je paard.
Heel veel succes!
Fijn dat je trainer begrip heeft voor de situatie trouwens en je ook al helpt met wat grondoefeningen! Klinkt als een man met zijn hart op de goede plaats!

SIEMxFUNNY

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-06 19:32

heel veel succes. Niet opgeven!!

Shakir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-07 17:53

[thx

Girlgamer

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-07 18:00

Gaat het nu nog steeds niet goed dan? Aan gezien je topic van september is.
Ik raad je aan iig om veel grondwerk te doen. Misschien Parelli en/of Natural Horsemanship. Leuk voor jezelf en voor je paard.

Shakir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-07 18:18

Zachtblauw schreef:
Gaat het nu nog steeds niet goed dan? Aan gezien je topic van september is.
Ik raad je aan iig om veel grondwerk te doen. Misschien Parelli en/of Natural Horsemanship. Leuk voor jezelf en voor je paard.

Eh, ik wou gewoon een dt-fout verbeteren die in m'n eerste post staat Bloos Bloos Bloos Bloos (vind dat zo genant) , maar heb per ongeluk 'gequote' en krijg de post er niet af, blijkbaar kan ik geen posts verwijderen.
Ik heb hem een eindje met rust gelaten. Ik ben verhuisd, m'n paardjes ook, hele drukke periode, hij was ook nogal verkouden en wou de boel niet forceren. Als ik er nu aan begin wil ik er 100% klaar voor zijn en ook doorwerken. Hij is nog maar 3 en een half, rustpauze kan geen kwaad volgens mij.
Hier had ik het net over Parelli:http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=125&t=702694&hilit=

silviaftmax

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-07 23:45

Geef niet te snel op hoor. Probeer hem eens lekker te verwennen en niet te gespannen met hem om te gaan, poets hem veel zodat hij ook lekker contact met jou kan maken en hij ook een band met jou krijgt

HappyLove

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-07 23:51

je moet blijven volhouden Lachen
Als je er lang mee bezig bent zal hij ook wel aan jou hechten Lachen

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-07 10:09

Ga idd lekker door met hem. Het zit in jou, niet in je paard. Je straalt de angst die je hebt altijd uit, en dus zoekt het paard steun bij degene die die angst niet uitstraalt.

Ga veel grondwerk doen, dat helpt. En ga eens kijken of je niet een bijrijdpaard kan vinden dat enorm mak is, om weer meer vertrouwen in het rijden te krijgen.

Shakir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-07 00:01

Iemand zei me dat ik niet teveel mag poetsen. Als ik met hem omga moet ik alleen de elementaire dingen doen, zonder veel emotie. Vond dit wel jammer. Ik moet vooral grondoefeningen met hem doen zei hij me. Niet teveel tralala.

Dat bijrijdpaard zal m'n Hafje worden binnen paar maanden, deze moet ook geleerd worden. Maar ik heb hem als veulen gekocht en de band is sterker. Dat zal wel lukken. Deze zomer hebben we wandelingen aan de hand gemaakt en hij is echt van niets bang en is gek op wandelen. Is nogal een verschil met de Halfarabier.

Girlgamer

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-07 18:43

Ik denk dat het juist goed is als je veel met je paard bezig bent. Dus poetsen, wandelen, friemelen, longeren. Je moet maar even kijken wat jou het beste lijkt. Succes!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-07 01:30

Je moet GOED met je paard omgaan, niet teveel friemelen en geruststellen bij een dominant paard, bij een angstig paard juist wel veel tijd met hem doorbrengen.

Staat je paard nu nog bij degene die hem heeft beleerd?

Shakir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-07 12:31

Neen, hij staat nu bij mijn ouders voor een jaar (ze helpen me beetje omdat m'n vriend gestorven is en ik er eindje alleen heb voorgestaan). Ze willen me helpen met de opvoeding (m'n vader kan heel goed met paarden omgaan), maar het is heel druk op z'n werk en hij heeft nu geen tijd. Tot nu toe verzorgen ze m'n paardjes gewoon en heeft hij er nog niet mee gewerkt. Ik durf er niet alleen aan te beginnen omdat ik bang ben om iets verkeerd te doen en beter onder begeleiding met hem werk. Hoop dat m'n vader toch tijd zal kunnen vrijmaken, het is nodig dat er mee gewerkt wordt (al is het grondwerk).
Aan de ene kant is hij dominant (in de weide) maar daarbuiten gedraagt hij zich als een Arabier. Naar alles kijken en proberen om ervan weg te lopen. Het enige dat de vorige eigenaar gedaan heeft is hem van de stal naar de weide brengen en eens laden, maar hij heeft niet echt manieren geleerd, teveel verwend. Dat merk je aan zijn karakter.
Het is een goed paard, maar je moet hem kunnen berijken, hij moet je willen accepteren.
Ik voel dat m'n Hafje het erg leuk vind om gepoetst te worden, maar Shakeer totaal niet, hij vind dat wss vervelend om te moeten stilstaan. Dus alleen de elemantaire zaken, het is geen tuttelpaardje. (Botst dus totaal met mijn karakter, ik ben wel een tuttelmens )