help!!paard wordt helemaal wild !!!

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

amazoneken

help!!paard wordt helemaal wild !!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-06 16:21

heeejz iedereen !!!

ik heb echt een schat van een paard die ik voor geen goud zou willen missen Knipoog
maar de laatste tijd doet ze heel erg raar en vroeger deed ze dit dus niet :
altijd als ik haar wil los laten lopen in de piste word ze heel erg wild .... ze rukt het touw uit mijn handen en ze gaat ervandoor Scheve mond .... als ik haar ondertussen wil laten lopen dus een beetje met een zweepje zwaaien Knipoog loopt ze me omver en dat kan soms heel pijnlijk aankomen Gestoord haar bochten neemt ze ook heeeel erg scherp en kan daardoor struikelen...

weten jullie wat er met haar scheelt ??
en weten jullie een oplossing voor dit probleem ??

het is een merrie van 8 jaar, 1.65m (ongeveer Clown ), ze is heel leergierig, ze heeft papieren, het is een holsteiner, .... moeten jullie nog iets weten of hebben , vraag maar Knipoog

cordonblue

Re: help!!paard wordt helemaal wild !!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-06 17:42

Een paar punten: is ze onder het zadel ook wild? zo ja, dan kan een medisch mankement de oorzaak zijn. puntje 2: Krijgt ze genoeg beweging (dwz dagelijks en niet alleen op wei?) Zo nee, dan heeft ze misschien wel wat veel energie.
Punt 3: hoe is ze met poetsen ed.? Het kan zijn dat het paard geen respect voor je heeft. Het is dan niet de bedoeling om haar constant te straffen, maar dan moet je consequent zijn en goed gedrag belonen. Sommige jonge paarden rennen nog wel eens uit speels gedrag mensen "half omver", maar omdat er bij jouw paard sprake is van een omslag, lijkt me dat sterk. Het lijkt me ook een erg overdreven reactie om een gevolg van haar hengstigheid te kunnen zijn, al ken ik wel paarden die er echt heel sterk op reageren. Is jouw paardje nu hengstig?

Kortom, het gedrag van je paardje kan heel veel redenen hebben. Als het gedrag blijft voortduren en consequent gedrag vanuit jou, geen effect heeft, kan je er beter eens door iemand naar laten kijken. Succes ermee!

Mrjeel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-06 19:05

overdreven geval van hengstigheid?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-06 19:06

--> OMG

eefda

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-06 19:25

je kan ook kijken of je hem niet te veel voer geef. hooi maakt niet uit maar met krachtvoer moet je wel voorzichtig zijn.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-06 19:34

sluit ik me bij aan, hoeveel krachtvoer krijgt je paard?

PrisSyl

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-06 19:48

sluit ik me ook bij aan Lachen

hns

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-06 19:38

Van de computer uit kun je de oorzaak niet achterhalen, ik zou eens een DA erbij halen om te kijken of het geen medisch geval is.
En ben je op dat moment waar het paard wild word rustig, anstig, gespannen etc.
Als je namelijk weet wanneer die wild word en je juist kort voordat moment je zorgen erover maakt blijft je paard dit doen!!
Hou hier dus ook rekening mee.
Verder nog krijgt die genoeg beweging,hoeveel krachtvoer krijgt die.
Ga alles stap voor stap na.

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-06 18:12

Het klinkt alsof je paard te weinig respect voor je heeft en je haar niet meer onder controle hebt en verder dat ze teveel energie heeft omdat ze te weinig beweging krijgt.
Laat haar wat harder werken en ga verder oefenen met grondwerk, door met haar aan de hand te lopen, telkens stappen en stoppen op jouw commando. Zeker als je haar wilt loslaten nooit losknippen en gelijk weg laten rennen, maar altijd nog even laten wachten, belonen en dan pas loslaten!

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-06 19:04

Doe je haar altijd opjagen als ze los in de bak is? Dan weet ze waarschijnlijk al meteen dat ze moet gaan rennen en daardoor wil ze dan meteen wegrennen denk ik. Ga in de bak wat grondwerk doen, ga gewoon aan het halstertouw wat lopen door de bak met haar, even stilstaan in het midden, overal aanraken en aaien, en als ze dan een pas verzet zonder dat jij dat hebt gevraagd zet je haar terug op de oude plaats. Zo leert ze respect voor jou te hebben en te luisteren.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-06 19:25

Je had deze vraag al eerder gesteld, en daar heb ik in dit topic al antwoord op gegeven:
viewtopic.php?f=123&t=644459&p=18026788&hilit=#p18026788

Verder bespeur ik een gebrek aan respect t.o.v jouw, ik zou haar om te beginnen niet meer opjagen bij het losgooien, verder de tips volgen die ik in mijn antwoord heb gegeven. En misschien heb je nog wat aan het boek Grondwerk van Inge Teblick?

hns

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-06 21:18

Wat lees ik nou?! Nagelbijten / Gniffelen

Citaat:
dan als we het laten lopen heeft ze me ook al eens omver gelopen, maar dat is nog niet zo erg

Niet zo erg zeg je?
Als je dit 'niet zo erg' vind dan wordt zoiets juist erger tot dat ze je opeens helemaal omwalst.
Grondwerk kan je al een goed stuk verder helpen Ja

amazoneken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-06 20:20

neen mijn paard is helemaal nie wild bij het poetsen en het rijden dan heeft ze heeel erg veel respect voor me , ze is momenteel niet hengstig en krijgt nie echt veel krachtvoer want ze is een paar maand zwanger en heef ik haar wat merriebrok, in de bak laat ik ze niet opjagen ik laat haar op het gemak doen dan even wennen aan de longe maar dan pas komt het probleem ... dat rukt ze ook uit mijn handen ....

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-06 20:36

Zoek iemand met ervaring die je ermee kan helpen, je hebt haar duidelijk niet onder controle, ze heeft zo te horen echt geen respect voor jou.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-06 00:41

Ik hoop dat je snel professionele hulp gaat zoeken voordat het echt compleet fout gaat....

Je paard heeft GEEN respect voor je. Ze DULDT je. Op het moment dat ze RESPECT voor je heeft, zou ze het ook niet in haar hoofd halen om de benen te nemen als ze aan de longe zit, of aan een halstertouw.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-06 01:16

amazoneken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-06 17:03

hallo ik heb er eens iemand bijgehaald die er veel van kent , ze hadden gezegt dat ik haar te lang stil laat staan voor haar leeftijd dat ik zeker 4-5 keer in de week erbij moet gaan en dat deed ik dus niet !! nu is ze weer rustig Knipoog, bedankt voor jullie hulp !!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-06 17:06

Ik begrijp uit je antwoord dat je er niet dagelijks heen ging? Bleef dat paard dan gewoon in zijn box staan als jij er niet was? Dan verbaasd het me idd niet dat je een dergelijke reactie krijgt. Een paard moet overigens IEDERE dag uit die box, en niet alleen 4-5 keer in de week. Ongeacht haar leeftijd....

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-06 17:09

??????????? Vind je het gek dat je paard gaat rennen als hij er dan eindelijk eens een keer uit mag??? Wees blij dat hij je er nog niet heeft afgegooid onder het rijden! Ik begrijp dat het een jong paard is en die hebben elke dag beweging nodig!

amazoneken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-06 18:56

voor school mocht ik van mijn moeder dus niet elke dag naar de manege toen heb ik haar meegenomen tesamen met de meneer die het heeft gezegt nu mag ik er 4-5 keer in de week naartoe en ik heb gevraagt of ze mijn paard in de stapmolen of eens willen laten lopen als ik er niet ben en nu is ze echt veel beter ik befrijp waar mijn fout zat

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-06 07:08

Hopelijk geef je vanaf nu je paard de vrijheid om iedere dag lekker los te kunnen bewegen!! Het is echt slecht voor je paard om hem/haar iedere dag alleen maar op stal te laten staan!

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-06 08:48

Vraag ik me wel af waarom je paard niet de wei op mag..

Sassie__

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-06 13:55

Als je gewoon geen tijd hebt, wegens school, om naar je paard te gaan zou ik een aardige verzorger zoeken. Er zijn genoeg ervaren mensen die graag een paard keer in de week iets met een paard willen doen. Dan is je paard elke dag lekker de box uit, en ik denk dat dan het probleem toch voor een groot gedeelte opgelost.