3 jarig paard laat zich moelijk pakken tips

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Blablabla11

Berichten: 7882
Geregistreerd: 27-05-06

3 jarig paard laat zich moelijk pakken tips

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-06 11:45

Ik heb sinds een paar weken een 3 jarig kwpn paard merrie..
Ze staat bij mij altijd op het land.. Alleen 1 probleem ze laat zich niet graag pakken.. ze heeft een hekel aan halsters.. Ik weet nu dat je haar niet meteen moet pakken maar eerst moet aaien als je haar wilt pakken.. Maar soms kan ik al niet eens bij haar in de buurt komen en loopt ze al weg..

Ik ben erg geduldig met haar en neem alle tijd voor haar.. Ze reageerd nu ook op een fluitje en dan komt ze er aan.. maar het ontwijken wil ik ook niet..

ze is schuw voor halsters en hoofdstellen ze heeft er gewoon een hekel aan..

Misschien dat iemand tips heeft om het te verbeteren.. ze is niet kopschuw maar het gaat echt om het halster en hoofdstel waar ze een hekel aan heeft

Afbeelding
Afbeelding

alvast bedankt voor de tips

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Re: 3 jarig paard laat zich moelijk pakken tips

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-06 11:48


Blablabla11

Berichten: 7882
Geregistreerd: 27-05-06

Re: 3 jarig paard laat zich moelijk pakken tips

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-06 11:52

neej is een ander paard met een ander probleem

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Re: 3 jarig paard laat zich moelijk pakken tips

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-06 11:57

Ook hier is mijn advies: Parelli. Ga de games met haar doorlopen, dan zal ze uiteindelijk ook het halster en het hoofdstel accepteren.
Op de momenten dat je wel met halster omdoen gaat oefenen, doe dit dan zeker 40 keer achter elkaar, tot ze geen weerstand meer toont. Halster om, belonen, halster af, belonen. Dit herhalen. Met het halster het paard ook over het hele lichaam aanraken. En dan dito met het hoofdstel.

Zijn de tanden trouwens al nagekeken? Bij beide paarden waar je een hoofdprobleem mee hebt?

lovelyme
Berichten: 211
Geregistreerd: 17-02-05

Re: 3 jarig paard laat zich moelijk pakken tips

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-06 11:57

halster achter de rug
of een suikerklontje door het neus gedeelte steken en dan omdoen
dus maak het leuk als je komt met een halster
loop ook eens heen doe het halster om en weer af
maak er een spelletje van ga met je rug naar het paard toe staan en geef haar geen aandacht
er zijn legio mogelijkheden
maar waarom is ze schuw voor het halster cq hoofdstel??
heeft ze last van haar tanden of is er iets anders
of associeert ze dit met werk
zoek dat ook eens uit

Blablabla11

Berichten: 7882
Geregistreerd: 27-05-06

Re: 3 jarig paard laat zich moelijk pakken tips

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-06 12:14

er is nog weinig met haar gedaan.. ik heb haar net een paar weken ze is dus nog niet beleerd ect.. dat bedoel ik met weinig gedaan.. dus met werk associeren kan niet.. ze is als veulen zijnde van veemarkt naar veemarkt gegaan.. hierdoor heeft ze een hekel aan halster ect gekregen.. de vorige eigenaar is al best ver met haar gekomen.. ze is ook erg een kennig.. het gaat opzich goed maar ja het kan veel beter.. het moet eigenlijk zo straks zijn dat ik er zonder nadenken kan pakken.. Ik heb nog een 25 jarige die was ook schuw die heb ik nu 10 jaar maar die was toch weer op en hele andere manier schuw.. is nu niets meer van te zien dat hij schuw was.. en ja tips zijn welkom kan ik alleen van lern en misschien reageerd ze op een van de tips heel positief..

Sosha

Berichten: 3126
Geregistreerd: 31-03-04
Woonplaats: Rhenen

Re: 3 jarig paard laat zich moelijk pakken tips

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-06 12:27

Met de rug naar het paard toegekeerd er heel langzaam op af gaan (dus na ieder stap eventjes wachten) en ze pas pakken als je er echt dichtbij naast staat.

Zorg dat je altijd wat lekkers bij je hebt om direct te belonen als je ze vast hebt.

Halster en hoofdstel is een kwestie van veel oefenen. Zorg dat je een zacht materiaal halster hebt, dat kan ook schelen.

Blablabla11

Berichten: 7882
Geregistreerd: 27-05-06

Re: 3 jarig paard laat zich moelijk pakken tips

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-06 12:39

heb voor hoofdstel het zachtste matriaal dat er te krijgen was. mijn vorige paard was niet schuw dan maar was gevoelig en had met alles dus het zachtste van het zachtste Tong uitsteken.. Ja ga het negeer spelletje wel bij haar proberenvanmiddag.. bij onze andere pony kyra werkt dat wel heel goed..
alvast bedankt

Blablabla11

Berichten: 7882
Geregistreerd: 27-05-06

Re: 3 jarig paard laat zich moelijk pakken tips

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-06 11:18

nog iemand met tips??