Hoe merk je als een paard geen respect voor je heeft?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Amani

Hoe merk je als een paard geen respect voor je heeft?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-06 20:47

hey heyy
ik zie hier zoveel mensen in hun topics zeggen:
"paard heeft totaal geen respect voor me"
wat verstaan jullie daar dan onder en hoe merken jullie dat dan.
misschien een beetje domme vraag maar ik vraag me gewoon af waneer jullie vinden dat een paard geen respect voor je heeft.
Ojaa! hoe krijg je dan weer wel respect van je paardje!?!?!?

groetjes mij!

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-06 20:51

Vooral als je paard geen rekening met je houdt, de baas speelt of zich niks van je aan trekt kun je, denk ik, spreken van geen respect.

Respect krijgen kun je het beste doen door respect voor hem te hebben en respect terug te eisen. Zeker zijn van jezelf helpt heel erg. Eisen dat hij op je let, rekening met je houdt. Niet eens met geweld. Ik vind het moeilijk uit te leggen van achter de computer maar er zijn zat bokkers die je kunnen helpen.

Oh en domme vragen bestaan niet, alleen domme antwoorden.

LittleRose

Re: Hoe merk je als een paard geen respect voor je heeft?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-06 22:09

Zelfde al judith_cloud.
Je merkt denk ik snel genoeg wanneer je paard geen respect voor je heeft. Hij luisterd dan niet en idd gewoon de baas spelen.

Ik vind dat je net als bij kleine kinderen een strenge stem opzetten wanneer hij iets echt niet mag doen. En wanneer hij iets goed doet in jou ogen goed belonen. Je kunt erg veel doen met je stem

ikar_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-06 22:14

judith_cloud schreef:
Vooral als je paard geen rekening met je houdt, de baas speelt of zich niks van je aan trekt kun je, denk ik, spreken van geen respect.

Respect krijgen kun je het beste doen door respect voor hem te hebben en respect terug te eisen. Zeker zijn van jezelf helpt heel erg. Eisen dat hij op je let, rekening met je houdt. Niet eens met geweld. Ik vind het moeilijk uit te leggen van achter de computer maar er zijn zat bokkers die je kunnen helpen.

Oh en domme vragen bestaan niet, alleen domme antwoorden.

Hier ben ik het helemaal mee eens

Kris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-06 09:14

Als je paard jou niet ziet staan en dus vrolijk door je heen wandeld, wanneer hij jou totaal negeert (zowel met rijden als aan de hand) wanneer hij naar je gaat dreigen of je daadwerkelijk probeert te slaan en/of te bijten of als je paard de leiding over jou probeert te nemen kun je praten over "geen respect".

Om het respect terug te winnen kun je gaan grondwerken, maar ook zelfverzekerd overkomen op het paard en dus weer de leiding nemen kunnen erg helpen.

Laura82

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-06 21:18

Als je paard geen respect voor je heeft, sta je als het ware "onder" hem/haar in de kudde. Het paard is dominant, loopt bijvoorbeeld dwars door je ehen. Dit heb ik met mijn ex-verzorgpaard gehad. Aangezien paarden kuddedieren zijn, heb ik me hier toen verder in verdiept. Ga hier niet het hele verhaal vertellen (dan beni k over een uur nog niet klaar), maar als je het "respect" van je paard wil terugwinnen, moet jij de leider zijn. Dit kan je doen door heel consequent te zijn en je groot te maken. Voorbeeld: als je met je paard aan een halster loopt en jij wilt hem laten halthouden, maar je paard loopt gewoon door, dan laat je hem verderop alsnog halthouden en laat hem achteruit stappen totdat je op de plek staat waar je oorspronkelijk wilde halthouden. Daar zet je hem stil. Als hij dat braaf doet, altijd belonen!!

Mijn verzorgpaard liep dwars over me heen naar buiten als ik zijn stal in wilde komen. Eerst geprobeerd hem achteruit te duwen, te "jagen" etc, hielp allemaal niet. Toen hij het voor de 6e keer ofzo deed, (dus na vele blauwe plekken, platte tenen en een geneusde pols) heb ik een zweepje gepakt en hem een zachte tik op zijn borst gegeven. Toen hij het vervolgens weer wilde doen een hardere tik gegeven. Hij heeft het daarna nog wel een paar keer geprobeerd, maar nooit meer heel serieus, gewoon ff kijken hoever hij kon gaan.

Je moet het uiteraard niet gaan overdrijven, het moet geen mishandeling worden, maar je mag best heel duidelijkmaken wie de baas is.

snoeppapier

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-06 21:41

Respectloosheid, en dus dominantie, zit 'm al in hele kleine dingen.

Wel eens gehad dat je paard zijn hoofd na het rijden schuurde tegen jouw rug aan?
Teken dat hij jou niet respecteert, een paard dat lager in rangorde staat zou het nl. niet in zijn hoofd halen een ander paard zo te duwen en als 'schuurpaal' te gebruiken

Ook paarden die agressief/fel reageren als je ze uit de wei wilt halen/hun stal inkomt tonen op die manier geen respect. Ze proberen jou min of meer weg te jagen (soms door alleen maar oren in de nek te doen, soms ook echt door te slaan/bijten).

En ook het in jouw persoonlijke ruimte komen is een teken van dominantie, dat wil zeggen dat jouw paard zo dicht bij je komt, dat je dat als dreigend kunt ervaren.

Ik heb zelf ook een tijd gedacht dat het lief was, als mijn paard dicht op me stond, dat hij graag bij me was. Dit bleek echter gewoon pure dominantie te zijn, want als ik hem wegstuurde bleef meneer gewoon star staan

Hij stond ook wel eens op mijn tenen of botste tegen me aan, allemaal dingen die erop wijzen dat hij mij niet als leider zag, of als hoger geplaatste in de rangorde.

Ook liep hij gerelmatig 'door' me heen, oftewel, als ik stilstond, liep hij nog 3 passen door, waardoor ik me ter hoogte van zijn schouder bevond. In principe hoort je paard zich áchter jou te bevinden, en bevindt jij je in de leidende positie.

Inmiddels is hij dat wel grotendeels afgeleerd, iedere keer als hij mij inhaalt maak ik met het uiteinde van mijn leadrope (lang halstertouw) een zwaaiende beweging naar hem toe. Hij weet dat als hij doorloopt, hij een touw in zijn snufferd krijgt, en hij vervalt dus naar de positie waarin hij moet lopen. Ook maak ik wel eens een snelle wending, waardoor ik weer 3 passen op hem voor kom te liggen, omdat hij die draai niet zo snel maakt. Voor hem is dat heel irritant, om constant te moeten draaien, dus hij weet dat voor mij uit lopen = draaien, en op die manier blijf hij achter mij lopen.
Ook als hij doorloopt terwijl ík stilsta, zet ik hem 3 passen achteruit. Dit is heel plaatsbevestigend voor mij, want voor hem is het onprettig om achteruit te moeten lopen, en dat laat zien dat ik de leider ben, dat hij moet wijken voor mijn druk

Net als dat paarden die op de poetsplaats constant staan te draaikonten, dus de hele tijd opzij stappen, en daarbij geen oog hebben voor het baasje. Niet prettig als je net gebukt staat om een hoef op te tillen en paardlief draait zijn kont tegen je aan
Vroeger stapte ik automatisch opzij als m'n vzpaard stond te draaien, inmiddels heb ik geleerd dat ík niet hoef te wijken voor hém. HIJ stopt maar als ik daar sta, en zo niet, dan krijgt hij een prik in z'n bil/flank/hals, waar ik op dat moment bij kan, zodat hij terugdeinst en niet door mij heen walst

daantjuhhh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-06 21:47

Kris25 schreef:
Als je paard jou niet ziet staan en dus vrolijk door je heen wandeld, wanneer hij jou totaal negeert (zowel met rijden als aan de hand) wanneer hij naar je gaat dreigen of je daadwerkelijk probeert te slaan en/of te bijten of als je paard de leiding over jou probeert te nemen kun je praten over "geen respect".

Om het respect terug te winnen kun je gaan grondwerken, maar ook zelfverzekerd overkomen op het paard en dus weer de leiding nemen kunnen erg helpen.

dat doet mijn paard ook!
wandeld zo over je heen, maar toch heeft ze wel degelijk respect voor me hoor!
ze is alleen een beetje lomp!
ze dreigt ook wel eens met slaan, maar dat zijn met transportbeschermers omdoen en tijdens het eten aan haar achterbenen komen.
maar ik hoef maar een keer EH te zeggen en ze doet me niks!
Dan kan ik rustig haar achterbenen optillen!
Ze is door haar vorige baas behoorlijk verwend, die man was echt TE lief.
Ik kwam daar kijken en het eerst wat ik moest doen was een handje brok geven om kennis te maken.
Toen moest ik haar zelf longeren (er had een jaar niemand meer opgezeten) maar voor het longeren eerst een handje biks!
Toen opstappen, maar voor het opstappen eerst een handje biks.
Toen ik klaar was moest ze afgespoten worden, maar eerst een handje biks..
Ik werd er gewoon moe van..
Maar het paard is echt wel een schat van een dier, je moet het haar af en toe alleen even helpen herrinneren!
Hihi

Laura82

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-06 06:13

Daantjuh: ook als een paard "lomp" is, lopen ze niet door hun leider heen! Kijk maar in een kudde: de leider van de kudde geeft zonder pardon een mep! Dan haalt een paard t niet in zn hoofd. Nou kunnen wij dat gerust op een iets vriendelijkere manier doen, maar lompheid is geen excuus om door je heen te wandelen!

daantjuhhh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-06 09:19

Maar toch heeft mijn paard respect voor me.
En ja ze is lomp.
zo wandeld ze ook als ze naar buiten mag en graag wil tegen de rand van de deur.
zo wandeld ze zonder pardon een ander paard omver.
Ze is een beetje onhandig daar in.
Maar respect heeft ze echt wel.

cissy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-06 10:14

jij dénkt misschien dat ze respect voor je heeft, maar je paard denkt duidelijk wat anders....
en dat handje biks elke keer is voro je paard duidelijk een teken dat jij geen respect verdient want je geeft haar elke keer te eten en wie denk je dat er het eerst eet in de kudde? jij bevestigt haar hiermee dat jij de lagere in rangorde bent....

daantjuhhh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-06 10:44

Ik zeg toch dat de vorige eigenaar van mijn paard dat deed!
IK NIET!
Juist niet.
Mijn paard heeft juist wel respect voor me.
Ze moet alleen alles zien wat er in haar omgeving gebeurt,.
Mijn paard is in de kudde de verkenner!
Maar nee is nee en dat weet ze!

Cassidy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-06 11:31

@ Daantjuh, Op het moment dat een paard in mijn persoonlijke ruimte binnenkomt, door wat jij lompheid noemt en een ander disrespect, is hij beslist respectloos. Ik heb een hula hoop van zeker een meter om mij heen. Ieder paard dat daar in komt, wordt gecorrigeerd....

Sorlede

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-06 11:40

Maethoriel schreef:

Wel eens gehad dat je paard zijn hoofd na het rijden schuurde tegen jouw rug aan?
Teken dat hij jou niet respecteert, een paard dat lager in rangorde staat zou het nl. niet in zijn hoofd halen een ander paard zo te duwen en als 'schuurpaal' te gebruiken

Dit bovenste stukje hoor ik van vele. Maar eigenlijk ben ik het er niet mee eens, ik heb al zoveel paarden meegemaakt, en t is gewoon een feit dat als je hebt gereden dat het paard zich tegen de ruiter wil schuren, ik zie dat niet als een belediging of dat het paard geen respect heeft, elk paard waarmee ik te maken heb gehad in mijn leven wou dat doen bij de ruiter, t zijn ook maar paarden en die hebben gewoon jeuk van het hoofdstel

zelf heb ik nu een paard wat steigert als ik erop zit, dat vind ik ook een zeer teken van respectloos, maar helaas ben ik al 1 1/2 jaar bezig om het respect te winnen, maar tevergeefs, ik heb me er maar bij neergelegd, en gebruik haar voor het doel waarvoor ik haar heb gekocht. en hopen dat ze ooit wel respect gaat krijgen voor me, al heb ik wel het idee dat ze emotioneel niet in orde is, en gewoon geen mensen vertrouwt. maar ja, hoe krijg je dan 't vertrouwen, dus als iemand tips heeft

snoeppapier

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-06 12:53

protonja schreef:
Maethoriel schreef:

Dit bovenste stukje hoor ik van vele. Maar eigenlijk ben ik het er niet mee eens, ik heb al zoveel paarden meegemaakt, en t is gewoon een feit dat als je hebt gereden dat het paard zich tegen de ruiter wil schuren, ik zie dat niet als een belediging of dat het paard geen respect heeft, elk paard waarmee ik te maken heb gehad in mijn leven wou dat doen bij de ruiter, t zijn ook maar paarden en die hebben gewoon jeuk van het hoofdstel

Dat ze wíllen schuren kan ik me heel goed voorstellen, maar dat ze het dóen is voor mij hoe dan ook een teken van dominantie. Het paard komt in míjn persoonlijke ruimte, waar Cassidy heet ook over heeft, en dat ís gewoon een teken van respectloosheid

Overigens wat jouw probleem met je paard betreft, ik zou hulp zoeken. Het lijkt me ontzettend rot om constant met dat stijgeren geconfronteerd te worden, en denk dat je het zelf ook fijner vindt als je dat kan verhelpen.
Zoek anders eens een goede NH-instructeur in je omgeving die jouw paard vertrouwen in jou kan geven en je kan helpen met de dominantieverhouding

Cassidy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-06 13:13

Steigeren is bij mij dus echt not done, ik zou er nieteens meer opstappen, maar hulp zoeken. Overigens moet je eerst zien uit te vinden of het steigeren komt door lichamelijke problemen of idd door dominatie.

Sorlede

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-06 15:20

dankje voor jullie tips over dat steigeren,maar je wil niet weten hoeveel hulp ik al gezocht heb, ALLES maar dan ook alles heb ik er al aan gedaan. K wou gewoon even nog kijken of iemand misschien de Ultimate(ofzoiets) tip had die ik nog niet geprobeerd heb. t gaat gewoon niet over, dus accepteer ik maar dat ze onder het dressuurmatige werk doet steigeren, en probeer ik ermee om te gaan, want voor de rest is het een SUPER paard, eg een droompaard en ze kan SUPER springen en daarvoor heb ik haar ook gekocht. het is zeker zeer vervelend, dat steigeren,maar ik heb echt alles al geprobeerd van dierenarts tot mensen die wat met zo'n paarden werken en ze van het probleem afhelpe,alles tevergeefs. en verkopen: wie wil zo'n paard nou kopen en dat doe ik een ander niet aan,dat is te gevaarlijk voor iemand die haar nog niet kent. maar verder klaag ik er ook niet over ofzow, maar ik vind dit wel iets van respectloos.

cissy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-06 16:46

misschien dat niet je paard maar JIJ eens op een cursus NH moet gaan? dan leer je de dominante trekjes van je paard te herkennen en corrigeren.

Sorlede

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-06 16:56

IK :S ik weet inmiddels na anderhalf jaar wel hoe ik met haar om moet gaan ja, corrigeren heeft niet zoveel zin , ze blijft het doen, maar herkennen doe ik het zeker, en ik probeer het al zoveel mogelijk te voorkomen, maar het zit er gewoon in.

Xantaatje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-06 17:49

cissy schreef:
jij dénkt misschien dat ze respect voor je heeft, maar je paard denkt duidelijk wat anders....
en dat handje biks elke keer is voro je paard duidelijk een teken dat jij geen respect verdient want je geeft haar elke keer te eten en wie denk je dat er het eerst eet in de kudde? jij bevestigt haar hiermee dat jij de lagere in rangorde bent....

Dus als ik het goed begrijp kan je dat beter niet doen? Ik doe dat namelijk ook weleens Ik zou hier dan ook graag meer over willen weten.

Laura82

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-06 19:48

Inderdaad is schuren een teken van respectloosheid! Ja, ze hebben jeuk, maar je bent geen boom!! Schuren doen ze maar op stal of in de wei!!

daantjuhhh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-06 19:49

Cassidy schreef:
@ Daantjuh, Op het moment dat een paard in mijn persoonlijke ruimte binnenkomt, door wat jij lompheid noemt en een ander disrespect, is hij beslist respectloos. Ik heb een hula hoop van zeker een meter om mij heen. Ieder paard dat daar in komt, wordt gecorrigeerd....

Hij word dan ook wel gecorrigeerd!
En dat neemd hij dan ook goed op en houd mij strak in de gaten.
Hij weet echt wel als ik EH zeg dat dat dan ook echt NOT DONE is.
Als ik mijn staldeur open laat staan blijft ze staan als dat van mij moet!
Als ik stop (als we wandelen) staat ze boem naast me stil.
Als ik zeg terug gaat ze terug.

Maar ik bedoel alleen maar uit te leggen dat een paard ook "lomp" kan zijn zonder respectloos.
Als ze respectloos zou zijn zou ze niet reageren op een kleine corrigeer hulp.
En ze reageert abrubt!
Ze is juist netjes her opvoed nu!

pmarena

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-06 23:26

Ik heb een gruwelijke hekel aan respectloze paarden

Zo staat Rena met een stuk of 5 anderen op stal en in de wei , en alleen die van mij is echt goed opgevoed

En dat is niet omdat ik het zelf zeg....

Ook mijn plofcirkeltje is heilig , ik wens niet vertrappeld te worden als ik in de wei sta , of meteen beschuurd te worden door een paard met jeuk aan z'n harsens. Op een paar meter afstand blijven ze maar lekker staan totdat ik zelf ervoor kies om naar ze toe te komen.

Ik zal even de dingen opnoemen waar ik een schurfthekel aan heb :

Neem je andermans paard of pony mee als je toch je eigen pony naar de wei gaat brengen.

Die van mij loopt aan een doorhangend touwtje gewoon braaf mee , zal ook wel eens proberen om een lekker pluk gras mee te snaaien onderweg maar als ik nee zeg is het over.
Ik moet ook naar mijn werk dus heb geen tijd voor getut , wil ze alleen even overbrengen. Die van mij staat zo in de wei.

Die andere haarballen zijn op zich wel braaf , maar ik vind het respectloos als ik ze naar de wei breng / uit de wei haal , als ze :

- hun kop niet even stil kunnen houden voor omdoen halster / touw
- niet braaf meelopen
- ineens stilstaan om iets te bekijken (hallloooo je bent aan het meelopen ja !)
- ineens kop vol in de grond om te gaan grazen
- niet vooruit te branden zijn
- zich opdringen als je je eigen paardje wil pakken
- niet opzouten bij het hek als je alleen je eigen paardje eruit wil halen
- overal een beetje heen willen dwarrelen ipv netjes relaxed meelopen
- lopen trekken (te snel of ergerlijk langzaam lopen)

Ik kan me ook enorm ergeren aan mensen die hun paarden niet opvoeden.

Zie je van die lompe lummels die schijt aan de wereld hebben , en de eigenaar zit maar steeds te meuten : nou niet doen hoor , nu even ophouden , hou eens op schat...blablabla. En paardlief blijft gewoon doordreinen en daarbij anderen ook nog eens lastig vallen.

Ik ben dan in staat om dat paard een schop onder z'n hol te geven en die eigenaar erbij

Van die paarden die geen rekening met je houden en niet het fatsoen hebben om braaf op je te letten en mee te werken , pislink kan ik er van worden

Gelukkig weten de lummels dat ik er niks van moet hebben en kijken ze wel uit om mij lastig te vallen , wel zo fijn , dan kun je er tenminste op een leuke manier mee omgaan omdat je niet steeds op je hoede hoeft te zijn om niet vertrappeld te worden of een schuddende kop tegen je aan te krijgen ofzo

Onopgevoedde paarden herken je ook vooral aan de zeurende eigenaren die de hele tijd tegen dat paard zitten te zeuren dat hij niks mag doen.

Voed je je paard wel op dan hoef je niet steeds te zeuren en op te passen voor z'n streken want dan is het paard zelf al bewust van wat hij wel en niet mag , en doet dat ook niet uit respect. Dan ben je daarvanaf en blijft er alleen nog gezellig samen lol maken over , je kunt elkaar immers vertrouwen , heerlijk is dat !!!

Dan hoef je alleen nog maar heel af en toe zo eens in de paar maanden ofzo een keer te corrigeren , en een stemverheffing is dan meestal al genoeg. Dat nemen ze serieus omdat ze uit ervaring weten dat je niet bluft

Lachen is dat wel , alleen weten ze na een tijdje dondersgoed waar de grenzen liggen en gaan ze die grenzen heel charmant proberen wat op te rekken want ze krijgen wel door wat je leuk vindt , en dat gaan ze dan gebruiken , de smiechten

Net als die van mij die vaak erg graag een erg vlotte ( bijna oncontroleerbaar aanvoelende) draf wil , en ik die wel eens even relaxed wil stappen een stuk , omdat ik even lekker relaxed op m'n kont wil zitten in het zadel en niet steeds wil hoeven inhouden met die teugels. Dus ze moet in stap. Klaar. Is toch een basis-iets waar ze gewoon naar dient te luisteren. Maar ze wil draaaahaaaven...dus probeert het nog een keer. ik corrigeer , nee STAP Potverdomme helemaal van de pot geplukt , dram eens niet zo

Na een paar keer toch proberen word ik ondertussen wel een beetje giftig ervan... wat doet die tuthola dan ? Die ziet in dat ik bijna ga ontploffen als ze het nog een keer waagt om weg te proberen te sneaken in draf , en gaat in een soort telgangetje ofzo

Snelle beenzetting en snel heupwiegend loopje , zij kan d'r snel-snel-snel ei kwijt.

Het zit supergrappig en eigenlijk best lekker , dat gekke-wiegende-billetjes-loopje , ik kan heerlijk ontspannen blijven zitten , snelheid is best prettig , en ze trekt totaal niet aan de teugels , die blijven ontspannen in een boogje terwijl ze zo aan het "rennen" is.

Dus we hebben eigenlijk gewoon allebei onze zin. Ik relaxed even genieten en zij snel-snel-snel... dus ik accepteer het , ondanks dat ik stap had gevraagd... is natuurlijk eigenlijk niet echt goed want ze luisterd niet precies....maar ik vind hem zo origineel en bijdehand gevonden dat ze ermee wegkomt , kleine stiekumerd

PienZ

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-06 11:54

Mijn jaarling heeft al zeg ik het zelf al goede manieren. Als we aan het wandelen zijn moet hij netjes naast mij lopen okal gaat de rest harder als hem luisterd hij slecht dan laat ik hem gewoon even stoppen om daarna rustig door te lopen. Schuren heeft hij 2 keer gedaan daarvoor heb ik hem meteen gestraft en straffen doe ik niet door slaan of meppen maar gewoon met goede stemhulpen. Ik merk dat hij al goed op mijn stemcomandos reageert. Ook het halster kan ik rustig omdoen en met borstellen staat hij al netjes stil. Ik heb respect voor hem maar vind dat dat andersom ook zo moet wezen. Gister probeerde hij voor het eerst dwars door me heen te lopen meteen heb ik hem op ze plaats gezet. Ik vind een opgevoed paard toch wel erg prettig en jong geleerd is oud gedaan;)

Laura82

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-06 12:40

Inderdaad, al jong mee beginnen (als je het paard al jong hebt natuurlijk ), dan heb je er later een stuk minder problemen mee, ook in de pubertijd etc. Wederzijds respect zorgt ervoor dat je een team vormt met je paard, en je blindelings op elkaar kan vertrouwen, wat weer erg fijn is in vreemde situaties, buitenrijden etc.