uit-de-wei-halen probleem

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Lisanne_Kees

Berichten: 611
Geregistreerd: 21-05-04
Woonplaats: Enkhuizen

uit-de-wei-halen probleem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-05-06 06:35

Hallo,

Nu het weer mooi weer is staan de paarden weer in de wei.
Hardstikke lekker natuurlijk voor ze, maar mijne wilt er niet meer uit!
Als ik geen emmertje met iets erin meeneem krijg ik hem met veel moeite pas te pakken. Als ik het wel meeneem komt ie meteen.
Ik doe om zijn halster altijd z'n hoofdstel, zodat ik meer te zeggen heb.

Nou gaat alles beter als er nog een paard meegaat, maarja, al ben je alleen, en je moet 2 paarden meenemen. Dat gaat niet..
Als ik zonder paard erbij loop, loopt ie in het begin heel lief mee, en dan ineens trekt ie zich om en rent weer hard naar z'n vriendjes toe.

Dan kan ik weer opnieuw beginnen, alleen dan is het vaak zo dat hij er met z'n vriendjes een spelletje van gaat maken.

Ik krijg hem alleen mee als ik dus een emmertje met wat lekkers heb, EN iemand die erachter loopt zodat hij niet terug kan rennen.
Als er een ander paardje meegaat wilt hij zich vaak nog wel omtrekken, maar dan doet hij dit minder snel. Als ik het emmertje met wat lekkers bij me heb gaat alles makkelijker. Maar ik wil eigelijk niet dat hij er gewent aan raakt dat 'ie met snoepjes etc. uit de wei wordt gehaalt.

Hebben jullie enig idee wat ik hieraan kan doen?

Sla niet ... Prei wel!!!


Silence

Berichten: 25599
Geregistreerd: 04-03-06
Woonplaats: Ikke in Maarheeze, Silence en Jimmy in Gastel.

Re: uit-de-wei-halen probleem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-06 06:53

Het makkelijkste is gewoon een halstertouw aan het halster maken. Zo doe ik dat. Ik kan in jouw vraag niets vinden over hoe jij hem meeneemt. Los of inderdaad misschien al aan een touw.

<3 Silence en Jimmy <3
Laatste nieuwe topic: [EJL-ITP] 2013 met Silence en Jimmy.

Lisanne_Kees

Berichten: 611
Geregistreerd: 21-05-04
Woonplaats: Enkhuizen

Re: uit-de-wei-halen probleem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-05-06 07:28

Silence schreef:
Het makkelijkste is gewoon een halstertouw aan het halster maken. Zo doe ik dat. Ik kan in jouw vraag niets vinden over hoe jij hem meeneemt. Los of inderdaad misschien al aan een touw.


Ik doe eerst gewoon zijn halster om (met het touw eraan).
En over het halster doe ik nog eens het hoofdstel, ik neem hem aan het halstertouw mee maar heb ook de teugels vast. Zodat ik meer te zeggen heb als hij vervelend gaat doen.

Sla niet ... Prei wel!!!

Silence

Berichten: 25599
Geregistreerd: 04-03-06
Woonplaats: Ikke in Maarheeze, Silence en Jimmy in Gastel.

Re: uit-de-wei-halen probleem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-06 07:32

Waarom zet je hem niet met halster om in de wei? Toch net zo makkelijk met eruit halen?

<3 Silence en Jimmy <3
Laatste nieuwe topic: [EJL-ITP] 2013 met Silence en Jimmy.

marliisJJ
Berichten: 102
Geregistreerd: 05-03-06
Woonplaats: Thuis

Re: uit-de-wei-halen probleem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-06 07:32

Zo probleem heb ik nou ook alleen bij me VZ tinker is het nog erger want die komt dan gewoon bokkend en stijgerend op je af.
Iemand idee'n hoe je dat kan voorkomen?

Opzoek naar VZ poonie of paard

Lisanne_Kees

Berichten: 611
Geregistreerd: 21-05-04
Woonplaats: Enkhuizen

Re: uit-de-wei-halen probleem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-05-06 07:34

Silence schreef:
Waarom zet je hem niet met halster om in de wei? Toch net zo makkelijk met eruit halen?


Ja, maar het is nogal een "wildebras" dus dan ben ik bang dat hij ergens achter blijft hangen.

(Dat had laatst een andere pony, die was ergens met z'n halster achter blijven hangen, heeft zich losgetrokken en als gevolg een snee in zijn hoofd.. )

Sla niet ... Prei wel!!!

xLuus

Berichten: 1905
Geregistreerd: 27-02-06
Woonplaats: Oirschot

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-06 07:36

Zet hem eens apart in een wei .. en leer hem eens manieren dat deed de mijne ook en nu doet hij dat niet meer.. natuurlijk moet je ook aan je paardje denken, dat hij graag naar z'n vriendjes wilt natuurlijk. Je kan er misschien een gewoonte van maken dat je eerst eventjes een ander paardje ook meeneemt, en dat hij er misschien achteraan loopt. Ik hoop dat m'n tips werken en nog veel succes!

@ MarliisJJ, ik denk dat je er niks aan kan doen... hij is misschien gewoon blij ?

pantarhei

Berichten: 9060
Geregistreerd: 09-01-02
Woonplaats: Naast het bos

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-06 10:43

Ik denk dat je onder begeleiding grondwerk met je paard moet gaan doen, om zo wederzijds respect te leren. Op deze manier wordt het gewoon gevaarlijk. ZOEK HULP!

monsera
Berichten: 3064
Geregistreerd: 15-10-04
Woonplaats: friesland

Re: uit-de-wei-halen probleem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-06 20:17

Je hebt hem een halster om met touw en een hoodfstel in en dan kan hij zich nog los trekken.Ik denk dat hij manieren moet leren.Vraag eens hulp in je omgeveing en vraag begleiding bij het opvoeden van je pony.

Een goede cooling-down is de warming-up voor de volgende dag

snoeppapier

Berichten: 4937
Geregistreerd: 29-03-04

Re: uit-de-wei-halen probleem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-06 22:28

Als ik het zo lees is het eerste wat bij me opkomt: dit paard heeft geen respect en vertrouwen in je. Niet verkeerd opvatten hoor, maar 'iets' zegt jouw paard dus dat hij in de wei wil blijven, of dat hij terug moet rennen naar zijn vriendjes als je hem al te pakken hebt.

Het is natuurlijk geen doen om constant met voer en allerlei material uit te moeten rukken om je paard te kunnen vangen. Dat neemt een hoop tijd in beslag, en ik denk dat je liever hebt dat je paard naar je toekomt omdat jíj het bent, en niet omdat je zo'n lekker emmertje voer bij je hebt

Ga om te beginnen eens op een moment dat je veel tijd hebt de wei in. Kun je hem wel gewoon aaien in de wei, of rent hij dan ook weg? Begin daar mee, gewoon lekker ontspannen de wei in, lekker kroelen, vertroetelen, geen verplichtingen. Bouw dit langzaam op door in de wei het halster om te doen, maar hem verder niet mee te nemen.

Verder kan ik eigenlijk weinig tips geven, kun je misschien wat meer vertellen over de relatie met je paard in het algemeen? Vertoont hij dit gedrag alleen in de wei (dat hij van je wegrent), of ook met rijden?
Als dat wel het geval is, kan ik je alleen maar aanraden gewoon eens een lesje grondwerk van een instructeur te nemen, die de relatie met je paard verbetert waardoor dit soort problemen opgelost worden.

Dmv grondwerk heb ik een hele goede band met mijn vzpaard, en tegenwoordig kan zelfs de hele groep in de wei in volle galop wegrennen, en hij blijf naast me lopen, iets wat ik een halfjaar geleden niet voor mogelijk had gehouden

What lies before us, what lies behind us, is nothing compared to what lies within us
.

adnariM
Berichten: 4421
Geregistreerd: 21-09-05
Woonplaats: Loenen (Vel)

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-06 22:36

Ik zal het net zo doen als Maethoriel zegt. Ook wat goed is (want dit probleem hadden wij ook met een paard) gewoon het vertrouwen geven dat het paard terug mag naar de weide. Als je hem hebt, loop naar stal geeft iets wat hij lekker vind en zet hem terug. Zeker niet langer dan 10 minuten uit de wei. Probeer het langzaam op te bouwen. Wat je ook kan doen is een stukje afzetten in de bak bijv. (10 bij 10) en daar ga je hem gewoon echt leren dat hij jou als leider ziet als je bij hem bent. Dus als je wil dat hij mee loopt, moet hij mee lopen.
Als hij voor je weg loopt, jaag jij hem snel weg. En dit net zolang tot het paard zich overgeeft.

Lukt dit niet na een weekje oefenen, dan stoppen!! Sommige paarden zien de humor er wel van in en stoppen niet voor je
en maak je ze misschien alleen nog banger voor je.

Ook als je je paard eenmaal hebt, belonen belonen en nog eens belonen. Wees duidelijk wat je bedoeld!!

Succes en ik hoop dat je er wat mee kunt


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 9 bezoekers