Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola
Toen ik Chesney een aantal maanden verzorgde en het lente word, kreeg ze ook haar lente in dr hoofd. In galop ging ze altijd erg hard en was ze onstuurbaar. De eigenaresse zei dat als ze dat deed gewoon in de hoek moest zetten en een paar meppen uitdelen met de zweep. Ik zat 2½ jaar op paardrijden en was 12 jaar, zij zat 9 jaar op paardrijden, had een eigen paard en was 20. Dus dat zat wel goed, toch? Niet dus. Chesney veranderde van een vrolijk paardje naar een gesloten niet al te gelukkig dier (alleen tegenover ons, op mijn moeder was ze helemaal verliefd) Chesney ging meer rennen, slechts omdat ze die meppen associeerde met ons rijgedrag. Wij gingen eindelijk slim doen
we zochten in boeken, keken op sites en nu is Chesney weer helemaal vrolijk
Dit was btw wel een keerpunt in mijn paardenleven
ben er zeker van dat als dit niet gebeurd was, dat ik nu een manegeponymepperpenny was geweest
*die lopen er hier op de manege namelijk wel eens rond, een paard doet zijn oren naar achter en krijgt meteen 3 meppen op z'n neus
* Nu denk ik ook beter na van: waaróm doet het paard zo, ligt het niet gewoon aan mij?
Ik hoef bij ze allemaal eigenlijk maar een vinger in de lucht te steken en ze weten genoeg. Maar ik moet zeggen dat echt een tik uitdelen ook niet werkt bij die van mij. Het zijn behoorlijk gevoelige die meteen in de stress schieten
) maar vertrouwt mij ook volledig; ik kan alles met haar doen. Het is een blij en aanhankelijk paard die ik overigens ook veel beloon.
Maar als ik bijv. achter een paard sta in de stal en hij/zij doet een pasje achteruit, zonder echte bijbedoelingen, dan duw ik even zachtjes met m'n hand om aan te geven dat ik er nog sta, en doen ze weer een pasje vooruit en staan ze weer netjes stil.

jashin schreef:ik straf niet ik beloon alleen daar leren ze veel meer van
schreeuwen zal ik nooit doen naar een paard, snappen ze niks van. Wel een HEEEEEEY kan ik eruit gooien, met daar op normale toon een "heb niet bij je op school gezeten!!! "
en zeker niet boos blijven

jashin schreef:als een paard jou bijt of trapt dan ligt het an jezlef een paard gaat niet uit zijn eigen bijten of trappen.
Daar is niets mis mee.

WildWings schreef:jashin schreef:als een paard jou bijt of trapt dan ligt het an jezlef een paard gaat niet uit zijn eigen bijten of trappen.
Juist, en weet je hoe dat komt dat de paarden waar jij mee omgaat waarschijnlijk niets 'zomaar' doen? Omdat ze zijn opgevoed![]()
Werk jij wel eens met jonge paarden? Van die pubertjes, die nog geen grenzen kennen? DIE kunnen dus echt wel lekker uitproberen hoor, en dat hoeft echt niet aan de persoon zelf te liggen. Die bijten lekker en kunnen ook naar je trappen.
Dan kan je negeren wat je wilt, maar daar voed je ze niet mee op. Dan kennen ze over een jaar of 2 , 3 nog geen grenzen en komen ze bij een meisje/jongen als jij terecht en die zit dan met de gevolgen.
Het is hard, maar een paard heeft soms wel een opvoedende tik of schop nodigDaar is niets mis mee.

jashin schreef:ik snap zeker wat jullie bedoelen!
maar het ligt ook wel eens aan de eigenaar zelf.
ik straf mijn paard gewoon niet snel af dat wil ik ermee zeggen .ik verkoop ook wel eens een tik maar niet gauw dan moet hij toch wel iets ergs gedaan hebben.maar jullie hebben zeker gelijk met dat bijten en trappen dat dat wel afgestraft moet worden
*uit ervaring* Maarja .. Quinty is een jonge hengst van een jaar, en als je niets doet loopt hij letterlijk over je heen .. Maar nadat ik dat *zie vorig bericht ergens in dit topic* met Ches meegemaakt heb, pak ik niet zomaar de zweep *of voet* erbij om een paard te straffen. Ieder paard is ook anders, bij de een helpt lief doen wel, maar moet je toch ook af en toe wat straffen, bij de ander kan je het wel vergeten tussen jou en dat paard als je hem een mep geeft. Zo paard op de manege, dat paard is in een drukke stal (bijv. zaterdagmiddag, als alle manegeponymepperpenny's eraan komen, of woensdagmiddag
) echt gestressed, als er dan zo'n jong meisje van een jaar of 8 gillend langs haar stal gaat rennen, haalt ze wel eens uit. Als je op zo'n dag de stal binnenkomt, haalt ze ook wel eens uit *ze staan in stands, dus je kan makkelijk een trap krijgen*. Dat beest krijgt dus allemaal meppen om zich geen .. Schijnbaar hielp dat niet. Meisje liep rustig haar stal binnen, was lief tegen die pony, en elke keer als ze binnen schopbereik was (de pony, als ze wat naar achter was gelopen, zodat als je erachter stond makkeijk een trap kon krijgen), zette ze de pony rustig naar voren, als het iets deed wat niet mocht verhief ze dr stem .. Dat hiel dus wél. Dat meisje kan ook gewoon lekker achter die pony staan zonder getrapt te worden .. Dus ik denk dat het geheel aan het paard ligt
jashin schreef:als een paard jou bijt of trapt dan ligt het an jezlef een paard gaat niet uit zijn eigen bijten of trappen.
en als mijn paard echt iets fouts doet negeer ik hem gewoon dan houd hij vanzelf op !