Steeds omdraaien

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Watskeleon
Berichten: 2
Geregistreerd: 15-10-23

Steeds omdraaien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-24 22:23

Hoi allemaal!
Ik ben Roos, 15 jaar oud. Ik ben al een tijdje bij mijn verzorgpaarden, (stallen uitmesten, poetsen, ect.)
En ik rij nu al weleens alleen in het bos. Alleen Shakira de pony die wil nog weleens omdraaien en weer terug naar huis toe rennen. Als ze dat doet, weet ik niet zo goed wat ik moet doen. de eigenaar zegt dat ik haar moet omtrekken, zodat ze wel MOET stoppen met rennen. Maar als ik dat doe, staat ze wel weer stil. En als ik haar dan weer terugdraai, dan draait ze weer om.Dan stap ik af en loop ik meestal naast haar. Dit is natuurlijk niet de beste oplossing. (Toch??) :P
Soms luistert ze wel goed, maar soms ook niet. Hebben jullie tips voor als het weer gebeurt? oh en ik zal ook een foto van haar hierin toevoegen!

Gr. Roos :) :)


Afbeelding

Zonnebloem24
Berichten: 65
Geregistreerd: 03-05-17

Re: Steeds omdraaien

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-24 22:32

Waarom loopt/fietst de eigenaar niet gewoon even mee?
Lijkt me het handigst, zij kent de pony en kan jou op dat moment helpen.

Watskeleon
Berichten: 2
Geregistreerd: 15-10-23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-24 23:14

Zonnebloem24 schreef:
Waarom loopt/fietst de eigenaar niet gewoon even mee?
Lijkt me het handigst, zij kent de pony en kan jou op dat moment helpen.


Ja dat was in het begin ook zo, maar ik wil het nu liever zelf proberen. En telkens als ik dat doe, dan rent ze weer terug. Maar als de eigenaar erbij is, dan doet ze niks en is ze heel braaf. Ik rij nu daar ongeveer bijna een jaar. (In september is het een jaar)

pluisje88

Berichten: 8107
Geregistreerd: 22-05-07
Woonplaats: Ergens in de Achterhoek

Re: Steeds omdraaien

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-24 23:21

Waarschijnlijk vind de pony het gewoon heel spannend in het terrein at te moeten zonder iemand om zich achter te verschuilen. Als de pony daarin wat onzeker is dan is de enige voor het gevoel veilige plek thuis en daar wil hij dan ook zo snel mogelijk naar terug. Misschien is het beter om eerst de tijd te nemen om vertrouwen op te bouwen voor je zulke spannende dingen vraagt

LoveBodin

Berichten: 4366
Geregistreerd: 18-12-09
Woonplaats: Under The Northern Lights

Re: Steeds omdraaien

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-24 11:32

Doet de pony dit meteen? Of duurt het even?
Gezien het nu al een aantal keer gebeurt lijkt te zijn, zou ik in elk geval proberen te voorkomen dat het gebeurt. Dus als je naar buiten gaat, het zo opbouwen dat ze geen aanleiding ziet om weg te rennen. Wanneer ze het op een bepaald pad doet: dat pad vermijden.
Probeer ook het buitenrijden alleen heel langzaam op te bouwen, misschien eerst zelfs alleen maar tot het begin van de straat. Het moeten succes ervaringen worden en iets leuks, en niet iets stressvols voor jullie beiden.

Maite2005
Berichten: 39
Geregistreerd: 17-03-19

Re: Steeds omdraaien

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-24 15:38

Misschien ook eens samen wandelen buiten in plaats van rijden? Ik merkte bij mijn vorige verzorgpaard dat ie minder nerveus werd toen hij de route beter kende. Ik nam ook altijd wat snoepjes mee om te belonen op het moment dat ie liep.
Als het angst/nervositeit is waardoor ze steeds omdraait dan kan dat helpen.

En anders langzaam opbouwen, niet meteen heel ver weg, en ook hier belonen als het goed gaat, dit kan ook tijdens het rijden.

pol013

Berichten: 9012
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Omg breda

Re: Steeds omdraaien

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-24 16:34

Met jouw huidige methode is niet zo heel veel mis eigenlijk.
Als het ongehoorzaamheid is van de pony, is het een uitstekende manier om veilig 'haar niet haar zin te geven' zonder het op een vervelende manier aan te moeten pakken.

En als het angst is, is er naast lopen een mooie vorm van steun en bemoediging.

Dan is het aanvullende uiteraard slim om thuis te blijven werken aan vertrouwen en gehoorzaamheid. Om uiteindelijk in een situatie te komen dat je niet meer hoeft af te stappen.

Probeer met een paard met dit gedrag wel altijd te voorkomen dat je ergens 'omdraait' tijdens je rit. Zorg dat het altijd rondes zijn zodat je paard leert dat vooruit ook huiswaarts is.

Elisa2

Berichten: 37519
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-24 09:22

Denk dat de pony je te snel en slim af is.

Ik zou net zo lang blijven draaien en voorwaarts rijden tot ze weer vooruit gaat. Dus niet afstappen maar doorzetten. Al doe je er een half uur over..