Problemen met voetjes geven

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
TinkerTreas

Berichten: 3705
Geregistreerd: 03-08-04

Problemen met voetjes geven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-23 11:27

Ik heb sinds bijna 3 weken een shetlandmerrie erbij. Ze wordt in juni 3 jaar. Ze is ontzettend lief, maar er is weinig mee gedaan. Tot vorig jaar zomer heeft ze bij de fokker gestaan, toen is ze naar een handelaar gegaan en daarna is ze naar de man gegaan waar ik haar van heb gekocht.

Ondanks alle veranderingen in toch wel vrij korte tijd, pakt ze dingen braaf en vrij nuchter op. Vaststaan, poetsen dat soort dingen. Verder doe ik nog niet zo veel met haar.

Alleen haar voeten optillen is een dingetje.
De eerste keer dat ik haar voorbenen probeerde aan te raken, trok ze ze steeds weg en probeerde ze me te bijten. Ik ben hier rustig mee aan de slag gegaan, door eerst haar benen aan te raken en als ze ze niet weg trok belonen. Dit werkt goed bij haar en inmiddels kan ik redelijk ontspannen haar voorhoeven optillen en is het zelfs gelukt om ze te bekappen (dit was heel hard nodig).

Haar achterbenen is nog wat lastiger, ze haalde uit, probeerde te trappen.
Inmiddels kan ik haar achterbenen aanraken, zonder dat ze reageert. Maar zodra ik haar vraag om ze op te tillen gaat ze slaan en laat zich zelfs vallen.

Hebben jullie tips om haar op een veilige en ontspannen manier te leren om voetjes te geven?
Over ruim 2 weken komt de bekapper weer en het zou fijn zijn als ze zich dan achter ook laat bekappen.

Dit zijn haar achterhoeven. Het voelt ook niet fijn om haar hier nog te lang mee te laten lopen.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-23 11:35

Volgens mij is ze toch al wel eens bekapt geweest in die 3 jaar. Anders waren die hoeven echt wel langer geweest.

Ik heb niet echt tips. Ik zou zeggen blijven proberen, als ze trapt de voet blijven vasthouden ('t is een shetlander geen paard van 500 kg dus moet normaal wel lukken). Tevens heb ik het ooit zo toch gedaan met een D pony die al weg liep van de smid zodra de smid naar z' n benen wees.
Gewoon vasthouden die voet, als die niet meer probeerde terugtrekken direct loslaten en belonen.
Je kan ook eerst beginnen met belonen zodra ze de voet optilt op uw druk. Niet vasthouden maar belonen voor het optillen alleen al.


Misschien helpt het ook om haar tegen een muur te zetten. Zo hebben we het bij mijn bijna 2 jarige tinker x fries gedaan. En die haalde ook uit maar moest toch nodig bekapt worden. Afleiden met lekkers hielp ook om de aandacht niet de hele tijd op de smid te hebben.

Bij mijn tinker x fries hield 1 persoon hem tegen zodat die niet van de muur zou wegdraaien, ik hield hem bezig met lekkers en smid deed z'n werk.

TinkerTreas

Berichten: 3705
Geregistreerd: 03-08-04

Re: Problemen met voetjes geven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-23 11:44

Ik heb een foto gezien toen ze net bij de vorige eigenaar was. Toen stond ze prima netjes op haar voeten. Dus ze is zeker bekapt geweest.

Misschien probeer ik het te lief, maar dat vast blijven houden voelt niet goed :o

marleen_usar

Berichten: 24663
Geregistreerd: 04-04-05
Woonplaats: Pernis

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-23 11:47

Wij geven een hooinet met wat lekkers, verplicht stilstaan wilde onze shet in het begin ook niet. We doen een halstertouw om het been dat als hij weigert en slaat dan beweeg je met het touw heen en weer en dan stoppen ze vanzelf.

rien10
Berichten: 14732
Geregistreerd: 01-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-23 12:03

TinkerTreas schreef:
Ik heb een foto gezien toen ze net bij de vorige eigenaar was. Toen stond ze prima netjes op haar voeten. Dus ze is zeker bekapt geweest.

Misschien probeer ik het te lief, maar dat vast blijven houden voelt niet goed :o

Maar bedenk wel als jij iets vraagt, en niet doorzet is het 1-0 voor de pony.

Dus na 26 keer proberen gaat het dan zo in dat koppie;
Jij - pony, voetje.
Pony - nee, want als ik ff boos doe stopt ze er toch mee

Even een ander er bij halen die wel doorzet. Niet boos, niet slaan, niet gemeen, maar doorzetten. Dat kan op een aantal manieren, maar je moet zorgen dat als je ergens aan begint, je het kan afmaken. Dat kan ook met baby stapjes.
Bijvoorbeeld
Jij legt je hand op de bil van de pony,
Pony reageert met boos kijken.
Jij laat je hand op de bil van de pony liggen,

Dagelijks tig keer doen. Dan je hand verder naar beneden. Dagelijks tig keer doen. Net zo lang dat je de voet kan aanraken.
Dan, als het allemaal goed is gegaan, de voet optillen en niet loslaten. Als je dat niet zelf kan (of wilt) even een ander er bij halen. Dat is helemaal geen schande.

Oskarrino
Berichten: 799
Geregistreerd: 22-08-13
Woonplaats: Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-23 12:07

Wat ook kan helpen is voetje te vragen met een touwtje, mocht je het niet prettig vinden als ze slaat...

Verder heb ik met mijn paard routine gemaakt: uit de paddock en poetsen? Hoeven krabben. Na het rijden de bak uit? Hoeven krabben. Ook al lukte het niet altijd, bleef het duidelijk vragen. Nu geeft hij ze blind omdat hij het verwacht en weet wat er gaat gebeuren.

Verder laat ik ook nooit los totdat hij rustig stil staat (mocht hij onrustig gaan doen). Mocht ik onverhoopt los moeten laten vraag ik direct opnieuw een voetje en zet deze gelijk weer terug als hij hem goed geeft

Ir111

Berichten: 11969
Geregistreerd: 06-04-04
Woonplaats: home is where the heart is...

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-23 12:09

TinkerTreas schreef:
Ik heb een foto gezien toen ze net bij de vorige eigenaar was. Toen stond ze prima netjes op haar voeten. Dus ze is zeker bekapt geweest.

Misschien probeer ik het te lief, maar dat vast blijven houden voelt niet goed :o

Weet je zeker dat ze het kan? Zijn de knieen ok? Heeft ze genoeg balans? Lukt het wel om de voet naar voren te halen (zoals je doet om de teen af te ronden)? Wat gebeurd er als je er iemand naast zet die een hand op het SI gewricht houdt? Dat maakt bewust van de achterhand en helpt vaak om meer stabiliteit achter te vinden.

Vasthouden kan maar dan moet je wel zeker weten zij het gevraagde kan uitvoeren, meestal is dat niet het geval als ze zo doen. Past ook niet echt bij hoe je haar verder beschrijft.

Als je wel naar voren kunt halen: dan vast de teen inkorten. Zo krijgt ze een beter looppatroon en dat kan helpen om het optillen van de voeten naar achteren makkelijker te maken.

Mason
Berichten: 66
Geregistreerd: 30-12-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-23 12:28

Mijn vorige paard was 3 toen ik haar kocht en nog nooit voeten op getild. Ik ben begonnen met het benen aanraken knie holtes, kootholtes kriebelen, als ze dan sporadisch haar voet op tilde beloonde ik met release. Toen ze gewend was aan aanrakingen aan der benen en ze dus merkte dat als ik der Koot kriebelde en ze der been optilde ze beloond werd ben ik dit gaan uitbreiden naar vast houden zoals je doet als je een hoef uitkrabt. Als ze stil stond/ niet terug trok liet ik los (release). Het is vaak namelijk ook een kwestie van balans nog zoeken. Uit eindelijk ging het hoeven krabben goed en tilde ze der beentjes keurig uit zichzelf op.

Is de achterhand verder helemaal nagekeken? Is ze lekker los in der lijf? Dit kan ook allemaal meewerken aan problemen met voetjes

De eerste keer bekappen duurde 1,5 uur alleen der voorbenen omdat mijn bekapper echt alle tijd nam en geen druk oplegde. Een week daarna kwam ze terug voor der achterbeen en vanaf dat moment kon iedereen haar benen optillen omdat we het zo positief hadden afgesloten en werd ze een voorbeeld paard bij de hoefsmid.

Dus neem voor de eerste keer bekappen ook echt iemand met geduld en de tijd om dit proces aan te gaan samen met jou, hier ga je zoveel aan hebben!
Laatst bijgewerkt door Mason op 20-04-23 12:39, in het totaal 1 keer bewerkt

Avalanche

Berichten: 16081
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: Problemen met voetjes geven

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-23 12:38

Het klinkt idd alsof ze het niet kan. Bedenk ook dat voeten geven heel veel vertrouwen vraagt. Een paard is een vluchtdier en door zijn voeten vast te houden, kan hij niet vluchten. Dat is echt mega spannend voor een paard dat geen vertrouwen in je heeft.

In beide gevallen is het een beroerd idee om te dwingen en vast te houden. Je kunt beter kleine stukjes doen, veel belonen, en in het geval dat ze het fysiek niet kán, een oplossing proberen te vinden, zodat zij comfortable is bij het bekappen.

TinkerTreas

Berichten: 3705
Geregistreerd: 03-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-23 12:43

rien10 schreef:
TinkerTreas schreef:
Ik heb een foto gezien toen ze net bij de vorige eigenaar was. Toen stond ze prima netjes op haar voeten. Dus ze is zeker bekapt geweest.

Misschien probeer ik het te lief, maar dat vast blijven houden voelt niet goed :o

Maar bedenk wel als jij iets vraagt, en niet doorzet is het 1-0 voor de pony.

Dus na 26 keer proberen gaat het dan zo in dat koppie;
Jij - pony, voetje.
Pony - nee, want als ik ff boos doe stopt ze er toch mee

Even een ander er bij halen die wel doorzet. Niet boos, niet slaan, niet gemeen, maar doorzetten. Dat kan op een aantal manieren, maar je moet zorgen dat als je ergens aan begint, je het kan afmaken. Dat kan ook met baby stapjes.
Bijvoorbeeld
Jij legt je hand op de bil van de pony,
Pony reageert met boos kijken.
Jij laat je hand op de bil van de pony liggen,

Dagelijks tig keer doen. Dan je hand verder naar beneden. Dagelijks tig keer doen. Net zo lang dat je de voet kan aanraken.
Dan, als het allemaal goed is gegaan, de voet optillen en niet loslaten. Als je dat niet zelf kan (of wilt) even een ander er bij halen. Dat is helemaal geen schande.


Hoe jij het beschrijft doe ik het ook, alleen bij het voetje optillen stagneert het.

TinkerTreas

Berichten: 3705
Geregistreerd: 03-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-23 12:50

Mason schreef:
Mijn vorige paard was 3 toen ik haar kocht en nog nooit voeten op getild. Ik ben begonnen met het benen aanraken knie holtes, kootholtes kriebelen, als ze dan sporadisch haar voet op tilde beloonde ik met release. Toen ze gewend was aan aanrakingen aan der benen en ze dus merkte dat als ik der Koot kriebelde en ze der been optilde ze beloond werd ben ik dit gaan uitbreiden naar vast houden zoals je doet als je een hoef uitkrabt. Als ze stil stond/ niet terug trok liet ik los (release). Het is vaak namelijk ook een kwestie van balans nog zoeken. Uit eindelijk ging het hoeven krabben goed en tilde ze der beentjes keurig uit zichzelf op.

Is de achterhand verder helemaal nagekeken? Is ze lekker los in der lijf? Dit kan ook allemaal meewerken aan problemen met voetjes

De eerste keer bekappen duurde 1,5 uur alleen der voorbenen omdat mijn bekapper echt alle tijd nam en geen druk oplegde. Een week daarna kwam ze terug voor der achterbeen en vanaf dat moment kon iedereen haar benen optillen omdat we het zo positief hadden afgesloten en werd ze een voorbeeld paard bij de hoefsmid.

Dus neem voor de eerste keer bekappen ook echt iemand met geduld en de tijd om dit proces aan te gaan samen met jou, hier ga je zoveel aan hebben!


Ik weet dus ook niet of ze het kan, er is verder niet naar haar achterhand gekeken. En ze kan verder nog niets kwa longeren ofzo. Zo los in de wei loopt ze goed, maar dat zegt natuurlijk niets.

Mijn bekapper heeft gelukkig heel veel geduld. Ze heeft vorige keer ook alleen de voorvoeten gedaan omdat achter nog niet ging. En de volgende keer wil ze met achter beginnen, zodat niet haar hele koppie al vol zit van de voorhoeven. En dan moet het lastigste nog.

Mijn bijna 2 jarige was ook lastig te bekappen, maar nu na 3x is ze al super braaf omdat alles zo rustig gaat.

Mason
Berichten: 66
Geregistreerd: 30-12-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-23 12:55

TinkerTreas schreef:
Ik weet dus ook niet of ze het kan, er is verder niet naar haar achterhand gekeken. En ze kan verder nog niets kwa longeren ofzo. Zo los in de wei loopt ze goed, maar dat zegt natuurlijk niets.

Mijn bekapper heeft gelukkig heel veel geduld. Ze heeft vorige keer ook alleen de voorvoeten gedaan omdat achter nog niet ging. En de volgende keer wil ze met achter beginnen, zodat niet haar hele koppie al vol zit van de voorhoeven. En dan moet het lastigste nog.

Mijn bijna 2 jarige was ook lastig te bekappen, maar nu na 3x is ze al super braaf omdat alles zo rustig gaat.


Dan zou ik ook zeker der achterhand laten nakijken. Ik ken zat voorbeelden van paarden die problemen met de achterbeen optillen hadden ,ook boos reageren, wat kwam door dat ze een fysieke belemmering of pijn hadden.

TinkerTreas

Berichten: 3705
Geregistreerd: 03-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-23 12:59

Ir111 schreef:
TinkerTreas schreef:
Ik heb een foto gezien toen ze net bij de vorige eigenaar was. Toen stond ze prima netjes op haar voeten. Dus ze is zeker bekapt geweest.

Misschien probeer ik het te lief, maar dat vast blijven houden voelt niet goed :o

Weet je zeker dat ze het kan? Zijn de knieen ok? Heeft ze genoeg balans? Lukt het wel om de voet naar voren te halen (zoals je doet om de teen af te ronden)? Wat gebeurd er als je er iemand naast zet die een hand op het SI gewricht houdt? Dat maakt bewust van de achterhand en helpt vaak om meer stabiliteit achter te vinden.

Vasthouden kan maar dan moet je wel zeker weten zij het gevraagde kan uitvoeren, meestal is dat niet het geval als ze zo doen. Past ook niet echt bij hoe je haar verder beschrijft.

Als je wel naar voren kunt halen: dan vast de teen inkorten. Zo krijgt ze een beter looppatroon en dat kan helpen om het optillen van de voeten naar achteren makkelijker te maken.


Nee, ik weet dus niet zeker of ze het kan en of ze genoeg balans heeft. Ik let er wel op dat ze goed op haar andere been staat voor ik haar voetje vraag.

Ik ga eens kijken of het helpt als er iemand naast staat om wat tegendruk te geven.
En ik zal ook proberen of ze hem wel naar naar voren kan doen. Dat heb ik nog niet geprobeerd.

TinkerTreas

Berichten: 3705
Geregistreerd: 03-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-23 13:03

Mason schreef:
Dan zou ik ook zeker der achterhand laten nakijken. Ik ken zat voorbeelden van paarden die problemen met de achterbeen optillen hadden ,ook boos reageren, wat kwam door dat ze een fysieke belemmering of pijn hadden.



Dat is inderdaad een goed idee. Kan ik haar dan het beste door een dierenarts na laten kijken of door een osteopaat ofzo?

De osteopaat is 2 weken geleden voor mijn 2 jarige geweest, omdat zij last had van haar nek. Maar ik heb Lyn toen niet na laten kijken omdat ze er net was. En ik vond het een beetje te veel in korte tijd voor haar.
Maar waarschijnlijk had ik dat dus beter wel kunnen laten doen :D

Ir111

Berichten: 11969
Geregistreerd: 06-04-04
Woonplaats: home is where the heart is...

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-23 21:54

TinkerTreas schreef:
Nee, ik weet dus niet zeker of ze het kan en of ze genoeg balans heeft. Ik let er wel op dat ze goed op haar andere been staat voor ik haar voetje vraag.

Ik ga eens kijken of het helpt als er iemand naast staat om wat tegendruk te geven.
En ik zal ook proberen of ze hem wel naar naar voren kan doen. Dat heb ik nog niet geprobeerd.

Je bekapper / smid zou het verschil wel aardig moeten kunnen voelen.

Geen tegendruk geven, echt alleen je hand op het SI leggen. Daarmee maak je haar bewust van haar achterhand. Alleen de hand laten liggen op het SI geeft al meer steun (zonder dat je duwt oid). Evt naast haar staan zodat ze wat kan leunen. Maar dan moet ze dat zelf doen, dus niet zelf duwen.

Als je iemand laat komen; osteo of fysio zou mijn keuze zijn.

TinkerTreas

Berichten: 3705
Geregistreerd: 03-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-23 22:12

Ir111 schreef:
Je bekapper / smid zou het verschil wel aardig moeten kunnen voelen.

Geen tegendruk geven, echt alleen je hand op het SI leggen. Daarmee maak je haar bewust van haar achterhand. Alleen de hand laten liggen op het SI geeft al meer steun (zonder dat je duwt oid). Evt naast haar staan zodat ze wat kan leunen. Maar dan moet ze dat zelf doen, dus niet zelf duwen.

Als je iemand laat komen; osteo of fysio zou mijn keuze zijn.


Bedankt voor de tip. Ik denk dat ik zaterdag wel hulp kan regelen op stal. Dus dan ga ik het uitproberen of dat iets helpt.

Elisa2

Berichten: 37341
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Problemen met voetjes geven

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-23 09:33

Slaan en laten vallen zijn een beetje tegenstrijdig, voor het ene (slaan) is heel veel balans nodig namelijk.

Ik heb wel een tip voor je, de achterhoef bij het oppakken zoveel mogelijk omhoog en naar achter halen. Op die manier hebben ze wat minder bewegingsvrijheid, en dan niet gelijk gaan uitkrabben maar gewoon beginnen met even oppakken, vasthouden en proberen dat ze ontspant en weer neerzetten. Snel, handig, zonder stress..het moet gewoon eerst even normaal worden.

speurneusc

Berichten: 5393
Geregistreerd: 06-08-12
Woonplaats: Veldhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-23 10:00

miss juist bewust het truckje liggen aan leren en als ze ligt er aan wennen dat er aan voeten gezeten wordt

Sky_As

Berichten: 4745
Geregistreerd: 12-05-10
Woonplaats: naast de buren

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-23 10:04

Touw in de koot en dan rustig het been naar voren optillen door druk te zetten op het touw......dan kunnen ze slaan zonder je te raken. Dan merk je ook snel genoeg of dat ze het niet kan, of dat ze het niet wil.....
Ze kan ook lopen, dan moet ze haar voet (voorwaarts) ook optillen.
Ze moet ook gewoon even leren, dat ze met slaan niks bereikt. Tot nu toe heeft ze er succes mee gehad, dus waarom zou ze er mee stoppen?

Kan je het been goed optillen door met het touw naar voren druk te geven. Dan pak je de hoef aan de punt kant vast, en laat je zo op je hand leunen....zo kunnen ze je ook nooit slaan. En vaak vinden ze het minder vervelend als je de voet vast houdt dan wanneer je het been ineens aanraakt.

tengeltje11
Berichten: 7147
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: w-vl,belgie

Re: Problemen met voetjes geven

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-23 10:39

Ze is jong, de kans dat er iets mee mankeert lijkt me zo goed als nihil.

Niet te veel gedoe rond maken, voet pakken en blijven houden, ook al slaat ze, stopt ze met slaan, loslaten en belonen.

Nu leert ze idd dat slaan beloond wordt.
Het is een shet, je kan normaal wel veilig er naast staan en toch die voet blijven houden. Als dat niet lukt idd met een touw.

Geen balans gaan ze terugtrekken, maar als ze kunnen slaan, hebben ze zeer zeker balans.

Zal een dingetje van doorpakken en consequentie worden.

Als deze pony vaak op het harde liep, kan dit prima dat zr nog nooit bekapt is hoor, maar los daarvan mag ze niet leren dat slaan beloond wordt.

TinkerTreas

Berichten: 3705
Geregistreerd: 03-08-04

Re: Problemen met voetjes geven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-23 11:45

Het is meer dat ze terug trekt/gaat hangen en zich laat vallen. Als je dan los laat en opnieuw richting haar been gaat, dan haalt ze uit.

Ik ga morgen weer proberen te oefenen met haar. Het is voor mij op het moment helaas ook heel lastig om bij de wei te komen. Dus oefenen lukt ook niet iedere dag.

Ik heb een blessure aan mijn enkel en loop heel moeilijk op het moment. En om bij de pony's te komen, moet ik eerst een andere grote wei door.
Dus ik hoop dat ze dit weekend naar een andere wei gaan die dichterbij is.
En ze gaan binnenkort verhuizen naar een andere stal, daar kan ik sowieso makkelijker komen.
Maar voor nu is het gewoon heel lastig. Ook doordat ik zelf dus niet heel stabiel sta. Die enkel is lekker gepland met net een nieuwe pony |(

tengeltje11
Berichten: 7147
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: w-vl,belgie

Re: Problemen met voetjes geven

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-23 11:48

Ik ben daar dan mss heel hard in, maar laat ze maar vallen, is niet aangenaam voor haar, als ze rechtstaat na het vallen gewoon door doen, ze zal dit geen 10 keer herhalen… ze voelt volgens mij vooral jouw onzekerheid en profiteert daar van.

musiqolog
Berichten: 3334
Geregistreerd: 14-08-12
Woonplaats: Bunnik

Re: Problemen met voetjes geven

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-23 12:00

Misschien moet ik andermans topic niet proberen te kapen, maar nu jullie er toch zijn...

Wat doe je als een groot paard (dus geen shet) domweg vierkant blijft staan als je voetje wilt laten geven? Als manegeruiter hoef ik geen paarden te bekappen, maar je wilt toch weleens hoeven uitkrabben om te voorkomen dat ze de halve stal mee naar buiten nemen. Wel, mijn min of meer vaste paard wil daar niets van weten. Je krijgt geen hap of trap, ze verroert gewoon geen vin. Gewoon een kwestie van volhouden of is er een trucje?

tengeltje11
Berichten: 7147
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: w-vl,belgie

Re: Problemen met voetjes geven

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-23 12:10

Tegen de schouder duwen helpt vaak

Sky_As

Berichten: 4745
Geregistreerd: 12-05-10
Woonplaats: naast de buren

Re: Problemen met voetjes geven

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-23 12:16

Ik zou gewoon een touw pakken en daarmee het been omhoog vallen, als ze dan zich laat vallen, gewoon zodra ze opstaat been weer naar voren trekken. Ze heeft gewoon door dat haar gedrag effect heeft....

ze zijn zo ontzettend slim. Hoe meer ze haar gedrag kan bevestigen, hoe erger dit gaat worden.

@ musicolog, inderdaad het paard uit balans duwen en dan de voet optillen. Dus als je linksvoor op wil tillen, dan duw je met je bovenlijf tegen haar schouder aan, dan komt er een moment dat het paard een stapje opzij moet zetten, op dat moment de voet vastpakken en optillen.