Agressief naar jonge paarden

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
martiekenzo

Berichten: 14
Geregistreerd: 25-08-19

Agressief naar jonge paarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-22 12:07

Mijn paard Kenzo (12, ruin) staat nu een aantal jaar in de wei grenzend aan mijn huis. In de zomer 24/7 buiten, in de winter 's nachts op stal. Ik mag deze weide van de eigenaar gratis gebruiken in ruil voor onderhoud en verzorging van een aantal jonge paarden die daar in de zomer mogen opgroeien. Elke zomer komen er dus een 6-7 tal jaarlingen of 2-jarigen om de zomer te grazen en te groeien. Om mijn paard gezelschap te houden blijft er in de winter meestal 1 paardje bij ons.
Als de jonge paarden komen gaat Kenzo samen met zijn wintervriend even een aantal dagen apart zodat ze over de draad aan elkaar kunnen wennen. Meestal gebeurt er dan niet zo veel en zijn ze allemaal snel rustig. Dus doen we de draad weg en mogen ze allemaal samen in de wei.

Dit jaar, en vorig jaar ook al, is Kenzo best gemeen wanneer de nieuwe paardjes in de weide komen. Ik heb er geen problemen mee als hij de eerste paar dagen territoriaal is (het zijn natuurlijk "indringers" op zijn weide") maar hij gaat soms echt te ver. Hij gaat er achteraan om ze echt opjagen en bijten. Soms gaan ze zelfs door de draad omdat ze niet op tijd kunnen stoppen. Zo lang alle paardjes gewoon staan te grazen is er geen probleem. Maar vanaf dat Kenzo eens bij hun komt kijken, zij zich omdraaien en wegwandelen (ook omdat Kenzo dit aangeeft met zijn lichaamstaal: oren naar achteren, zwiepen met de staart) gaat hij er serieus achteraan.
Dit gebeurt meestal een paar keer, bij 1 of 2 paardjes en dan is het ook gewoon goed en heeft hij voor de rest van de zomer er geen problemen meer mee.
iemand die weet waarom hij de eerste dag samen in de wei zo heftig moet reageren?
Hij doet dit trouwens niet perse om zijn wintervriendje te beschermen want heel vaak staat die ergens verder in de wei te grazen.

Hij ziet zichzelf echt als de leider van de kudde, neemt ze mee naar een ander deel voor schaduw, raapt de jonge paarden een paar keer per dag bijeen om te gaan drinken, staat vaak op de uitkijk als er iets vreemd gebeurt rond de wei, dus hij is de baas in de wei.

Ik heb ook gemerkt dat hij altijd dominant is. Dus vaak oren naar achteren, zwiepen met de staart, ... als een van de jonge paarden bij hem komt. De jonge paarden hebben bang van hem waardoor ze ook niet durven kroelen of snuffelen.
Er zijn zeker ook momenten waarop alles heel vredig is en ze bij elkaar staan te grazen of liggen te slapen maar die dominantie blijft meestal wel aanwezig.
Kan dit komen hij een heel stuk ouder is dan de rest?

Ook lees ik soms op FB dat er in een kudde geen dominantie zou bestaan maar als ik hier bij mij kijk is er wel een duidelijke rangorde. Hoe denken jullie hierover?

Bedankt om mijn lange verhaal even te lezen :)

Afbeelding

Femke_Tweety

Berichten: 12001
Geregistreerd: 02-04-10
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: Agressief naar jonge paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-22 12:10

Lijkt me logisch.

Ineens een hele kudde in je wei erbij.
Niet 1, maar een groep.


De eerste paar dagen wil hij het voor die héle groep volkomen helder hebben hoe de zaken ervoor staan.
Als dat volledig duidelijk is, en ze accepteren zijn leiding is het gedoe voorbij.



Ik vind het echt volkomen logisch.

martiekenzo

Berichten: 14
Geregistreerd: 25-08-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-22 12:14

Femke_Tweety schreef:
Lijkt me logisch.

Ineens een hele kudde in je wei erbij.
Niet 1, maar een groep.


De eerste paar dagen wil hij het voor die héle groep volkomen helder hebben hoe de zaken ervoor staan.
Als dat volledig duidelijk is, en ze accepteren zijn leiding is het gedoe voorbij.



Ik vind het echt volkomen logisch.


Daar ben ik het zeker met je mee eens dat het voor hem fijn is om de zaken duidelijk te hebben. Maar ik vraag me vooral af waarom hij zo heftig reageert wanneer hij met zijn lichaamstaal ook al het "gewenste" resultaat kan bereiken, namelijk dat de paardjes doen wat hij vraagt. Is het dan echt nodig om ze door de draad te jagen wanneer een normale reactie ook voldoende werkt?

Femke_Tweety

Berichten: 12001
Geregistreerd: 02-04-10
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: Agressief naar jonge paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-22 12:15

Blijkbaar reageren ze niet vlot of groot genoeg naar zijn zin.



Dat wij vinden dat de jonge paarden snel genoeg reageren wil niet zeggen dat hij dat ook vindt ;)

martiekenzo

Berichten: 14
Geregistreerd: 25-08-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-22 12:17

Femke_Tweety schreef:
Blijkbaar reageren ze niet vlot of groot genoeg naar zijn zin.



Dat wij vinden dat de jonge paarden snel genoeg reageren wil niet zeggen dat hij dat ook vindt ;)



Daar heb je wel een punt inderdaad. Bedankt :j

Shadow0

Berichten: 43520
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-22 12:27

Ik weet niet precies waarom. Maar misschien helpt het wel als hij even 1-op-1 kennis kan maken met de nieuwelingen?

En misschien vindt hij het moeilijk dat er geen vaste kudde is en de paarden na een half jaar ook bijna allemaal weer weggaan? Dat is moeilijk in te schatten maar paarden hechten zich aan hun maatjes en kuddegenoten, en als die dan weer verdwijnen kan dat veel effect hebben. Bij mensen (zeker kinderen) die veel uit een groep zijn gehaald en hun vaste mensen kwijtraken zie je hechtingsproblemen en 1 manier waarop dat zich kan uiten is het op afstand houden van iedereen (want dan doet het verlies minder pijn.) En dat is niet een bewuste keuze. Of dat bij paarden ook zo werkt weet ik niet, maar het lijkt me zeker niet onmogelijk dat er zoiets speelt. In dat geval zou ik zeggen dat hij behoefte heeft aan een veel vastere kudde waar wel nieuwe dieren bij kunnen en weer weg kunnen gaan, maar waarbij de basis van de kudde vaster is.

martiekenzo

Berichten: 14
Geregistreerd: 25-08-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-22 12:32

Shadow0 schreef:
Ik weet niet precies waarom. Maar misschien helpt het wel als hij even 1-op-1 kennis kan maken met de nieuwelingen?

En misschien vindt hij het moeilijk dat er geen vaste kudde is en de paarden na een half jaar ook bijna allemaal weer weggaan? Dat is moeilijk in te schatten maar paarden hechten zich aan hun maatjes en kuddegenoten, en als die dan weer verdwijnen kan dat veel effect hebben. Bij mensen (zeker kinderen) die veel uit een groep zijn gehaald en hun vaste mensen kwijtraken zie je hechtingsproblemen en 1 manier waarop dat zich kan uiten is het op afstand houden van iedereen (want dan doet het verlies minder pijn.) En dat is niet een bewuste keuze. Of dat bij paarden ook zo werkt weet ik niet, maar het lijkt me zeker niet onmogelijk dat er zoiets speelt. In dat geval zou ik zeggen dat hij behoefte heeft aan een veel vastere kudde waar wel nieuwe dieren bij kunnen en weer weg kunnen gaan, maar waarbij de basis van de kudde vaster is.


Dit is ook een interessante manier om er naar te kijken! Nog niet aan gedacht!
Omdat de weide niet van ons is en er ook geen zekerheid is hoe lang we (nog) gebruik mogen maken van de weide is er nooit een 2e eigen paard bijgekomen. Onder het mom van iets is beter dan niets werken we nu met de jonge paarden en de wintervriendjes.
We hebben nu een optie om de wei te kopen, vanaf dat moment zal het ook veel stabieler worden. Het is dan de bedoeling om te gaan werken met een 2e eigen paard en eventueel een soort van pension paard(en) er bij te halen zodat er maar weinig veranderingen meer gedaan moeten worden.

Kendra

Berichten: 8739
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Re: Agressief naar jonge paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-22 12:50

Om te beginnen: natuurlijk is er rangorde in een kudde. Die is alleen niet altijd eenduidig; er zijn verschillende vormen van leiderschap. Misschien begrijpen sommige jonge paarden (ws hengsten/ruinen?) de signalen van jouw ruin niet goed en/of proberen ze (stiekem :-)) de macht te grijpen? Hij zal daar op reageren totdat zijn positie volledig wordt geaccepteerd.
Dan keert de rust terug....