Paard onrustig op trailer

Moderators: SayaJones, Apple, Amaryllis, C_arola, Neonlight

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

alysha92

Paard onrustig op trailer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-07-17 14:33

Hallo bokkers :)

Ik ga toch een poging wagen, misschien zijn hier mensen die dit herkennen en tips hebben oid.

Mijn verzorgpaard is ontzettend onrustig op de trailer.. Ze stampt de hele tijd met haar voorbenen (verbouwd de trailer zeg maar...) Zowel in stilstand als dat we aan het rijden zijn.

Ik rij dit paard nog niet zo lang, ze is inmiddels 6 jaar oud en heeft dit gedrag al vanaf het begin laten zien op de trailer.
Overigens gaat ze prima de trailer op en af, soms een kleine aanmoediging nodig.
Haar moeder vertoonde precies hetzelfde gedrag op de trailer.

Vandaag met haar op pad geweest naar de zadelmaker, toen had ze wel wat periodes dat ze echt stil stond op de trailer. Hebben haar ook gewoon even laten staan terwijl de winkel in waren. En misschien is het ook een kwestie van oefenen en doorzetten en letterlijk kilometers maken. Heb alleen zelf geen trailerrijbewijs (wel mijn doel) en telkens iemand vragen is ook niet altijd mogelijk. En veel willen haar niet op hun trailer hebben....(wat ik heel goed snap!)

Het paardje is sowieso één met weinig rust in haar kont, staat in stal ook soms te schrapen met haar voorhoeven als het haar te lang duurt...

Hebben mensen misschien tips, trucs of wat dan ook?
Roep maar en wie weet heb ik er wat aan :) _/-\o_

nontie

Re: Paard onrustig op trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-17 14:35

Heb je een hooinet in de trailer? Dan heeft ze wat te doen. Of heeft ze daar dan geen interesse voor?

Don't live the limited life, live the unlimited one.

alysha92

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-07-17 14:36

nontie schreef:
Heb je een hooinet in de trailer? Dan heeft ze wat te doen. Of heeft ze daar dan geen interesse voor?

ja die hangt erin, geen interesse inderdaad..

Donna89

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-17 14:38

Misschien eens kijken met wat ander voer? kruiden hooi of kuil oid. Iets anders dan anders wat lekker is
Misschien wil ze dan wel eten en staat ze rustiger/
Dan weet je of het verveling is of toch wat anders
Ze komt niet gestressd weer van de trailer af? hoge hartslag of bezweet oid?

Amigo BB+9, oke niet officieel maar toch :P

iEmmaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-17 14:41

In wat voor trailer staat ze?

Een paard hier op stal was ook altijd heel onrustig in de trailer. In iedere bocht leek hij zowat om te vallen. Mijn stalbazin vervoerde hem altijd in haar twee paards trailer. Na wat te lezen en te onderzoeken op internet een keer in mijn anderhalf paards trailer geprobeerd en meneer stond keurig de hele weg en aankomst rustig.

Maar ken ook gevallen waarbij het juist andersom was en het paard het juist fijner vond om in een twee paards trailer te staan en daardoor dus wat krapper te staan.

Keep calm and ride a Friesian | [ITP] Friese merrie Klasiena fan Huitema tussen de bloesem
Atleet (Koss x Cabochon) ---> B+11 ---> L1+12 ---> L2+12 ---> M1+1 ---> verkocht
Klasiena fan Huitema Stb Sport (Winand 405 x Jurjen 303) ---> L1+20
Alpha fan Huitema (Hessel 480 x Winand 405)

alysha92

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-07-17 14:48

Donna89 schreef:
Misschien eens kijken met wat ander voer? kruiden hooi of kuil oid. Iets anders dan anders wat lekker is

ja kan ik zeker proberen, maar als ik voer in een voerbak doe dan kan ze dat zo op eten en heeft ze de rest van de reis er niks aan.. Heb je een idee hoe ik dat anders kan doen? Kuil en hooi krijgen ze beide op stal
En ik denk ook dat ze wel wat gestressd is hoor, ze is wel wat bezweet als ze er af komt.. maar niet zeiknat.. maarja ze maakt zich ook druk natuurlijk met dat stampen :j

alysha92

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-07-17 14:50

iEmmaaa schreef:
In wat voor trailer staat ze?

Een paard hier op stal was ook altijd heel onrustig in de trailer. In iedere bocht leek hij zowat om te vallen. Mijn stalbazin vervoerde hem altijd in haar twee paards trailer. Na wat te lezen en te onderzoeken op internet een keer in mijn anderhalf paards trailer geprobeerd en meneer stond keurig de hele weg en aankomst rustig.

Maar ken ook gevallen waarbij het juist andersom was en het paard het juist fijner vond om in een twee paards trailer te staan en daardoor dus wat krapper te staan.

trailer is volgens mij een anderhalf paards.
Ze heeft wel eens in een tweepaards gestaan met een ander rustig paard, toen was ze de heenreis vrij rustig maar terug reis heel druk en dat paard naast haar werd helemaal gek van haar..
En de trailer waar ze op mag (is van de staleigenaar) en is dus anderhalf paards..

wwillemijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-17 14:50

Je kunt het rustig stilstaan belonen. Zet haar in de trailer en blijf er rustig bij staan. Zolang ze stampt blijf je staan. Is ze rustig dan ga je er weer uit. Dit opbouwen totdat je een tijdje kunt staan met haar in de trailer zonder dat ze stampt of onrustig is. Daarnaast is het uitzoeken of een ander formaat trailer werkt ook een goede tip, maar ik kan me voorstellen dat je gebonden bent aan de trailer waar ze altijd mee vervoerd wordt.

Melya ♥ (Orbaldo II x Ahoy) B+20 L1+15 L2+7 (mei 2017 geblesseerd in de wei, breuk griffelbeen) & Baldur ♥ (Batavier x Onno S) B+10 L1+1

wwillemijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-17 14:52

wwillemijn schreef:
Je kunt het rustig stilstaan belonen. Zet haar in de trailer en blijf er rustig bij staan. Zolang ze stampt blijf je staan. Is ze rustig dan ga je er weer uit. Dit opbouwen totdat je een tijdje kunt staan met haar in de trailer zonder dat ze stampt of onrustig is. Daarnaast is het uitzoeken of een ander formaat trailer werkt ook een goede tip, maar ik kan me voorstellen dat je gebonden bent aan de trailer waar ze altijd mee vervoerd wordt.

Je kunt hiermee binnen een half uur al heel veel bereiken. Poosje paar keer per week herhalen.

Melya ♥ (Orbaldo II x Ahoy) B+20 L1+15 L2+7 (mei 2017 geblesseerd in de wei, breuk griffelbeen) & Baldur ♥ (Batavier x Onno S) B+10 L1+1

Donna89

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-17 14:54

alysha92 schreef:
Donna89 schreef:

ja kan ik zeker proberen, maar als ik voer in een voerbak doe dan kan ze dat zo op eten en heeft ze de rest van de reis er niks aan.. Heb je een idee hoe ik dat anders kan doen? Kuil en hooi krijgen ze beide op stal
En ik denk ook dat ze wel wat gestressd is hoor, ze is wel wat bezweet als ze er af komt.. maar niet zeiknat.. maarja ze maakt zich ook druk natuurlijk met dat stampen :j

Nou als ze nu gewoon droog hooi krijgt, dan misschien eens een kruidenhoor proberen. Of kijken of je een net kan vinden met hele fijne mazen en dan iets van lucerne er in doen. Iets wat echt anders ruikt dan wat ze gewend is

Die tip van een ander soort trailer is ook een goede. Zou ik zeker eens proberen
Zweten van alleen stampen verwacht ik niet. Daar zit dan wel spanning bij.

Rij momenteel bijvoorbeeld een pony die heel snel spanning op bouwd. Die kan in 20 min zeiknat zijn als ie zich opnaait met rijden. terwijl als ie wel goed ontspant hij na een uur nog niet zweet.

Amigo BB+9, oke niet officieel maar toch :P

wwillemijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-17 14:57

Zweten duidt vaak op spanning. Mocht je haar gaan trainen zoals ik aangeef dan creëer je veel rust al. Je gaat namelijk de trailer laten ervaren aan haar als een plek waar ze rust heeft. Ik heb inmiddels al wat paarden kunnen helpen die door spanning in de trailer balans problemen hadden. Enige waar ze mee bezig waren was met het zo snel mogelijk weer die trailer uit willen. Op dat moment zijn die paarden dan alleen maar daarmee bezig ipv zich te concentreren om te blijven staan in de (super rustig gereden) bochten. Creëer je rust in de trailer dan gaat de stress ook minder worden!

alysha92

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-07-17 16:13

wwillemijn schreef:
Zweten duidt vaak op spanning. Mocht je haar gaan trainen zoals ik aangeef dan creëer je veel rust al. Je gaat namelijk de trailer laten ervaren aan haar als een plek waar ze rust heeft. Ik heb inmiddels al wat paarden kunnen helpen die door spanning in de trailer balans problemen hadden. Enige waar ze mee bezig waren was met het zo snel mogelijk weer die trailer uit willen. Op dat moment zijn die paarden dan alleen maar daarmee bezig ipv zich te concentreren om te blijven staan in de (super rustig gereden) bochten. Creëer je rust in de trailer dan gaat de stress ook minder worden!

dankjewel! Hier ik zeker wat mee!

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie