Paard is onrustig.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Dala8
Berichten: 383
Geregistreerd: 26-04-14
Woonplaats: Friesland

Paard is onrustig.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-06-17 12:25

Ik zit met een vraag...

Aangezien een vriendin van mij gaat verhuizen moet ze haar paard verkopen.
Nu weet ze dat ik graag een eigen paard wil, dus ik kreeg een appje of ik misschien interesse had.

Omdat ik altijd verzorgpaarden heb gehad de afgelopen jaren weet ik niet hoe het is om een eigen te hebben. Red ik het op dit moment om elke dag te komen? Ik ben bijna klaar met mijn studie en heb al werk voor na de vakantie. Dus qua financieel red ik het wel.
Ook kende ik het paard niet goed genoeg om te zeggen ja dat is mijn paardje. Daarom besloten dat ze nu eest 6 weken op proef komt.

Paardje is half Arabier half iets anders, 13 jaar en afgelopen jaar niets meer gedaan.
Ze stond s nachts samen met een shetlander en overdag alleen op het land. ( shet mocht niet op het land wegens hoefbevangenheid)

Ze staat nu sinds maandag op de stal waar ik ook gewoon nog mijn verzorgpaard heb. Op dit moment staan er +- 50 paarden om het bedrijf en komen er elke nacht nog 4 op stal.
Dinsdag hadden ze haar het land ingedaan en een pony naast haar in de paddock. Daar is ze op een stukje aan de andere kant van waar ze alle paarden ziet de hele tijd heen en weer gaan lopen. Ze was zeiknat en de land ging stuk. Ze hebben haar weer op stal gezet. Ik heb in de middag met haar gewandeld over het erf. Dit ging prima, helemaal rustig en focus op mij.
Woensdag hebben ze haar in de paddock ( met onbeperkt kuil) gezet en de pony juist in het land. Dit ging al stuk beter, maar nog bleef ze af en toe weer heen en weer lopen. Ook deze dag weer met haar gewandeld op het erf dat gaat prima.
Donderdag hadden ze haar weer even in het land gezet. Maar nu ging ze op een ander stuk heen en weer.. daarom weer naar de paddock en daar heeft ze weer een heel looppad gemaakt. Nu in de bak even aan de hand aan het werk geweest.
Vrijdag was ze weer wat rustiger in de paddock en tevens aan de hand even gewerkt.

Alle dagen is ook de stal helemaal verlopen. Al het stro ligt dan aan de kant. Ze staat dus ook daar niet rustig.

Ik vind het lastig.. doe ik hier het paard wel een plezier mee? ze toont duidelijk onrust. Ze mag terug als het niet gaat.. maar is het kwestie van tijd? Wat meer tijd gunnen?

Als ik met haar bezig ben is ze juist heel rustig. Maakt niet uit dat er kinderen op trampoline springen, veulen langs crost, 30 paarden op de hobbel gaan in land ernaast..

Heeft er iemand ervaring mee?


friesiszwart

Berichten: 10172
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: pendelend tussen GLD, Overijssel en ZH

Re: Paard is onrustig.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-17 13:35

Gewoon even wennen. Is het misschien een idee dat eer een paard bij of naast haar kan blijven staan?

je kunt de richting van de wind niet veranderen, wel de stand van je zeilen. Te huur 6 persoons vakantiehuisje aan visvijver en leuke omgeving zie: www.fanerberveld.webnode.nl

BigOne
Berichten: 38039
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Paard is onrustig.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-17 13:51

Geef het de tijd, ik weet niet waar het dier eerst stond maar dit is voor haar misschien wel een gigantische overgang. En ze zal haar vorige paardenmaatjes missen. Kan ze niet op haar oude plek blijven staan of is dat geen optie voor je.

We live in a time where intelligent people are being silenced so that stupid people won’t be offended.

Dala8
Berichten: 383
Geregistreerd: 26-04-14
Woonplaats: Friesland

Re: Paard is onrustig.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-06-17 14:05

de pony staat naast haar op stal en naast haar in het land. samen durft de eigenaresse van de pony nog niet aan.. beide trappen en gillen behoorlijk..

oude plek is geen optie.. is 50 min met auto van mij vandaan en daar moet ze ook weg. Ze had de paarden aan huis en huis staat te koop.

hwn
Berichten: 4653
Geregistreerd: 26-05-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-17 14:08

Dat heen en weer lopen doen ze vaak als ze alleen staan. Ik zou zeggen: zet haar zo snel mogelijk samen met een ander paard/pony, en kijk dan wat dat geeft.

Als ze telkens op stal of op een ander stuk wei gezet wordt zodra ze onrustig wordt, kan ze natuurlijk ook niet wennen. Je kan haar ook gewoon een tijd laten wennen in één weiland. Wel opletten in zo'n hitte als ze teveel gaat stressen, kunnen ze gaan uitdrogen, of spierbevangen worden of zo.

Ik denk wel dat het met een vaste routine en een weidemaatje goedkomt als ze het op de vorige stal niet deed.


xLissy
Berichten: 51
Geregistreerd: 24-11-15

Re: Paard is onrustig.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-17 14:18

Ik sluit me aan bij hwn. Ik zou haar inderdaad wat meer tijd gunnen om te wennen en er een weidemaatje bijzetten als dat kan.

Estherbuddy

Berichten: 45
Geregistreerd: 10-07-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-17 12:15

Kost tijd.
Stond het paard eerst op een rustig stalletje?
Paard van me vriendin heeft dit ook namelijk als er teveel paarden zijn. Wij staan nu op een stal met 4 paarden hij isnweer helemaal happy


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: GrapeshotBot en 7 bezoekers