.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-17 17:26

.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 23-02-23 13:54, in het totaal 1 keer bewerkt

eclair98

Berichten: 11603
Geregistreerd: 24-09-11
Woonplaats: Overijssel en Drenthe

Re: Pony laat zich niet pakken/speelt spelletje..

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-17 17:30

Ik ga er achter aan lopen, niet laten stoppen/grazen, maar doorlopen. Is de lol er gauw af :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-17 17:33

.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 23-02-23 13:54, in het totaal 1 keer bewerkt

eclair98

Berichten: 11603
Geregistreerd: 24-09-11
Woonplaats: Overijssel en Drenthe

Re: Pony laat zich niet pakken/speelt spelletje..

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-17 17:40

Hmmm lastig, ik zou zeggen, neem er een keer een paar uur voor, klinkt heel erg hard. Maar de aanhouder wint!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-17 18:06

.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 23-02-23 13:54, in het totaal 1 keer bewerkt

Paris_
Berichten: 2122
Geregistreerd: 12-03-12

Re: Pony laat zich niet pakken/speelt spelletje..

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-17 18:09

(Longeer)zweep meenemen en zorgen dat ze blijft lopen. Niet de kans geven om stil te staan of te grazen. Dan is de lol er heel gauw vanaf.

Of een iets lievere aanpak; bakje met biks meenemen wat goed rammelt. :D Zodra ze komt, geef je dit aan haar. Beloon je d'r gelijk voor goed gedrag. ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-17 18:11

.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 23-02-23 13:54, in het totaal 1 keer bewerkt

hoikimmmy

Berichten: 932
Geregistreerd: 04-05-15

Re: Pony laat zich niet pakken/speelt spelletje..

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-17 18:26

Staan er meer paarden bij? Anders die even wat aandacht geven, misschien, als het mag natuurlijk, een snoepje geven. Paar keer niet meenemen maar gewoon in de wei wat aandacht geven. Mijn verzorgpaard laat zich makkelijk pakken maar na 2 stappen rent hij er met je vandoor dat is een nog leuker feestje. Handen onder de blaren, skiënt er achteraan... :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-17 18:30

.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 23-02-23 13:54, in het totaal 1 keer bewerkt

Kaat1
Berichten: 104
Geregistreerd: 19-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-17 18:58

Als je met z'n tweeën bent is het bij ons vrij gemakkelijk. Neem een handvat met plastic, goed zichtbaar lint eraan mee in de wei. Zorg dat de pony op het uiteinde van de wei terechtkomt. Dan klikt iemand het handvat een stuk ervoor
aan de omheining en de ander sluit de pony in met het lint tot hij op een klein oppervlak komt te staan. Brokje erbij en bij ons laat hij zich dan zo pakken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-17 19:03

.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 23-02-23 13:54, in het totaal 1 keer bewerkt

jojo_pranjic

Berichten: 50
Geregistreerd: 13-04-15
Woonplaats: Klein dorpje in friesland genaamd Scharsterbrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-17 19:25

Als het lukt elke dag heel even komen, snoepje geven als ze bij je is en weer weg gaan. Het beste is om dan ook even een halster om te doen als dat mogelijk is en even wat te aaien, misschien zelfs even een heel klein stukje lopen in het land. Je neemt hem niet mee het land uit, maar na 1 of een paar minuten doe je het halster af en ga je weer weg. Op de dagen dat je dan ook daadwerkelijk wat met hem wilt gaan doen neem je hem gewoon mee. Zo linkt hij jou en het halster niet aan werken en weet hij niet wanneer hij mee genomen word maar hij leert wel dat hij beloont word als hij komt en het halster om krijgt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-17 19:28

.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 23-02-23 13:55, in het totaal 1 keer bewerkt

jojo_pranjic

Berichten: 50
Geregistreerd: 13-04-15
Woonplaats: Klein dorpje in friesland genaamd Scharsterbrug

Re: Pony laat zich niet pakken/speelt spelletje..

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-17 19:33

hmm nee dan is dat niet echt een handige oplossing inderdaad

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-17 19:34

.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 23-02-23 13:54, in het totaal 1 keer bewerkt

prugelpiet

Berichten: 12562
Geregistreerd: 20-01-12

Re: Pony laat zich niet pakken/speelt spelletje..

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-17 19:44

Je zegt dat je haar hebt laten rennen, maar laat je haar ook rennen zolang als jij wil?
Als zij 5 rondjes wil rennen, zorg je dat ze er 10 rent.

Ik denk altijd (2x, toen was de lol er af :+ ), als je wilt rennen ga je ook rennen, maar net zo hard en net zo lang als IK dat wil.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-17 19:48

.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 23-02-23 13:54, in het totaal 1 keer bewerkt

hoikimmmy

Berichten: 932
Geregistreerd: 04-05-15

Re: Pony laat zich niet pakken/speelt spelletje..

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-17 19:53

Pony insluiten heeft ook geen zin dan maak je zijn ervaring in het land alleen maar minder leuk en zal hij nog vervelender worden. Hij moet leren dat jij de leiding hebt en niet hij want die heeft hij nu, zodra jij een stap achter hem aanzet of hem een snoepje geeft.

Ik geef jou hetzelfde advies als ze mij geven, grondwerk, band opbouwen en laten zien wie de baas is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-17 19:58

.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 23-02-23 13:55, in het totaal 1 keer bewerkt

hoikimmmy

Berichten: 932
Geregistreerd: 04-05-15

Re: Pony laat zich niet pakken/speelt spelletje..

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-17 20:06

Ik ben ook heel consequent maar ik ben mijn verzorgpaard blijkbaar niet de baas, durf ik wel eerlijk in te zijn, kan alles met hem maar in het land is hij de baas nou eenmaal. Heb ook jaren grondwerk ervaring met quarters en haflingers nooit problemen maar niet elk paard is hetzelfde.
Hij rent niet weg omdat hij het zo grappig vind jou te zien rennen, hij rent weg omdat hij je toch niet voor 100% vertrouwd.

7 games of parelli, dat zijn hele goeie en ook heel leuk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-17 20:09

.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 23-02-23 13:54, in het totaal 1 keer bewerkt

hoikimmmy

Berichten: 932
Geregistreerd: 04-05-15

Re: Pony laat zich niet pakken/speelt spelletje..

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-17 20:14

De enige andere oplossing die ik dan nog zou weten is een gedragstherapeut of de paardenbemiddelaar, alleen zo jammer dat dat vaak weer zoveel geld moet kosten.

Gini
Berichten: 17906
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-17 20:19

Annet_Dottie schreef:
jojo_pranjic schreef:
Als het lukt elke dag heel even komen, snoepje geven als ze bij je is en weer weg gaan. Het beste is om dan ook even een halster om te doen als dat mogelijk is en even wat te aaien, misschien zelfs even een heel klein stukje lopen in het land. Je neemt hem niet mee het land uit, maar na 1 of een paar minuten doe je het halster af en ga je weer weg. Op de dagen dat je dan ook daadwerkelijk wat met hem wilt gaan doen neem je hem gewoon mee. Zo linkt hij jou en het halster niet aan werken en weet hij niet wanneer hij mee genomen word maar hij leert wel dat hij beloont word als hij komt en het halster om krijgt.


Dat vind ik een hele goede, maar is helaas niet mogelijk voor mij.. Het is 11/11,5 km rijden dus elke dag 22/23 km heen en weer rijden voor een bezoekje van 5 minuten word hem niet.. Het halster heeft ze sowieso altijd om, bewust ook ivm het laten pakken.


En ik vrees dat dit juist de oplossing gaat zijn. Wanneer een mens in de wei altijd betekent 'weg van gras, weg van vrijheid, weg van vriendjes en aan het werk', dan gaat ieder paard vroeg of laat moeilijker te pakken worden.
Waar een wil is, is een weg. Ik heb ooit een periode 2 uur heen en weer moeten fietsen om naar mijn jaarling in de opfok te gaan. Daar kon ik ook niet meer mee dan een aai geven. Maar ik nam dan een boek mee en ging in de wei zitten lezen of ik ging haar borstelen, gewoon los. Of ik trok mijn sportkleren thuis al aan, sportmatje mee en hupsakee, buikspieroefeningen in de wei doen. Ben je er meteen langer dan 5 minuten. ;) En je paard beseft ineens dat een mens in de wei niet altijd iets negatiefs betekent. Win-win!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-17 20:39

.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 23-02-23 13:54, in het totaal 1 keer bewerkt

freetorun

Berichten: 2264
Geregistreerd: 22-04-09
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-17 20:42

Kan je niet eens een grondwerk lesgeefster zoeken en meenemen? Ik heb ook aardig wat ervaring met grondwerk, en toch lukt het haar me keer op keer nieuwe dingen te leren. In mijn houding, in de houding van m'n paard etc.

Ik denk namelijk niet dat het een spelletje is. Paarden denken niet zoals mensen en willen je niet maar lekker laten rennen. Dan is er toch iets mis in de basis. Of er is te weinig vertrouwen, misschien vind ze het werk wat jullie samen doen wel saai..

En daarnaast ga ik mee in wat hierboven staat. Gun jezelf en je paard de tijd om gewoon samen te zijn. Even geen planning, verwachtingen etc. Gewoon even zijn. Laat haar lekker grazen, neem een boekje mee en als ze eens komt kan je een wortel geven. En dat hoeft geen 7 x per week, maar probeer pas een planning te maken als je er bent en haar ziet. Komt ze niet? Neem je rust in de wei? Ik denk dat ze dan al heel snel wel komt