Hoe is jouw merrie in haar hengstigheid?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Snollygoster

Berichten: 3834
Geregistreerd: 20-12-12
Woonplaats: België

Re: Hoe is jouw merrie in haar hengstigheid?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-17 12:15

Ik heb mijn merrie nog maar één keer hengstig geweten, maar ik heb haar dan ook pas sinds januari :'). Het is ook mijn eerste merrie, dus heb nog geen idee van hoe hengstigheid allemaal in elkaar zit.
Tijdens de hengstigheid zelf is er niks van te merken, maar in de week VOOR dat ze effectief hengstig wordt is ze net een tikkeltje dominanter en koppig.

Toothless

Berichten: 870
Geregistreerd: 08-05-13
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-17 13:37

friesam schreef:
3 merries hier.

2 pissen zowat over je schoenen als je in de wei loopt. Overal natte plekjes, de hele dag piepen. Als je tegen ze aan duwt lopen ze niet weg, staan de hele tijd in de weg. Vieze achterkanten van het pissen. Onze ruin heeft geen leven.

En 1, daar merk je niks aan. Geen idee wanneer ze hengstig is.


Sorry ik ben echt hardop gaan lachen om het dikgedrukte :') :')

Vroeger hadden wij overigens op de manege een merrie Jolite en als er een ruin achter haar liep als ze hengstig was gingen de sluizen ook open :P

Rebelletje
Berichten: 41
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Kop van Drenthe

Re: Hoe is jouw merrie in haar hengstigheid?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-17 13:44

Mijn vorige merrie stond letterlijk krom op wei als ze hengstig was, en piste enorm. Elke dag staart en benen afspuiten, echt te smerig. Stond destijds een hengst op stal die ze geweldig vond. Als die in de buurt was tijdens het rijden kon ze zelfs dravend plassen...
Mijn huidige merrie is een stuk relaxter gelukkig. Vaak merk ik weinig, soms wat pieperig naar andere paarden. Wel is ze dan standaard een dag niet vooruit te branden. Mag niet klagen.

Toothless

Berichten: 870
Geregistreerd: 08-05-13
Woonplaats: Amsterdam

Re: Hoe is jouw merrie in haar hengstigheid?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-17 13:49

Achja als je zelf ongesteld bent ben je vaak ook een dag of 2 niet vooruit te branden, mogen we t bij merries ook wel voor lief nemen toch :D

borstnoot

Berichten: 1347
Geregistreerd: 18-12-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-17 13:54

Ik heb heel veel geluk met de mijne. Ik zou het echt niet weten wanneer ze hengstig is, ik merk er niks van. Misschien plast ze af en toe iets meer (?), maar dat kan ook wel omdat ze die week misschien wat meer gedronken heeft. :')
Het zijn in ieder geval niet zo'n vieze plakkerige stinkende plasjes, gewoon volwaardige plassen zeg maar, vandaar dat ik het niet zeker weet :9 .

Enige nadeel: zou ik haar ooit willen laten dekken wordt het een beetje lastig, kan ik de hele tijd naar de veearts scheuren om te scannen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-17 20:00

Nou Borstnoot, je omschrijft mijn merrie exact (voordat deze hengstigheid van nu, zich aandiende) _O-

Gelukkig is het geen pismerrie, dus dat valt weer reuze mee. Wel staat ze constant te knipogen en merk je duidelijk aan haar dat ze er zelf ook wat ongelukkig mee is en zich soms geen raad weet, wat opzich ook wel weer heel aandoenlijk is.
Mijn instructrice vond het ook wel wat sneu voor der, het is een merrie welke het jou als ruiter graag naar de zin maakt en erg haar best wil doen, maar door de hormonen is het soms knap lastig voor haar om "er bij" te blijven.
Dus ja, ik vind het ook erg sneu voor haar en pas mijn oefeningen en werkwijze wat aan zodat het voor beide (ruiter & paard) wat draaglijker wordt. Ik heb in ieder geval een paar goede handgrepen en oefeningen mee gekregen, waardoor ik (hopelijk) geen veiligheidsgordel meer nodig heb met het rijden :)

Ik heb om een aantal reactie's van jullie merrie's erg gelachen! :=

borstnoot

Berichten: 1347
Geregistreerd: 18-12-13

Re: Hoe is jouw merrie in haar hengstigheid?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-17 21:40

Ach arm ding!
Dat wordt dus een kruikje in de stal leggen :9 .

Mamiita
Berichten: 60
Geregistreerd: 27-02-10
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-17 00:33

De mijne plast om alles en wilt graag aan iedereen ruiken. Verder is ze het zelfde. Vastgesteld mee..

QuintaenJojo

Berichten: 380
Geregistreerd: 04-10-14
Woonplaats: gelderland

Re: Hoe is jouw merrie in haar hengstigheid?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-17 05:25

Hier zie ik vooral versterking van het basiskarakter. Eéntje, is normaal al een 'typische merrie uit het boekje', wordt echt een azijnpissertje. De ander is vrij cool en wordt nog relaxter als ze hengstig is.

Asvinia

Berichten: 1028
Geregistreerd: 06-08-15
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-17 07:20

Ik merk werkelijk waar niets, behalve iet wat vieze benen. Ze verandert niet in gedrag, is absoluut geen pismerrie en biedt zich al helemaal niet aan.

Was iet wat lastig met dekken twee jaar terug, maar toch gelukt en dat is de enige keer dat ik duidelijk merkte dat ze hengstig was _/-\o_

Nu merk ik enkel aan haar Shet vriendje dat ze hengstig is, want hij wil enorm graag bovenop mijn merrie (heeft echt een trappetje nodig wil hij dat laten werken) maar zelfs in haar hengstigheid laat ze duidelijk merken geen behoefte te hebben aan een deksessie. :Y)

YellowLeaf

Berichten: 455
Geregistreerd: 03-07-16

Re: Hoe is jouw merrie in haar hengstigheid?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-17 22:01

Ik merk er gelukkig helemaal niets van. Moet er ook niet aan denken, mijn pony was z'n vieze pismerrie. Zeikte de hele weg naar de stal terug.

Moonlight17
Berichten: 2347
Geregistreerd: 16-06-09
Woonplaats: Venray

Re: Hoe is jouw merrie in haar hengstigheid?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-17 11:10

Was gisteren op stal, merrie had gewoon korsten tussen haar billen zitten van haar laatste hengstigheid. Merkte dat ze het erg vervelend vond dat ik ze eraf haalde. Moet toch best pijnlijk zijn geweest.

AlwaysH

Berichten: 11274
Geregistreerd: 28-10-14
Woonplaats: The Hidden World

Re: Hoe is jouw merrie in haar hengstigheid?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-17 11:11

Ze is wat geïrriteerd en wordt liever niet op haar buik aangeraakt, dreigt maar waagt het niet, kijkt de hele tijd boos en tilt haar staart op naar andere paarden.
Dat is het zo ongeveer denk ik.

chimello

Berichten: 6405
Geregistreerd: 28-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-17 11:18

Al mijn merries zijn exact hetzelfde tijdens de hengstigheid. Nog niet alles is onder het zadel maar ik merk nu met grondwerk ook geen verschil.

Stripe000
Berichten: 585
Geregistreerd: 02-06-15

Re: Hoe is jouw merrie in haar hengstigheid?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-17 11:28

Leuk om te lezen, al die verschillen :j

Ik merk aan mijn merrie niet of ze hengstig is, ze heeft een enorm stabiel karakter.

Wat eetlust betreft, ze heeft ALTIJD honger.
Hengstig of niet.

Daphne__
Berichten: 12475
Geregistreerd: 12-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-17 11:43

Mijn merrie is altijd makkelijk, ook tijdens de hengstigheid. Daar merk je echt helemaal niks aan... Nouja alleen dat ze zich laat dekken tijdens de hengstigheid. Vorig jaar kwamen we er achter dat ze hengstig was omdat ze ging staan voor een ruin met zin. Ze is toen naar de hengst gebracht, heeft nu een veulen, maar wederom merk ik niks aan haar... Begin deze maand heb ik haar weer laten dekken, maar dit keer laten scannen om te kijken of ze al bijna hengstig zou worden.. Hengstenhouder zei ook al dat het zo'n makkelijke merrie is :D