Minpunten paard op proef

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Liannetje86
Berichten: 786
Geregistreerd: 14-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-17 12:38

Deoro schreef:
Liannetje86 schreef:
Het klinkt misschien heel hard.. Maar als je nu al twijfelt, waarom doorgaan?

Bij mij is een klik het belangrijkste, de rest komt wel. Toen wij zijn wezen kijken, had ik een mooie blauwe plek op mijn been omdat hij ook uithaalde (ook niet gericht, maar ik was zo mijn andere paard gewend dat ik te laat reageerde), mijn zusje wilde opstappen en hij sprong als een gek naar achteren. Vriendinnetje lag nog op de grond toen ze wel zijn achterhoef vast hield :')

(nu hebben we hem een jaar of 8 en rijden er kinderen op en is het de ideale kinderpony :'))

Maar we hadden allemaal gewoon een goed gevoel bij hem, dit is het!

En met kinderen erbij snap ik heel goed dat je voorzichtiger bent... Het is dan ook lastig. Maar pak wel iets waar je zelf vertrouwen in hebt! Veel dingen zijn af/aan te leren. Maar je moet wel vertrouwen hebben.

En dingen op gaan lossen door het net iets anders te gaan doen, is gewoon iets vermijden. Hoefjes uitkrabben is gewoon basis in mijn ogen.


Dat klinkt helemaal niet hard hoor! En ik heb er zeker vertrouwen in dat hij eerlijk en niet gemeen is. De meiden doen er alles mee (behalve hoeven krabben dus) en hij sjokt zelfs als een mak lam achter de jongste aan. Het zijn echt puur de hoeven (tenminste, wat ik tot nu toe zie) i.c.m. met ons (ik er lang uit geweest, meiden jong en onervaren).


Als het alleen "dat puntje" is... Dan zou ik daarmee oefenen (en sowieso altijd keuen ;)) Het is maar een momentopname, hij kan morgen in de wei zich verstappen en zijn been breken bij wijze van... Maar stel er is iets en je komt er over een tijd pas achter.

Temeraire

Berichten: 3536
Geregistreerd: 27-06-04
Woonplaats: Gelderland

Re: Minpunten paard op proef

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-17 13:23

Als dit het enige is, dan zou ik hem wel houden. Het is enorm lastig om een brave pony te vinden die aan alles voldoet. Ik denk dat je met iedere pony wel tegen dingen aanloopt die niet ideaal zijn.

Klinisch laten keuren zou ik wel echt doen.

Gini
Berichten: 17936
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Re: Minpunten paard op proef

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-17 13:58

Als het voor de rest een droom van een pony is, zou ik hem hiervoor niet laten staan.
Wel even uitsluiten dat het een medisch dingetje is.

har166

Berichten: 2042
Geregistreerd: 21-04-10
Woonplaats: Ekehaar

Re: Minpunten paard op proef

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-17 14:14

Als het de perfecte pony is dan zou ik hem er niet om laten staan. Het kan ook nog met evenwicht/balans te maken hebben. Mijn 4,5 jarige vindt het nog steeds lastig en gaat dan staan zwaaien ( ook met haar been ) om haar evenwicht te bewaren. Je kunt proberen om de voet zo laag mogelijk te houden, kijk eens of dat scheelt.

anjali
Berichten: 15151
Geregistreerd: 25-07-15

Re: Minpunten paard op proef

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-17 15:11

Maar je hebt er wel ijzers onder laten zetten begrijp ik? Wat zegt de smid er dan van? Als het alleen een soort zenuwtrekken is zou ik hem er niet voor laten staan. Wel als het paard probeert gericht raak te trappen.

sayenti
Berichten: 570
Geregistreerd: 07-08-07
Woonplaats: belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-17 15:49

Ik zou bij deze gewoon oefenen.
Misschien hebben de eigenaars hier geen tijd aan gespendeerd?

Hier zelf ook een 5jaarse staan die gericht uithaalde voor haar achterhoeven en vanvoor steigerde ze steeds.
Het makkelijkste voor als de smid kwam was eigenlijk steeds de DA bellen zodat ze in haar roes was.

Vorige zomer een week aan geoefend en voila iedereen kan haar hoeven poetsen.

Voor deze reden zou ik me zeker niet bang laten maken voor mijn jongste zusje hebben we ruim 3j naar de perfecte pony moeten zoeken.

Voor mijn kindjes hebben we ook enkele shetters bezocht. En bij geen 1 van deze heb ik de hoeven opgetild.

Seventeen
Berichten: 1203
Geregistreerd: 20-01-12

Re: Minpunten paard op proef

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-17 16:16

Ik zou hem laten staan. Als je zegt dat als je je hand naar beneden laat glijden en dan uithaalt? Natuurlijk, als het jouw paard alleen zou zijn dan zou ik zeggen; oefen! Maar je dochters zijn 9 en 14... met slechts 7 maanden ervaring. Die zouden nooit niet snel genoeg reageren op een eventuele mep en daarom zou ik hem laten staan.

Wat eventueel nog wel een optie zou zijn; de proeftijd vol nemen en daar heel veel mee oefenen, neem eventueel een prof. in de hand zodat het direct aangeleerd goed aangeleerd wordt en met zo weinig mogelijk gevaar. Kijk naar de vooruitgang die het paard toont, als het echt al een heel stuk beter is aan het eind van de proefperiode dan is dit geen reden meer om het paard te laten staan.

Maar je dochters zijn 9 en 14, zijn nog zoveel andere leuke paarden die ook goed zouden passen. Maar, daar moet je wel geduld voor hebben en er niet morgen een wil hebben staan.

Little_Gift
Berichten: 1785
Geregistreerd: 05-09-07
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-17 05:28

Tjeezes zeg, als dit al teveel "werkpunt" is... zou ik toch opteren om naar hobbelpaardjes te gaan zoeken ipv levende wezens -O-

Storm

Berichten: 20859
Geregistreerd: 05-06-02
Woonplaats: Brabant

Re: Minpunten paard op proef

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-17 05:39

Ik zou hem houden. Maar wel klinisch laten keuren. Dan kan de veearts ook meteen even naar zijn achterbenen kijken.
Mocht hij een krampentrekker zijn, dan is dat niet erg. Ik heb er ook een gehad en die had er verder geen last van, alleen hieven uitkrabben ging wat lastiger.
Maar ik zou dit paard zeker niet terugbrengen. Hoeven uitkrabben voorlopig niet door je kinderen laten oefenen maar desnoods door een instructeur of ander ervaren iemand.

__Sannne
Berichten: 5685
Geregistreerd: 12-10-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-17 05:40

Little_Gift schreef:
Tjeezes zeg, als dit al teveel "werkpunt" is... zou ik toch opteren om naar hobbelpaardjes te gaan zoeken ipv levende wezens -O-


Ik snap anders heel goed dat je een paard dat met zijn benen maait/slaat niet erg prettig vind met je 9 jarige kind. Snap niet zo goed waar deze vervelende sneer voor nodig is. :n

janouk
Blogger

Berichten: 17887
Geregistreerd: 18-04-06

Re: Minpunten paard op proef

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-17 06:19

In ieder geval laten keuren door een veearts. Je bent zelf niet heel ervaren en een veearts kan een paard beter op gezondheid beoordelen.

De hoeven niet willen geven, dat kan verschillende dingen betekenen.
Als hij zo braaf in de omgang is, zou je verwachten dat hoeven opgeven niet zo'n probleem is. Het kan zijn dat jullie niet juist opvragen. Maar voor de zekerheid laat de veerarts controleren en de hoefsmid. De hoefsmid kan heel goed beoordelen wat de kwalitiet van de hoeven is en of het opgeven zelf een probleem is of dat het paard pijn in zijn hoeven heeft, waardoor op 3 benen staan pijn doet of dat de balans van het paard een probleem geeft.

lailapri

Berichten: 22134
Geregistreerd: 09-05-03
Woonplaats: Heerhugowaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-17 06:57

Waar ik aan zou denken Is dat het paard misschien het optillen niet het probleem vind maar het gewicht verplaatsen naar het andere been. Misschien gevoelige voeten of benen of hoger last van bijvoorbeeld si schouders etc. Als je nog proeftijd hebt zou ik daar wat energie in steken en kijken of het niet uit pijn of ongemak komt.

Deoro

Berichten: 399
Geregistreerd: 14-05-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-17 21:32

Sanned schreef:
Zeker wel klinisch laten keuren! Wel door een goede dierenarts. Als een perfect gezond paard echt kreupel loopt tijdens de keuring dan doet de dierenarts wel iets heel geks.
Een klinische keuring is inderdaad een momentopname, maar een vervelende chronische aandoening komt daar over het algemeen wel uit naar voren. En een paard met perfecte röntgenfoto's kan toch stokkreupel zijn, pezen zie je niet op de röntgenfoto.

Een paard mag tijdens de buigproeven trouwens een paar passen licht onregelmatig lopen als hij net wegdraaft. Onregelmatig, niet kreupel. Een dierenarts zal een paard daar niet op afkeuren.


Dankjewel, ik heb het aangegeven op stal dat moesten we dit paardje besluiten te nemen we dat even willen doen.

Liannetje86 schreef:
Deoro schreef:

Dat klinkt helemaal niet hard hoor! En ik heb er zeker vertrouwen in dat hij eerlijk en niet gemeen is. De meiden doen er alles mee (behalve hoeven krabben dus) en hij sjokt zelfs als een mak lam achter de jongste aan. Het zijn echt puur de hoeven (tenminste, wat ik tot nu toe zie) i.c.m. met ons (ik er lang uit geweest, meiden jong en onervaren).


Als het alleen "dat puntje" is... Dan zou ik daarmee oefenen (en sowieso altijd keuen ;)) Het is maar een momentopname, hij kan morgen in de wei zich verstappen en zijn been breken bij wijze van... Maar stel er is iets en je komt er over een tijd pas achter.


Dankjewel, dat is zeker waaar.

Het uitkrabben moet echt gebeuren ivm de bodembedekking in de bak (heb het vandaag nagevraagd), maar de staleigenaar wil het doen als het niet lukt (die grijpt en houdt gewoon vast als hij slaat, wat mij dus niet lukt of ik niet zo goed durf) en dan ook met het idee steeds goed te belonen en hem er aan te laten wennen op die manier (als er dus niks aan de hand is verder). Dus dat is wel fijn!

Wat leuk trouwens dat het nu zon droompony is!

Temeraire schreef:
Als dit het enige is, dan zou ik hem wel houden. Het is enorm lastig om een brave pony te vinden die aan alles voldoet. Ik denk dat je met iedere pony wel tegen dingen aanloopt die niet ideaal zijn.

Klinisch laten keuren zou ik wel echt doen.



Ik denk inderdaad ook dat er altijd wel iets zal zijn. Ik ga het even aan kijken of het hier bij blijft en dankjewel.

Gini schreef:
Als het voor de rest een droom van een pony is, zou ik hem hiervoor niet laten staan.
Wel even uitsluiten dat het een medisch dingetje is.


Ga ik doen, dankjewel!

Seventeen schreef:
Ik zou hem laten staan. Als je zegt dat als je je hand naar beneden laat glijden en dan uithaalt? Natuurlijk, als het jouw paard alleen zou zijn dan zou ik zeggen; oefen! Maar je dochters zijn 9 en 14... met slechts 7 maanden ervaring. Die zouden nooit niet snel genoeg reageren op een eventuele mep en daarom zou ik hem laten staan.

Wat eventueel nog wel een optie zou zijn; de proeftijd vol nemen en daar heel veel mee oefenen, neem eventueel een prof. in de hand zodat het direct aangeleerd goed aangeleerd wordt en met zo weinig mogelijk gevaar. Kijk naar de vooruitgang die het paard toont, als het echt al een heel stuk beter is aan het eind van de proefperiode dan is dit geen reden meer om het paard te laten staan.

Maar je dochters zijn 9 en 14, zijn nog zoveel andere leuke paarden die ook goed zouden passen. Maar, daar moet je wel geduld voor hebben en er niet morgen een wil hebben staan.


Dankjewel. Natuurlijk is morgen leuker dan volgend jaar, maar liever volgend jaar een leuk passend paardje dan morgen een niet passende, je hebt gelijk. Ik ga de proeftijd af makrn en dan beslissen.

Little_Gift schreef:
Tjeezes zeg, als dit al teveel "werkpunt" is... zou ik toch opteren om naar hobbelpaardjes te gaan zoeken ipv levende wezens -O-


Waarom denk je dat het teveel werkpunt zou zijn? Geloof niet dat ik dat ergens heb gezegd. Het gaat erom of het een voor ons haalbaar en veilig werkpunt is en dan vooral icm mijn dochters, en dus niet om de hoeveelheid werk/tijd die er wel of niet in gaat zitten.

Little_Gift schreef:
Tjeezes zeg, als dit al teveel "werkpunt" is... zou ik toch opteren om naar hobbelpaardjes te gaan zoeken ipv levende wezens -O-


Oh, en een hobbelpaard hebben we al maar toch bedankt voor de tip.

Storm schreef:
Ik zou hem houden. Maar wel klinisch laten keuren. Dan kan de veearts ook meteen even naar zijn achterbenen kijken.
Mocht hij een krampentrekker zijn, dan is dat niet erg. Ik heb er ook een gehad en die had er verder geen last van, alleen hieven uitkrabben ging wat lastiger.
Maar ik zou dit paard zeker niet terugbrengen. Hoeven uitkrabben voorlopig niet door je kinderen laten oefenen maar desnoods door een instructeur of ander ervaren iemand.


Dankjewel, ik heb inderdaad met de stalbaas afgesproken dat zij de hoeven doen voor de kinderen (of voor mij als het niet lukt). De veearts heb ik inderdaad aangegeven.

__Sannne schreef:
Little_Gift schreef:
Tjeezes zeg, als dit al teveel "werkpunt" is... zou ik toch opteren om naar hobbelpaardjes te gaan zoeken ipv levende wezens -O-


Ik snap anders heel goed dat je een paard dat met zijn benen maait/slaat niet erg prettig vind met je 9 jarige kind. Snap niet zo goed waar deze vervelende sneer voor nodig is. :n


Dankjewel, dat is inderdaad de reden.

janouk schreef:
In ieder geval laten keuren door een veearts. Je bent zelf niet heel ervaren en een veearts kan een paard beter op gezondheid beoordelen.

De hoeven niet willen geven, dat kan verschillende dingen betekenen.
Als hij zo braaf in de omgang is, zou je verwachten dat hoeven opgeven niet zo'n probleem is. Het kan zijn dat jullie niet juist opvragen. Maar voor de zekerheid laat de veerarts controleren en de hoefsmid. De hoefsmid kan heel goed beoordelen wat de kwalitiet van de hoeven is en of het opgeven zelf een probleem is of dat het paard pijn in zijn hoeven heeft, waardoor op 3 benen staan pijn doet of dat de balans van het paard een probleem geeft.


De stalbaas denkt inderdaad dat hij zijn evenwicht nog wat lastig vindt en gewoon moet oefenen en oefenen. Maar er naar laten kijken is zeker een goed idee dankjewel.

lailapri schreef:
Waar ik aan zou denken Is dat het paard misschien het optillen niet het probleem vind maar het gewicht verplaatsen naar het andere been. Misschien gevoelige voeten of benen of hoger last van bijvoorbeeld si schouders etc. Als je nog proeftijd hebt zou ik daar wat energie in steken en kijken of het niet uit pijn of ongemak komt.



Dankjewel we gaan er mee aan de slag.

lailapri schreef:
Waar ik aan zou denken Is dat het paard misschien het optillen niet het probleem vind maar het gewicht verplaatsen naar het andere been. Misschien gevoelige voeten of benen of hoger last van bijvoorbeeld si schouders etc. Als je nog proeftijd hebt zou ik daar wat energie in steken en kijken of het niet uit pijn of ongemak komt.



Dankjewel we gaan er mee aan de slag.
Laatst bijgewerkt door SayaJones op 16-05-17 08:37, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Berichten samengevoegd

tamary

Berichten: 29202
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-17 22:39

Deoro schreef:
Toen deze wat jonger bleek was mijn idee inderdaad samen met het paard (en begeleiding) te groeien. Maar eigenlijk had ik daar niet de basis onder gerekend, want dat is hoeven krabben toch wel vind ik. Ik dacht meer aan dingen als van arbeidsdraf, samen oefenen naar midden en daarna uitgestrekte draf, wijken, sb enz. Dat hij dat niet hoeft te kennen omdat mijn meiden toch nog niet op dat niveau zijn en ik moet ook best een stukje terug beginnen. De basis had ik eigenlijk gehoopt dat die probleemloos zou gaan.

Basis = fundering, als die niet klopt/onvolledig is, kan je er niet veilig op bouwen. Hoe breed die basis gewensd wordt, is afhankelijk van zowel gebruik als discipline. Western en NH geven daar veel bredere invulling aan bv en dat werkt duidelijk door in het rijden qua nieuwe dingen leren. Vertaalslag maken van oefening aan de hand naar onder de ruiter is stuk makkelijker dan meteen onder de ruiter en nieuwe snappen en benen uit de knoop houden en compenseren voor bewegingen ruiter.

Voetjes optillen is zowel een gehoorzaamheid als een vertrouwenskwestie (mits geen medische oorzaak), en beide zijn dingen die doorwerken in alle dingen op/om het paard. Als er dit soort dingetjes voorbij komen vraag ik mij af of dit paard braaf is omdat er niks gevraagd wordt wat hij niet wil doen, of omdat het anders pijn doet of is het echt werkelijk een relaxte goedzak die bijna alle fouten vergeeft. Haal er aub een DA bij voor zeker klinische keuring en plan een les met een goede grondwerkinstructeur om eens goed te kijken naar hoe braaf dit dier echt is.

pol013

Berichten: 9010
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Omg breda

Re: Minpunten paard op proef

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-17 11:45

Als hij het bij een meer ervaren persoon prima doet zou ik het paard er niet om laten.
Dan zou ik in de proefperiode zo snel mogelijk op zoek gaan naar kundige begeleiding. Lijkt misschien een beetje over-done (en is het ook) maar dan kun je wel binnen de proefperiode uitvinden of jullie het kunnen leren/ op weg kunnen naar een oplossing. Dan voel je ook het snelste of dit je enige twijfel punt is bij de pony.

ElCamino

Berichten: 8944
Geregistreerd: 01-03-05
Woonplaats: Naarden

Re: Minpunten paard op proef

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-17 11:59

Tja, een 6 jarige die nog niet eens fatsoenlijk voetjes kan geven ? Beetje typisch is dat wel wanneer hij verder gewoon onder het zadel is etc. Zou ik erg achterdochtig van worden....

aeolusnr1
Berichten: 4302
Geregistreerd: 05-10-08
Woonplaats: St. Job in't Goor , Antwerpen , België

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-17 22:06

Ik ga hier helemaal mee in wat "Tamary" hier ook al zei.
Je leek nogal agressief te antwoorden op één van de vorige antwoordjes betreffende (hobbelpaard) ??? En eigenlijk vind ik dit zelf ook, je kan honderden paarden uitproberen en aan elk paard zal wel iets niet in orde zijn, of nog werk/training nodig blijken te zijn, elkaar beter leren kennen en vooral beter leren begrijpen.
Als het paard voor de rest braaf en meewerkend is , dan is zo'n probleem om die hoefjes op te nemen echt een minuscuul klein probleempje, elk paard kan dit probleemloos leren om zijn voetjes braaf en zonder problemen zelf te geven, dat is een training van hoog uit een paar weken training. Dus echt niet iets onmogelijk.
Een trainer kan je daarbij helpen.

tamary schreef:
Deoro schreef:
Toen deze wat jonger bleek was mijn idee inderdaad samen met het paard (en begeleiding) te groeien. Maar eigenlijk had ik daar niet de basis onder gerekend, want dat is hoeven krabben toch wel vind ik. Ik dacht meer aan dingen als van arbeidsdraf, samen oefenen naar midden en daarna uitgestrekte draf, wijken, sb enz. Dat hij dat niet hoeft te kennen omdat mijn meiden toch nog niet op dat niveau zijn en ik moet ook best een stukje terug beginnen. De basis had ik eigenlijk gehoopt dat die probleemloos zou gaan.

Basis = fundering, als die niet klopt/onvolledig is, kan je er niet veilig op bouwen. Hoe breed die basis gewensd wordt, is afhankelijk van zowel gebruik als discipline. Western en NH geven daar veel bredere invulling aan bv en dat werkt duidelijk door in het rijden qua nieuwe dingen leren. Vertaalslag maken van oefening aan de hand naar onder de ruiter is stuk makkelijker dan meteen onder de ruiter en nieuwe snappen en benen uit de knoop houden en compenseren voor bewegingen ruiter.

Voetjes optillen is zowel een gehoorzaamheid als een vertrouwenskwestie (mits geen medische oorzaak), en beide zijn dingen die doorwerken in alle dingen op/om het paard. Als er dit soort dingetjes voorbij komen vraag ik mij af of dit paard braaf is omdat er niks gevraagd wordt wat hij niet wil doen, of omdat het anders pijn doet of is het echt werkelijk een relaxte goedzak die bijna alle fouten vergeeft. Haal er aub een DA bij voor zeker klinische keuring en plan een les met een goede grondwerkinstructeur om eens goed te kijken naar hoe braaf dit dier echt is.

JMeinema

Berichten: 68
Geregistreerd: 09-05-17

Re: Minpunten paard op proef

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-17 20:10

Als je elke dag bij de paarden bent zijn er werkpunten genoeg waar je vol ambitie mee aan de slag gaat. Als je er een tijdje tussenuit bent geweest, en misschien wat onzekerder bent, en ook nog eens op moet letten op je twee dochters - dan ben je toch wat overbezorgder en dat is logisch. Paarden zijn heel intelligent, maar ook schrikachtig en daardoor soms onvoorspelbaar, toch? Ik snap best dat je als moeder dan een rustige goedzak wilt met zo min mogelijk fratsen.

Ik zou zeggen: bij twijfel niet inhalen. Kijk anders eerst op je gemak rond bij iets oudere paarden waarnaar je opzoek was. Ik denk ook dat als je nu onzeker bent over deze pony dat het vertrouwen niet kan worden opgebouwd; en dat is natuurlijk wel héél belangrijk. Zoek die klik.

Blabla1980

Berichten: 2054
Geregistreerd: 12-11-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-17 10:48

Ik zou het paard om zo'n puntje niet laten staan als hij verder gewoon wel fijn is.

Mijn oude paard vind hoeven geven niet fijn, maar dit dit altijd braaf. Een tijdje terug (toen hij al niet meer van mij was, maar ik hem wel nog af en toe reed) haalde hij ook ineens uit bij achterhoeven uitkrabben. Ook niet gericht, maar toch niet netjes.
Maar dit was binnen een week weer over. Dus gewoon even duidelijk zijn en stap voor stap.
Anders even de eigenaren vragen hoe hij hier normaal mee was.

Deoro

Berichten: 399
Geregistreerd: 14-05-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-17 12:02

Bedankt iedereen. We hebben besloten om verder te kijken. We denken dat wij niet de geschikte personen zijn voor dit lieve paardje.

lailapri

Berichten: 22134
Geregistreerd: 09-05-03
Woonplaats: Heerhugowaard

Re: Minpunten paard op proef

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-17 12:12

klinkt als een wel overwogen besluit

Deoro

Berichten: 399
Geregistreerd: 14-05-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-17 12:44

lailapri schreef:
klinkt als een wel overwogen besluit



Dankjewel. Kostte een paar traantjes, maar denk dat het de juiste beslissing is.