Paard schraapt op stal

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
nouky12
Berichten: 389
Geregistreerd: 28-08-14

Paard schraapt op stal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-17 19:29

Hallo,
sinds 4 maanden heb ik mijn eigen paard, en sinds afgelopen maand staan wij op een nieuwe stal.
Maar hier staat hij op vlas, en voorheen op stro. Maar nu valt het heel erg op dat wanneer hij in de avond op stal gaat dat hij in de nacht heel erg is gaan schrapen. Zo erg dat al zijn stal bedekking vaak onder zijn voerbak ligt.
Nu gaat hij van 8 uur in de ochtend tot 10 uur in de avond naar buiten. En op de vorige stal stond hij 22 uur binnen op stal en had hij er geen (of minder) last van.

Wat ik al heb geprobeerd:
- gestopt met bix voeren, hier werd hij heel onrustig en druk van. (sinds twee weken krijgt hij dat niet meer)
- Genoeg hooi in een fijn net, zodat hij de hele avond wat te doen heeft
- Een Jolly ball in zijn stal opgehangen
- hij staat naast een ander paard die hij kan zien.

Maar dit is gewoon heel vervelend, want zijn stal is elke dag een grote rommel.
Wie o wie heeft de gouden tip om dit te laten stoppen? Het lijkt mij voor het paard namelijk ook niet fijn als hij dit doet.

Hij deed het eerst ook heel erg op de poets plaats als hij vast stond, maar dit is sinds een week veel minder geworden, en is hij veel rustiger, ook als hij alleen vast staat. Het is nog niet 100% opgehouden, maar zeker wel 90% beter

We krijgen van de week voor het eerst grondwerk les, misschien dat dit ook zou kunnen helpen?
Laatst bijgewerkt door nouky12 op 07-05-17 19:41, in het totaal 1 keer bewerkt

D_123
Berichten: 49
Geregistreerd: 10-07-16

Re: Paard schraapt op stal

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-17 19:32

Ik lees even mee mijn pony doet het altijd als hij naar buiten wil sochtends of als zijn vriendje weg gaat. Heel verveelend!

GDG

Berichten: 4848
Geregistreerd: 11-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-17 22:00

nouky12 schreef:
Hallo,
sinds 4 maanden heb ik mijn eigen paard, en sinds afgelopen maand staan wij op een nieuwe stal.
Maar hier staat hij op vlas, en voorheen op stro. Maar nu valt het heel erg op dat wanneer hij in de avond op stal gaat dat hij in de nacht heel erg is gaan schrapen. Zo erg dat al zijn stal bedekking vaak onder zijn voerbak ligt.
Nu gaat hij van 8 uur in de ochtend tot 10 uur in de avond naar buiten. En op de vorige stal stond hij 22 uur binnen op stal en had hij er geen (of minder) last van.

Wat ik al heb geprobeerd:
- gestopt met bix voeren, hier werd hij heel onrustig en druk van. (sinds twee weken krijgt hij dat niet meer)
- Genoeg hooi in een fijn net, zodat hij de hele avond wat te doen heeft
- Een Jolly ball in zijn stal opgehangen
- hij staat naast een ander paard die hij kan zien.

Maar dit is gewoon heel vervelend, want zijn stal is elke dag een grote rommel.
Wie o wie heeft de gouden tip om dit te laten stoppen? Het lijkt mij voor het paard namelijk ook niet fijn als hij dit doet.

Hij deed het eerst ook heel erg op de poets plaats als hij vast stond, maar dit is sinds een week veel minder geworden, en is hij veel rustiger, ook als hij alleen vast staat. Het is nog niet 100% opgehouden, maar zeker wel 90% beter

We krijgen van de week voor het eerst grondwerk les, misschien dat dit ook zou kunnen helpen?

De hele avond of tot 8 uur 's ochtends?

Floortz
Berichten: 1774
Geregistreerd: 19-02-15

Re: Paard schraapt op stal

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-17 22:02

Mag er stro in de stal of is dat niet toegestaan? Wellicht dat hij dan meer te doen heeft. In stro valt altijd wat te scharrelen.

pol1
Berichten: 3832
Geregistreerd: 05-05-09

Re: Paard schraapt op stal

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-17 22:08

Heel vervelend probleem..vaak als dit gedrag te lang doorgaat niet meer af te leren! Andere stal binnen de huidige stal een optie?

nouky12
Berichten: 389
Geregistreerd: 28-08-14

Re: Paard schraapt op stal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-17 05:20

GDG, ik snap niet zo goed wat je bedoelt. Ik ben er in de avond zelf niet bij, maar het lijkt me dat na een tijdje dat hij rusteloos wordt en gaat schrapen.

Floortz, nee er is allee vlas op deze stal

Pol1, op dit moment zijn alle stallen vol, en kunnen we niet gaan schuiven

Mariska_28

Berichten: 10501
Geregistreerd: 19-01-03
Woonplaats: Ees (Drenthe)

Re: Paard schraapt op stal

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-17 05:55

Misschien een idee om een tweede hooinet op te hangen met een paar plakken stro daarin? Eten ze meestal minder snel op dan hooi, en heeft hij toch nog iets te knabbelen.

LoveBodin

Berichten: 4353
Geregistreerd: 18-12-09
Woonplaats: Under The Northern Lights

Re: Paard schraapt op stal

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-17 09:31

GDG vraagt hoeveel hooi hij krijgt.
Het is best een verschil of het om 2200 's avonds al op is, of om 0800 's ochtends.
Het kan dan ook best zijn dat wanneer hij de hele nacht écht onbeperkt kan eten, dat het dan over is.

nouky12
Berichten: 389
Geregistreerd: 28-08-14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-17 10:01

LoveBodin schreef:
GDG vraagt hoeveel hooi hij krijgt.
Het is best een verschil of het om 2200 's avonds al op is, of om 0800 's ochtends.
Het kan dan ook best zijn dat wanneer hij de hele nacht écht onbeperkt kan eten, dat het dan over is.


O zo, nee hij krijg zo veel dat er in de ochtend altijd nog een beetje in zit

Floortz
Berichten: 1774
Geregistreerd: 19-02-15

Re: Paard schraapt op stal

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-17 15:27

Je hebt al een aantal dingen veranderd die het niet oplosten. Het paard toont ongemak en uit het op deze manier.
De enige gouden tip die ik je kan geven is het dier anders of elders huisvesten. Hij vertelt je wat.
Paarden die 247 buiten staan schrapen zelden, behalve in de grond om geuren op te nemen, in waterplassen om te spetteren, ongeduld als ze naar een paard in een andere wei willen om te ruiken wat het voor snuiter is, of andere normale gedragingen.

nouky12
Berichten: 389
Geregistreerd: 28-08-14

Re: Paard schraapt op stal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-17 16:11

Zou het niet kunnen dat het lang duurt voordat hij is gewend op zijn nieuwe stal? We staan er eigenlijk maar vijf weken pas.
Wat er wel is gebeurt sinds gister. Normaal hing zijn hooinet achter in de stal naast zijn voerbak, maar hij is verplaats naar naast de deur opening. En er is nu bijna niets verplaats in zijn stal qua stalbedekking. Want nu kan hij eten en naar buiten kijken tegelijk. Ik hoop dat het zo beter blijft gaan.
Want hij is in positieve manier een heel ander paard geworden in omgang sinds we zijn verhuisd

GDG

Berichten: 4848
Geregistreerd: 11-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-17 16:16

nouky12 schreef:
Zou het niet kunnen dat het lang duurt voordat hij is gewend op zijn nieuwe stal? We staan er eigenlijk maar vijf weken pas.
Wat er wel is gebeurt sinds gister. Normaal hing zijn hooinet achter in de stal naast zijn voerbak, maar hij is verplaats naar naast de deur opening. En er is nu bijna niets verplaats in zijn stal qua stalbedekking. Want nu kan hij eten en naar buiten kijken tegelijk. Ik hoop dat het zo beter blijft gaan.
Want hij is in positieve manier een heel ander paard geworden in omgang sinds we zijn verhuisd

Heb je hem dan wel zien schrapen eigenlijk? Heeft hij niet gewoon steeds van het hooinet naar het luik gelopen/gedraaid en zo de stal omgeploegd?

nouky12
Berichten: 389
Geregistreerd: 28-08-14

Re: Paard schraapt op stal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-17 16:17

Dat dacht ik eerst ook, maar het is vaak allemaal op een plek gegooid en dat gebeurt denk ik niet als hij heen en weer zou lopen

Effects

Berichten: 561
Geregistreerd: 26-08-05

Re: Paard schraapt op stal

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-17 14:01

Ik ben het eens met Floortz dat de huisvesting van dit paard nog verder verbetert zou kunnen worden. Wel goed dat er al vooruitgang in de situatie is en je al wat oplossingen geprobeerd hebt.
Voor een paard zijn voldoende ruwvoer (dus zoveel hooi dat hij de hele nacht kan eten) en sociaal contact (een paard kunnen zien is fijn, maar dat geeft nog niet veel mogelijkheden tot echt contact) eerste levensbehoeften.

Aangezien het nog vrij vaag is wat voor gedrag hij nu precies vertoond en waardoor dat gemotiveerd wordt, denk ik dat het goed is om daar eerst achter te komen. Want dan weet je wat de trigger is en kun je eraan werken om de situatie vervolgens zo op te zetten dat je paard niet meer de behoefte voelt om het ongewenste gedrag te gaan vertonen.
Dus ga het paard eens gedurende lange tijd observeren en/of hang een camera op zodat je later beelden van de gehele nacht kunt bekijken. En stalgenoten vragen wat hun observaties zijn.

nouky12
Berichten: 389
Geregistreerd: 28-08-14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-17 14:48

Effects schreef:
Ik ben het eens met Floortz dat de huisvesting van dit paard nog verder verbetert zou kunnen worden. Wel goed dat er al vooruitgang in de situatie is en je al wat oplossingen geprobeerd hebt.
Voor een paard zijn voldoende ruwvoer (dus zoveel hooi dat hij de hele nacht kan eten) en sociaal contact (een paard kunnen zien is fijn, maar dat geeft nog niet veel mogelijkheden tot echt contact) eerste levensbehoeften.

Aangezien het nog vrij vaag is wat voor gedrag hij nu precies vertoond en waardoor dat gemotiveerd wordt, denk ik dat het goed is om daar eerst achter te komen. Want dan weet je wat de trigger is en kun je eraan werken om de situatie vervolgens zo op te zetten dat je paard niet meer de behoefte voelt om het ongewenste gedrag te gaan vertonen.
Dus ga het paard eens gedurende lange tijd observeren en/of hang een camera op zodat je later beelden van de gehele nacht kunt bekijken. En stalgenoten vragen wat hun observaties zijn.


Hij heeft onbeperkt ruwvoer, want hij krijgt het niet op in een nacht, en ik heb het niet duidelijk neer gezet, maar de tussenmuur van de stallen is niet zo hoog dus ze kunnen elkaar aanraken en snuffelen als ze willen.
Volgens mijn stalgenoten is hij aan het begin van de avond nog rustig. Dus pas ergens halverwege begint het denk ik. En ze laten hem er pas uit ik de ochtend als hij rustig is, zodat schrapen biet wordt beloond met naar buiten gaan.
Zelf heb ik inderdaad ook al aan een camera gekeken, maar het klinkt heel ingewikkeld. Maar ik zal me er vanavond eens goed voor inlezen. Hebben jullie een merk die werkt ( en zonder internet ?)

Floortz
Berichten: 1774
Geregistreerd: 19-02-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-17 15:08

Een wildcamera op batterijen werkt prima (bij ons) als je de chinese handleiding snapt. Knopje 1 foto vooruit is aan de andere kant van de wereld het knopje terug :P :D

pol1
Berichten: 3832
Geregistreerd: 05-05-09

Re: Paard schraapt op stal

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-17 05:19

Als het schrapen er echt in geconditioneerd is dan wordt het echt een lastig verhaal.. 24/7 buiten lijkt dan enige optie.

Druktemaker
Berichten: 32
Geregistreerd: 12-05-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-17 13:02

Ongeduldig paard

nouky12
Berichten: 389
Geregistreerd: 28-08-14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-17 20:29

Heel erg bedankt voor alle tips :)
Vorige week hebben we grondwerk les gehad en is de hoefsmid geweest.
Toevallig kwam er een stal vrij hier met uitzicht op de paddock.
Maar sinds 5 dagen is het opeens opgehouden. Ik ben druk aan het oefenen met het belonen als hij rustig op stal staat, maar er is misschien een knop omgegaan bij hem dat hij er ook weer gewoon uit mag in de ochtend.
Misschien duurde het een beetje lang met wennen op de nieuwe stal. Maar ik ben er in ieder geval heel blij mee:)
Daarom laat ik hem ook lekker in zijn nu vertrouwde stal staan aangezien hij rustig is

Mamiita
Berichten: 60
Geregistreerd: 27-02-10
Woonplaats: Gouda

Re: Paard schraapt op stal

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-17 00:41

Ik heb een voetbal op stal liggen. Kn ze mee spelen en afentoe komt er lekkers uit. Prima oplossing tegen verveling