Paard krijgt ' kortsluiting'

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
VanHuisUit

Berichten: 6688
Geregistreerd: 06-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-17 12:36

Wat je beschrijft doet me erg denken aan mijn merrie Bente. Ze bleek uiteindelijk na heel veel diagnoses en vastgesteld in Utrecht een bepaalde vorm van ataxie te hebben wat helaas progressief was. Ze is op 9 jarige leeftijd ingeslapen.

Het vervelende was dat ik dacht dat het aan mijn rij capaciteiten lag. Ik heb haar destijds verkocht (wist toen nog niet dat ze dit had deze diagnose bleek bij de nieuwe eigenaar na heel veel onderzoeken) en ik heb haar voordat ik haar verkocht twee keer laten keuren door twee verschillende dierenartsen omdat iets mij zei dat er iets met haar niet klopte. Twee keer werd gezegd dat het een kwestie van temperament was en dat ik daar maar mee om moest leren gaan (ze was een tuigpaardje met veel hackneybloed).

Ik zou er dus mee naar Utrecht gaan en een uitgebreid ataxie onderzoek laten doen. Als het dat wel is kan het paard niets aan dit soort uitspattingen en rare dingen doen. Daarbij is het levensgevaarlijk, ik ben er ooit een keer zo gemeen vanaf gevallen omdat ze uit het niets opeens omhoog sprong. Tot op de dag van vandaag (het is nu 5 jaar geleden....) last van mijn rug & scheur in mijn SI gewricht aan overgehouden.

Ygritte

Berichten: 726
Geregistreerd: 11-06-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-17 13:21

Ik zou toch foto's laten maken van de rug.

Onverklaarbaar 'moeilijk' gedrag bij op- en afstijgen en ook bij moeilijke oefeningen kan wel degelijk duiden op pijn. Ook 'onder je weg rennen' kan daar vandaan komen. Paarden laten dat soort gedrag vaak niet gewoon zien 'om te klieren'. En vaak komt die pijn bij grote warmbloedige (sport)paarden vanuit de rug. Vooral omdat je zegt dat het bij longeren niet zo lijkt te zijn.

Ik heb al een paar keer meegemaakt dat een 'moeilijk' stakend paard uiteindelijk een rugprobleem had. Ik zou eerst pijn uitsluiten voordat ik af ging straffen of 5x per week bleef rijden.

Sjolvir

Berichten: 25289
Geregistreerd: 26-03-05

Re: Paard krijgt ' kortsluiting'

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-17 13:23

Wat anderen hier ook al zeggen, vaak is onverklaarbaar gedrag uiteindelijk terug te leiden op pijn en vaak in de rug of hals... Zou er dus toch paar rofo's van laten maken.

DiantaM
Berichten: 11278
Geregistreerd: 10-04-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-17 13:27

Ik sluit me aan bij bovenstaande reacties.. hele grote kans dat dit paard vermoedelijk wat in rug of nek mankeert. Er vanuit gaande dat jij correct rijdt.

En de reden dat de osteopaat niets vindt kan zijn omdat jij haar wel soepel houdt door het rijden.

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-17 13:40

Mijn vorige paard deed dit ook. Maar ik heb het nooit als kortsluiting gezien of ervaren.
Maar als nerveus/ heet. Wat zijn karakter ook was.
In zijn beleving was het dan onduidelijk.
En eerlijk, dat was het dan ook.
Dat onduidelijk is bij een sensibel paard niet groot, maar dat kan gaan om de kleinste dingen.
een paard met je hulpen naar rechts sturen maar zelf niet goed mee zitten en met je lijf/ schouders naar links sturen als voorbeeld.
Kijk eens hoeveel ruiter dat doen bij een paar pasjes wijken als voorbeeld.
Dat ging bij hem niet, dan sloeg hij af.
Dan ging hij op de plaats staan stuiteren/ galopperen.
Naar voren rijden met de hand los kon, maar dat was dan een hete galop. Hield je dat lang genoeg kwam er ook ontspanning.
Wat het bestehielp was, teugels lang, mezelf lang, diep zuchten, mezelf totaal ontspannen. Geen enkele gefrustreerd gevoel bij mij. Hem een aai geven en dan stapte hij. En ook dan kwam er van hem een zucht. En kon ik weer verder.
Geweldig heerlijk paard.

Hij was totaal gezond.
Maar niet iedereen reed ermee weg.

Elisa2

Berichten: 37526
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Paard krijgt ' kortsluiting'

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-17 13:48

Ik herken wat bruintje zegt..heb zelf ook een erg sensibel en introvert paard, deze bouwt spanning op van binnen zonder dat je het "merkt" als je de signalen niet kent. Totdat de emmer overloopt en dan komt er ook zo'n "kortsluit" moment van wat je beschrijft.
Het is belangrijk om te herkennen hoe en waarom je paard spanning opbouwt en het op tijd af kunnen laten vloeien door bijv. regelmatig even te laten stappen en halsstrekken tussendoor.
Heb je instructie?

Daarnaast is het verstandig om eventuele pijn uit te sluiten, dus rug en hals checken.

xSanneE_98

Berichten: 971
Geregistreerd: 26-06-09
Woonplaats: Echt

Re: Paard krijgt ' kortsluiting'

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-17 14:57

Paard is in 2015 zowel klinisch als rontgenlogisch goedgekeurd!!

Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Re: Paard krijgt ' kortsluiting'

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-17 15:09

Bedrading controleren, nieuwe zekering erin.

Kendra

Berichten: 8758
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-17 15:22

xSanneE_98 schreef:
Paard is in 2015 zowel klinisch als rontgenlogisch goedgekeurd!!

Bij de meeste keuringen wordt de rug niet 'meegekeurd' en zeker niet op de foto gezet.
Ik zou in ieder geval een goede chiropractor of osteopaat laten kijken - dat kost je misschien 100 euro, maar als er een oplosbaar probleem in hals of nek zit is het daarna ook weer over...Vindt zo iemand niks, dan kun je naar andere dingen gaan kijken. Als ik het zo lees lijkt het me niet (alleen) karakter of behoefte aan wat anders.

Ygritte

Berichten: 726
Geregistreerd: 11-06-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-17 15:26

In twee jaar tijd kan een paardenlijf, zeker een lijf dat vijf keer per week onder zadel en ruiter loopt, zeer sterk veranderen.

Ik zou bij onverklaarbaar staakgedrag toch echt fysieke oorzaken (rugklachten, pijn door zadel, maar ook artrose o.i.d.) uitsluiten voordat dingen als 'jonge honden gedrag' en 'gewoon opstandigheid' in beeld komen. Paarden staken meestal niet gewoon 'voor de lol' zo consequent bij op en afstappen etc.

moonfish13
Berichten: 18239
Geregistreerd: 20-08-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-17 16:41

Een vriendin heeft een ruin die net als jou paard rontgen gekeurd was.
Toch staken, heel vreemd gedrag.
Osteopaat, zadel, noem maar op: geen probleem.
Osteopaat kon niks vinden, mooi los, goed in de spieren en dat kon geen kissing spine zijn dacht de osteopaat.
Later is hij op de foto gezet, mooi kissing spine bij de lendenen.
En dit paard was ook 2-3 jaar eerder goed op de foto..

darkadia

Berichten: 5255
Geregistreerd: 08-09-05
Woonplaats: Bussum

Re: Paard krijgt ' kortsluiting'

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-17 16:44

Eerste gedachte was ook meteen pijn ergens in rug of hals. Je geeft aan dat je hem rontgen hebt laten keuren. Zijn de hals en rug daarbij ook gedaan? EN in 2 jaar tijd kan er best veel veranderen, en als ik het zo lees zijn je problemen eerder erger geworden dan verbeterd? Dus zou zeker verder kijken, want ik geloof niet dat het paard dit 'zomaar' doet.

xwildhorse
Berichten: 113
Geregistreerd: 05-03-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-17 17:03

Ooit een x geleerd over paarden met explosief gedrag op de two lazy seven ranch, ik weet nou niet precies hoe en wat maar het komt vaker voor dat paarden exploderen! Hun weten er vast raad mee!
Je kunt ze eens een mail sturen en op hun site kijken!

BeeMed
Berichten: 3030
Geregistreerd: 29-09-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-17 17:18

xSanneE_98 schreef:
Paard is in 2015 zowel klinisch als rontgenlogisch goedgekeurd!!


Dit zegt niks. In 2 jaar kan er veel gebeuren. Plus dat dit soort keuringen niets zeggen over spieren en zenuwen. Omdat er niks gevonden word, wil niet zeggen dat er lichamelijk niks mis is.

Maar een beschrijving zoals bruintje geeft is ook iets om rekening mee te houden.

aeolusnr1
Berichten: 4302
Geregistreerd: 05-10-08
Woonplaats: St. Job in't Goor , Antwerpen , Belgiƫ

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-17 21:40

Ik ben er echt niet in mee, een paard krijgt niet zomaar ineens een kortsluiting, en krijgt zeker nooit zomaar ineens een bui, echt niet. Ik geloof best wel dat het gebeurd maar dan is dat ten gevolge van even checken wie er de leiding heeft, of gewoon het even niet begrijpen, of iets dat het paard eigenlijk nog niet kan uitvoeren, of ....... er zijn tal van mogelijkheden.
Jij beschrijft dat je hem dan tracht te corrigeren en meestal op een super zachte manier want anders wordt het paard "kwaad" en wordt het dus nog erger ......
Naar mijn mening ben je het paard dus eigenlijk aan het begeleiden in dit soort gedrag, je bent dit ongewenste gedrag net aan het aanmoedigen zonder dat je er zelf van bewust bent.
Ik zou zeker heel graag eens met dit dier werken en kijken of er toch verbetering geboekt kan worden.
Ook het probleem tijdens het opzadelen, paard blijft niet goed stil staan en is vrij schrikkerig, je zegt zelf dat je hem nu heel voorzichtig opzadeld en dat het dan best wel vrij goed gaat, ...... ik vind zelf dat vrij goed nog lang niet goed genoeg is, paard moet gewoon stil en rustig blijven staan. Ik ga er echt van uit dat dit echt wel haalbaar is om te realiseren al bij een eerste training, is gewoon een heel andere manier om naar het probleem te kijken, dit klinkt mssn overdreven toch meen ik echt wat ik zeg.

xSanneE_98

Berichten: 971
Geregistreerd: 26-06-09
Woonplaats: Echt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-17 11:34

aeolusnr1 schreef:
Ik ben er echt niet in mee, een paard krijgt niet zomaar ineens een kortsluiting, en krijgt zeker nooit zomaar ineens een bui, echt niet. Ik geloof best wel dat het gebeurd maar dan is dat ten gevolge van even checken wie er de leiding heeft, of gewoon het even niet begrijpen, of iets dat het paard eigenlijk nog niet kan uitvoeren, of ....... er zijn tal van mogelijkheden.
Jij beschrijft dat je hem dan tracht te corrigeren en meestal op een super zachte manier want anders wordt het paard "kwaad" en wordt het dus nog erger ......
Naar mijn mening ben je het paard dus eigenlijk aan het begeleiden in dit soort gedrag, je bent dit ongewenste gedrag net aan het aanmoedigen zonder dat je er zelf van bewust bent.
Ik zou zeker heel graag eens met dit dier werken en kijken of er toch verbetering geboekt kan worden.
Ook het probleem tijdens het opzadelen, paard blijft niet goed stil staan en is vrij schrikkerig, je zegt zelf dat je hem nu heel voorzichtig opzadeld en dat het dan best wel vrij goed gaat, ...... ik vind zelf dat vrij goed nog lang niet goed genoeg is, paard moet gewoon stil en rustig blijven staan. Ik ga er echt van uit dat dit echt wel haalbaar is om te realiseren al bij een eerste training, is gewoon een heel andere manier om naar het probleem te kijken, dit klinkt mssn overdreven toch meen ik echt wat ik zeg.


Mijn methode is inderdaad om vooral niet op een harde manier te corrigeren, omdat dat nergens voor nodig is. Door deze zachte methode komt hij veel eerder uit deze 'bui'.

Foto's zijn ook van de rug en hals gemaakt en deze waren goed.

Heb met mijn dierenarts overlegd en hij geeft ook aan dat hij persoonlijk geen foto's zou maken. Hij heeft hem klinisch nagekeken en vind dat er geen aanleiding is dat er medisch iets mis is. Natuurlijk kan het altijd, maar hij zegt; 'je rijd op een paard, niet op een rontgenfoto'. Snap ik ook wel..

Gisteren ging het overigens heel erg goed!

MVasbo

Berichten: 262
Geregistreerd: 16-09-15
Woonplaats: Zandaam

Re: Paard krijgt ' kortsluiting'

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-17 11:47

Als mijn dierenarts dat zei, zou ik van dierenarts veranderen. Echt een domme uitsprak.

Lau

Berichten: 16680
Geregistreerd: 03-11-09
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-17 11:53

PanamaD schreef:
xSanneE_98 schreef:


In omgang altijd wat nerveus ja, maar wel wisselend. Hij schrikt zelden.
2x per dag 1/4 schep, omdat alle paarden dan krachtvoer krijgen en ik het sneu vind dat hij dan niks krijgt.

Stoppen met de draversbrok. Dit geef je aan paarden die koersen en volop in het werk staan.

Zoek een voer waar veel minder suikers inzit. Probeer bijvoorbeeld een tijd fiber force. Laag in suiker en zetmeel. Je kan kijken of hij ook baat heeft bij een supplement bijvoorbeeld Magnesium.

Al eens bloed laten trekken of hij wat mist?



Ik denk dat jij een verkeerd beeld hebt bij dravers brok. Dat is van havens gewoon de normale basis brok. Dus niks extra zoals jij denkt.

Ts ik denk dat je paard tussendoor wat meer rust nodig heeft. Ga eens om de dag wat met hem doen. En wissel je training ook af. Met bijv een buitenrit, balkjes, longeren, dressuur.

Dus bijv:
Ma: dressuur
Di: rust
Wo: grondwerk
Do: rust
Vrij: buitenrit
Za: rust
Zo: longeren

Een paard heeft rust nodig om te herstellen van zijn werk. Maar ook van zijn stress en afwisseling om de dingen interessant en leerzaam te houden. Maar ook 1 ding te gelijk. Dus niet en molen en grondwerk en rijden. begin met een ding te gelijk en rustig. Dus begin bij de basis. Alleen recht toe recht aan en hem opnieuw laten wennen aan jou. Als stappen met veel rechte stukken en af en toe wat figuren goed gaat. Begin dan eens aan stukjes draf. Gewoon simpel afwisselend werk. Laat hem eerst maar even bijkomen.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110771
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Re: Paard krijgt ' kortsluiting'

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-17 12:06

In een eerder topic over dit paard schreef je dat hij een zadelprobleem had en problemen met het geven van de achterhoeven. Alles bij elkaar nemende zou ik zijn rug toch eens echt goed laten doorlichten.

Abacab

Berichten: 1894
Geregistreerd: 10-08-02

Re: Paard krijgt ' kortsluiting'

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-17 12:23

Ik krijg ook heel sterk de indruk dat je een ril en sensibel paard hebt. Dat is eens tukje karakter. Het enige wat helpt is rustig blijven. Er word bij zulke paarden heel snel gedacht dat er iets fysieks mankeert. EN natuurlijk moet je dat direct uit kunnen sluiten. Maar in dit geval lijkt de kans heel erg groot dat het echt de aard van het dier is. Het enige dat helpt is je rijkunst verbeteren.

Suzanne F.

Berichten: 49356
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-17 12:40

Rug eens goed op de foto laten zetten. Daarmee beginnen.

spatter

Berichten: 14461
Geregistreerd: 17-08-05
Woonplaats: Bocholt-belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-17 12:52

Je geeft zelf aan dat je paard een scheef bekken heeft, hoe kan een ostheopaat en een DA dan beweren dat het dier goed in elkaar steekt?

Als ik het zo lees , heeft dat paard dus 3 x per week zoveel pijn dat hij er gek van wordt en jij blijft hem gewoon door rijden.
Wanneer ga ik je echt uitzoeken wat hij heeft, nadat 1 van jullie of jullie samen verongelukken?

Is er al eens een DA bij geweest als hij zo'n "bui"heeft?

frensje
Berichten: 724
Geregistreerd: 12-11-10

Re: Paard krijgt ' kortsluiting'

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-17 13:01

Ik zou zijn bloed ook even laten nakijken. Kost niet de hoofdprijs en dan weet je of hij een magnesium tekort heeft of wellicht iets anders tekort heeft. Voeding kan je dan aanpassen. Draversbrok zit vol met suiker.

Babootje

Berichten: 26408
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-17 23:42

xSanneE_98 schreef:
Paard is in 2015 zowel klinisch als rontgenlogisch goedgekeurd!!


Maar het is inmiddels alweer 2017...

luffwinny
Berichten: 1544
Geregistreerd: 14-08-06

Re: Paard krijgt ' kortsluiting'

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-17 06:33

Inderdaad foto van de rug, snap ook niet dat dit nog niet is gebeurd. lijkt mij een van die dingen die je als eerste doet om dat uit te sluiten.,