Paard krijgt ' kortsluiting'

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
janouk
Blogger

Berichten: 17846
Geregistreerd: 18-04-06

Re: Paard krijgt ' kortsluiting'

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-17 07:11

Ik zou zo'n paard ook eerst medisch na laten kijken en daarna een goede fysiotherapeut de spierspanning laten nakijken.
En dan vooral de ribben na laten kijken. Meestal gaat de aandacht naar rug en worden de ribben en het borstbeen vergeten.

Meneer Anton M dressuur ZZ vaardigheid mennen
Aladdin L dressuur M vaardigheid mennen L2 dressuur
Madness, draver, 7 overwinningen, kilometer record 1.14.7
Janouk ZZ dressuur ZZ vaardigheid mennen


Myrth97

Berichten: 1587
Geregistreerd: 24-11-13
Woonplaats: Breda

Re: Paard krijgt ' kortsluiting'

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-17 07:27

Dit klinkt redelijk herkenbaar. Ik heb bijna 4 jaar geleden een toen 5-jarige merrie gekocht. Ze was altijd dribbelig en druk. En ik haalde altijd zoveel mogelijk de druk van haar af (benen los).

Ook zij is erg introvert, kropt van binnen de spanning op en 'ontploft' dan als het ware. Zelf merkte ik meestal wel wanneer de spanning opbouwt, ik ben daarvoor erg gevoelig en dat is voor ons heel gunstig. Zij is ook volledig gecheckt op alles, dus iets medisch is het niet

Sinds een paar maanden ben ik bezig met de druk opvoeren. Met grondwerk en met rijden. Ik vertrouw haar wel voor 100% en weet wat ze tijdens haar ontploffingen doet. Ik blijf wel druk geven als ze ontploft, maar stel haar tegelijk gerust. Ik probeer haar te leren dan druk niet erg is (met druk bedoel ik gewoon mijn been eraan, niet eens duwen met mijn been).

Een paar weken geleden stond ze erg te trillen na een bosrit, gelijk veearts erbij, want haar spieren waren helemaal aan het trillen en zo heftig was die bosrit niet. Wat bleek: magnesiumtekort. Bij nader inzien heeft ze altijd wel een trilbeentje gehad na het rijden, maar ik zocht daar niet echt iets achter...

Sinds ik magnesium bijgeef gaat het een stuk beter. Ze heeft echt nog wel haar momenten en zal altijd een beetje dribbelig blijven. Maar het is zodanig afgenomen in de afgelopen weken dat ik magnesium bijgeef...

Ik zou echt magnesium laten testen, want dit klinkt best hetzelfde. Daarnaast misschien foto's van de rug (ik heb niet gelezen of dit gecheckt is), maar tekorten kunnen dit gedrag zeer zeker ook veroorzaken.

Blijft je paard wel bereikbaar als hij 'kortsluiting' heeft of is ie even helemaal weg? Bij mij was ze dus voorheen helemaal weg, maar sinds de magnesium is de 'blinde paniek' weg.

Succes met je paardje en ik hoop dat je een oplossing vindt!

Rindin

Berichten: 4301
Geregistreerd: 06-04-06

Re: Paard krijgt ' kortsluiting'

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-17 07:36

Poeh TS, lastig, hoor! Wat zul je af en toe met je handen in het haar zitten. Met zo'n paard blijf je toch altijd twijfelen, ik ken het.

Had hij, toen hij in 2015 volledig op foto is gekomen, dit gedrag ook zo erg? Of wordt het erger?
Osteopaten zijn vaak niet zo heel goed in echt voelen, daarvoor zou ik een keer een fysio erbij halen.

Als laatste, wat vaak vergeten wordt maar heel goed zou passen in je verhaal: laat zijn SI gewrichten eens echoën (wordt via het rectum gedaan). Dat past heel goed bij zijn gedrag, inclusief het moeizaam voeten optillen en scheef bekken. Je kunt het hele paard op foto zetten, maar de SI gewrichten worden nooit meegenomen.

Mocht je voor de Fysio-optie gaan: waar woon je ongeveer, dan kijk ik even of er een goeie bij je in de buurt woont :)

http://www.fysiohippique.nl :) Fysio Hippique :) Fysiotherapie, Dry Needling en aquatraining voor paarden in noord Nederland

StalNollie

Berichten: 9100
Geregistreerd: 21-01-07
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-17 07:37

Geen brok geven is mijn eerste gedachte. Daarna kan het niet zijn dat hij een loopje met je neemt wat doet ie als hij in een bui zit en er staat iemand in de bak die hem voorruit " duwt "

aeolusnr1 ik ga ddvolledigus volledig met je mee.

knollentuin
Berichten: 10384
Geregistreerd: 04-10-08
Woonplaats: heemstede

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-17 07:50

Ik hoor niemand over de rug scannen. Soms (best vaak) is er op een foto niks te zien maar laat een scan zien wat er wel aan de hand is.
Alle signalen geven mij aan dat je paard ergens last van heeft.
Onderzoek laten doen, foto's van 2jr geleden zijn nu niks meer waard, alleen als vergelijkingsmateriaal met foto's van vandaag.

nee ik heb geen dyslectie, wel autocorrect!!

anshrop

Berichten: 709
Geregistreerd: 26-04-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-17 08:43

Ik reageer zelden, maar op jouw bericht moet ik wel, zoooo herkenbaar, dat ik denk dat je met mijn reactie wellicht iets kunt! 8 jaar geleden kochten een goede vriendin en ik samen een 14 jarige ruin. We lieten hem klinisch en rontgenologisch keuren, hij slaagde met vlag en wimpel op de 14 standaard foto s. Hij had M1 gelopen, en wij wilden graag van hem leren en beginnen bij B. Hij was humeurig maar braaf, geen knuffeldier, wel fijn looplustig en goed bevestigd in wat hij zou moeten kunnen. We gingen met m ad slag. Al gauw kwamen we erachter dat wanneer je hem zijn gang liet gaan, je prima door je proefje heen ging komen, maar vroeg je meer, sluiten op achterbeen, verbinding, kwam hij hevig in het verzet. We vonden dus de reden dat hij te koop gezet werd na M1. Kwam je aan m, op bepaald punt in het rijden, ging er knop om, er ging een soort van paniekknop af, hij vloog desnoods met je door het hek om eronder uit te komen. Zadelmaker erbij, tandarts erbij, osteo erbij. Kleine dingen werden gevonden die ons even lieten denken dat het reden kon zijn, maar kort na de oplossing bleek het probleem toch terug te zijn. We besloten hem even uit de dressuur ring te halen, en mee naar buiten de bossen in, misschien vond hij dan het plezier in het werk weer terug. De kleine rondjes op het vlakke gingen prima, we besloten dat hij mee kon voor t grotere werk de bossen in. Nu zijn die hier vol heuvels. Eerste heuvel, omhoog, geen probleem. Dikke pret. Toen moest hij omlaag. Binnen enkele minuten stroomde het zweet in stralen onder zijn buik, rolde zijn ogen terug, en brak hij uit, de heuvel af, in volle paniek richting huis. Op dat moment gingen bij mij alle bellen rinkelen. Dit moest!! Fysiek zijn!!! Afspraak gemaakt bij de kliniek, en daar kregen we antwoord op onze vraag. Zijn schoft was op 3 plaatsen gebroken, waarschijnlijk al als jong paard. Rugfoto s zitten niet standaard in de rontgen keuring, en wij hadden er nooit aan gedacht dit bij hem te laten doen, zeker niet omdat hij klinish zo goed was! We lieten meso therapie toepassen, en zijn met behulp van pijnstillers 4 maanden lang gaan longeren in dubbele longe om spieren op te kunnen bouwen. We lieten fysio en zadelmaker samen overleggen, en met behulp van luchtkussen onder het zadel zijn we na 4 maanden gaan rijden. Op een andere manier als voorheen, instructeur heeft ons langs alle kanten daarmee geholpen. Ineens was er verbinding mogelijk, groeide zijn vertrouwen. We zijn uiteindelijk Z1 met winst geeindigd, en op dit moment loopt hij nog 4 x per week als fitte 22 jarige op dit niveau!! Laat de foto s maken van rug en hals, ik denk dat je oplossing daar ligt!

In my opinion, a horse is the animal to have. Eleven-hundred pounds of raw muscle, power, grace, and sweat between your legs - it's something you just can't get from a pet hamster

No_No

Berichten: 6676
Geregistreerd: 31-03-07
Woonplaats: overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-17 09:10

Ik zou de rug en hals nog een keer op de foto zetten. Als ik mij niet vergis zit er wel een tijd tussen 2015 en nu. In die tijd kan er al veel negatief ontwikkeld zijn.
Als dat goed blijkt, een andere osteopaat en een andere zadelmaker. Liefst een met een drukmeting.

Vervelend dat zich dit voordoet ts.. sterkte met je paard! Hopelijk is het snel opgelost.

Fleur ❤️

Snooty16
Berichten: 136
Geregistreerd: 25-03-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-17 09:28

Denk dat je lastig een antwoord krijgt op je vragen. Kan medisch zijn, maar als ik de opening van je topic lees denk ik eerder van niet. Ik denk ook dat het paard dus spanning opbouwt en dan op een gegeven moment die spanning kwijt moet. Waarschijnlijk heeft dat uitstapje naar het vreemde terrein dat extra getriggerd. Teveel prikkels in één keer. Ik heb een merrie gehad die dit ook had. Ook kan ik meegaan in wat er gezegd wordt over de suikers ,want het gras is inderdaad wat dat betreft niet optimaal op dit moment. Ik heb nu een ruin die ook slecht suikers verdraagt. In deze tijd van het jaar altijd een ramp om te rijden. Ik voer ook geen krachtvoer alleen fibra premium. Een halve schep krachtvoer is voor hem al voldoende om te gaan rennen. Dacht eerst dat het bij het paard hoorde dat rennerige maar krachtvoer eruit en het gaat prima. Weer krachtvoer direct het probleem terug. Mijn paard krijgt ook magnesium.

loez

Berichten: 11066
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Broekhuizen (lb)

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-17 09:30

Kuggur schreef:
Bedrading controleren, nieuwe zekering erin.


_/-\o_ _O-

Ik ga mee met de andere bokkers. Toch voor de zekerheid de rug compleet laten checken. :)

[o]

cissie
Berichten: 6176
Geregistreerd: 23-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-17 09:36

Weet je misschien waarom en hoe je paard op de paardenmarkt /handelaar terecht is gekomen?

Is dit vanuit de fokker gebeurd of via via later.....

Belker

Berichten: 15292
Geregistreerd: 28-05-01
Woonplaats: Veluwezoom

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-17 09:39

knollentuin schreef:
Ik hoor niemand over de rug scannen. Soms (best vaak) is er op een foto niks te zien maar laat een scan zien wat er wel aan de hand is.
Alle signalen geven mij aan dat je paard ergens last van heeft.
Onderzoek laten doen, foto's van 2jr geleden zijn nu niks meer waard, alleen als vergelijkingsmateriaal met foto's van vandaag.

Idd, mijn NF was op de rugfoto's super, maar de scan was heel dramatisch.

Ga voor een zeer uitgebreid onderzoek, inclusief rug, hals, nek en SI. Ik denk dat je gaat schrikken wat er uit komt.

Fiesta, freiberger, what else?

BeeMed
Berichten: 3030
Geregistreerd: 29-09-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-17 09:51

MVasbo schreef:
Als mijn dierenarts dat zei, zou ik van dierenarts veranderen. Echt een domme uitsprak.


Nou inderdaad. Dit soort lui maken me des duivels. Hoe kan je zo een dier beoordelen.

Maar moet zeggen dat ik sowieso niet goed word van de vele topic's op bokt met hij is helemaal nagekeken en op de foto is niks te zien, dus er is niks aan de hand. Ziekenhuizen staan vol met diagnostische apparatuur en zelfs dan is het soms erg moeilijk of zelfs onmogelijk om een oorzaak te vinden. Maar bij paarden maken we een paar fotootjes, trekken we wat aan de benen en kan je gelijk verteld worden of er al dan niet iets mis is met het dier.
Dit frustreert me echt zo enorm.

Ts ik zeg niet het bij jouw lichamelijk is. Maar ik hoop alleen dat je beseft dat een röntgenfoto zo een enorm beperkt middel van diagnose is.

pol013

Berichten: 8983
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Omg breda

Re: Paard krijgt ' kortsluiting'

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-17 11:46

Beemed, maar er is ook een andere kant. Een foto zegt niet alles.

Bij een gezond functionerend paard kun je ook iets vinden op de foto. En wat zegt de foto dan van het klinische beeld?

Nog ingewikkelder: Je vind iets op de foto maar is dat ook waar je de klinische klachten aan toe kunt schrijven?

Een foto geeft je slechts een deel van de puzzel. Dan heb je nog banden, spieren, pezen etc etc.

Wat dat betreft is een klinisch beeld het enige eerlijke oordeel. Dat is namelijk hoe het op dat moment echt gaat.

Rocamor

Berichten: 10814
Geregistreerd: 21-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-17 14:32

pol013 schreef:
Beemed, maar er is ook een andere kant. Een foto zegt niet alles.

Bij een gezond functionerend paard kun je ook iets vinden op de foto. En wat zegt de foto dan van het klinische beeld?

Nog ingewikkelder: Je vind iets op de foto maar is dat ook waar je de klinische klachten aan toe kunt schrijven?

Een foto geeft je slechts een deel van de puzzel. Dan heb je nog banden, spieren, pezen etc etc.

Wat dat betreft is een klinisch beeld het enige eerlijke oordeel. Dat is namelijk hoe het op dat moment echt gaat.


Aanvulling hierop: 3 jarige onbelast (ongereden) paard. Kreupel, 4/10. Foto's maken, verslechtering van verbening van hoefkraakbeen. Conclusie: klinisch kreupel paard met flinke afwijkende stand, Rx grote afwijking voor een onbelast paard. Advies: dit gaat nooit wat worden, periodes met kreupel paard zullen groter zijn dan de momenten dat ze goed loopt, ga je nooit pijnloos onder het zadel krijgen. Dringend advise --> uit lijden verlossen

Juf eigenwijs --> laten behandelen door chiropractor, en trainen aan de hand. Resultaat --> goed te rijden paard waarbij enkele onregelmatige passen veroorzaakt worden door onstabiele zit van ruiter en onbalans van het paard. Ruiter en paard in balans ---> rad paard.

Rockes <3

elibeest

Berichten: 3586
Geregistreerd: 10-04-03
Woonplaats: Breskens/Vierpolders

Re: Paard krijgt ' kortsluiting'

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-17 14:46

ik heb ook zo'n mafkees gehad die dit tot op zijn oude dag met enige regelmaat had. De enige oplossing bij hem was m voorwaards draven.
Die van mij werdt dan op een gegeven moment heel erg heet waardoor hij eigenlijk het liefst heel hard zou galopperen maar om de een of andere vage reden bleef hij juist op zijn plek, gallop op de plek, piaff, achteruit lopen, omhoog komen, al voelde hij maar een gram druk.
Straffen hielp ook niet, werd hij alleen maar staatsgevaarlijk van.
Op een gegeven moment kon ik op een bepaald punt m nog stil zetten en dan lange teugel geven en weg stappen, maar als hij dat punt (psychisch) al voorbij was, was vooruit draven de enige oplossing


Druktemaker
Berichten: 32
Geregistreerd: 12-05-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-17 13:04

Hier op stal ook zo'n paard gehad alleen was het echt met alles dat ze kortsluiting kreeg. Alles was geprobeerd maar toen ze 3 dagen gesedeerd op stal stond omdat niemand meer in de buurt durfde te komen is ze afgemaakt.

Abacab

Berichten: 1894
Geregistreerd: 10-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-17 12:22

Ik was benieuwd wat de stand van zaken nu is met dit paard.

When I bestride him, I soar, I am a hawk: he trots the air; the earth sings when he touches it; the basest horn of his hoof is more musical than the pipe of Hermes.
Fas est ab hoste doceri.

Jessliey
Berichten: 32
Geregistreerd: 05-12-16
Woonplaats: Maastricht

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-17 12:51

Abacab schreef:
Ik was benieuwd wat de stand van zaken nu is met dit paard.

Ik ook.

For lovely eyes, seek out the good in people

Estherbuddy

Berichten: 45
Geregistreerd: 10-07-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-17 13:10

Brokken naar beneden. En rustig opnieuw beginnen desnoods hulp erbij halen iemand die met dit soort paarden werkt .

Laat hem chekke door osteopaat of fysio. Komt goed heeft tijd nodig


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Ingrid_ms, M_ontana, maxi90, pyrrhus, Roulette_ en 68 bezoekers