Paard krijgt ' kortsluiting'

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
xSanneE_98

Berichten: 971
Geregistreerd: 26-06-09
Woonplaats: Echt

Paard krijgt ' kortsluiting'

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-17 11:45

Hoi medebokkers,

Ik zou graag een mijn probleem met jullie willen delen.

In 2015 kocht ik een paard, op de paardenmarkt. Een groot risico natuurlijk, maar na goede onderhandeling met de handelaar mocht ik het paard een maand proberen. Na die maand toch gekocht, ondanks dat het paard wat probleempjes had; dribbelig met zadelen, uithalen met hoeven krabben, spooky op buitenrit (alleen op buitenrit was ook echt niet mogelijk).

Een jaar bezig geweest, ging steeds beter. Kan nu zonder problemen hoeven krabben, door het laten aanmeten van het zadel werd het dribbelige minder (blijft wel aanhouden, maar met voldoende rust zadelen, dan valt dat mee). Het ging eigenlijk heel erg lekker! buitenrijden met z'n 2en ging wel redelijk, hij blijft echter dribbelig.

Laatst de fokker opgezocht en contact me gehad. zadel probleem herkende ze, dribbelige ook, de rest niet. Alleen op buitenrit ging volgens haar soms wel, soms niet. Zij was wel al met hem op wedstrijd geweest, B eventing.

Tijdens het rijden deed zich echter geregeld het probleem voor dat hij ' kortsluiting' kreeg; als het even moeilijk werd, ging hij draaien met zijn achterhand, piafferen op de plek, stuiteren en halt houden/achterwaarts willen (verzet). Als ik op dat moment dan niks deed en hem negeerde ( soms zelfs halt moeten zetten, omdat hij anders flipte), been los en hand los, kreeg ik hem weer uit die bui. Als ik er op reageerde, werd hij kwaad en werd het nog erger. Dan bleef hij ook hangen in die bui.

Ik rij hem ongeveer 5 keer in de week. Zo'n bui gebeurde ongeveer 2 a 3 keer per week en duurde dan een minuut of 10. eerst kreeg ik hem hier nooit uit, de laatste weken wel door bovenstaande manier toe te passen. De laatste tijd had hij zelfs helemaal geen rare buien meer, of waren het echt '10 seconde buitjes'

Tot woensdag. Woensdag had ik hem voor het eerst meegenomen naar en andere locatie om te oefenen, met een ander paard erbij. Ging best goed, hij heeft daar wel weer zo'n bui gehad, maar heb hem er goed door gekregen.

Donderdag opgestapt, na 5 minuten rijden kreeg hij weer kortsluiting. Nu wel 5 keer zo erg en onmogelijk er uit te krijgen. dus, gaan stappen en op het moment dat hij rustig was, gestopt. In de stapmolen gezet omdat hij zo ontzettend bezweet was van de stress. In de stapmolen ging hij nog door met zijn bui; over de rand willen springen, springen, stuiteren, steigeren.. Toen ik hem eruit wilde halen zag hij me niet eens meer. Op dat moment heb ik hem toch even moeten aanpakken; al zit hij in een bui, hij hoeft me niet omver te rennen. Kort wat grondwerk opgepakt; halt, achterwaarts, meelopen, halt. Hij deed de oefeningen wel, maar met een geheven hoofd en al dribbelend.

Op stal gezet, morgen weer een dag.

Dag erna, op de wasplaats was hij veel aan het hinniken, terwijl zijn weidegenootje gewoon naast hem stond. Naar de bak gelopen en willen opstappen, liet hij amper toe. toch volgehouden en uiteindelijk gelukt. Maar meteen; onder mij uit willen rennen, draaien met zijn achterhand en heel veel spanning. Afgestapt. Moment dat ik naast hem sta, schiet hij naar voren. Geschrokken, dacht ik. Even gelongeerd. Met longeren was hij redelijk normaal (wel wat rennen en bokken, maar geen " bui"). Opgestapt in de longeerbak en wat gereden. Hij was rennerig maar ik wilde er alleen op zitten; hand los en been eraf. Alsof het een jong paard is dat net zadelmak is.

Hij liep even fijn, maar zo gespannen en anders. Maar genoeg voor vandaag. Afstappen; weer dezelfde reactie. 5 keer opnieuw opgestapt en afgestapt, steeds hetzelfde! Zo ontzettend raar, er is nooit iets gebeurt met afstappen, in tegendeel. Als ik op de grond sta krijgt hij normaal altijd een koekje.
Weer er op en over het erf gestapt tot de plek waar ik normaal afstap. Op het erf, weer dribbelen, verzet. Tot de plek waar ik normaal afstap; ik stap af, niks aan de hand.
Daarna in de molen gezet; net zo rustig als normaal.

Ik kom er maar niet bij, waar zijn reactie vandaan komt. Zadelmaker heeft een zadel voor hem, op maat gemaakt. Daar is niks aan veranderd. Tandarts is onlangs geweest; gebit buitengewoon goed. osteopaat geweest; geen probleem in de rug. Bekken staat wel scheef, maar dit was bekend en is ook alleen maar positief verbeterd. Ben nu in overleg met Sander Delsing.

Ben voor nu van plan door te gaan zoals ik dat nu doe, alsof hij ' net zadelmak' is. 1000 stappen terug vergeleken met waar we waren.

Graag jullie advies :j

PimxBotje

Berichten: 442
Geregistreerd: 22-11-16

Re: Paard krijgt ' kortsluiting'

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-17 11:49

Waar ik aan denk is dat je misschien weer helemaal van voren af aan zal kunnen beginnen alsof het een groen paard is.

MarianneW

Berichten: 707
Geregistreerd: 15-03-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-17 11:50

Zadel is op maat gemaakt schrijf je, maar wanneer is het voor het laatst gecheckt?

xSanneE_98

Berichten: 971
Geregistreerd: 26-06-09
Woonplaats: Echt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-17 11:51

MarianneW schreef:
Zadel is op maat gemaakt schrijf je, maar wanneer is het voor het laatst gecheckt?


kleine 2 weken geleden gecheckt en niks aangepast. Had ik zelf ook nog aan gedacht, maar hij doet het onder beide zadels.

Ninx

Berichten: 14571
Geregistreerd: 19-07-05

Re: Paard krijgt ' kortsluiting'

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-17 11:53

Heeft het paard veel vrije beweging buiten met andere paarden?
En zo ja, hoeveel precies?
Wat voer je hem?

dieseltje
Berichten: 1284
Geregistreerd: 20-09-04
Woonplaats: Horst

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-17 11:56

terug naar de basis, grondwerk en longeren. Eerst goede vertrouwensband opbouwen en langzaam het rijden op gaan pakken zodra hij er klaar voor is.

PanamaD

Berichten: 5647
Geregistreerd: 06-03-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-17 11:56

Wat voer je hem en hoeveel en staat hij buiten? Paddock/ land? en hoelang?

xSanneE_98

Berichten: 971
Geregistreerd: 26-06-09
Woonplaats: Echt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-17 11:59

Ninx schreef:
Heeft het paard veel vrije beweging buiten met andere paarden?
En zo ja, hoeveel precies?
Wat voer je hem?


Hij krijgt 1/4 schep draversbrok en loopt van 7 's ochtends tot 7 ' s avonds met de kudde op het land. Een hele ruime wei waar ze aardig wat kunnen rennen.

dieseltje schreef:
terug naar de basis, grondwerk en longeren. Eerst goede vertrouwensband opbouwen en langzaam het rijden op gaan pakken zodra hij er klaar voor is.


Dat is ook zo raar, als ik met hem bezig bent met grondwerk gaat het super en dan is hij ook redelijk rustig.
Laatst bijgewerkt door xSanneE_98 op 07-05-17 11:59, in het totaal 1 keer bewerkt

xDenies

Berichten: 13503
Geregistreerd: 29-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-17 11:59

Heeft dit dier niet gewoon behoefte aan afwisseling? Ik vraag me af hoe jij de 5x per week het rijden invult en wat je dan doet. Enkel dressuurmatig?

Ik krijg sterk het gevoel dat dit dier een beetje overloopt :) Niet negatief bedoeld, er zijn gewoon zulke paarden.

Waves
Berichten: 3871
Geregistreerd: 01-10-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-17 12:00

Ik snap niet waarom je een paniekerig paard in een stapmolen zet? Dan helijk grondwerk erachteraan. Ook niet waarom je er de volgende dag gewoon op stapt terwijl hij duidelijk nog niet zichzelf is?

Ben je sensibel en duidelijk genoeg voor hem? Het klinkt in die paar voorbeelden alsof je hem overvraagt.
Laatst bijgewerkt door Waves op 07-05-17 12:02, in het totaal 1 keer bewerkt

PanamaD

Berichten: 5647
Geregistreerd: 06-03-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-17 12:01

xSanneE_98 schreef:
Ninx schreef:
Heeft het paard veel vrije beweging buiten met andere paarden?
En zo ja, hoeveel precies?
Wat voer je hem?


Hij krijgt 1/4 schep draversbrok en loopt van 7 's ochtends tot 7 ' s avonds met de kudde op het land. Een hele ruime wei waar ze aardig wat kunnen rennen.

Is de 1/4 schep 1 keer per dag of 2 keer? Waarom krijgt hij dravers brok en geen basis brok?

Is hij in de omgang ook erg nerveus?

Wordt je geholpen door een ervaren en deskundig iemand?

xSanneE_98

Berichten: 971
Geregistreerd: 26-06-09
Woonplaats: Echt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-17 12:02

PanamaD schreef:
Wat voer je hem en hoeveel en staat hij buiten? Paddock/ land? en hoelang?


1/4 draversbrok, hele dag op het land.

xDenies schreef:
Heeft dit dier niet gewoon behoefte aan afwisseling? Ik vraag me af hoe jij de 5x per week het rijden invult en wat je dan doet. Enkel dressuurmatig?

Ik krijg sterk het gevoel dat dit dier een beetje overloopt :) Niet negatief bedoeld, er zijn gewoon zulke paarden.


Oh nee, helemaal niet. Ben ook absoluut geen dressuurmiep haha! heel afwisselend. Ene dag wel ' serieus' dressuur, maar dat vooral niet te lang. Andere dag balkjes, hindernisjes, galopbalkjes en afstanden meten, rondje naar buiten met de stalgenootjes, longeren, zonder zadel stappen.. Afwisseling genoeg eigenlijk. Maar van balkjeswerk krijgt hij over het algemeen eerder kortsluiting dan met dressuur.

xSanneE_98

Berichten: 971
Geregistreerd: 26-06-09
Woonplaats: Echt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-17 12:02

Waves schreef:
Ik snap niet waarom je een paniekerig paard in een stapmolen zet? Ook niet waarom je er de volgende dag gewoon op stapt terwijl hij duidelijk nog niet zichzelf is?

Ben je sensibel en duidelijk genoeg voor hem?


In de tijd van het afzadelen was hij weer kalmer aan, dus dan houden we gewoon de routine aan. Hij gaat altijd 10 minuutjes in de molen na het rijden.

tanjaatjuhh
Berichten: 2420
Geregistreerd: 18-02-06
Woonplaats: Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-17 12:03

Gezien zijn gedribbel en onverklaarbare gedrag , controleren voor de zekerheid of hij geen klophengst is. Je weet het maar nooit

xSanneE_98

Berichten: 971
Geregistreerd: 26-06-09
Woonplaats: Echt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-17 12:04

PanamaD schreef:
Is de 1/4 schep 1 keer per dag of 2 keer? Waarom krijgt hij dravers brok en geen basis brok?

Is hij in de omgang ook erg nerveus?

Wordt je geholpen door een ervaren en deskundig iemand?


In omgang altijd wat nerveus ja, maar wel wisselend. Hij schrikt zelden.
2x per dag 1/4 schep, omdat alle paarden dan krachtvoer krijgen en ik het sneu vind dat hij dan niks krijgt.

Draversbrok is het volgens mij, wordt met de vrachtwagen gebracht en in de silo gedaan.
Laatst bijgewerkt door xSanneE_98 op 07-05-17 12:06, in het totaal 1 keer bewerkt

xSanneE_98

Berichten: 971
Geregistreerd: 26-06-09
Woonplaats: Echt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-17 12:04

tanjaatjuhh schreef:
Gezien zijn gedribbel en onverklaarbare gedrag , controleren voor de zekerheid of hij geen klophengst is. Je weet het maar nooit


Zou hij daar zo laat nog last van kunnen krijgen? Hij is 13 jaar en ongeveer met 3 jaar gecastreerd volgens de fokker.

PanamaD

Berichten: 5647
Geregistreerd: 06-03-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-17 12:08

xSanneE_98 schreef:
PanamaD schreef:
Is de 1/4 schep 1 keer per dag of 2 keer? Waarom krijgt hij dravers brok en geen basis brok?

Is hij in de omgang ook erg nerveus?

Wordt je geholpen door een ervaren en deskundig iemand?


In omgang altijd wat nerveus ja, maar wel wisselend. Hij schrikt zelden.
2x per dag 1/4 schep, omdat alle paarden dan krachtvoer krijgen en ik het sneu vind dat hij dan niks krijgt.

Stoppen met de draversbrok. Dit geef je aan paarden die koersen en volop in het werk staan.

Zoek een voer waar veel minder suikers inzit. Probeer bijvoorbeeld een tijd fiber force. Laag in suiker en zetmeel. Je kan kijken of hij ook baat heeft bij een supplement bijvoorbeeld Magnesium.

Al eens bloed laten trekken of hij wat mist?

tanjaatjuhh
Berichten: 2420
Geregistreerd: 18-02-06
Woonplaats: Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-17 12:08

xSanneE_98 schreef:
tanjaatjuhh schreef:
Gezien zijn gedribbel en onverklaarbare gedrag , controleren voor de zekerheid of hij geen klophengst is. Je weet het maar nooit


Zou hij daar zo laat nog last van kunnen krijgen? Hij is 13 jaar en ongeveer met 3 jaar gecastreerd volgens de fokker.


Geen idee maar je wilt toch dingen gaan uitsluiten , gezien de fokker ook zegt dat hij dribbelde , zou haar eens vragen hoe de castratie ging.

xSanneE_98

Berichten: 971
Geregistreerd: 26-06-09
Woonplaats: Echt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-17 12:10

PanamaD schreef:
Zoek een voer waar veel minder suikers inzit. Probeer bijvoorbeeld een tijd fiber force. Laag in suiker en zetmeel. Je kan kijken of hij ook baat heeft bij een supplement bijvoorbeeld Magnesium.

Al eens bloed laten trekken of hij wat mist?


Maar kan hij daar zo heftig op reageren, zo ineens? Ik voer dit al sinds ik hem heb. Hij heeft zelf eens tijd op 2x 1 schep gestaan.

Als ie wat zou missen, zou hij toch rustiger moeten zijn? of ben ik nu heel zwart-wit? :+ :+ :+

PanamaD

Berichten: 5647
Geregistreerd: 06-03-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-17 12:12

xSanneE_98 schreef:
PanamaD schreef:
Zoek een voer waar veel minder suikers inzit. Probeer bijvoorbeeld een tijd fiber force. Laag in suiker en zetmeel. Je kan kijken of hij ook baat heeft bij een supplement bijvoorbeeld Magnesium.

Al eens bloed laten trekken of hij wat mist?


Maar kan hij daar zo heftig op reageren, zo ineens? Ik voer dit al sinds ik hem heb. Hij heeft zelf eens tijd op 2x 1 schep gestaan.

Als ie wat zou missen, zou hij toch rustiger moeten zijn? of ben ik nu heel zwart-wit? :+ :+ :+


Die van mij wordt helemaal koekoek van teveel suiker. Vroeger helemaal niet maar ze veranderen en staat nu op laag suiker en eiwit en is veel rustiger. Ik voer haar om die rede geen brok of muslie meer.

Ze kunnen zeker drukker/feller worden door als ze wat missen. Kan tekenen zijn van ongemak, pijn.

xSanneE_98

Berichten: 971
Geregistreerd: 26-06-09
Woonplaats: Echt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-17 12:13

Er hebben al meerdere mensen op gezeten, hij doet bij iedereen hetzelfde.

Azmay
Berichten: 18001
Geregistreerd: 01-01-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-17 12:13

xSanneE_98 schreef:
PanamaD schreef:
Zoek een voer waar veel minder suikers inzit. Probeer bijvoorbeeld een tijd fiber force. Laag in suiker en zetmeel. Je kan kijken of hij ook baat heeft bij een supplement bijvoorbeeld Magnesium.

Al eens bloed laten trekken of hij wat mist?


Maar kan hij daar zo heftig op reageren, zo ineens? Ik voer dit al sinds ik hem heb. Hij heeft zelf eens tijd op 2x 1 schep gestaan.

Als ie wat zou missen, zou hij toch rustiger moeten zijn? of ben ik nu heel zwart-wit? :+ :+ :+


Van te weinig magnesium kunnen ze juist heel heftig en onvoorspelbaar worden dus tekorten kan zeker een factor zijn.

Ik heb een paard gehad wat een afgesloten stress bommetje kon worden maar dat was een kwestie van aanvoelen en dan op tijd even stilzetten om alles te verwerken. Als het die te veel werd was het ook relatief kort maar ik heb dan nooit verder gevraagd.

xSanneE_98

Berichten: 971
Geregistreerd: 26-06-09
Woonplaats: Echt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-17 12:14

PanamaD schreef:
Die van mij wordt helemaal koekoek van teveel suiker. Vroeger helemaal niet maar ze veranderen en staat nu op laag suiker en eiwit en is veel rustiger. Ik voer haar om die rede geen brok of muslie meer.

Ze kunnen zeker drukker/feller worden door als ze wat missen. Kan tekenen zijn van ongemak, pijn.


Ah zo, misschien idd teveel suiker, zeker nu met het gras

MVasbo

Berichten: 262
Geregistreerd: 16-09-15
Woonplaats: Zandaam

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-17 12:17

Ik zou de rug checken voor kissing spine. Die van mij had het al wanneer ik hem kocht maar niemand had zeg afgrevraagd waarom hij zo wild deed met springen. Ging gewoon vanuit dat hij zo was.

Babootje

Berichten: 26408
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-17 12:31

MVasbo schreef:
Ik zou de rug checken voor kissing spine. Die van mij had het al wanneer ik hem kocht maar niemand had zeg afgrevraagd waarom hij zo wild deed met springen. Ging gewoon vanuit dat hij zo was.


Dit zou het inderdaad zomaar kunnen zijn. Ik vind dit ook altijd weer zo apart...
Je heb vanalles gedaan, tandarts, osteo, nieuw zadel maar de veearts ontbreekt in dit verhaal.
Die zou aan het begin van het verhaal moeten staan namelijk een keuring bij aankoop