Hoofdstel aankrijgen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
bieke86
Berichten: 80
Geregistreerd: 14-01-15

Hoofdstel aankrijgen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-17 13:49

Mijn paard doet al ruime tijd vreemd op het aandoen van z'n hoofdstel. En ik weet eigenlijk niet meer hoe ik het moet aanpakken.

Ik dacht eerst dat hij kopschuw was, maar op de weide kan ik gerust aan z'n oren komen. Een halster aandoen vindt hij geen erg. Een knoophalster evenmin. Ook tijdens het poetsen mag ik gerust aan z'n oren zitten.

Maar dan kom ik af met z'n hoofdstel en denk ik al "hier gaan we weer". Vroeger deed ik het om toen hij nog vastgemaakt stond, nu houd ik hem gewoon vast aan een lang halstertouw zonder dat ie ergens aan vast staat, zodat hij voelt dat hij de ruimte heeft om met z'n hoofd omhoog te zwieren als hij wil. Dat hij dus niet 'bang' hoeft te zijn om belemmerd te worden in zijn beweging.

De bakstukken maak ik ook een paar gaatjes langer zodat ze vlot en soepel over zijn oren glijden. Maar dan nog blijft het moeilijk en werpt hij z'n hoofd de lucht in. Eenmaal het om is en we zijn op stap is er ook niets meer aan de hand. Het is niet dat hij met zijn hoofd loopt te schudden of wat dan ook.

Hij wordt gereden met een enkelgebroken bustrens met koperen mondstuk en ben nooit zwaar in de mond.

Op wat zou hij zo gek reageren denken jullie?
Ik heb sinds kort een bijrijdster en vraag nu al wat ze gaat denken als ik haar de eerste keer help opzadelen :')

MarliesV

Berichten: 15197
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Hellendoorn

Re: Hoofdstel aankrijgen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-17 14:06

Eerste indruk: tandarts laten komen.

Als hij dit eerst niet deed en nu wel is er of vreselijk grof met die mond en het bit omgesprongen en heeft hij nu de schrik te pakken of heeft hij last van zijn mond en is de tandarts de eerste die je daarvoor laat komen.

Pasha_2011

Berichten: 1011
Geregistreerd: 09-12-14

Re: Hoofdstel aankrijgen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-17 14:12

Naast het feit dat een tandarts je misschien kan helpen, denk ik ook dat er een deel psychisch bij jou ligt misschien.
Vooraf ga je er al naar toe met het idee "eens zien hoe het vandaag gaat". Ik zou als ik jou was eens iemand willen vragen om het hoofdstel te doen die niets van de situatie weet, maar wel gewoon doorpakt.

nessinator
Berichten: 1789
Geregistreerd: 02-08-13
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-17 14:16

MarliesV schreef:
Eerste indruk: tandarts laten komen.

Als hij dit eerst niet deed en nu wel is er of vreselijk grof met die mond en het bit omgesprongen en heeft hij nu de schrik te pakken of heeft hij last van zijn mond en is de tandarts de eerste die je daarvoor laat komen.

Dit inderdaad. Krijg je bijvoorbeeld nog een duim in zijn mondhoek? Dat kan namelijk een indicatie zijn dat er inderdaad iets mis is met je paard zijn mond.
Bakstukken meerdere gaten losser doen is geen oplossing imo, want dan komt het bit wel erg laag (en los) in de mond te liggen, en dat is best onprettig. Ook, als je bakstukken losser moet maken om het hoofdstel om de oren te krijgen, zitten ze dan niet sowieso te strak?

janouk
Blogger

Berichten: 17868
Geregistreerd: 18-04-06

Re: Hoofdstel aankrijgen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-17 14:32

Je kan beter 1 bakstuk losmaken. Dan eerst het hoofdstel omdoen en kijken wat hij doet, als er geen bit in zijn mond zit. Doet hij niete, dan ligt het aan de mond, ttong, tanden of bit.

Dan vanaf de andere kant het bit in de mond doen, en vastmaken. Dan komt er geen druk extra op het bit bij het aandoen. Fijner voor het paard.

bieke86
Berichten: 80
Geregistreerd: 14-01-15

Re: Hoofdstel aankrijgen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-17 15:15

Ik heb mijn paard sinds 2009 en nooit ruw geweest in zijn mond.
Met mijn duimen in z'n mond gaan is ook geen probleem.
Wanneer ik het bakstuk losser maak dient dat gewoon om het vlot over zijn oren te krijgen. Wanneer hij het om heeft maak ik het terug een paar gaatjes vaster zodat het terug mooi in zijn mond past. Als het gewoon aan zit past het ook prima, niet te vast en niet te los.

Het kan misschien wel voor een deel psychologich zijn. Ik heb ooit door zijn gewriemel een serieuze duw tegen mijn hoofd gekregen en tegen de muur beland.
Hij is het beginnen doen nadat ie een korte tijd op een pensionsstalling heeft gestaan waar een paar kinderen (van de pensioneigenaren) soms nogal bruut de weide inliepen en de grazende paarden lastig vielen. Hierdoor heb ik hem daar natuurlijk weg gehaald.
Nu ja, nadien kon ik weer gewoon aan zijn oren komen daarom dat ik het hoofdstel verhaal zo gek vind.

Ik ging sowieso wel de tandarts bellen ter controle. Misschien zit daar ook een probleem.

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Re: Hoofdstel aankrijgen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-17 15:50

Merrie die ik reed deed ook hoofd omhoog en klemde haar lippen opeen. Bij haar is vroeger ruw omgegaan metbit in de mond denken wij. Ook had ze serieuze haken op de tanden. Deze zijn weg maar ze blijft lastig doen. Eenmaal bit erin geen problemen meer gehad. Maar met omdoen dus wel vervelend.
Ik doe nu ook gewoon 1 bakstuk los en doe eerst hoofdstel om dan pas bit erin.

Pasha_2011

Berichten: 1011
Geregistreerd: 09-12-14

Re: Hoofdstel aankrijgen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-17 15:57

Het is soms ook een kwestie van aangeleerd gedrag bij het paard. Een paard hoeft maar een keer een vervelende situatie te hebben gehad, hierdoor anders gedragen en dit gedrag regelmatig herhaalt zonder dat er verandering in komt. Dus het kan ook een kwestie van een gewoonte zijn. Zeker omdat je ook schrijft dat zodra het om is, er eigenlijk niks aan de hand is.

aeolusnr1
Berichten: 4302
Geregistreerd: 05-10-08
Woonplaats: St. Job in't Goor , Antwerpen , Belgiƫ

Re: Hoofdstel aankrijgen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-17 21:06

Volgens mij is het ook een gewoonte geworden, dat kan je natuurlijk weer ombuigen en dus weer gewoon goed aanleren, maar denk dat je ook daar zeker de hulp van een goede trainer nodig zou kunnen hebben.
Een paar trainingen en het zou opgelost moeten zijn.

Hilary

Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Re: Hoofdstel aankrijgen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-17 21:14

Mocht het geen probleem met de tanden / tong bit zijn en inmiddels aangeleerd gedrag: kijk eens of je met het bit een snoepje kunt geven. Soms zijn ze dan daardoor afgeleid en kun je het hoofdstel verder goed omdoen. Geeft ook gelijk een positieve ervaring; hoofdstel = bit = snoepje. Ik denk wel dat je de bakstukken even moet blijven verstellen om het jezelf makkelijk te maken.

MarliesV

Berichten: 15197
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Hellendoorn

Re: Hoofdstel aankrijgen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-17 12:03

Hoe is het nu TS, tandarts al geweest?

bieke86
Berichten: 80
Geregistreerd: 14-01-15

Re: Hoofdstel aankrijgen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-17 15:50

Tandarts komt 10 juni.
Ondertussen wel ander hoofdstel met bitclips.
Hoofdstelletje om, bitje erin en geen sec heeft ie dwars gelegen... Heb het wel samen met iemand anders gedaan en zij gaat nu de komende periode een beetje verder oefenen.

ingvdh

Berichten: 6372
Geregistreerd: 28-09-02
Woonplaats: uitgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-17 15:57

Mijn paard heeft een"dingetje" met zijn oren en is daarnaast nog eens groot.

Ik heb een Micklem hoofdstel en los het eigenlijk net zo op als TS nu, riempje met bit los, hoofstel over de oren tillen en vastmaken, bit in, riempje vast en klaar.

Ik doe het nu al jaren zo en geen problemen meer, het zijn bij mijn paard echt de oren die een probleem geven. Bit gaat zo in, maar krijg het dan maar over die oren heen getrokken, mijn armen zijn dan echt te kort.

SachaCarbo

Berichten: 16
Geregistreerd: 17-05-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-17 12:46

Je kan beter 1 bakstuk losmaken.