Halsters zijn de vijand

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
loonaCSV
Berichten: 34
Geregistreerd: 03-04-17

Halsters zijn de vijand

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-17 22:13

Hallo,

Ik heb een pony van 3 jaar oud (of toch binnen 5 dagen *\o/* ) ik ken haar al sinds de geboorte en ze vertrouwt me dus volledig en is gewoon een grote knuffelbeer. als veulentje had ze al een week na de geboorte een halster aan maar na een maand had ze deze al kapot gekregen. Sindsdien heeft ze ook geen halster meer aan gehad.

Nu is het toch al meer dan tijd dat ze een halster aan heeft. Ongeveer 5 maand geleden ben ik er pas mee mogen beginnen om haar een halster aan te doen en natuurlijk ging dat niet vlekkeloos. Ik ben dus na 4 maanden met veel geduld tot het punt gekomen dat ik met het halster bij haar kon gaan haar kon aaien met het halster ze ruikt eraan maar dichter dan haar neus mocht het nooit bij haar hoofd komen. Als het te dicht bij haar hoofd kwam werd ze gewoon bang en liep ze weg. En weglopen van dingen doet ze normaal niet snel, het moet echt eng zijn.

Na die 4 maand heeft ze door omstandigheden 1 maand op stal moeten staan en kon ik niet verder werken met haar en het halster. Nu staat ze alweer buiten op haar weide (ze is dus buiten gegaan zonder halster aan) en ze is doodsbang van een het halster nog maar het zien van een halster (ookal is het voor een ander paard) en ze loopt weg van schrik. Halster zijn precies aartsvijand nummer 1 geworden in haar ogen. Ik heb al van alles geprobeerd van het gewoon in haar buur leggen zodat ze er zelf naartoe kan komen, wat niet gebeurt, tot snoepjes. Niets helpt meer ze blijft maar zo ver weg als ze kan.

Nu ben ik wat te einde raad want als niets met haar kan gedaan worden buiten knuffelen moet ze weg en dat wil ik niet. Iemand die hier ervaring mee heeft of nog manieren heeft die ik kan uitproberen? Alle hulp is welkom en alvast heel erg bedankt!

StalNollie

Berichten: 9118
Geregistreerd: 21-01-07
Woonplaats: Brabant

Re: Halsters zijn de vijand

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-17 22:18

zo te lezen geen ervaring hiermee, zou er niet aan beginnen word ongelukken maken.

Anoniem

Re: Halsters zijn de vijand

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-17 22:26

Ik zou ervaren personen vragen om te helpen. Zonder ervaring is het gewoon heel moeilijk om op te lossen ;)

Desi_2409

Berichten: 899
Geregistreerd: 27-11-10
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-17 22:27

probeer het met een halstertouw wat je eerst om haar hals doet, dan gekruist onder haar kaak en weer naar boven bij haar neus. Heb je een soort van semi-halster, wat niet op halster lijkt :) Misschien is dat minder beangstigend voor haar

xTiffani

Berichten: 1459
Geregistreerd: 27-07-12

Re: Halsters zijn de vijand

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-17 22:31

Leg het in een voerbak met wat brokjes erbij, als ze de brokjes wil moet ze wel langs het halster eten..

Verder zou ik er ook een ervaren iemand bijhalen voor je verder gaat.

Sizzle

Berichten: 35691
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-17 22:31

Niet te lang tutten, dan bevestig je het gedrag enkel.
De meeste veulens krijgen gewoon ratsflats met even een handige greep een halster om en houden daar echt geen trauma aan over.

loonaCSV
Berichten: 34
Geregistreerd: 03-04-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-17 22:32

Ik heb er deels ervaring mee niet met een veulen maar met een paard dat ook niet graag halsters had en zelf stampte en durfde bijten, dus veel erger reageerde op een halster, en daar is alles goed meegekomen en zelf nooit hulp bij gehad. Ik ben ook de enige persoon die het veulen volledig vertrouwt, dus daarmee probeer ik het eerst zelf omdat ik haar door en door ken en als dat echt niet lukt kan ik nog hulp inschakelen die meer ervaring heeft. Maar ene vreemd persoon ga sowieso al niet bij haar kunnen, laat staan met een halster. Ik weet zelf ook wanneer ik moet stoppen en hulp vragen, maar nu wil ik nog proberen zonder hulp omdat ik weet wat voor haar het best is.

@Desi_2409
Rond haar nek tot achter haar oren lukt perfect, maar het gaat dan weer vooral over het boven haar neus te krijgen waar ze schrik van heeft.

Sizzle

Berichten: 35691
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-17 22:35

Ik zou sowieso eens wat vaker een vreemde erbij halen als je dier zo spastisch reageerd op vreemde mensen.
Dat is voor mij geen teken van een efficiente opvoeding.
Hoe gaat ze naar de smid dan?

Anders gewoon een halsband om.

loonaCSV
Berichten: 34
Geregistreerd: 03-04-17

Re: Halsters zijn de vijand

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-17 22:39

@Sizzle
Spastisch is nu niet echt een woord dat ik zou gebruiken voor haar gedrag. Ze is zelf een heel nerveus paard dat snel schrikt of bang is, we zijn bezig met de gewenning aan vreemde maar dat gaat niet van vandaag op morgen.

Goof

Berichten: 28789
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-17 22:42

loonaCSV schreef:
@Sizzle
Spastisch is nu niet echt een woord dat ik zou gebruiken voor haar gedrag. Ze is zelf een heel nerveus paard dat snel schrikt of bang is, we zijn bezig met de gewenning aan vreemde maar dat gaat niet van vandaag op morgen.


Nou ja. Ik denk eigenlijk dat dat wel van vandaag op morgen gaat. Overdonder het dier gewoon met nieuwe mensen. Blijven tutten en mutsen schept geen enkele duidelijkheid. Dier onderdompelen in nieuwe ervaringen geeft veel meer positief effect.

loonaCSV
Berichten: 34
Geregistreerd: 03-04-17

Re: Halsters zijn de vijand

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-17 22:48

@Goof
Ik vind persoonlijk dat het van paard tot paard afhangt. Zij wordt van zulke situaties enkel heel erg gestresseerd, wat tot minder positieve resultaten leidt.

Sizzle

Berichten: 35691
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Halsters zijn de vijand

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-17 22:50

Het is een paard....
Die gaat nog heel wat mensen zien, ermee tutten maakt hem niet klaar voor de rest van zijn leven.

Ir111

Berichten: 11953
Geregistreerd: 06-04-04
Woonplaats: home is where the heart is...

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-17 22:53

loonaCSV schreef:
Ik weet zelf ook wanneer ik moet stoppen en hulp vragen, maar nu wil ik nog proberen zonder hulp omdat ik weet wat voor haar het best is.

Niet rot bedoeld maar als je al vier maanden bezig bent om haar aan het halster te laten wennen dan denk ik toch dat het tijd is om hulp in te roepen. Ik ben groot voorstander van rustig aan doen en de tijd nemen maar alleen een halster omdoen zou echt niet zo lang moeten duren. Ik krijg nu eerder het idee dat je bezig bent het patroon te bevestigen dat een halster spannend is...

Vraag gewoon eens een ervaren iemand om van de zijlijn mee te kijken en wat tips te geven. Dan kun je het zelf doen en hou je het ook zelf in de hand maar krijg je hopelijk wel wat tips waardoor er wat schot in de zaak komt.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Berichten: 20039
Geregistreerd: 09-08-07
Woonplaats: The world is my playground.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-17 22:55

Je komt nu elke keer met dat halster aan en dat levert elke keer stress op.

Je kunt beter zorgen dat je haar met wat hulp in de box krijgt. Daar een handige kerel (hoefsmid, stalhouder) haar het halster aan laten trekken voordat ze ziet wat er gebeurd.

Dan eens een poosje aanhouden. Vervolgens haar s'nachts op stal zetten, en als je haar s'ochtends buiten komt zetten éérst het halster aan en dan pas naar buiten. S'avonds weer naar binnen, halster af. Dan wennen ze eraan.

Als je in de wei moeite hebt haar te vangen zou je een trechtervorm met een sluis op het einde kunnen maken. Heb je ze zo te pakken.

PanamaD

Berichten: 5647
Geregistreerd: 06-03-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-17 22:56

Ik denk niet dat ze zozeer bang en angstig is maar gewoon omdat ze het niet kent. Ze is schuw doordat ze niet mak is en ook nog eens verwent. T wordt toe gelaten dat ze andere mensen spannend vind evenals t halster en andere dingen wat op 3jarige leeftijd echt wel belangrijk is.

Ik had geen 4 maanden gedaan om een halster om te doen. Dit kan binnen een dag/paar dagen met wat handigheid. Dit eerst doen en daarna idd het paard overdonderen met nieuwe dingen.

Vind 3 jaar wel erg laat om te beginnen met een halster... betekend ook dat er in 3 jaar geen smid bij geweest is... ja dit is een aanname maar wel een logische.

cissy

Berichten: 19822
Geregistreerd: 14-10-03
Woonplaats: hut in Heicop

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-17 22:58

Ehm paardje is bijna 3 en kan geen halster om? Hoe is hij dan ge-ent geweest, wormenkuur gehad en naar de smid en dergelijke?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-17 22:58

Mijn gevoel zegt:
Paard overompelen en halster omdoen. (En dan echt een tijd laten zitten, net als bij veulens.)

Alleen ken ik het paard niet, en zou ik er, als ik jou was, een ervaren iemand bij halen ;)


4 maanden lang proberen vind ik iets te lang. En hoe langer het duurt, hoe vaker er een kans is op een gevaarlijke situatie.

MissBmx
Berichten: 4401
Geregistreerd: 20-05-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-17 22:58

Hoe doe je het halster om? Steek je het naar voren om dan de neus er door te doen.
Hoe gaat het als je ernaast staat, halster dicht tegen je aan, hoofd over joi schouder, van onderaf neus erdoor en dan om.
Misschien een halster waarbij je niet het kopstuk over de oren trekt maar dat erachter langs haalt en met een gesp vastmaken

Kan je wel het hoofd poetsen?

Mariett

Berichten: 4424
Geregistreerd: 13-12-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-17 23:01

Een goede eigenaar laat het paard niet alleen van hem/haar afhankelijk zijn. Dat is gewoon niet eerlijk naar het paard toe ;)
Dus leer je paard inderdaad om écht goed met andere mensen dan jij om te gaan. Moet er dan eens een tandarts, dierenarts of een hoefsmid bij komen, dan raakt je paard niet al in paniek bij het zien van een vreemd persoon. Dat is veel eerlijker naar je paard toe ;) Laat je trots dan even varen, het is leuk als je paard vooral jou leuk vind, maar hou het eerlijk voor je paard.

Verder ga ik over het halster mee met de rest. Ik snap om eerlijk te zijn ook niet hoe er aan enkele behoeften (bekappen, tandarts, wormenspuit, entingen etc) als het paard zulke problemen heeft.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-17 23:14

Edit: ts reageerde maar heeft haar post verwijdert. Ze vertelde dat ze liever voorzichtig opbouwt dan overompeld.
Ik ken haar paard niet, dus het kan best zijn dat opbouwen inderdaad ddé manier is.


--------
Ik snap dat je zo denkt ;)


Maar eerlijk, soms werkt overompelen gewoon het beste. Paarden zijn schrikdieren, en soms werkt het het beste om in 1x 'veel' angst te geben, dus overompelen en het halster in 1 slag om te doen, dan 20x een beetje angst te geven als je steeds probeert het halster om te doen.


Sta je op een stal? Misschien dat je dan je stalhouder kunt vragen?
Of de hoefsmid... Die heeft vaak ook wel ervaring met verschillende paarden! ;)


(En ik gok maar zo dat geen enkele reactie op jouw'n vraag aanvallend is. Wij proberen jou te helpen én ervoor te zorgen dat er geen gevaarlijke situaties ontstaan.)

loonaCSV
Berichten: 34
Geregistreerd: 03-04-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-17 23:18

Ze is niet echt verwent want normaal zijn er nog nooit zulke problemen geweest met haar, we kunne z e zelf borstelen als we gewoon ene touw rond haar nek doen en haar ergens vastzetten en ze blijft stil zonder probleem.
Over de smid, tandarts, ontworming... weet ik zelf niet hoe dat is gebeurt of hoe de vorige eigenaars dat hebben gedaan.
Ze is niet alleen van mij afhankelijk, iedereen die ze kent (en dat zijn al heel een paar mensen want iedereen die langs komt wordt wel haar nieuwe vriend of vriendin) kan veel met haar knuffelen het is gewoon voor wildvreemden dat ze bang is. Mij vertrouwt ze ook iets meer dan andere mensen omdat ik er het meest mee werk (al meer dan haar eigenaars).
Het hoofd poesten lukt perfect. Het is niet de oren dat een probleem vormen maar vooral de neus.
Pony staat niet op een stal, maar in een weide met schuilplaats.

kiki1976

Berichten: 16855
Geregistreerd: 17-04-10
Woonplaats: Kop van Noord Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-17 23:23

loonaCSV, ik denk dat haar 1x ermee overrompelen minder stress oplevert dan er iedere keer mee aankomen.
Ik ben zelf ook meer van de rustige aanpak, maar soms moet je erkennen dat het niet altijd gaat en dat je het dan op een andere manier moet doen.


Een heel ander voorbeeld, maar hoop dat je hem begrijp.
Vroeger stond er bij ons een redelijk groot paard op stal die ongelooflijk moeilijk was met het halster om doen (naast dat hij flink kopschuw was, had hij er echt een gruwelijke hekel aan). Nu ben ik niet zo heel groot, maar hij deed zijn hoofd heel hoog zodat je er niet bij kon.
Zijn eigenaresse was soms een uur met snoepjes en lekkers in de weer voordat ze eindelijk zijn halster om had en hij naar buiten kon.
Ja sorry maar dat doe ik dan weer niet. Dan ben ik misschien hard, maar als jij je hoofd niet omlaag doet voor je halster dan kom je ook niet buiten. Dagelijks gaf ik hem de kans om gewoon zijn hoofd naar beneden te doen. Deed hij dat niet, dan niet naar buiten.
Binnen een week had meneer de boodschap begrepen, zodra ik met zijn halster aan kwam lopen deed hij zijn hoofd omlaag zodat ik die om kon doen.
Soms moet je kiezen voor een andere aanpak, al past die niet helemaal bij je manier van omgaan met paarden.
Paard heeft er niks aan over gehouden, en was blij dat hij naar buiten mocht.

loonaCSV
Berichten: 34
Geregistreerd: 03-04-17

Re: Halsters zijn de vijand

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-17 23:32

@kiki1976
Ik wil ook een andere aanpak gebruiken daarom dat ik tips vraag. Er zijn denk ik nog meer andere manieren van direct aanpak dan haar in een hoek van een stal te drijven of dergelijke. Uw manier vind ik zeker niets ergs aan en zou ik ook doen als ik een stal ter beschikking had. Ik vroeg om tips en wordt hier direct aangevallen (niet door u maar door andere) ik wil wel en directere manier gebruiken maar als er niemand mij 1 geeft die past binnen de situatie en direct aanvalt kan ik ook niet veel meer doen.

prugelpiet

Berichten: 12563
Geregistreerd: 20-01-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-17 23:38

loonaCSV schreef:
@kiki1976
Ik wil ook een andere aanpak gebruiken daarom dat ik tips vraag. Er zijn denk ik nog meer andere manieren van direct aanpak dan haar in een hoek van een stal te drijven of dergelijke. Uw manier vind ik zeker niets ergs aan en zou ik ook doen als ik een stal ter beschikking had. Ik vroeg om tips en wordt hier direct aangevallen (niet door u maar door andere) ik wil wel en directere manier gebruiken maar als er niemand mij 1 geeft die past binnen de situatie en direct aanvalt kan ik ook niet veel meer doen.


Tuurlijk zijn er andere manieren, maar je bent al 4 maanden bezig...

Hier ook een keer eentje gehad die geen halster om wou. Gewoon om gedaan, en probleem was over. Het is een keer klaar met dat gemiep.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Berichten: 20039
Geregistreerd: 09-08-07
Woonplaats: The world is my playground.

Re: Halsters zijn de vijand

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-17 23:40

Als je wel een touw om haar nek kunt doen, dan kun je denk ik in één vlugge beweging dat halster wel omkrijgen.