Wat denkt een paard? Paard verkopen.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
igor001
Berichten: 1478
Geregistreerd: 08-01-06

Wat denkt een paard? Paard verkopen.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-17 13:38

Hallo,

Ik sta voor de moeilijke beslissing om mijn paard te verkopen. Ik heb haar nu drie jaar in mijn bezit, maar ze is rijtechnisch te moeilijk voor mij. Toen ze bij mij kwam was ze erg eenkennig, onzeker en wantrouwend door een gebeurtenis uit het verleden. Langzaamaan heb ik haar vertrouwen gewonnen en het heeft best wat tijd gekost voordat ik ook echt iets met haar kon beginnen. Echter kom ik niet verder met haar, puur omdat ik de ervaring mis en ze te moeilijk is voor mij.

Nu is dit niet de eerste keer dat ik er over denk om haar te verkopen, en blijft het steeds terug komen. Maar toch kan ik het niet over mijn hart verhalen om haar te verkopen. Dan moet ze weer wennen aan een nieuwe omgeving, aan een nieuwe ruiter en andere mensen op haar heen. Haar verkopen voelt voor mij alsof ik haar 'bedrieg' en haar vertrouwen breek.

Nou vraag ik me af wat een paard nou echt hier van mee krijgt en denkt. Zal ze niet onzeker en angstig om zich heen kijken waar ze nu weer is? En zal ze het wel begrijpen als haar eigen baasje niet meer komt? Dit zijn de dingen waar ik me de meeste zorgen over maak. Ik wil haar niet in de steek laten.

Suzanne F.

Berichten: 49212
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-17 13:41

Je moet geen menselijke emoties projecteren op een paard. Als een paard te eten en te drinken krijgt en goed wordt verzorgd, dan is het gelukkig. En je moet ook nooit denken dat jij het beste voor je paard kan zorgen. Wie weet komt ze ergens terecht waar ze veel gelukkiger is, waar ze lekker getraind wordt, een grote wei heeft, vriendjes en een lief baasje.

geerke

Berichten: 31213
Geregistreerd: 06-09-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-17 13:41

ze kan goed terecht komen...maar ook slecht.Dat is ook een reden dat ik mijn paarden nooit verkoop.
Kun je geen begeleiding zoeken?Veel dingen zijn gewoon te leren.
Wel respect dat je er goed over nadenkt!
Ik zou geen oog meer dichtdoen als ik mijn paard zou verkopen en via via er achter zou komen dat hij het slecht had....

Charlie_P

Berichten: 3045
Geregistreerd: 08-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-17 13:44

Suzanne F. schreef:
Je moet geen menselijke emoties projecteren op een paard. Als een paard te eten en te drinken krijgt en goed wordt verzorgd, dan is het gelukkig. En je moet ook nooit denken dat jij het beste voor je paard kan zorgen. Wie weet komt ze ergens terecht waar ze veel gelukkiger is, waar ze lekker getraind wordt, een grote wei heeft, vriendjes en een lief baasje.


Dit. Maar ik vind het wel mooi dat je er zo over nadenkt!

igor001
Berichten: 1478
Geregistreerd: 08-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-17 13:46

geerke schreef:
ze kan goed terecht komen...maar ook slecht.Dat is ook een reden dat ik mijn paarden nooit verkoop.
Kun je geen begeleiding zoeken?Veel dingen zijn gewoon te leren.
Wel respect dat je er goed over nadenkt!
Ik zou geen oog meer dichtdoen als ik mijn paard zou verkopen en via via er achter zou komen dat hij het slecht had....


Ik heb heel veel begeleiding gehad. Ook van uit verschillende hoeken. Maar het gaat met ups en downs, terwijl mijn instructeur er bijvoorbeeld zo mee weg rijd en ik steeds weer een discussie met haar heb.

Het liefste zal ik haar ook houden en er nog een paard bij kopen waarmee ik wel lekker aan het werk kan, maar helaas laat de financiële kant dat niet toe.

beatje
Berichten: 5970
Geregistreerd: 05-02-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-17 13:49

Suzanne F. schreef:
Je moet geen menselijke emoties projecteren op een paard. Als een paard te eten en te drinken krijgt en goed wordt verzorgd, dan is het gelukkig. En je moet ook nooit denken dat jij het beste voor je paard kan zorgen. Wie weet komt ze ergens terecht waar ze veel gelukkiger is, waar ze lekker getraind wordt, een grote wei heeft, vriendjes en een lief baasje.


Dat is niet helemaal waar.Ik heb mijn paard heel lang zelf verzorgd en om een reden toen naar een pensionstalling gedaan.Ik ben verschillende keren toen gebeld of ik kon komen want mevrouw wilde niet naar buiten of niet naar binnen met mij liep ze zo mee.

Toen ze in de kliniek stond wilde ze niet eten,alleen als ik kwam voeren.Een paard kan zeker gehecht aan een eigenaar of omgeving zijn of aan andere stalgenoten.

Of je jezelf dat aantrekt of niet is natuurlijk wat anders

Ineke2

Berichten: 33115
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-17 13:51

geerke schreef:
ze kan goed terecht komen...maar ook slecht.Dat is ook een reden dat ik mijn paarden nooit verkoop.
Kun je geen begeleiding zoeken?Veel dingen zijn gewoon te leren.
Wel respect dat je er goed over nadenkt!
Ik zou geen oog meer dichtdoen als ik mijn paard zou verkopen en via via er achter zou komen dat hij het slecht had....

De kans op een minder goed huis is niet zo groot. Er zijn zóveel mensen die goed voor hun paard zorgen, veel meer dan die niet goed zijn voor hun dier gelukkig.
Ik heb 2x een pony verkocht en beide zijn heel gelukkig bij hun nieuwe baasjes. Nu een aantal jaren later nog steeds, want heb zo af en toe nog contact met ze ( geheel vrijwillig vanaf beide kanten)

Ts goed dat je er zo over nadenkt. Een paard denkt gelukkig wel anders dan mensen en zal na even wennen ook ergens heel gelukkig zijn met eten en aandacht.

Selka
Berichten: 8460
Geregistreerd: 15-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-17 13:55

Ineke2, dat ligt aan de definitie van "goed". Ik zou het bijvoorbeeld heel erg jammer vinden als mijn paarden opgesloten zouden worden voor meer dan de helft van de dag. Dat kan een ander best prima vinden.

TS lastig! Dat is ook voor mij een reden om ze allemaal te houden. Nu vind ik wel dat je per paard verschilt merkt. Hangt jouw paard veel aan je of niet?
Zo heb ik er 1 staan die het moeilijk zal hebben bij een ander, de andere 3 zijn misschien een week wat onwennig en daarna weer prima tevreden.

igor001
Berichten: 1478
Geregistreerd: 08-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-17 14:03

Selka schreef:
Ineke2, dat ligt aan de definitie van "goed". Ik zou het bijvoorbeeld heel erg jammer vinden als mijn paarden opgesloten zouden worden voor meer dan de helft van de dag. Dat kan een ander best prima vinden.

TS lastig! Dat is ook voor mij een reden om ze allemaal te houden. Nu vind ik wel dat je per paard verschilt merkt. Hangt jouw paard veel aan je of niet?
Zo heb ik er 1 staan die het moeilijk zal hebben bij een ander, de andere 3 zijn misschien een week wat onwennig en daarna weer prima tevreden.


Vereiste is dat ze overdag veel buiten komt.

Binnen en buiten zetten laat ze toe door anderen. Als een ander op haar rijdt, blijft ze mij wel helemaal in de gaten houden en is het ook echt 'not done' als ik tijdens de eerste keren weg loop.

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-17 14:07

Ik heb een paard verkocht en was er blij mee, want hij stond dus inderdaad goed.
Hij heeft daar 2 jaar goed gestaan, toen is hij verkocht en nu staat hij hele dagen op stal ergens in het westen van het land.
En heb er zoveel verdriet van. Terug kopen gaat niet want die mensen verkopen hem niet.
Of ja eigenlijk wel, maar weten mijn emotie dus die vragen een bedrag dat onmogelijk is.

En ja ik ben boos op de persoon aan wie ik hem verkocht heb.
Had ze me laten weten dat er geen klik was had ik hem terug genomen. Want dit verdient hij niet, hele dagen op stal na ruim 10 jaar altijd de hele dag in de wei.
Maar helaas dat is het risico van verkopen. En sommige mensen interesseert ze het niks waar hij terecht komt. Dus jij kunt wel een fijne plek vinden, wat die persoon dan doet weet je niet.

jetm
Berichten: 1283
Geregistreerd: 03-10-05
Woonplaats: Driebergen (ut)

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-17 14:14

Hoi TS,

Aan de ene kant "wat goed van je" aan de andere kant "wat naar voor je" dat je er zo mee bezig bent.

Ik denk dat het mogelijk moet zijn om een goed nieuw thuis voor je paard te vinden waarbij je bepaalde eisen kunt stellen voor de verkoop. Dat je bv alleen verkoopt aan iemand waarbij je de omstandigheden van houden van te voren kunt checken en bv duidelijk aangeeft wat er wel en niet haalbaar is voor je paard zodat de nieuwe koper geen onredelijke eisen gaat stellen aan je paard.

Maar ....: op het moment dat je een paard verkoopt aan iemand (hoe goed diegene ook lijkt) op dat moment heb je alles uit handen gegeven en geen zeggenschap meer over het leven van je paard want degene die haar koopt kan haar doorverkopen aan iemand die andere omgangsvormen heeft.
Dat is een keuze die alleen jij kan maken.

Dus diep in je hart kijken wat jij het liefste zou willen: Er nog uitkomen (met begeleiding) met je huidige paard of wil je zelf een nieuwe start en ga je op zoek naar een ander paard en een goede eigenaar voor je huidige paard?

Wat wel goed is te bedenken dat met het verkopen van je paard je onzekerheden met betrekking tot rijden niet met 100 % zekerheid weggaan. Dus ook even uitproberen hoe je je voelt als je op andere paarden rijdt.

Tigra_
Berichten: 13059
Geregistreerd: 31-03-08
Woonplaats: NB

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-17 14:15

Kan ik me heel goed voorstellen dat het moeilijk is dat heb ik namelijk ook.
Tja dat een paard goed terecht komt is natuurlijk niet iets wat vaststaat. Wat iemand al zei wat is goed. Toch een groot gedeelte van de paarden in NL staan toch nog vrij veel op stal zeker in de winter en als je ziet hoe sommige rijden wordt je daar ook niet vrolijk van. Maar als je wil verkopen zal je dat allemaal los moeten laten. Een eis te stellen dat ze overdag buiten moet dat gaat gewoon niet. Iets wat je verkoopt heb je geen zeggenschap over. Zou wat zijn als je een paard koopt waarvan de oude eigenaar overtuigd is dat het dier 's nachts perse op stal moet.
Dus als je echt voor verkoop wil gaan denk ik dat het wellicht het beste is om los te laten en ook verder niet teveel contact houden.

Marije_jiplover

Berichten: 25318
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-17 14:20

Paarden zijn een dure hobby en als je er niet het plezier uithaalt wat je zou willen, terwijl je daar wel alle moeite voor gedaan hebt, vind ik het niet gek om je paard te verkopen.

Als niemand ooit zijn paard zou veropen zou je ook zelf nooit een leuk paard kunnen kopen waar je wel een klik mee hebt.

Het klinkt alsof je echt geïnvesteerd hebt in het laten lukken van jullie als team.
Als dat dan nu nog steeds niet wil, dan zou ik het paard verkopen en gaan zoeken naar een ander paard met wie je het wel ziet zitten.

Risico van verkopen is dat die het minder goed krijgt dan bij jou.
Maar het kan net zo goed veel beter uitpakken.
Als die een ruiter treft met wie het rijtechnisch wel klikt, kan die daar juist enorm van opleven.

En jij ook, door een paard te vinden met wie je wel echt plezier hebt.

Want laten we wel wezen, paarden zijn een onwijs dure hobby, maar dan is het ook wel fijn als het een leuke hobby is, toch?

finnens

Berichten: 4919
Geregistreerd: 11-01-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-17 14:35

Lastige keuze om te maken ts. Verstandig dat je er zo goed over na denkt. Je paard kan zeker op een ander plek gelukkig, of zelfs gelukkiger, worden. Je paard zal geen maanden terug denken aan zijn vorige baasje. Het risico van verkopen is dat je niet weet wat er gebeurd als jij geen eigenaar meer bent. Jij kunt een perfecte baas uitkiezen, maar je weet niet of hij daar eeuwig blijft. Maar je kunt het risico wel kleiner maken door goed te zoeken, en niet aan de eerste de beste te verkopen. Ik heb zelf een aantal pony's verkocht, sommige hebben 1.5 jaar te koop gestaan omdat ik steeds het gevoel had niet de juiste 'nieuwe eigenaar' te hebben. Al deze pony's zijn goed terecht gekomen, en hoor nog wel eens iets van ze. 3 van de pony's zijn doorverkocht, ik weet aan wie en ik weet dat ze daar goed staan. Bij de mensen aan wie ik mijn pony's verkocht heb, had ik het gevoel dat zei net als ik, een goeie plek zouden zoeken wanneer de pony toch weg moest.

Succes met de beslissing.. en als je beslist te verkopen, vooral genoeg tijd nemen hiervoor.

_Lonneke

Berichten: 1494
Geregistreerd: 20-02-06
Woonplaats: limburg/venlo

Re: Wat denkt een paard? Paard verkopen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-17 14:58

Ik geloof ook wel dat ze op een andere plek net zo gelukkig kunnen worden of misschien wel gelukkiger. Ook al is het moeilijk. Geloof niet dat een paard echt bij zichzelf denkt van ik voel me in de steek gelaten.

Maar het is natuurlijk wel de vraag waar hij terrecht gaat komen. Ik heb mijn paard ook na lang twijfelen verkocht omdat ik lichamelijk te veel klachten kreeg om haar te rijden.
Ik dacht dat ik de perfecte nieuwe eigenaar had gevonden en deze bleef mij ook vertellen dat alles goed ging tot ik erachter kwam dat ze reve allang weer doorverkocht had en haar broodmager heeft laten worden. Het is nu 1 jaar geleden, staat nu bij eigenaar nummer 3 in dat jaar en dit is een manege..
Absoluut dus niet wat ik voor ogen had..

Maargoed het kan ook gewoon allemaal goed gaan natuurlijk!
Ik ben super blij met mijn nieuwe paard maar ik vind het wel heel erg moeilijk als ik aan mijn vorige paardje denk..

Abacab

Berichten: 1894
Geregistreerd: 10-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-17 17:11

Suzanne F. schreef:
Je moet geen menselijke emoties projecteren op een paard. Als een paard te eten en te drinken krijgt en goed wordt verzorgd, dan is het gelukkig. En je moet ook nooit denken dat jij het beste voor je paard kan zorgen. Wie weet komt ze ergens terecht waar ze veel gelukkiger is, waar ze lekker getraind wordt, een grote wei heeft, vriendjes en een lief baasje.


Dat is niet helemaal waar. Paarden zijn echte kudde dieren en hechten erg aan de leden van hun kudde. Paarden gedijen optimaal bij stabiliteit in de kudde. Als baasje hoor jij ook bij de kudde. Als je je paard weg doet kan een paard daardoor maanden van slag zijn. Uiteindelijk went je paard aan de nieuwe situatie. Maar het is niet zo zwart wit als hierboven wordt gesteld.

antje_vip

Berichten: 10001
Geregistreerd: 25-06-10
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-17 17:21

Suzanne F. schreef:
Je moet geen menselijke emoties projecteren op een paard. Als een paard te eten en te drinken krijgt en goed wordt verzorgd, dan is het gelukkig. En je moet ook nooit denken dat jij het beste voor je paard kan zorgen. Wie weet komt ze ergens terecht waar ze veel gelukkiger is, waar ze lekker getraind wordt, een grote wei heeft, vriendjes en een lief baasje.


Hoe weet je dat? Is dit feit of mening?

Ik denk dat een paard jou wel degelijk kan missen. Maargoed mensen moeten ook wel eens afscheid van elkaar nemen. Hij zou ergens anders ook gelukkig kunnen worden.

Babootje

Berichten: 26255
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-17 17:27

igor001 schreef:
Ik heb heel veel begeleiding gehad. Ook van uit verschillende hoeken. Maar het gaat met ups en downs, terwijl mijn instructeur er bijvoorbeeld zo mee weg rijd en ik steeds weer een discussie met haar heb.

Het liefste zal ik haar ook houden en er nog een paard bij kopen waarmee ik wel lekker aan het werk kan, maar helaas laat de financiële kant dat niet toe.


In dat geval (als je instructeur er zo mee weg rijdt) is het een "gevalletje geen klik" en is je paard beter af met iemand anders die wel de capaciteiten heeft om haar karakter goed te begeleiden.
Maar dan zou ik wel een baasje voor haar zoeken die die capaciteiten heeft; want anders gaat ze van hand tot hand. Dat is sneu.

Wilawander

Berichten: 15094
Geregistreerd: 12-03-06
Woonplaats: Enschede over de grens.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-17 17:28

Mijn paard wat ik zelf gefokt heb heb ik met 4 jaar leeftijd verkocht naar veel wikken en wegen. Had wel een klik maar mijn gezondheid ging erg achteruit en alleen weidepaard zijn zag ik haar niet. Kwam goed terecht (dacht ik) maar vond het te moeilijk om haar te bezoeken, ook daar moest ze weer weg met de tijd en gelukkig kon ik bemiddelen en die heeft het nu vele malen beter en dat kon ik haar niet (meer) bieden. Inmiddels ook bezoccht en dat paard was dolblij me weer te zien.
Dus echt goed aan gedaan misschien heb je er wat aan. :j

yvettt02

Berichten: 192
Geregistreerd: 13-03-17
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-17 17:55

Suzanne F. schreef:
Je moet geen menselijke emoties projecteren op een paard. Als een paard te eten en te drinken krijgt en goed wordt verzorgd, dan is het gelukkig. En je moet ook nooit denken dat jij het beste voor je paard kan zorgen. Wie weet komt ze ergens terecht waar ze veel gelukkiger is, waar ze lekker getraind wordt, een grote wei heeft, vriendjes en een lief baasje.


Ik ben het hier niet helemaal mee eens. ja als een paard te eten en te drinken krijgt en goed verzorgt wordt is dat inderdaad al heel wat en zullen ze vast we gelukkig kunnen worden/ zijn. maar ook paarden kunnen zich hechten aan hun 'eigenaar'. Heb al vaak zat gezien dat paard na verkoop uit verdriet niks meer wou eten en zich zelf helemaal uithongerde, dit wil toch echt wel wat zeggen. ze hebben echt wel menselijke emoties daar ben ik 100% van overtuigt. Maar elk paard reageert er anders op en gaat er anders mee om, sommige paarden lijkt het daarentegen ook echt helemaal niks uit te maken ineens ergens anders te wonen met nieuwe mensen. Ik weet niet wat ik zou doen als ik in jouw schoenen zou staan TS.
Als je denkt dat het paard beter voor uit kan met een ander zou ik het denk ik wel een kans geven. is voor het paard waarschijnlijk ook fijner dan met jou "vechten" en jij met haar. Dat is voor jullie beide niet fijn.

BarbaraNova

Berichten: 4203
Geregistreerd: 11-01-05
Woonplaats: Vierpolders

Re: Wat denkt een paard? Paard verkopen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-17 12:23

TS ik begrijp heel goed wat je bedoelt, ik kan ook geen paard verkopen en doe het dus ook niet.

Kan je geen oplossing zoeken zoals grondwerk of hulp of een bijrijder? Minder krachtvoer en veel afwisseling ofzo? Succes met je beslissing. Ik heb het 1 x gedaan en de pony terug gekocht na 5 jaar. vond het zo erg zoals ze toen stond dat ik dat nooit meer ga doen. Daarnaast heb ik ook een klein beetje aparte portretten op stal die behoorlijk pittig van karakter zijn. Dus nu 4 paarden :)

Dees

Berichten: 18911
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Re: Wat denkt een paard? Paard verkopen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-17 12:32

Een paard verkopen is niet iets wat je lichtzinnig moet doen.

Ik heb eerste hand mogen zien hoe een paard dat de laatste jaren wat te vaak is verhuisd, letterlijk kan lijden van al die veranderingen. Ze hechten zich aan hun veilige omstandigheden en hebben heimwee als ze verplaatst worden. Het helpt dan dat de mensen er omheen hetzelfde blijven maar als die dan ook veranderen, dan is een paard gewoon een tijdje verdrietig.

Maarrrrr: laat je paard geen veroordeling zijn. Als jij daar niet gelukkig (meer) van wordt, dan moet je gewoon afscheid nemen en dan is verkoop de oplossing.
Je paard kan dan pech hebben en ergens terecht komen waar het toch iets minder prettig is dan bij jou. Maar het kan ook met zijn neusje in de boter belanden en na verloop van tijd alsnog weer heel blij zijn.

Je moet maar zo denken: iemand die geld neerlegt voor een paard, zal daar zonder meer goed voor gaan zorgen. En, wellicht een eye-opener voor velen: jij bent niet de enige die goed voor zijn/haar paard kunt zorgen. Anderen kunnen dat net zo goed en misschien nog wel beter.

Janique29

Berichten: 32
Geregistreerd: 03-06-12

Re: Wat denkt een paard? Paard verkopen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-17 11:20

Wat nou als je iemand vindt die haar wil kopen op voorwaarde dat ze eerst komt kijken, poetsen en rijden en dan pas weg gaat nadat de koper wat meer normaal is geworden voor haar? Het zal lastig worden om zo iemand te vinden, maar wie weet heb je iemand die het snapt. Weet je ook dat ze goed terecht gaat komen en kan ze langzaam wennen aan verschuivingen in ''de kudde''.

DenB
Berichten: 126
Geregistreerd: 23-04-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-17 19:50

Lastige keuze. Zeker als je al zoveel tijd in haar geïnvesteerd hebt en jullie op andere vlakken dan rijden wel heel veel vooruitgang geboekt hebben

Als je het zo moeilijk vind om haar te verkopen is het misschien wat om een bijrijdpaard te zoeken. Op die manier kun je rijden en je eigen paard houden.

Ik vraag me overigens wel af wat maakt dat je instructeur zo met haar wegrijdt. Want jullie hebben duidelijk wel een band. Weet je zeker dat ze geen last van lichamelijke ongemakken heeft die ze aan jou wel duidelijk durft te maken (juist vanwege het vertrouwen in jou)?

BarbaraNova

Berichten: 4203
Geregistreerd: 11-01-05
Woonplaats: Vierpolders

Re: Wat denkt een paard? Paard verkopen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-17 10:30

misschien kan je een bijrijder zoeken zodat je het samen kan doen en dan ook meer vertrouwen krijgt in je paardje?