Paard valt op eens kuddegenoot aan

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
XLeandrosX
Berichten: 3200
Geregistreerd: 01-09-06

Paard valt op eens kuddegenoot aan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-17 14:14

Ik zit een beetje met mijn handen in het haar. Ik heb een kleine kudde paarden:
Een ruin van 21, een ruin van 20, een merrie van 13, een ruin van 9 en een ruin van 7. Deze samenstelling is al 7 jaar het zelfde. Het was altijd rustig en vreedzaam in de kudde. Maar sinds vorige week begint de 7 jarige ruin de merrie van 13 aan te vallen. Echt heel erg agressief. Ze heeft flinke bijt wonden en is helemaal gestressed. Natuurlijk heb ik ze gelijk uit elkaar gehaald en de kudde opgedeeld in tweeën.
Zodra de ruin de merrie in het oog krijgt komt hij dreigend en flink agressief naar haar toe, ik heb hem echt nog nooit zo gezien en kan ook niet bedenken wat er aan de hand is, niets is er veranderd in de kudde of in mijn omgang met de paarden. Geen verandering in voer, geen verandering in beweging, geen veranderingen in enkel opzicht en toch op eens dit gedrag.
Ik baal er flink van en wil natuurlijk weer het liefste de kudde in rust bij elkaar krijgen. Maar waar zou dit nu zo opeens door kunnen komen? Wie heeft er nog ideeën? Wellicht zie ik iets over het hoofd, of heeft iemand dit ook meegemaakt. En wat zou ik kunnen doen om de rust in de kudde weer terug te krijgen?
De merrie staat nu samen met haar zoon, de 9 jarige ruin. Maar ze is ook altijd erg maatjes met de oudste ruin en die roepen elkaar steeds. Maar als ik hem bij haar neerzet gaat mijn andere ruin over de flos. Ik zou ze het liefste bij elkaar terug zien, maar hoe?

Mandy73_unes

Berichten: 300
Geregistreerd: 05-01-13

Re: Paard valt op eens kuddegenoot aan

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-17 14:32

Laatst toevallig ook zoiets gelezen op bokt....kan de ruin geen pijn hebben? Dat hij het doet uit een soort verweer? Of zijn "puber" gedrag komt naar voren en hij wil de baas gaan spelen....dat lukt kennelijk bij deze merrie want ze zet hem niet terug op zijn plek....lastig....

MarliesV

Berichten: 15199
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Hellendoorn

Re: Paard valt op eens kuddegenoot aan

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-17 14:35

Het eerste wat ik dacht was: hormonen
Weet je zeker dat hij geheel ruin is?

Ianrowan2009

Berichten: 1488
Geregistreerd: 26-10-13

Re: Paard valt op eens kuddegenoot aan

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-17 14:38

Ik dacht ook gelijk aan klophengst.

Het is ook lente, en toen ik het stukje las dacht ik gelijk het zal de jongste wel zijn, wat het ook is.
Misschien begint hij de rangen en standen opnieuw te bepalen?

nine1987

Berichten: 8336
Geregistreerd: 14-07-08
Woonplaats: Alphen aan den Rijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-17 14:40

MarliesV schreef:
Het eerste wat ik dacht was: hormonen
Weet je zeker dat hij geheel ruin is?



Dacht ik ook aan, maar de kuddesamenstelling is al jaren onveranderd zegt ze..

Vreemd ts.. Heb je t al eens voorgelegd aan de Dierenarts?

Sure_lee

Berichten: 10393
Geregistreerd: 19-03-13
Woonplaats: Harderwijk

Re: Paard valt op eens kuddegenoot aan

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-17 14:45

Ik heb hetzelfde gehad. DA dacht misschien aan iets in de hersenen. Soort kortsluiting. Ik heb het verder niet laten onderzoeken.
Ik heb ze uit elkaar gehaald en het bij elkaar zettenweer opgebouwd en de aanvallende ruin gecorrigeerd als hij wilde aanvallen... dat betekende een paar uur aan de longeerlijn laten grazen en meelopen en goed opletten. De rest van de kudde had al gauw door wat de bedoeling was. Dus uiteindelijk kon hij weer los en waren ze weer de beste maatjes.
Wat het geweest is... geen idee. Erg lastig.
Wat misschien nog zou kunnen... heb je toevallig een 2e hands deken gekocht die anders ruikt?

Peelie

Berichten: 13418
Geregistreerd: 28-01-06
Woonplaats: Nederland

Re: Paard valt op eens kuddegenoot aan

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-17 14:49

Ik moest ook gelijk aan klophengst oid denken. Het is lente, de merries worden hengstig. Jou jonge ruin zit aan de top van zijn kracht.

mystery1980
Berichten: 4225
Geregistreerd: 02-11-05
Woonplaats: thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-17 14:50

kan degene die gebeten wordt iets onder de leden hebben?

muppetmayo

Berichten: 3398
Geregistreerd: 25-04-04
Woonplaats: moordrecht

Re: Paard valt op eens kuddegenoot aan

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-17 14:59

Is de merrie 100% in orde?
Wij hebben het toevallig ook een aantal keer gehad dat een paard ineens 1 van de paarden uit de kudde wilde hebben. Achteraf bleek het paard wat aangevallen was iets te mankeren. Paarden hadden dat vaak snel door en wilden de kudde sterk houden.

Anoniem

Re: Paard valt op eens kuddegenoot aan

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-17 15:17

Ik denk ook juist dat de merrie wat mankeert. Is de ruin de hoogste in rang, of de merrie? Als het de merrie is, kan de ruin juist aanvoelen dat de merrie wat mankeert, en daardoor haar rang gaan bekritiseren.

XLeandrosX
Berichten: 3200
Geregistreerd: 01-09-06

Re: Paard valt op eens kuddegenoot aan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-17 15:55

De merrie is samen met haar zoon de laagste in de rang. Ze zijn een stuk een kleiner (welsh a) dan de rest (lipizzaners).
Ik weet zeker dat hij geen klophengst is, hij is van veulen af aan bij ons en ik ben bij de castratie geweest.

jorretje

Berichten: 3992
Geregistreerd: 30-08-05
Woonplaats: Blaricum

Re: Paard valt op eens kuddegenoot aan

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-17 16:13

Ik denk dat de merrie wat zwakker is / wordt (wellicht iets onder de leden heeft) en de ruin het nu hoger op zoekt.
Merrie goed in de gaten houden!

WendyLotte

Berichten: 1138
Geregistreerd: 01-01-14

Re: Paard valt op eens kuddegenoot aan

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-17 16:31

Was ook mijn eerste gedachte : merrie mankeert wellicht iets.Wij hadden dit met een veulen van vorig jaar. Met 2 weken oud in de kudde : compleet geaccepteerd, zorg taken werden zelfs onder elkaar verdeelt.
Na een paar weken deden ze ineens erg lelijk tegen het veulen en werd het steeds opgejaagd en verjaagd. Bleek (achteraf) het veulen niet 100 % fit te zijn.
Heeft zelfs op ingeslapen gestaan. (uiteindelijk op het allerlaatst niet gebeurt) De andere gaven op die manier aan dat het veulen niet goed was.

XLeandrosX
Berichten: 3200
Geregistreerd: 01-09-06

Re: Paard valt op eens kuddegenoot aan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-17 18:59

Morgen komt de DA. Ik ga allebei goed na laten kijken. Hopelijk komt er iets uit zodat we duidelijkheid hebben.

nine1987

Berichten: 8336
Geregistreerd: 14-07-08
Woonplaats: Alphen aan den Rijn

Re: Paard valt op eens kuddegenoot aan

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-17 20:54

Lijkt me niet dat hij aamvalt omdat ze kleiner zijn.. Mijn kudde van vier bestaat uit een friese ruin van 10, tinkerruin van 4, mijn welsh a merrie van 5 en mijn welsh a van 2..

Mijnerrie vam 5 (nu dragend met nog 21 dagen te gaan) heeft het toch echt voor het zeggen in de groep..

Ianrowan2009

Berichten: 1488
Geregistreerd: 26-10-13

Re: Paard valt op eens kuddegenoot aan

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-17 09:20

Dat de kleinste de pineut is is echt niet vanzelfsprekend hoor!
Ik heb een welsh b pony in een kudde meegemaakt die de dienst uitmaakte tussen de paarden hoor. En was nog een ruin ook!

XLeandrosX
Berichten: 3200
Geregistreerd: 01-09-06

Re: Paard valt op eens kuddegenoot aan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-17 09:35

Ik zeg ook niet dat ze wordt aangevallen omdat ze de kleinste is. Ze staat wel lager in de rang.

Cococo
Berichten: 127
Geregistreerd: 05-03-17
Woonplaats: Geen lid meer

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-17 09:36

Ik zou eerst kijken naar uiterlijke factoren, is er bv iets gekomen waardoor haar geur is veranderd, bv een wat lichtere zomerdeken, die je van huis hebt meegenomen en waar de hond op lag ( ik noem maar wat he )
Als dat niks opleverd, zou ik de tip eens doen, waar je langzaam opbouwt en als de kleine ruin uitval, hem uit de groep halen en longeren etc.
Als dat niks oplevert ( of misschien wel eerst ) is controleren of de merrie ok is.
Dan of de ruin ok is.

Mij valt op dat het de enige merrie is, ik zou denken dat die een aparte status heeft en niet aangevallen wordt.
Daarom denk ik dat je het bij de merrie moet zoeken ( just my 2 cents )