Paard bang longeerzweep?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
EsmeeCL1
Berichten: 7
Geregistreerd: 14-12-16

Paard bang longeerzweep?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-17 16:59

Hoi allemaal! Ik heb een pony; Carlo. Het is een ruin van net 6 jaar en kwam met 4 jaar bij ons. We zijn nu lekker aan het trainen en dat gaat super goed! Behalve het longeren...
Als ik hem wil laten longeren gaat hij heel hard rennen en breekt hij uit en gaat steigeren enz. Zou het kunnen dat hij vroeger bij de vorige eigenaar een soort 'trauma' heeft opgelopen aan het longeren (of door de longeerzweep).
Zoek naar iets waarom hij zo doet, en dacht; misschien kunnen jullie helpen?! ❤

PowerPoef

Berichten: 1200
Geregistreerd: 05-05-16
Woonplaats: Gelderland

Re: Paard bang longeerzweep?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-17 17:15

Heb je al geprobeerd met een kleiner zweepje te longeren? Niet heel handig maar misschien gaat dat beter... Is hij echt bang voor de zweep of gewoon voor het longeren in het algemeen?

alice0cullen

Berichten: 2434
Geregistreerd: 20-12-11
Woonplaats: Deventer

Re: Paard bang longeerzweep?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-17 17:31

Heb je al eens gelongeerd zonder zweep, breekt die dan ook uit.

EsmeeCL1
Berichten: 7
Geregistreerd: 14-12-16

Re: Paard bang longeerzweep?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-17 17:33

Nee, ga ik proberen! Bedankt voor je antwoord!❤

EsmeeCL1
Berichten: 7
Geregistreerd: 14-12-16

Re: Paard bang longeerzweep?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-17 17:34

Voor jullie antwoorden! sorry

aeolusnr1
Berichten: 4302
Geregistreerd: 05-10-08
Woonplaats: St. Job in't Goor , Antwerpen , België

Re: Paard bang longeerzweep?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-17 18:01

Ik ga er van uit dat het een combinatie van enkele kleine dingen samen betreft.
Je kan dit oplossen al bij de eerste training, een goeie trainer kan je daarbij helpen.

EsmeeCL1
Berichten: 7
Geregistreerd: 14-12-16

Re: Paard bang longeerzweep?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-17 21:19

Dankjee! ❤

Hamstertje0
Berichten: 34
Geregistreerd: 14-10-16

Re: Paard bang longeerzweep?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-17 21:37

hallo, ons paard had dit ook. We hadden toen gewoon de zweep steeds een beetje in de buurt gezet van hem, bijv. bij het borstelen en opzadelen dat 'ie een stukje verderop tegen de muur stond ofzo. Dit heeft gewerkt en uiteindelijk was hij er niet meer bang voor.

R.I.P Hnokki
12 jaar oud, gehad van 2012 tot hij overleed in 2013

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-17 22:01

Die zweep gewoon lekker weglaten ;)
Ik longeer ook zonder omdat mijn paard er ook bang voor was (al vanaf dat ik d'r kocht), alles op stemcommando aangeleerd en desnoods een keer met het uiteinde van de lijn zwaaien.
Ik heb er nooit aandacht aan besteed haar te leren dat je ook met zweep kan longeren, want ze doet het prima zonder :)

Estherbuddy

Berichten: 45
Geregistreerd: 10-07-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-17 13:39

Klein zweepje en je grote zweep op de grond bij je legge in geval van nood

srsW
Berichten: 180
Geregistreerd: 17-02-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-17 13:44

Estherbuddy schreef:
Klein zweepje en je grote zweep op de grond bij je legge in geval van nood


puur nieuwsgierigheid.... waarom zou je een longeerzweep gebruiken in nood?

Ik zou de zweep zelf ook weglaten... longeer mijn merrie ook zonder en dat gaat prima!

EmptyWords

Berichten: 10576
Geregistreerd: 27-02-08
Woonplaats: Wehl

Re: Paard bang longeerzweep?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-17 13:49

ik gebruik de zweep voor meer dan alleen voorwaarts. Ik kan er ook de achterhand mee laten " uitzwaaien" of de voorhand van me afsturen. Ik longeer dus nooit zonder zweep en het is altijd handig dat ze het kennen en accepteren.
oplossingen heb ik dan weer neit

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-17 13:49

srsW schreef:
Estherbuddy schreef:
Klein zweepje en je grote zweep op de grond bij je legge in geval van nood


puur nieuwsgierigheid.... waarom zou je een longeerzweep gebruiken in nood?

Ik zou de zweep zelf ook weglaten... longeer mijn merrie ook zonder en dat gaat prima!


"In nood" zal denk ik zijn als je paard niet reageert op een stemhulp, precies zoals onder het zadel :)
Reageert het paard niet op been krijgt hij een klein tikje, zo kan dat ook met een longeerzweep.

Ik gebruik 'm ook niet, niet nodig, maar ik ken bestw at paarden die aan de longe liever lui dan moe zijn. En dan hoef ik de zweep alleen maar vast de houden, niet eens te gebruiken want dat is al voldoende :D Dat hebben ze snel genoeg door vaak ;)

srsW
Berichten: 180
Geregistreerd: 17-02-13

Re: Paard bang longeerzweep?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-17 13:56

hahaha nou daar zie ik zelf geen "nood" in.... begrijp je uitleg wel hoor daar niet van en ik weet ook waarom sommige mensen liever wel met longeerzweep longeren :)

Handig als ze het kennen en accepteren... mee eens.... alleen is dit paard er doodsbang voor en gaat het dus zn doel voorbij...
Zou zelf dan liever het longeren eerst zonder introduceren... daarin trainen.... zodat het longeren het nut krijgt waarvoor het bedoelt is.... als dat eenmaal bevestigd is kun je nog altijd opnieuw laten kennismaken met de zweep....
Longeren is ook gewoon training en heeft dus tijd nodig....

Anoniem

Re: Paard bang longeerzweep?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-17 14:00

Het is ook niet mijn berichtje he? Ik zeg alleen hoe ik het interpreteer en leg dat uit ;)

Ik zou ook niet weten waarom je met zweep moet kunnen longeren als het niet nodig is, maar ik kan uit TS dr berichtje niet opmaken of het nodig is of dat ze gewoon simpelweg met zweep wilt longeren.

srsW
Berichten: 180
Geregistreerd: 17-02-13

Re: Paard bang longeerzweep?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-17 14:02

zie nu ook pas dat het een topic is van een paar maanden geleden.... misschien is het allemaal wel mosterd na de maaltijd :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-17 14:05

srsW schreef:
zie nu ook pas dat het een topic is van een paar maanden geleden.... misschien is het allemaal wel mosterd na de maaltijd :')


Ohja, zie het... Ik dacht al dat ik hier al is gereageerd had, maar helemaal niet naar gekeken toen ik weer reageerde _O-

Suzanne F.

Berichten: 49214
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-17 14:09

Hij is waarschijnlijk gewoon stout en niet bang voor de zweep. Geen trauma maar niet gecorrigeerd ongewenst gedrag.

Neverland

Berichten: 6639
Geregistreerd: 23-11-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-17 14:43

EmptyWords schreef:
ik gebruik de zweep voor meer dan alleen voorwaarts. Ik kan er ook de achterhand mee laten " uitzwaaien" of de voorhand van me afsturen. Ik longeer dus nooit zonder zweep en het is altijd handig dat ze het kennen en accepteren.
oplossingen heb ik dan weer neit


Ik ben het hier mee eens. Daarbij, kan je je paard ook wennen aan de zweep. Ik zie de zweep als een extensie van mijn arm.. Als ze daar bang voor zijn dan moet daaraan gewerkt worden lijkt me.

jacquelinee

Berichten: 498
Geregistreerd: 20-02-08
Woonplaats: Apeldoorn.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-17 09:26

Veel mensen maken de fout met longeren dat een Paard harder moet wanneer je een zweep gebruikt maar een zweep moet als verlengstuk gezien worden van je arm. om richting aan te geven, voor en achterhand kunnen sturen en het tempo bepalen. Ik vind stem erg belangrijk tijdens het longeren.

je moet eerst uitzoeken waarom je paard zo in paniek raakt tijdens het longeren. is het de zweep? is het de omgeving? blokkeert hij omdat hij het niet snapt, of is hij gewoon een beetje stout??

longeren zonder zweep is een optie maar houd hem er wel bij zodat je hem er af en toe een keetje bij kan pakken je paard kan er dan langzaam aan wennen. gebruik hem niet meteen maar houd hem alleen vast zodat je paard kan wennen aan het feit dat je wat in je handen hebt.

francien14
Berichten: 5
Geregistreerd: 09-12-12
Woonplaats: achterhoek

Re: Paard bang longeerzweep?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-17 10:19

of het longeren even aan de kant laten lichen en op spelenderwijs laten wennen aan de zweep

asm_kayleigh
Berichten: 843
Geregistreerd: 08-05-17
Woonplaats: Dordrecht

Re: Paard bang longeerzweep?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-17 22:45

Ik gebruik het ook niet, gaat prima! :)

annesofiemm
Berichten: 12
Geregistreerd: 31-07-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-17 23:19

Als de zweep het probleem is zou ik hem stap per stap kennis laten maken met de zweep en zo ziet hij dat er niks mis is met een zweepje. Je kunt bijvoorbeeld voorzichtig met het zweepje op zijn benen, laat rug, buik, etc. wrijven.

esmee_vanos
Berichten: 1
Geregistreerd: 23-11-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-17 16:04

Hallo, ik heb dit topic geplaatst. Kon een tijdje niet inloggen dus ben offline geweest. Bedankt voor jullie antwoorden hier kan ik wel wat mee. Mijn pony is zeker niet stout dus geen aangeleerd ongewenst gedrag! Ik ben nu aan het oefenen zonder zweep, maar is nog steeds een beetje 'bang' van het longeren. Toen ik hem nog niet verzorgde is hij achter over gevallen met longeren dus heeft hij wel degelijk 'een soort trauma' hieraan. Maar ik vind een zweepje ook niet nodig hoor Bedankt allemaal!